بازدید 10050
۱
پیمانه اقتصادی؛

از «بیشترین رشد شاخص کل بورس در یک ماه» تا «اضافه شدن ۸ کالا به لیست ممنوعه خرید کالای خارجی»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون تورم فروردین ماه همچنان تک‌ رقمی، وال‌استریت بیشتر سودهای خود را از دست داد، کاهش قیمت نفت با مخالفت در برابر تحریم های آمریکا، ادامه ریزش بهای سکه با خروج خریدهای هیجانی از بازار سکه، مثبت شدن تراز تجاری کشور در اردیبهشت 97، درخواست گرانی ۱۹.۵ درصدی قیمت خودرو، رشد تولید خودرو ادامه دارد، فراخوان دو خودروساز به ‌دلیل احتمال وقوع آتش‌سوزی، افت آرام «تسه»ها در بازار اوراق مسکن و واردات بیش از ۱۷۸ تن چمن مصنوعی به کشور را در بر دارد.
کد خبر: ۷۹۹۲۹۰
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰ 15 May 2018

از «بیشترین رشد شاخص کل بورس در یک ماه» تا «اضافه شدن ۸ کالا به لیست ممنوعه خرید کالای خارجی»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون تورم فروردین ماه همچنان تک‌ رقمی، وال‌استریت بیشتر سودهای خود را از دست داد، کاهش قیمت نفت با مخالفت در برابر تحریم های آمریکا، ادامه ریزش بهای سکه با خروج خریدهای هیجانی از بازار سکه، مثبت شدن تراز تجاری کشور در اردیبهشت 97، درخواست گرانی ۱۹.۵ درصدی قیمت خودرو، رشد تولید خودرو ادامه دارد، فراخوان دو خودروساز به ‌دلیل احتمال وقوع آتش‌سوزی، افت آرام «تسه»ها در بازار اوراق مسکن و واردات بیش از ۱۷۸ تن چمن مصنوعی به کشور را در بر دارد.

تورم فروردین ماه همچنان تک‌ رقمی

بر اساس اعلام مرکز آمار، درصد تغییرات شاخص کل (نرخ تورم کالاها و خدمات مصرفی خانوار) در دوازده ماه منتهی به فروردین سال ١٣٩٧ نسبت به دوره مشابه سال قبل برای خانوارهای کل کشور ٨,١ درصد است. به نقل از مرکز آمار ایران، گزارش شاخص قیمت کل کالاها وخدمات مصرفی خانوارهای کل کشور، شهری و روستایی و درصد تغییرات شاخص به تفکیک استان در فروردین ماه سال ١٣٩٧، شاخص کل (بر مبنای١٠٠=١٣٩۵) در فروردین ماه سال ١٣٩٧ برای کل کشور عدد ١١٢,٩ را نشان می‌دهد. بیشترین عدد شاخص در این ماه  مربوط به استان کرمانشاه (١١٨.٧)  و کمترین عدد شاخص مربوط به استان سیستان و بلوچستان (١٠٩.٧) است.   جزئیات بیشتر

عبور شاخص کل بورس از میانه کانال ۹۴ هزار واحد با بیشترین رشد در یک ماه

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز دوشنبه بیست و چهارم اردیبهشت ماه 97 با افزایش 537 واحدی معادل 0.57 درصد به رقم 94 هزار و 703 واحد رسید. این روند صعودی در حالی امروز برای ششمین روز پیاپی ادامه داشته است، که در مجموع رشد 1850 واحدی را در شش روز کاری اخیر شاهد بوده ایم. تالار شیشه‌ای در سومین روز کاری هفته جاری، همانند پنج روز کاری گذشته، شاهد روند صعودی شاخص‌های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 168 واحدی معادل 0.57 درصد به رقم 29 هزار و 709 واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز با رشد 248 معادل 1.48 درصد، عدد 17 هزار و 22 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 183 واحدی معادل 1.48 درصد به رقم 12 هزار و 590 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با رشد 0.84 درصد همراه شد و 845 واحد افزایش را رقم زد و به سطح 101 هزار و 106 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 452 واحد افزایش معادل 0.68 درصد به رقم 67 هزار و 447 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با 765 واحد افزایش معادل 0.38 درصد همراه بود و عدد 200 هزار و 743 واحد را به نمایش گذاشت.

از «بیشترین رشد شاخص کل بورس در یک ماه» تا «اضافه شدن ۸ کالا به لیست ممنوعه خرید کالای خارجی»

وال‌استریت بیشتر سودهای خود را از دست داد

روز دوشنبه، پس از این‌که اظهارات رییس‌جمهور آمریکا، دونالد ترامپ، در مورد حل و فصل مشکلات شرکت زدتی‌ای چین، در ارتباط با بهبود روابط تجاری آمریکا و چین خوش‌بینی حاصل کرد، افت سهام دفاعی باعث شد این حال‌وهوا از بین برود و بازارهای وال‌استریت بیشتر سودهایی که در معاملات دیروز به دست آورده بودند را از کف دادند. شاخص اس‌اندپی۵۰۰ پس از این‌که توانست در جلسه امروز به رکورد دو ماهه خود دست پیدا کند، سقوط کرد و حتی برای مدت کوتاهی وارد محدوده منفی شد اما دوباره بازگشت تا بتواند چهارمین روز متوالی سوددهی خود را ثبت کندروز یکشنبه ترامپ اعلام کرد در تلاش است تا بتواند زدتی‌ای چین را به بازار آمریکا بازگرداند. این یک ماه پس از آن صورت می‌گیرد که وزارت تجارت فروش تجهیزات شرکت‌های آمریکایی به این شرکت را ممنوع اعلام کرده بود. میانگین صنعتی داوجونز ۶۹.۹۵ واحد یا ۰.۲۸ درصد رشد کرد و به ۲۴۹۰۱.۱۲ واحد رسید. شاخص اس‌اندپی ۵۰۰ توانست با سود اندک ۱.۸۹ واحدی یا ۰.۰۷ درصدی، در محدوده مثبت باقی بماند و به ۲۷۲۹.۱۲ واحد رسید. کامپوزیت نزدک هم ۱۱.۶۶۹ واحد یا ۰.۱۶ درصد رشد کرد و به ۷۴۱۴.۵۷ واحد رسید. جزئیات بیشتر

کاهش بهای نفت با مخالفت در برابر تحریم های آمریکا

روز دوشنبه قیمت آتی نفت خام برنت نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز جمعه ۴۷ سنت (۰.۶ درصد) کاهش یافت و بشکه ای ۷۶.۶۵ دلار در بازار معامله شد. همچنین، معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با کاهش ۲۹ سنتی (۰.۴ درصد) بشکه ای ۷۰.۴۱ دلار صورت گرفت. لازم به ذکر است که هفته ی گذشته با توجه به تحریم های آمریکا علیه ایران و احتمال کاهش میزان عرضه ی نفت در بازار توسط این کشور قیمت نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت به ترتیب به ۷۸ و ۷۱.۸۹ دلار رسید. بنابر گزارش های منتشر شده، یکی از دلایل کاهش قیمت نفت در روز گذشته، مخالفت برخی کشورها در برابر اعمال تحریم های اقتصادی علیه ایران عنوان شده است. به گفته ی گرگ مک کنا یکی از تحلیلگران اقتصادی، '' اگر تحریم ها علیه ایران تاثیر خود را بگذارد احتمالا حدود یک میلیون بشکه در روز از میزان صادرات نفت توسط ایران کاسته شود''. وی در ادامه افزوده است که '' اما در خصوص اینکه این تحریم ها آنطور که برنامه ریزی شده تاثیرگذار باشد اطمینانی وجود ندارد...(زیرا به طور مثال) آلمان اعلام کرده که در برابر تحریم های آمریکا از شرکت های خود محافظت کرده و به نظر می رود که قرار است با خروج شرکت توتال از میدان گازی (پارس جنوبی) شرکت چینی (CNBC) جای این شرکت فرانسوی را بگیرد''.

ادامه ریزش بهای سکه با خروج خریدهای هیجانی از بازار سکه

در پایان معاملات بازار سکه تهران تا ساعت ۱۸ روز دوشنبه بیست و چهارم اردیبهشت ماه، نرخ نقدی انواع سکه در بازار آزاد تهران ریزش داشت. بر این اساس، هر سکه تمام طرح قدیم، با کاهش ۷۰ هزار تومانی به قیمت ۱,۸۷۰,۰۰۰ تومان رسید. هر سکه تمام طرح جدید نیز، ۱,۸۹۹,۰۰۰ تومان قیمت گذاری شد که نسبت به قیمت پایانی روز قبل، ۸۰ هزار تومان ارزان‌تر شده بود. نرخ سکه تمام طرح جدید در ساعاتی از روز به سطح ۱,۸۷۹,۰۰۰ تومان هم رسید. همچنین هر نیم سکه بهار آزادی در معاملات دیروز، با ۲۰ هزار تومان کاهش قیمت به نرخ ۹۷۰ هزار تومان رسید. هر ربع سکه بهار آزادی نیز ۵۷۰ هزار تومان ارزشگذاری شد که نسبت به روز قبل، ۱۰ هزار تومان ارزان‌تر بود. هر سکه یک گرمی نیز بدون تغییر در سطح ۳۶۰ هزار تومان جای گرفته است. به نظر می رسد که بازار در روزهای اخیر و پس از فروکش اثرات روانی خروج ترامپ از برجام، بیشتر در معرض افزایش عرضه فیزیکی سکه قرار داشته است. هرچند به باور عده ای از فعالان، ممکن است بخشی از سکه‌های پیش‌فروش وارد بازار شده باشد. این در حالی است که بخش دیگری از بازیگران بیشتر بر خروج خریدهای هیجانی از بازار سکه به‌عنوان عامل کاهشی تاکید دارند.

مثبت شدن تراز تجاری کشور در اردیبهشت 97

وزیر اقتصاد از افزایش میزان صادرات به واردات کشور در اردیبهشت ماه سال جاری از حیث وزنی و ریالی خبر داد. مسعود کرباسیان درباره ­­خروج آمریکا از برجام و تأثیرات بر اقتصاد کشور تصریح کرد: دولت تدابیر لازم را از قبل،­ اتخاذ کرده بود و با توجه به تصمیم دولت و همکاری مجلس،​ روند واردات و صادرات منطقی شده است و آمار واردات و صادرات روی سایت گمرک قرار گرفته است به نحوی که از ابتدای اردیبهشت تا 21 اردیبهشت ماه میزان واردات 5 درصد رشد داشته و صادرات نیز با رشد 30 درصدی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته روبرو شده است. این عضو کابینه دولت دوازدهم افزود: در آستانه ماه رمضان دولت تدابیری را اتخاذ کرده تا ثبات در بازار ایجاد شود و با توجه به اینکه کالاهای وارداتی با ارز مصوب وارد کشور می‌شود باید تأثیرات واردات به نرخ ارز مصوب در بازار مشخص شود. وزیر اقتصاد گفت: دولت عزم جدی دارد تا در بازارها ثبات ایجاد شود و در این راستا بازار رصد خواهد شد، نکته دیگر اینکه به موضوع کنترل نوسانات ارزی رسیدگی می‌شود.

درخواست گرانی ۱۹.۵ درصدی قیمت خودرو

رئیس انجمن قطعه سازان گفت: در شرایطی که قیمت همه اقلام مواد اولیه افزایش یافته، انتظار ثبات قیمت خودرو عادلانه نیست. محمدرضا نجفی منش درباره افزایش قیمت خودرو در روزهای اخیر، اظهار داشت: برای قیمت گذاری هر کالایی سه مولفه مواد اولیه، هزینه دستمزد و هزینه سربار مورد محاسبه قرار می گیرد. وی افزود: امسال نیز هزینه دستمزد در شورای عالی کار افزایش داشت و مواد اولیه از جمله فولاد، آلومینیوم، مس، ارز و ... با رشد قیمت مواجه بود که براساس پیش بینی ما مواد اولیه در سال 97 با افزایش 40 درصدی قیمت نسبت به سال گذشته مواجه شد. وی ادامه داد: از طرفی هزینه های سربار نیز متناسب با نرخ تورم افزایش 10 درصدی داشته که مجموع این موارد موجب افزایش 30 درصدی قیمت قطعات و 19.5 درصدی قیمت خودرو می شود. نجفی منش با بیان اینکه نمی توان در شرایطی که همه مواد اولیه با افزایش قیمت مواجه بوده، انتظار افزایش قیمت خودرو را نداشت، گفت: یکی از مهم ترین مشکلات فعلی صنعت خودرو در ایران، قیمت گذاری از سوی شورای رقابت است، زیرا این رویه در هیچ کشوری در دنیا به این شیوه نیست. وی ادامه داد: در همه کشورها قیمت گذاری خودرو توسط بازار انجام می شود که در چنین شرایطی برای مصرف کننده نهایی قیمتی کمتر از قیمت های فعلی خواهد بود. جزئیات بیشتر

رشد تولید خودرو ادامه دارد

فروردین ماه امسال نیز تیراژ تولید خودرو همچون ماه‌های پیش از آن با افزایش همراه بوده است. در این مدت تولید انواع خودرو در خودروسازان داخلی با رشد ۱۷.۵ درصدی همراه بوده و از ۶۸ هزار و ۱۸۰ دستگاه در فروردین ماه ۱۳۹۶ به ۸۰ هزار و ۱۴۰ دستگاه رسید. فروردین ماه امسال تولید انواع سواری ۱۸ درصد افزایش داشته و از ۶۴ هزار و ۶۲۲ دستگاه در فروردین ماه سال گذشته به ۷۶ هزار و ۲۳۹ دستگاه افزایش یافت. تولید انواع ون نیز صعودی بوده و با رشد ۳۱۱.۱ درصدی از ۱۸ دستگاه در فروردین ماه ۱۳۹۶ به ۷۴ دستگاه رسید. در این مدت تولید انواع وانت نیز ۶.۳ درصد افزایش یافته و از ۲۹۰۷ دستگاه در فروردین ماه ۱۳۹۶ به ۳۰۹۰ دستگاه افزایش یافت. بر خلاف این محصولات اما تولید مینی‌بوس و میدل‌باس با کاهش همراه بوده و با افت ۴.۳ درصدی از ۴۷ دستگاه در فروردین ماه سال گذشته به ۴۵ دستگاه رسید. تولید اتوبوس نیز ۲۲.۵ درصد کاهش یافته و از ۷۱ دستگاه در فروردین ماه ۱۳۹۶ به ۵۵ دستگاه کاهش یافت. فروردین ماه امسال تولید انواع کامیونت، کامیون و کشنده ۲۳.۷ درصد افزایش یافته و از ۵۱۵ دستگاه در فروردین ماه سال گذشته به ۶۳۷ دستگاه رسید.

فراخوان دو خودروساز به‌ دلیل احتمال وقوع آتش‌سوزی

شرکت‌های خودروسازی هیوندایی و کیا اعلام کردند، بیش از ۳۷ هزار دستگاه از تولیداتشان را در آمریکا فراخواهند خواند. به گزارش کانسومر ریپورتس بیش از ۱۰ هزار دستگاه خودروی هیوندایی آیونیک و ۲۷ هزار دستگاه خودروی کیا نیروی هیبریدی که در سال ۲۰۱۷ تولید شده‌اند، به‌ دلیل نشت روغن و احتمال وقوع آتش‌سوزی فراخوانده شده‌اند. بنا بر اعلام هیوندایی و کیا نشت روغن که ممکن است، در کلاچ هیدرولیک این خودروها روی دهد، می‌تواند به تجمع روغن منجر شود. در چنین شرایطی بروز اتصال کوتاه سبب وقوع حریق خواهد شد. از دارندگان این خودروها دعوت شده است که از روز ۱۵ ژوئن به مراکز خدماتی هیوندایی و کیا مراجعه کنند تا ضمن بررسی نشت احتمالی روغن، قطعه مربوطه نیز به رایگان تعویض شود. این نقص فنی در جریان تعمیرات دوره‌ای گارانتی این خودروها آشکار شده و تاکنون هیچ حادثه‌ای در این‌باره ثبت نشده است.

افت آرام «تسه»ها در بازار اوراق مسکن

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با افت 5/ 0 درصدی به قیمت 65 هزار و 645 تومان معامله شدند. پس از 3 هفته صعود «تسه»ها از کف 60 هزار تومانی (3 اردیبهشت)، شاهد کم‌نوسانی قیمت اوراق تسهیلات مسکن بودیم. در ماه فروردین شاهد افت 59 درصدی تعداد معاملات مسکن بودیم و پیشتر در اسفند افت 33 درصدی تعداد معاملات نسبت به بهمن رقم خورد. با وجود این، میانگین قیمت مسکن در فروردین افت تنها 2 درصدی را نسبت به اسفند نشان داد. ورود تقاضای سرمایه‌گذاری به بازار مسکن در کنار شوک معامله‌گران از نوسانات صعودی قیمت مسکن شوک تقاضای مسکن را ایجاد کرد. اما با توجه به رشد نهاده‌های تولید، گزارش مرکز آمار از افزایش ۳۴ درصدی قیمت محصولات فلزی، رشد ۱۵ درصدی سیمان و ۱۳ درصدی شیرآلات در ۹ ماه ابتدایی ۹۶، افت قابل توجه مسکن را دور از انتظار نموده است.

واردات بیش از ۱۷۸ تن چمن مصنوعی به کشور

آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی در سال ۹۶ نشان می‌دهد، در این مدت بیش از ۱۷۸ تن چمن مصنوعی از پلیمر‌های کلروروینیل از کشور‌های مختلف جهان وارد ایران شده است. بر اساس آمار گمرک واردات این حجم چمن مصنوعی از پلیمر‌های کلروروینیل به کشور، به ارزش ریالی ۲ میلیارد و ۹۷ میلیون و ۴۵۲ هزار و ۴۹۴ تومان و ارزش دلاری ۶۱۸ هزار و ۴۶۰ دلار گزارش شده است. گفتنی است چمن مصنوعی از پلیمر‌های کلروروینیل از ۷ کشور چین، فرانسه، ترکیه، بلژیک، امارات متحده عربی و اسپانیا وارد ایران شده است. به نقل از میزان، در این میان اولین و بزرگترین صادرکننده چمن مصنوعی از پلیمر‌های کلروروینیل به ایران چین بوده است که با فروش بیش از ۱۶۲ تنی درآمد ۵۵۳ هزار و ۸۵۶ دلاری نصیب خود کرده است.

اضافه شدن ۸ کالا به لیست ممنوعه خرید کالای خارجی

فهرست جدید ممنوعیت خرید کالاهای خارجی دارای تولید مشابه داخلی ابلاغ شد. هیأت وزیران در جلسه ۱۹ اردیبهشت ۹۷ به پیشنهاد وزارت صنعت‌، معدن و تجارت و استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی فهرست تکمیلی ممنوعیت خرید کالاهای خارجی دارای تولید مشابه داخلی را اعلام کرد. این فهرست در هشت ردیف تصویب شده و به فهرست مورخه ۱۱ خرداد ۹۳ الحاق می‌شود. اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در نامه‌ای به وزارت صنعت، وزارت اقتصاد، وزارت ارتباطات، وزارت بهداشت، وزارت نفت، وزارت نیرو، وزارت دفاع، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت فرهنگ، سازمان برنامه و بودجه و سازمان صداوسیما این دستورالعمل را ابلاغ کرده است. به نقل از فارس، لیست کالاهای ممنوعه جدید به شرح زیر است؛

از «بیشترین رشد شاخص کل بورس در یک ماه» تا «اضافه شدن ۸ کالا به لیست ممنوعه خرید کالای خارجی»

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۱
آخه این چه جور تک رقمی هست که همه کالا ها چند برابر شده و در کمترین حالت اجناس 25 درصد را رشد داشتند.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان