بازدید 7742
یک فعال حقوق کودک در گفت وگو با «تابناک»؛

حقوق کودکان با خوابیدن موج های خبری، فراموش می شود/ راه های قانونی اثبات کودک آزاری دشوار است/ آمار دقیقی از کودک آزاری در ایران وجود ندارد

کودکان و نوجوانانی که هنوز به سن قانونی نرسیده اند و به دلیل برخی محدودیت های اطلاعاتی و نیز جسمانی توانمندی چندانی در دفاع از خود در برابر تهدیدهای بیرونی ندارند، به میزان چشمگیری در معرض آسیب و تهدیدهای اجتماعی قرار دارند؛ افرادی که بعضاً می خوانیم حقوقشان به شکل دردناکی تضییع می شود و امکان قانونی چندانی نیز برای رسیدگی به آن در اختیار ندارند.
کد خبر: ۸۰۴۷۸۶
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۹ 02 June 2018

حقوق کودکان با خوابیدن موج های خبری، فراموش می شود/ راه های قانونی اثبات کودک آزاری دشوار است/  آمار دقیقی از کودک آزاری در ایران وجود نداردکودکان و نوجوانانی که هنوز به سن قانونی نرسیده اند و به دلیل برخی محدودیت های اطلاعاتی و نیز جسمانی توانمندی چندانی در دفاع از خود در برابر تهدیدهای بیرونی ندارند، به میزان چشمگیری در معرض آسیب و تهدیدهای اجتماعی قرار دارند؛ افرادی که بعضاً می خوانیم حقوقشان به شکل دردناکی تضییع می شود و امکان قانونی چندانی نیز برای رسیدگی به آن در اختیار ندارند.

به گزارش «تابناک»؛ موضوع کودکان و نوجوانانی که در معرض آسیب ها و تهدیدهایی چون کودک آزاری و یا تجاوز از سوی افراد بالغ قرار دارند، امروزه به یکی از نگرانی های جدی شهروندان ایرانی تبدیل شده و رخدادهای تلخی که هر از چند گاهی در همین رابطه رخ می دهد، نگرانی ها را در این رابطه افزایش می دهد.

ماجرای اخیر کودک آزاری و تجاوز به حقوق و حریم شخصی دانش آموزان در یکی از مدارس شمال شهر تهران، مسأله تلخ و هشدار دهنده ای بود که نشان داد در ایران آسیب مهمی چون تضییع حقوق کودکان به شکل جدی در حال گسترش است.

این مسأله که در روزهای اخیر با حواشی فراوانی نیز همراه شده است، البته اولین اتفاق ناراحت کننده در این حوزه نیست و پیشتر نیز بارها نمونه های مشابه آن در نقاط مختلف کشور رخ داده است؛ مسأله ای مهم که ضرورت دارد بیش از این ها به آن پرداخته و ابعاد حقوقی آن به شکل ویژه بررسی شود.

مطهره ناظری، وکیل دادگستری و فعال حقوق کودک، در این باره به «تابناک»، گفت: حقوق کودکان در ایران با چالش های جدی مواجه است، نظیر این چالش ها ازدواج کودکان، کودک آزاری و کودکان کار است که متأسفانه به دلیل بی توجهی به آنها در زمره جدی ترین آسیب های اجتماعی قرار می گیرند و برای رفع این چالش ها نیاز به اراده جمعی و جدی است. متاسفانه این اراده پس از بیست و اندی سال از پیوستن ایران به کنوانسیون جهانی حقوق کودک همچنان شکل نگرفته است و در حال حاضر حقوق کودک با یک موج خبری به سطح جامعه منتقل شده و بعد از مدت کوتاهی به فراموشی سپرده می شود. به بیان دیگر، حقوق کودکان با خوابیدن موج های خبری، فراموش خواهد شد و تا بروز یک فاجعه دیگر توجه چندانی به آن نمی شود.

ناظری در مورد موارد تضییع حقوق کودک افزود: سیاست گذاری نامناسب در حوزه آموزش همچنین عدم تخصیص بودجه مناسب در حوزه هایی که مستقیم و یا غیرمستقیم به کودکان ارتباط پیدا می کند، قطعا تضییع حقوق کودک بشمار می رود، چرا که نتیجه این گونه سیاستگذاری ها، ورود آسیب های جدی چون کودکان کار و انواع کودک آزاری و ... است.

این وکیل دادگستری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به لایحه حمایت از کودکان که منتظر تصویب در صحن علنی مجلس است، گفت: در لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان که چندین سال است در انتظار تصویب آن هستیم، خوشبختانه به مصادیق سوء استفاده های جنسی علیه کودکان پرداخته و نسبت به هر یک مجزا تعیین تکلیف شده است. همچنین یکی از چالش های کودک آزاری جنسی و بطور خاص اعمال منافی عفت با کودکان، راه های اثبات عمل مجرمانه است که در قانون کشورمان اثبات این جرم با دشوارهای بسیاری همراه است.

ناظری در ادامه با انتقاد از نبود آگاهی کافی در مورد کودک آزاری در جامعه تأکید کرد: در کشورمان تصویر دقیقی از کودک آزاری جنسی وجود ندارد و همواره آمار دقیق این نوع از کودک آزاری در هاله ای از ابهام است چرا که خانواده ها همچنان به دلیل ترس از آبرو نسبت به فاش نمودن و اعلام این موارد خودداری می کنند. از آنجاییکه که کودک آزاری جنسی غالبا از سوی نزدیکان کودک ارتکاب می یابد این موضوع نیز خود عامل کتمان و فاش نکردن این نوع از کودک آزاری است.

وی در رابطه با راهکارهای کاهش موارد کودک آزاری در ایران گفت: لازم است پیش از هر چیز کودکان را نسبت به این آسیب ایمن کنیم، در واقع راهکار اصلی آموزش والدین از طریق یادگیری مهارت های فرزندپروری است. همچین کودکان نیز باید از طریق والدین به شکلی مناسب با حریم خصوصی بدن خود و بسیاری از مسائل مربوط به خود مراقبتی جنسی آشنا شوند که این موضوعات می تواند با مشورت مشاورین و مربیان این حوزه به شکل صحیح و مناسبی به کودکان منتقل شود علاوه بر این، خانواده ها می بایست همواره نسبت به رفتار و روابط کودکان و نوجوانان هشیار باشند و در بحران های مقاطع مختلف سنی کودکان و نوجوانان با مشورت متخصصین به روشی مناسب رفتار کرده و با بحران ها مواجه شوند.

ناظری با اشاره به ضرورت تصویب سریع تر لایحه حمایت از کودکان افزود: بدون شک تدوین و تصویب قوانین حمایتی و پیشگیرانه در حوزه تقنینی باید در اولویت قرار گیرد چرا که به واقع یکی از علل گستردگی کودک آزاری فقدان قوانین پیشگیرانه است همچنین عدم اجرا و یا اجرای ناقص قوانین اندک موجود نیز آسیب رسان است.

وی گفت: در حال حاضر نیز یک قانون 9 ماده ای مختص به کودکان داریم که صرفا به مجازات کودک آزار معطوف است این در حالی است که مجازات کودک آزار نمی تواند تنها راهکار مقابله با کودک آزاری باشد. قانونگذار باید نسبت به کودکان در معرض آسیب و کودکان در معرض بزه دیده گی نیز تعیین تکلیف نماید و همچنین موقعیت کودکان و نوجوانان پس از آسیب نیز می بایست مورد توجه قرار گیرد که در صورت تصویب لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان این موارد تا حدودی تأمین می شود.

این فعال حقوق کودک در بخش دیگری از سخنانش کاهش میزان کودک آزاری در جوامع مختلف را با سطح توسعه یافتگی مرتبط دانست و تصریح کرد: یکی از مؤلفه های توسعه یافتگی، توسعه حقوق کودک است. در واقع توجه به حقوق همه جانبه کودکان و تأمین رفاه، سلامت و امنیت کودکان در بلندمدت از موجبات توسعه جامعه است. این توجه را می توان در قوانین حمایتی کشورهای توسعه یافته مشاهده نمود که برخی از مواد لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان نیز از قوانین حمایتی کشورهای توسعه یافته تاثیر پذیرفته است

.

مشروح این گفت و گو را می توانید از اینجا بخوانید.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱۱
بزرگنمایی این موارد توسط طیف تندرو اصلاح طلب و با هدف ناامید کردن مردم صورت می گیرد..
در غرب اگر یک خانم یا کودک فقط ادعای آزار کند حتی در حد لمس دستگاه قضایی و پلیس بدون نیاز به شاهد خودشان موضوع را بررسی میکنند و در صورت اثبات جرایم سنگینی برای متخلفین در نظر گرفته میشه.
اما متاسفانه در ایران میگن باید 3 تا شاهد عادل پیدا کنی ، آخه مومن اون کسی که دنبال این کارهاست که نمیاد جلوی چشم بقیه این کار رو انجام بده.
قانون در این خصوص باید اصلاح بشه و با برقراری اتهام توسط قربانیان فرد باید تحت پیگرد قرار بگیره بدون وجود شاهد حتی.
چه عجب !!!
مجلسيان محترم بالاخره يادي از مردم كردند .
یک فعال حقوق کودک در گفت و گو با «تابناک»؛
حقوق کودکان با خوابیدن موج های خبری، فراموش می شود/ راه های قانونی اثبات کودک آزاری دشوار است/ حقوقدان عزیز چرا دشواراست ادله اثبات جرم اقرار، شهادت، قسامه و سوگند و علم قاضی است که در این میان علم قاضی نسبت به سایر ادله ارجح است و مهمترین ادله اثبات دعوی است. حالا میماند شخصیت قاضی که بایستی از نوع پیامبر یاوصی نبی ویا نیابتا از وصی نبی باشد این قاضی پیامبر گونه وقتی میبینید چندین نفر از اولیا وکودکان آزاردیده از شخص آزاردهنده جنسی شاکی هستند به حدی که قاضی به وقوع جرم یقین کند دیگر نیازی به سائر ادله نیست .... پس راه اثبات جرم مشکل نیست مشکل از جای دیگراست
حقوق مردم در همه گروههای سنی مخصوصا زنان و کودکان در ایران با هیچ کشور توسعه یافته ای قابل قیاس نبوده و اجحاف در حق آنان وجود دارد.
کشورهای پیشرفته را نگفتم چون به آنها و شرایط آنها نخواهیم رسید.
2
در ایران فقط یک آمار صحیح وجود داره. اون هم شماره حساب سرپرستان خانوار هستش
باسلام خدمت دست اندر کاران سایت وزین تابناک
من به سهم خود از شما تشکر میکنم به جهت پیگیری موارد وزوایای مختلف کودک آزاری .اجرتان با خداوند منان.
با هیچ راهکاری جبران روانی افراد مورد تجاوز بر طرف نمیگردد ،وتنها راه ممکن فراهم کردن مهاجرت این افراد به جوامع دیگر است که قدری از مشکات روحی ،و ،روانی اینها کاسته شود ،والا حس انتقام ،نا خواسته در وجود کسانی که مورد تجاوز آنهم از نوع جنسی با ترفندهای تظاهر ،وریا قرار گرفته اند ،نا خود آگاه شکل میگیرد ؟‌و در آینده به شکلهای دیگری ،بروز میکند ؟ بعضی تجاوزات غیر قابل جبران هستند ،وتا ابد شخصیت طرف را خورد نموده ،وحقارت درونی را به حس انتقام از جماعه رشد میدهد ،خانواده های اینگونه مورد تجاوز هم دیگر به حالت قبل باز نمیگردند ،و یک کینهٔ‌درونی نسبت به جامعهٔ‌متحاوز گر ،ومسببین آن در وجودشان بوجود می آید که در جاهایی خود را نمایان میکند ،،؟
کلا ما مردم جوگیری هستیم متاسفانه و براحتی از رومون موج سواری میکنن و کردن
باید مواظب کوچولوها بود به هیچکس نمیشه اطمینان کرد مواظب باشید
باید قبول کرد که در پیش برد اسلام وقانون اسلام موفق نبودیم وشاید پست رفت هم داشتیم که چنین عکس و صحنه هایی در کشور اسلامی دارد عادی می شود مسئولین و گار گزاران پنبه تعصب و غرور و کینه شتری را کنار بگذارند و واقعیت ها را ببینند وبشنوند بهترین راهنمای مسئولین کتاب تله شادمانی است به همه مسئولین توصیه می کنم این کتاب را مطالعه بفرمایند حتما پنبه از گوششان بیرون می پرد و واقعیت ها را خواند دید
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها