بازدید 8804

ممنوعیت محاسبه اجرت درصدی طلا در مشهد

کد خبر: ۸۰۱۰۸۴
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۷:۱۷ 21 May 2018

چهارم اردیبهشت ماه، با دستور دادستانی، اداره بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت مشهد طرح ضربتی برخورد با طلافروشانی که اجرت طلا را به صورت درصدی محاسبه می کنند،آغاز کرد.

به گزارش روزنامه خراسان، در آن تاریخ، قاضی «جواد جاویدنیا» معاون دادستان و سرپرست دادسرای عمومی ناحیه 7 مشهد، طی مکاتبه ای با تعزیرات حکومتی و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، خواستار بررسی نحوه محاسبه اجرت ساخت طلا در شهر شد و پس از ارائه مستنداتی از سوی دستگاه قضایی در این باره، به قید فوریت، موضوع در دست بررسی قرار گرفت. ماجرا از آن جا آغاز شد که برخی طلافروشی های مشهد در نحوه محاسبه اجرت ساخت طلا، آن را به جای ریال، بر مبنای درصد محاسبه می کردند و باعث افزایش قیمت تمام شده برای مشتریان می شدند که این عمل مصداق گران فروشی است.

در همین باره با گذشت حدود یک ماه از آغاز این طرح، «مهدی مقدسی» کارشناس مسئول اداره بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اظهار کرد: طی مذاکرات و پیگیری های فشرده ای که با اتحادیه صنف طلافروشان مشهد انجام شد، این اتحادیه از چند روز قبل، دستورالعمل اجرای نحوه محاسبه اجرت ساخت طلا بر مبنای ریال را به تمام واحدها ابلاغ کرده است.

وی ادامه داد: بر این اساس، در فاکتورهای فروش نیز باید اجرت ساخت بر مبنای رقم ثابت ریالی و نه رقم متغیر درصدی از قیمت روز طلا محاسبه و به مشتری تحویل شود.مقدسی افزود: از زمان آغاز برخورد با گران فروشی طلا در مشهد تاکنون، تعدادی پرونده باعنوان گران فروشی به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال شده است.

پذیرش در مشهد، مقاومت در تهران

کارشناس مسئول اداره بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در ادامه افزود: با وعده رئیس اتحادیه طلافروشان مشهد، این موضوع به طور کامل در مشهد پذیرفته شده است و طی بازرسی های نامحسوس از طلافروشی ها، این رویه راستی آزمایی نیز خواهد شد.وی ادامه داد: متأسفانه هنوز این رویه در تهران از سوی اتحادیه طلافروشان و بنکداران طلا پذیرفته نشده که در این باره مذاکراتی با سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده صورت گرفته است تا در این شهر نیز الزام به پیاده سازی همین روش در دستور کار قرار گیرد.

مقدسی اظهار کرد: بر این اساس، در تعیین قیمت طلا چندین عامل وجود دارد که بر اساس آن، قیمت خام طلا پس از محاسبات مربوط، به قیمت نهایی تبدیل می شود و این موارد شامل محاسبه 7 درصد سود واحد صنفی، قیمت روز طلا، 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده و اجرت طلاست که ارقام مذکور با هم جمع و قیمت نهایی برای خریدار یک قطعه طلا مشخص می شود.

با این حال برخی طلافروشی ها به جای محاسبه اجرت ساخت طلا که معمولا رقمی ثابت و بر مبنای ریال است، اجرت ساخت را بر اساس درصدی از بهای روز طلا محاسبه می کنند.

وی ادامه داد: اجرت ساخت باید بر مبنای رقمی ثابت محاسبه شود که این رقم برای هر کدام از ساخته های انگشتر، النگو، گوشواره و ... رقمی مشخص است و در طول سال، باید همان رقم دریافت شود.مقدسی افزود: تخلف زمانی آشکار می شود که برخی طلافروش ها، رقم اجرت ساخت را بر مبنای درصد محاسبه می کنند، به عنوان مثال برای یک انگشتر طلا به وزن 3 گرم و از قرار هر گرم طلا به قیمت فرضی 200 هزار تومان، 20 درصد ارزش روز طلا را به عنوان قیمت اجرت ساخت دریافت می کنند.

مقدسی تصریح کرد: در این نحوه محاسبه، با افزایش قیمت روز طلا، رقمی که به عنوان اجرت ساخت از مشتری دریافت می شود نیز افزایش می یابد، در حالی که رقم اجرت ساخت در طول سال فقط یک بار تعیین می شود و نباید بر مبنای نوسانات قیمت طلا محاسبه شود و افزایش یابد.از سوی دیگر «باقر معبودی نژاد» رئیس اتحادیه طلافروشان مشهد نیز در گفت وگو با خبرنگار ما با تأیید این ماجرا اظهار کرد: با محاسبه درصدی اجرت ساخت، قیمت تمام شده طلا با توجه به نوسانات طلا تغییر می کند و افزایش می یابد.

وی ادامه داد: اجرت ساخت برای سازندگان طلا رقمی ثابت است و بخشی از آن بر مبنای محاسبه حقوق کارگر و بیمه است که این ارقام معمولا تنها یک بار در طول سال تغییر می کند.معبودی نژاد با طرح برخی مشکلات موجود در حرفه طلاسازی، ادامه داد: مشکلی که سازندگان طلا با آن دست به گریبان هستند، نوساناتی است که در خرید مواد اولیه ساخت و ساز وجود دارد، مواردی همچون خرید دستگاه های جدید که با ارز وارد می شود و دارای افزایش قیمت است یا خرید «رادیوم».رئیس اتحادیه طلافروشان مشهد افزود: سال گذشته هر شیشه رادیوم به قیمت 400 هزار تومان خریداری می شد اما اکنون این رقم به یک میلیون و 200 هزار تومان افزایش یافته است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل