بازدید 22101

نگاهي متفاوت به يک خبر

به گزارش خبرگزاري‏ها، «بريس هورتوفر» وزير كشور فرانسه با اشاره به خشونت ها و ناآرامي هاي به وجود آمده در فرانسه در نخستين روز از سال نو ميلادي گفت: در اولين روز از سال نو مخالفان سياست هاي دولت با به آتش كشاندن 1137 خودرو در نقاط مختلف كشور به زد و خورد با پليس ضدشورش پرداختند.
کد خبر: ۷۹۹۲۰
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۸۸ - ۲۰:۲۷ 04 January 2010
روح الله دهقانی در "الف" نوشت:

به خبر زیر دقت کنید:

در روز اول سال نو مسيحي فرانسوي هاي ناراضي 1137 خودرو را آتش زدند.

وزارت كشور فرانسه از به آتش كشيده شدن بيش از 1000 خودرو توسط مخالفان سياست هاي دولت در آغاز سال نو مسيحي خبر داد.

به گزارش خبرگزاري‏ها، «بريس هورتوفر» وزير كشور فرانسه با اشاره به خشونت ها و ناآرامي هاي به وجود آمده در فرانسه در نخستين روز از سال نو ميلادي گفت: در اولين روز از سال نو مخالفان سياست هاي دولت با به آتش كشاندن 1137 خودرو در نقاط مختلف كشور به زد و خورد با پليس ضدشورش پرداختند.

به گفته اين مقام فرانسوي، نخستين آتش سوزي‏ها در شهر پاريس و مناطق «سن سنت دنيس»، «هودوسن» و «وال دومارن» به وقوع پيوسته است.

وزير كشور فرانسه در ادامه با اعلام اينكه در زد و خورد بين معترضين و پليس 11 پليس زخمي شده اند افزود: تاكنون 550 نفر را دستگير كرده اند.

به نوشته روزنامه فرانسوي «نوول آبزرواتور»، ناآرامي ها در شهرهاي مختلف فرانسه از جمله پاريس، استراسبورگ و ليون در حالي ادامه دارد كه وزارت كشور فرانسه در آستانه سال نو 8000 نيروي پليس را تنها در شهر پاريس به حالت آماده باش قرار داده است. برخي گزارش ها نيز حاكي است، دولت براي جلوگيري از به آتش كشيده شدن خودروها و فروشگاه ها، فروش بنزين را براي چند روزي ممنوع اعلام كرده بود.

گفتني است در آستانه سال نو 2009 نيز مخالفان سياست هاي ناكارآمد اقتصادي و اجتماعي ساركوزي، 147 خودرو را به آتش كشيده بودند.

خبر ديگر اينكه شهرهاي هامبورگ آلمان نيز پنجشنبه شب، و همزمان با شب سال نو شاهد درگيري هاي خياباني بين مردم و پليس آلمان بود. مردم هامبورگ نيز با ريختن زباله ها و چوب در خيابان ها و آتش زدن آنها برخي خيابان ها و معابر اصلي را مسدود كردند.

روزنامه کیهان، یکشنبه 13 دي 1388 - شماره 19549

حال ذکر نکاتی درباره خبر فوق:

1 - آشوب های خیابانی و شهری، مقوله ای است که در اکثر کشورهای دنیا وجود دارد. همواره کسانی هستند که در دموکراتیک ترین نظام های سیاسی، خواسته های خود را در چارچوب های قانونی دنبال نمی کنند و ناآرامی های مدنی را تولید کرده و دامن می زنند. در این شرایط هر نظام سیاسی به صورتی طبیعی برای حفظ نظم و امنیت کشور و شهروندان خود مسوول است تا امنیت جامعه را تامین نماید.

2 - یکی از پیچیده ترین انواع کنترل امنیت و مقابله با بی نظمی، ناامنی ها و هنجارشکنی هایی است که در حوزه شهری به وجود می آید. کنترل چنین ناآرامی هایی بسیار تخصصی است و نیروهای ویژه و کارآزموده ای را می طلبد.

3 - در نمونه‏ ای که خبر آن توسط روزنامه کیهان انتشار یافته است، در یک ناآرامی وسیع و غیرقانونی، حجم زیادی خودرو به آتش کشیده شده و قطعا خسارت های بیشتری به اموال عمومی و خصوصی وارد شده است. اما نکته کلیدی در این است که در این خبر به کشته شدن حتی یک نفر هم اشاره نشده است. با این که جان انسان ها از منظر دینی بسیار جایگاه والایی دارد، اما در مدیریت حوادث پس از انتخابات، بر اساس آمارهای رسمی، متاسفانه تعداد زیادی انسان جان خود را از دست دادند.

در اینجا قصد اشاره انگشت اتهام به سوی فرد و یا دستگاهی مسوول و یا تطهیر از خطاکاران و مجرمان این حوادث وجود ندارد، بلکه جلب توجه به چالش های مدیریت بحران های شهری مورد نظر است. چالشی که از سال 1369 که اولین شورش گسترده شهری در شهر مشهد به وقوع پیوست تا حوادث پس از آن و دوره جدید و متفاوت آن که در 18 تیر 1378 به وقوع پیوست و در حوادث جدیدی که پس از پایان انتخابات شروع شد. به نظر می رسد برخی نکات و ملاحظات در این خصوص که می تواند به مقابله بهتر با این قانون گریزی ها منجر شود در موارد زیر قابل ردیابی باشد:

فراهم کردن زمینه اعتراضات به شکل قانونی، علاوه بر این که شکل و محتوای آن را بر اساس قانون تحدید می کند، عوامل و مدیران چنین برنامه هایی را نسبت به عواقب آن، پاسخگو می سازد. در حوادث پس از انتخابات چون چنین بستری فراهم نشد، عمده چنین اعتراضاتی که در تاریخ های مختلفی فراخوان می شد و شکل می گرفت را نمی شد به شکل مستقیم و قانونی به کسی نسبت داد و همه از مسوولیت آن به نوعی شانه خالی می کردند.

پلیس های امنیت شهری، آموزش می بینند تا به شکل های بسیار پیچیده بتوانند آتش بحران ها و نا امنی ها را خاموش کنند. در برخی کشورها پلیس ها آموزش می بینند تا چگونه با کتک خوردن، بتوانند درگیری را خاتمه بخشند. استفاده از نیروهای غیر مجرب و مبتدی برای چنین درگیری هایی نه تنها به کاهش بحران کمکی نمی کند، بلکه به توسعه و گسترش آن را منجر می شود.

یکی از بزرگ ترین چالش ها در روابط بین الملل را زمانی می دانند که جنگ سالاران جای دیپلمات ها را بگیرند و خط و مرز روابط خارجی را تعیین کنند. در واقع جنگ باید ابزار دیپلماسی باشد، نه این که جای دیپلماسی را بگیرد. چنین چالشی در حوزه درون شهری بسیار جدی تر رخ می نماید.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
افرین تابناک همیشه شجاع باش و حق را بگو.هرچند فیلتر شوی ولی مرگ با عزت بهتر از زندگی با ذلت است.
خیلی عالی بود.ممنون.
امیدوارم مسولان بنگاه های خبری که نام ملی را هم یدک میکشند این مطلب را بخوانند ؛ تا بجای اینکه گروههای مختلف مردم را به جان هم انداخته و کاری کنند که مردم بجای دوستی با هم از هم متنفر شوند؛ رفتار مسولانه تری داشته باشند
دمت گرم از اين گزارش باحال.آخه ما چي مون به ديگران رفته كه نحوه كنترل اعتراضاتمون بره.خدا خيرت بده
آیا آنها هم کهریزک دارند؟!!!
به آقائي كه در سايت الف پيام مي گذارد بفرمائيد كه زماني كه شورشيان در ايران به پايگاه مقداد حمله مي كنند و براي بدست آوردن سلاح و ... برنامه ريزي دارند بفرمائيد ماموران بايستي كتك بخورند و اجازه اين كار رابدهند ؟
البته مي دانيم كه در كشورهاي غربي اين اتفاقات براحتي افتاده و شورشيان به پايگاههاي نظامي حمله مي كنند - البته قانون مند - و نيروهاي پليس نيز با كتك خوردن آنها را ياري مي كنند .( خودتون را ... كنيد )
در آنجا كساني كه درخواست گردهائي مي دهند طبق همان قوانين ، حداقل بايستي يك هفته تا يك ماه قبل تر به مراجع قانوني اين گردهمائي را اطلاع دهند .
ضمنا طبق همان قوانين درخواست كنندگان هر گونه اغتشاش و آشوب را با مسئوليتش قبول مي كنند . و نيروهاي امنيتي نيز در اين تجمعات حضور فعال دارد - البته در همان كشورهاي غربي هم لباس شخصي ها هم در اينكار نيروهاي پليس را همراهي مي كنند -
ضمنا تا جائي كه ما و ايشان مي دانيم در آنجا كمتر ديده مي شود كه به پليس تعرضي صورت گيرد و اگر هم صورت پذيرد حتما پليس عكس العمل نشان مي دهد .
تظاهر كنندگان با سلاح به نيروهاي پليس حمله نمي كنند . و با سنگ و قمه به پليس حمله نمي كنند .
آنها متمدنهاي وحشي هستند و كسانيكه در ايران اين نا امني ها و ... را به وجود مي آورند وحشي هاي متمدن هستند! ضمنا شما مي توانيد از پليس آنجا دعوت كنيد تا تشريف فرما شوند اينجا ببينيم چند مرد حلاجند!
توجه به این نکته بایستی شود که نگاه مربوط به جان انسانها در اروپا با کشورهای آسیایی متفاوت است از ساختمان سازی گرفته تا کارگاههای صنعتی و بهداشتی .آیا صحنه های خطرناک سوار اتوبوس شدن در هند در هیچ کشور اروپایی می بینید.
آنها مسلماني زندگي مي كنند با اينكه مسلمان نيستند .
هنر آنها اين است كه از معاند دشمن و از دشمن مخالف و از مخالف موافق و از موافق دوست مي سازند و ما اين مسير را برعكس مي رويم
ببري مال مسلمان و چو مالت ببرند بانگ و فرياد برآري كه مسلماني نيست .
مجید جان یک شب با هشت ماه قابل مقایسه نیست
تحلیل جالبی بود
این آقای روح الله دهقانی هنوز نمیداند که "ناآرامی های مدنی" با آشوب تفاوت دارد.
با اینکه اصلا فرقه سبز را قبول ندارم ولی مطلب بالا بسیار شیواست.آری با مدیریت مطلوب میتوانست کار به اینجا نرسد
منظورتان از تعداد زيادي كشته جيست؟
گزارش خیلی عالی بود.
یک سوال از برادری که در مورد پایگاه مقداد اظهار فضل کرده بودند دارم.
مگر بسیج از "نیرو" تبدیل نشده به " سازمان" و به جای " فرمانده" ، "رئیس سازمان" ندارد؟ این یعنی اینکه نیروی بسیج دیگر یک تشکل شبه نظامی نیست و یک سازمان فرهنگی است. پس چطور ممكنه كه مردم فكر كنن كه اونجا ( آن هم شلوغ ترين جای شهر) هنوز سلاح گرم و سرد پيدا ميشه که کسی (مثلا اغتشاشگران !) بخواهد آن را از این سازمان غیر نظامی بدزدد؟؟
اون مردم قدر نشناس غربی این کارا رو با دولتاشون وقتی می کنن که تازه قانونا" و رسما" هم حق اعتصاب و راهپیمایی و بیانیه آزاد و ... رو دارند!!!!
آن آقای که گفته لباس شخصی ها هم در غرب همراه پلیس هستند ایشان اول تحقیق کنند بعد اظهارنظر بفرمایند نباید از روی تعصب گروهی عملکرد خودمان را توجیه کنیم چراکه متاسفانه همین رویکرد یک اعتراض انتخاباتی را غیرقابل مهار کرده البته ظاهرا با کشتن وزدن ها مهار کذایی صورت گرفته ولی قلب معترضین را داغتر کردند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان