بازدید 27480

درآمد میلیونی دانشگاه‌ها از طریق طولانی شدن دوره دکتری

تعداد زیادی از دانشجویان دوره دکتری دانشگاه های بزرگ کشور، اکنون علی رغم نگارش تمام و کمال رساله دکتری خود به دلیل شروط عجیب و غریبی که مدیران دانشگاهی برای آنها وضع کرده اند، قادر به دفاع از ساله خود و اتمام تحصیل نیستند؛ دانشجویانی که مجبورند به همین دلیل به صورت روزانه ده ها هزار تومان جریمه شوند.
کد خبر: ۷۹۸۸۱۹
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۸ 13 May 2018

درآمد میلیونی دانشگاه ها از طولانی شدن دوره دکتریتعداد زیادی از دانشجویان دوره دکتری دانشگاه های بزرگ کشور، اکنون علی رغم نگارش تمام و کمال رساله دکتری خود به دلیل شروط عجیب و غریبی که مدیران دانشگاهی برای آنها وضع کرده اند، قادر به دفاع از ساله خود و اتمام تحصیل نیستند؛ دانشجویانی که مجبورند به همین دلیل به صورت روزانه ده ها هزار تومان جریمه شوند.

به گزارش «تابناک»، امروزه بسیاری از دانشجویان دکتری دانشگاه های کشور که سنوات قانونی تحصیل آنها به پایان رسیده است و بر اساس روال قانونی باید ضمن دفاع از رساله دکتری شان، از دانشگاه محصل تحصیل فارغ التحصیل شوند به دلیل برخی ساز و کارهای عجیب و غریب حاکم بر دانشگاه های کشور قادر به انجام این مهم نیستند.

دوره دکتری در ایران بر اساس روال قانونی و منطقی شامل 4 ترم دوره آموزشی و 4 ترم دوره پژوهشی می شود که دانشجو باید پس از پایان دوره پژوهشی ضمن ارائه مدرک زبان معتبر در آزمون جامع شرکت کند و نمره قبولی خود را اخذ کند.

اگرچه بسیاری از دانشجویان در این مرحله از تحصیلشان دچار مشکلات فراوانی می شوند و به دلیل افتادن درس، افتادن آزمون جامع و یا عدم توانایی برای ارائه نمره زبان قادر به طی این مرحله بر اساس روال عرف آن نمی شوند، اما حتی اگر دانشجویی بدون مشکل از این دوره به سلامت عبور کند در دوره پژوهشی نیز ممکن است دچار مشکلات فراوانی شود که سنوات تحصیلی او را از حد مجاز افزایش می دهد.

بر خلاف شرط های دوره آموزشی مقطع دکتری که چندان غیر معقول به نظر نمی رسند و پذیرفته شدن در واحدهای درسی، گذراندن آزمون جامع و ارائه مدرک زمان برای یک دانشجوی دکتری موضوعی بدیهی است، اما در دوره پژوهشی بسیاری از مشکلات پیش روی دانشجو از توان مدیریت او خارج است و فرصت مناسبی برای کسب درآمد توسط دانشگاه ها می شود.

در دوره پژوهشی دانشجوی دکتری باید با انتخاب یک موضوع برای رساله و تصویب آن در گروه آموزشی آن را زیر نظر یک  یا دو استاد راهنما انجام دهد و برای دفاع، از آن مقاله علمی استخراج کند.

شرط انتشار مقاله از رساله چند سالی هست که در اکثر دانشگاه های بزرگ کشور متداول شده است و اگر دانشجویی امکان انتشار مقاله از رساله خود را نداشته باشد، اجازه دفاع از رساله به او داده نمی شود؛ شرایطی که باعث می شود دانشجو نتواند دوران تحصیل خود را در بازه قانونی به پایان برساند و وارد سنوات غیر مجاز می شود.

در رشته های علوم انسانی برای دانشجویان دکتری ارائه یک تا دو مقاله علمی پژوهشی از رساله اجباری است و اگر دانشجو امکان استخراج و انتشار مقاله پیدا نکند اجازه دفاع به او داده نمی شود و با ورود سنواتش به بازه غیر قانونی شامل جریمه می شود.

این شرایط برای دانشجویان فنی و مهندسی به مراتب سخت تر است. چرا که آنها مجبورند برای گرفتن مجوز دفاع از رساله خود یک یا دو مقاله آی اس ای در ژورنال های خارجی منتشر کنند و با اخذ گواهی انتشار از آنها در ایران از رساله خود دفاع کنند؛ شرایطی که بسیاری از دانشجویان امکان انجامش را ندارند و ناچار می شوند ماه ها و چه بسا سال ها منتظر بمانند و در این مدت جریمه های میلیونی به دانشگاه محل تحصیل پرداخت کنند.

دو نکته مهم در شرط انتشار مقاله از رساله دکتری وجود دارد که گویا مدیران دانشگاهی چشمانشان را بر روی آن بسته اند و تمایلی ندارند به آن حتی فکر کنند، چراکه منافع قابل توجهی از این مسیر عاید آنها می شود.

اول اینکه تعداد زیادی از فصلنامه های علمی پژوهشی داخلی اکنون اسیر لابی گری های پشت پرده هستند و امکان انشتار مقاله در آنها تنها برای اعضای هیأت تحریریه و سفارش شده های آنها فراهم است. با مروری بر مقاله های منتشر شده در فصلنامه های داخلی و مقایسه نام اساتید با نام اعضای هیأت تحریریه و داوران این مهم کاملاً قابل اثبات است.

با پذیرش این حقیقت ناگفته پیداست که مقاله استخراج شده از یک رساله دکتری حتی اگر نو، بدیع و عالمانه باشد ممکن است به دلیل نبود امکان لابی و سفارش حتی در دور داوری نیز قرار نگیرد و یا در اولویت های آخر فصلنامه قرار بگیرد.

در مورد ژورنال های خارجی نیز نکته مهم این است یک دانشجوی دکتری دانشگاه های داخل پس از سال ها وقت و انرژی که صرف پژوهش می کند به دلیل این قانون عیجب دانشگاه های کشور ناچار است جان مایه رساله خود را در اختیار پژوهشگران و سرویس های علمی خارج قرار دهد و اجازه دفاع یا عدم دفاع خود را از آنها بگیرد. گویی هیچ نهاد و ابزار مناسبی در کشور برای این مهم وجود ندارد.

این شرایط البته بازار کاسبی را برای برخی بنگاه های کلاهبرداری و چاپ مقاله نیز داغ می کند و یکی از دلایل اصلی شیوع پدیده نگران کننده و تأسف برانگیزی چون مقاله و پایان نامه فروشی می شود.

همه آنچه مورد اشاره قرار گرفت، سبب می شود دانشجوی دکتری حتی اگر شایسته فارغ التحصیلی از مقطع دکتری باشد، امکان قانونی دفاع را پیدا نکند و چندین ترم بیشتر در دانشگاه باقی بماند.

طولانی شدن دوره دکتری از سویی زمان و انرژی دانشجو را تلف می کند و از سویی نیز سبب می شود تا این دانشجویان به دلیل هر ترم اضافه ماندن در دانشگاه بین 4 میلیون تا 8 میلیون تومان وابسته به رشته تحصیلی جریمه شوند.

پرسشی که اینجا مطرح می شود، این است که آیا نمی توان برای تعیین صلاحیت دفاع از یک رساله و سنجش اصالت اثر راه های قانونی و منطقی دیگری را فراهم کرد که هم امکان دفاع از رساله های بی کیفیت فراهم نشود و هم این شرایط نا عادلانه و غیر منطقی از بین برود؟

گناه دانشجویی که در این فرایند توان انتشار مقاله اش را به دلیل نداشتن رابطه ندارد و مقاله هایش به داوری گذاشته نمی شوند ولی رساله اش از کیفیت بالای علمی برخوردار است، چیست؟

دانشگاه های کشور تا چه زمان بنا دارند علم و دانش و دانشجو را ابزار درآمدزایی خود کنند؟

با روندی که بر شرایط علمی کشور حاکم است، چه افقی می توان برای توسعه علم در کشور متصور شد؟

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۶۱
انتشار یافته: ۶۲
عالی بود
آب که سر بالا رفت قورباغه ابوعطا میخواند!
جالب بود
اینجا باید با اون رانتها مقابله کرد نه اینکه قانون رو دور زد
بالاخره باید یه فشاری رو دانشجو باشه که انگیزه بیشتری برای تمام کردن دکتراش داشته باشه
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
شما قطعا هیچ ایده ای راجع به بدبختی هایی که یه دانشجوی دکترا میکشه نداری... فکر نکنم حتی تا الان یه مقاله ننوشتی و یه کار پژوهشی انجام ندادی که اینجوری اظهار فضل می کنی
فقط اینو بدون که یه دانشجو عمر و جوونی و زندگیش رو میذاره که بیاد یه مدرکی بگیره که باهاش دوزار پول در بیاره... اونوقت باید برای گرفتن مدرکش پول یامفت بده به این مفتخورا...
تابناک لطفا راجع به مسائلی که تخصص نداری اظهار فضل نکن!
با سلام و سپاس از تابناک
دقیقا همین موضوع برای همسر بنده در دوره دکترای تاریخ ایران باستان در دانشگاه آزاد نجف آباد پیش آمده است و فقط داریم به دانشگاه جهت سنوات بابت این موضوع هر ترم پول اضافی پرداخت میکنیم . مقاله آماده شده ولی امکان چاپ حتی با پرداخت پول نیز میسر نیست واقعا نمیدانیم چکارکنیم .از تابناک بابت طرح این موضوع سپاسگزاریم و تقاضای پیگیری داریم
با سلام
این راهی برای درآمدزایی دانشگاهها نیست چون این مبالغ در مقابل بودجه های میلیاردی دانشگاهها عددی نیست. این قضیه بیشتر به دلیل نیاز مسئولان از پایین ترین رده تا بالاترین رده به ارائه امارهای رشد علمی و شتاب علمی کشور است که براساس تعداد مقالات چاپ شده ارايه می گردد. به خوبی نگارنده اشاره کرده است که ما متاسفانه جان مایه تحقیقات خود را به آسانی در اختیار دشمنان خود قرار می دهیم و آنها نتایج همین تحقیقات را در تکنولوژیها و صنایع خود بکار گرفته و با ارزش افزوده بسیار بالا به خود ما می فروشند. این یعنی همان برده داری نوین!!! ما هم در این توهم سرخوشیم که از نظر رشد علمی در کدام رتبه هستیم و از چه کشورهایی بالاتریم.
جانا سخن از زبان ما می گویی
متاسفانه مطلب مربوط به کاسبی دانشگاه ها از طریق اجبار دانشجو به نوشتن مقاله یک توهین آشکار به جامعه علمی کشور و چشم پوشی از ضعف این قبیل دانشجویانی است که جای تحصیل را با کار اشتباه گرفته اند و به جای پرداختن به تحصیل علم دنبال کار هستند و فرصتی برای انجام کار خود ندارند و در آخر هم سعی می کنند با این توهین ها به جامعه فرهیخته دانشگاهی توهین کنند. دانشجو از ابتدا می داند که برای فارغ التحصیلی هم باید نمره زبان بیاورد و در واقع از طریق دانستن زبان علمی بین المللی ارتباطات علمی برقرار کند و هم نتایج پژوهش خود را مثل تمام دنیا به صورت مقاله چاپ کند. ولی متاسفانه به دلیل ضعف علمی و مشغول شدن به کار و زندگی روزمره از این کار غافل می شود و برای توجیه ناتوانی خود جامعه علمی- دانشگاهی را زیر سؤال می برد و رسانه ای مثل شما هم بدون توجه به درست بودن آن را انتشار می دهید. اگرچه در هر صنفی امکان خطا و اشتباه هست اما چند درصد مجلات علمی، مقالات را با لابی گری چاپ می کنند؟ اگر بحث لابی گری است، اسم استاد راهنما و مشاور هم که به قول شما لابی گر هستند در مقاله هست و اتفاقا باید زودتر چاپ شود. مقاله که فقط به نام دانشجو نیست که با لابی گری رد شود. ضمن آنکه مجلات برای این مورد هم قانون بازدارنده دارند و در هر سال به اسم یک فرد بیش از دو مقاله چاپ نمی کنند. برای اعضای هیأت تحریریه که محدودیت بیشتری هم وجود دارد.
از شما دوستان سایت تابناک خواهشمند است به جای اجازه دادن به انتشار چنین توهین هایی به جامعه علمی، کمی هم در باره سوابق نویسندگان چنین مطالبی تحقیق کنید و یک طرفه به قاضی نروید.
سلام. حقیقتاً مطالب درستی رو اشاره کردید. با تشکر فراوان از نویسنده
سلام. حقیقتاً مطالب درستی رو اشاره کردید. با تشکر فراوان از نویسنده
جانا سخن از زبان ما میگویی

دانشجوی دکترایی هستم که به دلیل همین موضوع اکنون در ترم 12 هستم و چون اساتیدم لابی قوی برای چاپ مقاله بنده ندارند، همینطور مانده ام پشت سد دفاع و هر ترم 4 میلیون تومان در این اوضاع نابسامان اقتصادی مملکت به دانشگاه میپردازم و معطل مانده ام. جالب است که لابی های مقالات در برخی دانشگاه ها آنقدر قوی است که دوستانم که در دانشگاه های معتبرتر از من هستند، اکنون در ترم 12 هیچ نگرانی بابت چاپ مقاله ندارند و میگویند ما کارمان که تمام شود دو مقاله میدهیم و هر کدام ظرف یکی دو ماه چاپ میشود.
فعلا بهترین روش مقاله است. انتظار دارید چی کار کنند؟ بیان یه سازمان دیگه درست کنن تو اون پارتی بازی بشه. باز هم ژورنال های خارجی معتبر هستند و همه جای دنیا این کار رو میکنن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۳
بعضی استادا کاری می کنند مقاله شما دیر چاپ شود. مقاله تان دست آنها است و هر وقت بخواهند می فرستند.
متاسفانه باج گیری در دانشگاهها متداول است و اساتید فقط به فکر خودشان و ارتقا هستند نه از خدا میترسند و نه از بنده خدا
دقیقا درسته که تعداد زیادی با لابی مقاله های ابکی خودشون رو چاپ میکنن!!!! من مقاله ایی داشتم که 6ماهه پذیرش چاپ گرفتم ولی متاسفانه مدیر مسول بهم گفت میخای زود چاپ بشه 2میلیون بده و من چون این پول رو نداشتم و ندادم مقالم رد شد. جالبه که بعد از پذیرش حتی بهم اصلاح هم نخورد و یهویی رد شد!!!!در صورتی که منابع قوی داشتم و به مقالاتی که در این فصلنامه علمی و پژوهشی چاپ شده بودن رو نگاه میکردم واقعا نه قوی بودن و نه منابع قوی و بروزی داشتن. (ایا واقعا اینطوری میشه پیشرفت کرد)
با وضعیت کنونی دانشجویان و ... و اینکه چند سالی است که دانشجوهای دکترای زیادی مقاله آی اس آی داده اند، برای رعایت عدالت حداقل در این مورد، داشتن حداقل یک مقاله لازم است. بگذریم که برای ما دو تا بود و کلی بیشتر اذیت شدیم. بهتر است یک فکری به حال بعد فراغت از تحصیل بکنید که بسیاری از فارغ التحصیلهایی که مویشان در این راه سپید شده، بدون دلیل و با شایستگی بیکار می مانند.
متن ارسالی کاملا بصورت غیرکارشناسی و بسیار خام نوشته شده است. ایراداتی به سیستم آموزشی کشور در دوره دکتری بخصوص وارد است، اما تحلیل انجام شده بسیار ضعیف می باشد.
جالب اینجاست که برای دریافت مجوز دفاع، حتما می بایست نام استاد یا اساتید راهنما هم روی مقاله باشد! قانونی کاملا غیر عادلانه در جهت قطور کردن رزومه اساتید! اساتیدی که هم پول هنگفت راهنمایی از رساله دکتری را می گیرند هم بدون زحمت مقاله به اسمشان چاپ می شود!
جالبه اکثر اساتید ایران چون با سهمیه و پارتی وارد شده اند خودشون هیچ بارشون نیست بعد از دانشجو توقع چاپ مقالات آنچنانی دارن. در صورتی که یک دقیقه هم به دانشجوها کمک نمیکنن. فقط میلیونی حقوق میگیرن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۳
والا من مقاله آنچنانی نوشتم استاد هدرش داد.
مطلب بسیار خوبی بود و درد دل دانشجویان بیچاره به خصوص در دوره دکتری
یک عده دارن در کشورمان از راه مقاله نویسی کسب روزی میکنن مقالاتی که بیشتر مبتنی بر دیتا سازی هست.در همی کشور خودمان افرادی هستند که در سال 24 مقاله در مجلات معتبر بین المللی چاپ میکنن و با یک بررسی ساده در ریسرچر گیت میشه اسامی اونها رو پیدا کرد در حالی که کسی که کار پژوهشی انجام داده میدونه کار پژوهشی اون هم از نوع آزمایشگاهی و تجربی سال ها طول میکشه. تازه ماشالله روند داوری طرح ها هم که خودش یک مصیبته و بعد از آن باید چند سال هم صبر کنی تا دانشگاه نصف بودجه طرح رو بده تا بری کار رو شروع کنی.
مقصر اصلی این پدیده شوم اعضای هیات علمی دانشگاه ها هستند افرادی که متاسفانه اکثرشان مدارکشان را از دانشگاه های ضعیف مثل هند، مالزی، انگلستان کسب نموده و از طریق رابطه در 30 سال گذشته جذب هیات علمی شده اند و بر صندلی های خود چنان چنبره زده اند که حتی پس از بازنشستگی باز هم به صورت مدعو وارد دانشگاه می شوند. افرادی که هیچ بازدهخی به جز فعالیت دستگاه گوارششان برای کشور ندارند و ماهانه هر کدام از 15 تا 35 میلیون تومن بسته به رتبه حقوق دریافت می کنند. افرادی که این حقوق را برای 2 ساعت حضور روزانه در دانشگاه دریافتد میکنند.
بعنوان یک استاد دانشگاه این گزارش را مغرضانه ارزیابی می کنم که احتمالا به توصیه یک دانشجوی دکترای ناتوان در تمام کردن تزش نوشته شده است. اگر دانشجوی دکترایی که چهار سال بر روی یک موضوع تحقیقاتی کار کرده و نتوانسته یک مقاله پژوهشی در یک ژورنال معتبر خارجی و داخلی چاپ کند باید حتما به توانایی وی در انجام ان تحقیق باید شک کرد. خیلی از دانشجویان دکترا نه یک مقاله بلکه چندین مقاله از تزشان بیرون می اید و براحتی دفاع می کنند. از طرفی الان در دفاع ها طوری شده که داوران حتی زحمت خواندن تز را بخودشان نمی د هند و با لابی گری استاد راهنما و اینکه دانشجویش تمام کند و برود سعی می کنند جلسه دفاع را به هر شکل برگزار کنند و قبولی دانشجویانشان را بگیرند. حداقل چاپ یک مقاله خارجی این اعتبار را به تحقیق می دهد که سه داور خارجی بیطرف، مقاله بیرون امده از تز را بررسی کرده و قبول یا رد م یکنند و این خودش نوعی داوری بیطرفانه و علمی است که از دستاورد های ان تز صورت می گیرد.
پاسخ ها
دانشجو
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۸
درسته ولی خیلی زوره که اسم اساتید که هیچ کمکی نکرده اند توی مقاله باید باشه!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۷
متاسفم برای مملکتم که شماها اساتیدش هستین. یجوری میگی چهارسال تحقیق! انگار تمام امکانات تحقیق و بررسی توی این دانشگاهها فراهمه...یا مثلا اساتید خیلی راهنمااایی داریم ما!! یا شاید فکر میکنی ذاتا محقق دنیا اومدیم!.مسایل دیگرش بماند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۳
والا ما مقاله می نویسیم خودمان کار می کنیم استاد خرابش می کند. برخی استادا خدا رو نمی شناسن، بعضیاشونم انسانن
با سلام و ادب
در کلیه کشورها برای مقاطع تحصیلات تکمیلی به خصوص مقطع دکتری اصل بر محقق بودن و فعال بودن دانشجو است. اگر دانشجو توانایی چاب مقاله خود را نداشته باشد معلوم می شود کار بژوهشی که در دوره دکتری انجام داده است بیهوده بوده و هیچ نوآوری ندارد. چه بسا دانشجویان دکتری که از رساله خودشان چندین مقاله در مجلات آی اس آی معتبر چاب کردند. متاسفانه عده ای بدون هیچ بشتوانه علمی و بژوهشی وارد دوره دکتری شده اند و حالا توانایی انجام تحقیق و بژوهش را ندارند و از سیستم آموزش دانشگاهی ایراد می گیرند. اگر به گفته ایشان در ایران امکان چاب مقاله به دلیل رانت بعضی از اساتید ندارند به مجلات خارجی بفرستند. به نظر بنده با تصمیم اشتباهی که اجازه ورود خیل بیشماری از دانشجویان کم استعداد و ناتوان برای تحصیل در مقطع دکتری گرفته شده است باید منتظر یک آشوب و بلوا در این دوره بود.
شما را به غیرت و دینی و ملی تان سوگند می دهم وارد تربیت مدرس بشوید. همه دانشجویان یا کارشناسی ارشد هستند یا دکترا. دانشگاه مقطع کارشناسی ندارد. این یعنی همه ورودی های تربیت مدرس باید پایان نامه و رساله بنوبسند و برای دفاع حتما یک یا دو مقاله چاپ کنند. به چشم خودم دیده ام استادان این دانشگاه بدون این که کاری بکنند (به جز برخی از آنها) سالی چندین مقاله به اسمشان چاپ می شود تا اجازه دفاع می دهند دانشجو گروگان گرفته شده و استثمار می شود خودم این مصیبت را چشیدم. پایان نامه ها در موضوعات مختلف است و هر استادی در انواع موضوعات مرتبط و غیر مرتبط مقاله به نام خود دارد. الله اکبر اینها عالم دهرند و در هر زمینه ای مقاله دارند. بروید رزومه استادان دانشکده علوم انسانی را در سایت دانشگاه ببیند. عیان عیان است .
و منافع و سوء استفاده اساتید در این سنوات اضافه هم به آن بیافزایید!
چه باجها که دانشجو باید به استاد بده. یه سر شریف بزنید ببینید چه خبره. من فارغ التحصیل شدم. ایمیلم هم به تابناک دادم. کاش یکی پیگیری کنه این فضاحت رو.
یکی از دانشگاه ها شهید بهشتی هستش
جالب اینجاست که در مسیر تدوین مقاله دانشجو تنهاست و غالبا استاد راهنما حتی زحمت خواندن مقاله را هم به خود نمی دهد اساتید راهنما عموما فقط مقاله می خواهد بی اینکه حتی در تعیین عنوان پایان نامه تامین هزینه ها و غیره نقشی داشته باشد.....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۳
دقیقا
الان من ترم 8 دکترای یکی از دانشگاه های معتبر هستم، سه تا مقاله انگلیسی نوشتم اما استاد راهنمای بنده میگه چون استاد تمام هستم انگیزه ندارم مقالات را بخونم الانم واقعا سر درگم شده ام من دانشجو چه تقصیری دارم که استادم بی انگیزه است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۳
عزیزم خیلیا گیر این استادا افتادن تا ترم های 15 به بالا
نقد شما وارد است ولی متاسفانه راحل جایگزینی وجود ندارد.
چه برای این مشکل و چه برای سایر مشکلات در وزارت علوم مانند ارتقاء
گناه دانشجویی که در این فرایند توان انتشار مقاله اش را به دلیل نداشتن رابطه ندارد و مقاله هایش به داوری گذاشته نمی شوند ولی رساله اش از کیفیت بالای علمی برخوردار است، چیست؟
یعنی آبدوغ خیاری ترین سوال ممکن بود!!
تابناک اینو کدوم بی سوادی برات نوشته؟
عزیزم دست از تئوری توطئه بردارید، حداقل فضای دانشگاهی کشور رو که در شرایط فعلی نسبت به سایر سازمانهای کشور سالم تر است به حال خود بگذارید... دست از سر استاد و دانشجوها بردارید یا حداقل به مواردی گیر بدید که داره غیرقاونی سوء استفاده میشه...
آخه یعنی چی دانشجوی دکتری نباید ملزم به مقاله دادن ناشد؟! این یعنی هر ننه قمر بی سوادی فردا میتونه با لابی گری و سیستم معیوب بیاد دانشجوی دکتری بشه و بره جزایر قناری بعد از 4 سال بیاد یه پایان نامه نوشته شده در میدان انقلاب رو بده دفاع کنه... مقاله هم که نمی خواد!!
اتفاقا تنها چیزی که شاخص درستیه مقاله ISI هستش. اینم که گفتین موسسات چاپ مقاله، اونا مقاله هاشون بدرد خودشون میخوره و دانشجوی دکتری نمیتونه با اون مقاله های آبکی دفاع کنه... این یعنی اگر فردی میخواد در دانشگاه های درست حسابی کشور دکتری بگیره باید حرفی در حد سطح جهانی برای گفتن در حوزه تخصص خود داشته باشه و صد البته زبان انگلیسیش در اون باشه بتونه 5 صفحه متن بنویسه... این حداقلهای کیفیت یک فارغ التحصیل دکتری است...
واقعا می خوایین اینم نباشه؟!!!
چه بر سر این مملکت داره میاد...
نویسنده این مقاله به طور کلی با فلسفه وجود دوره دکترا نااشناست واز اهداف وجود این مقطع تحصیلی اگاهی ندارد، با وجود انبوه دانشگاههای بی کیفیت و بی اعتبار داخلی ازاد،پیام نور..... مدارک این دانشگاهها جز خیانت ،اتلاف وقت و پول و تولید فارغ التحصیلان بی سواد و پر ادعا نتیجه دیگری ندارد، سازو کار و مسیر تحصیل در دوره دکترای بایستی بسیار جدی و سختگیرانه باشد و بدون چاپ مقاله در مجلات معتبر اجازه دفاع یا فارغ التحصیلی داده نشود و در صورت عدم تحقق این امر دانشجو اخراج یا مدرک معادل داده شود ، در ضمن نویسنده محترم مقاله لازم است بدانند که قرن هاست این دوره و قوانین مربوطه در دانشگاهای معتبر اروپا و امریکا ایجاد و با جدیت دنبال می شود فقط کافی است راه انها را دنبال کنید، بنابراین نیازی نیست برای تقدیم مدرک دکترا به عده ای اندک دانشجو نمای سهمیه ای و احتمالا توصیه شده از......قوانین سهل الوصول نوشته شود!!!
خدا پدرتو ببامرزه خود افزایش ترم جریمه هست پول گرفتن فاجعه هست به دادمون برسین
متاسفانه مدیران دانشگاه هه بکر عمر جوانان نیست. مرتب از پیش خود آیین نامه وضع می کنند و به ایین نامه های وزارتی وقعی نمی نهند. یکی به داد دانشجویان دکترا برسد
درود بر شما.حرف دل دانشجویان دکترا رو زده اید. لطفا این موضوع را تا حصول نتیجه از وزارت علوم پیگیری بفرمایید.
کارخانه تولید مدرک دانشگاه آزاد هم با پذیرش سالی 12 هزار نفر دکترا، تیشه به ریشه این مملکت زد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۳
عزیزم من در همین دانشگاه آزاد کار خوبی نوشتم و استادم با کلک نگذاشت دفاع کنم تا پول زیادی نصبیش بشه. مقاله ام رو نمی فرستاد اگرم من می فرستادم کار رو خراب می کرد.بعضیی استادا بی وجدانن.اینقدر دانشگاه آزاد نکن انگار جای شمارو گرفتن با اون پایان نامه های قدیمیتون که صد بار نوشته شده..
با سلام
سالهاست که مدرک گرایی و افزایش بی رویه ی تعداد دانشجویان دکتری در دانشگاه های آزاد، پردیس ها و متاسفانه دانشگاه های دولتی باعث جذب افراد ضعیف در این دوره ها شده است. حال اگر ملاک های سنجشی مناسب نیز وجود نداشته باشند، دانشجویان وارد شده بدون هیچ تغییری در سطح سواد و تجربه شان، موفق به کسب مدرک می شوند.
نکته: دانشجوی دکتری که نتواند نصف نمره ی آزمون زبان (به عنوان حد نصاب) و یا حداقل یک گزارش علمی قابل قبول به یک ژورنال ارائه کند، مستحق دریافت مدرک دکتری نیست.
نکته: با توجه به تعداد زیاد دانشجویان و فارغ التحصیلان دوره ی دکتری به نظر می رسد،باید سازوکارهای مناسبی هم در نحوه و میزان ورود دانشجویان و هم در نحوه فارغ التحصیلی شان اتخاذ گردد. باشد که روزی علم برای حل مشکلات و ارتقاء سطح دانش در کشور آموزش و فراگرفته شود، و نه صرفا برای مدرک گرفتن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۳
دوره ضعیف نیست. تازه پوست د انشجو رو می کنن. تعدادی از استادا منصف نیستن و پول دوستن.
اینکه فشار بر دانشجوی دکتری ناعادلانه و ناجوانمردانه است یک واقعیت است.به خصوص در این شرایط بد اقتصادی که دانشجو هم باید فکر دخل و خرج خود و خانواده(با توجه به متاهل بودن اکثر ) باشد و هم هزینه بابت اضافه سنوات. اما مساله مهم اصرار بر چاپ مقاله در ژورنالهای خارجی با ایمپکت بالا ظلم است.باید فکری به این وضع بشود.می شه به مجلات داخلی و به اساتید خودمان اعتماد کنیم.
خدا وند خیرتان دهد که درد و اشکال بزرگی را در مسیر دانشجویان بیان کردید..
آقای تابناک عزیز. من بارها دیدم که شما حرف حق را میزنید. تو رو به خدا این موضوع را پیگیری کنید. باور کنید چند تا دوستای ما رو دانشگاه شهید بهشتی بخاطر رسیدن به ترم 13 و عدم چاپ مقاله isi اخراج کرده.
من الان خودم ترم 11 هستم، مقالم رو هم فرستادم ولی حدود 2 ماه هست که در مرحله editor assigned مونده. یک ماه بیشتر به پایان ترم نمونده. این یعنی اینکه بدون اینکه تقصیر داشته باشم باید اخراج بشم و یا در بهترین حالت کلی پول بدم.
به خاطر خدا به خاطر حق کمک کنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۳
مقصر استادته حالا به طرق مختلف. سر منم این بلا اومد ترم 15 هستم مقالم چاپ شده استاد راه نمیاد نمی دونم واسه چی
سلام اگه بخاطر عدم ارائه مدرک زبان نتوانیم در آزمون جامع شرکت کنیم و از طرف دانشگاه اخراج شویم
آیا می تونیم مجدد در آزمون دولتی دکتری شرکت و بصورت روزانه درس بخونیم؟
من به عنوان یک دانشجوی دکتری میگم واقعا اوضاع دانشجویان دکتری اسفناکه جوانان بااستعدادی که با سودای کسب مدارج علمی وارد نظام آموزش عالی کشور میشن و پس از سال ها صاحب مدرکی میشن که هیچ ارزش نداره و با افسردگی و سرخوردگی ناچار میشن به مشاغل سطح پایین رضایت بدن
من خودم برای گذران زندگی ناچار شدم حین تحصیل دوره دکتری تو یک مغازه خوارو بار فروشی کار کنم!!
این شرط مقاله هم صرفا برای ارتقاء اساتید و دانشگاه ها است و چیزی نیست جز استثمار غیر اخلاقی دانشجویان دکتری
من مقاله دارم ولی اسم اساتیدم نیست .حالا میگن حتمن باید اسم همه اساتید باشه در حالیکه ذره ای کمک نکردن.حالا باید یه مقاله دیگه بدم که نام حضرات توش باشه تا اجازه دفاع داشته باشم
با سلام‌
این یک مورد از مشکلات است
برای دانشگاه ازادی ها زبان هم یک مشکل اساسی شده است
من سال 90 وارد دوره دکتری فلسفه دانشگاه اصفهان شدم و به دلیل مشکلات عدیده ای که برشمردید تا سال 97 نتوانستم دفاع کنم و اخراج شدم. ممنون از طرح موضوع. هفت سال از عمرم و اون ماه هایی کخ شبانه روز برای قبولی آزمون دکتری زحمت کشیدم همه هدر رفت.. به زودی از کشور خارج میشم
این قضیه مشکل بزرگی هست که براحتی توسط مسوولان از خدا بی خبر میشه حلش کرد.
پاسخ ها
سین - صاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
سلام - شما خبر دارید هزینه انصراف از دانشگاه چقد میشه؟
دکتری روزانه دانشجوی اخراجی هستم. آزمون جامع رو هم دادم ولی پایان نامه رو ندادم. میخواستم بدونم چقد باید جریمه بدیم؟
درآمد کلانی که از برگزاری آزمونهای بسندگی زبان نصیب دانشگاهها میشود هم فراموش نکنیم! واقعا آیا این پولها خوردن دارد مخصوصا وقتی برخی دانشجویان زبان کنکورشان را مطمئنند عالی زده اند چون زبانشان واقعا خوب بوده اما یا باید بروند از یک جایی نمره زبان بیاورند یا پولی بریزند به حساب دانشگاه که از انها ازمون زبان بگیرد!
اگه مقاله درست باشه خوب بفرستید نشریات خارجی
قبول کنید تحقیقاتمان ابکیه
سلام
من الان ۲ ساله با یک مقاله دفاع کردم
ولی مقاله دوم برا مدرک هنوز نتونستم بگیرم
پایان نامه هم داده هاش داره قدیمی میشه و ...
راه کاری هست بتونم مدرک مو بگیرم؟؟؟
واقعا باید بک‌فکری به حال این دانشجویان بکنیم متاسفانه تو این وضع مملکت باعث محل تجارت و لابی گری شده ایت
به نام خدا. من به عنوان یک دانشجوی دکتری که به لطف دانشگاه هم اکنون در ترم 12 هستم؛ عرض می کنم: مقاله یزاد مهم نیست. اینکه انسان در مردادماه سال 95 پروپوزالش را بدهد و درآذرماه سال 97 ابلاغ حکمپذیرش پروپوزالش به دستش داده شود؛ خیلی حرف است. دوستان عزیزی که به این نوشته اعتراض می کنند؛ آیا می دانند 5 ترم طول کشیده تا پروپوزال بنده تصویب و اساتید راهنما و مشاور آن قطعی شوند؟
مسئله بعدی آن است که اگر استاد مشاور و راهنمایت از دانشگاه محل تحصیل نباشد؛ واقعا در جلسه دفاع ؛ بی دفاع هستی.
اما اگر می خواهید موضوع رساله و جلسه دفاع شما به راحتی برگزار شود؛ یکی از نظرات اساتید دوره آموزشی را بعنوان موضوع انتخاب کنید؛ بعد خود او را استاد راهنما قرار دهید؛ استاد مشاور هم از اساتید دانشگاه محل تحصیل خودتان باشد تا هزینه های رساله دکتری تماما به جیب اساتید همان دانشگاه برو؛ شما به راحتی دکتر خواهید شد.
بدون تعارف بگویم:
کثیف ترین دوره تحصیل بنده؛ از ابتدائی تا دکترا؛ همین مقطع دکتری بوده و هست. زیرا مدار اغلب تصمیم گیری ها پول است. آنچه هم بنده از دوستان خود شنیده ام آنها هم از این تاخیرها اذیت شده اند.
آری وقتی نظارت بر کار دانشگاه نیست و آنها به جایی پاسخگو نیستند؛ و صدای دانشجو هم به جایی نمیرسد؛ وضع همین است.
البته دوستمان که به مقاله isi اشاره کرده اند؛ حرفشان متین است. اما نشریات علوم انسانی و خصوصا علوم اسلامی را در کدام کشور باید پیدا کنیم؟ خواهر بنده در رشته کامپوتر بود, راحت از نشریات معتبر خارجی اکسپت مقاله اش را گرفت. اما بنده چه باید می کردم؟
اوایل اسفند ماه سال 98 باید اکسپت رساله من داده میشد؛ الان که اواخر شهریور هستیم؛ هنوز موفق به اخذ آن نشدم. چرا؟ چون نشریه من در ایران منتشر می شود؛ نه در اروپا یا آمریکا که شما دوست عزیز بدان اشاره کرده اید.
بنده بعنوان کسی که دوره آموزشی سه ترم را با موفقیت گذرانده ام و امتحان جامع و زبان را نیز داده ام؛ بطور خالص 6 ترم بیخود و الکی در دانشگاه معطل شده ام و این خسارت هم از دو جهت به دانشجویانی مثل من تحمیل می شود؛ نه می توانند از مزایای مدرک خود استفاتده کنند و هم باید هزینه ثابت ترم را بپردازند.
از همه مهمتر بحث اعصاب خوردی و نامردی هایی است که تو توقع نداری در دانشگاه ببینی و متاسفانه می بینی و واقعا از تحصیل زده و منزجر می شوی.
واقعانمدونم یه عده که اتفاقی به نانونوایی رسیدن چژوردرمقابل حجم عظیم مشکلات دانشجویان دکترا اینطورراحت اظهارنظرمیکنن.دانشگاههادرکنارجرائم مالی هیچ کمک مالی قابل توجهی ندارن که دانشجوباآرامش خیال دوره روتموم کنه.یه قانون مسخره دارن که به دانشجوی شاغل وام نمیدن واین خیلی خنده داره چون عملا۸۰درصددانشجویان این دوره متاهل و طبعا شاغلند وعملاکمک هزینه تحصیلی شعاره حساب کن بخوای یه شهردیگه بخونی هزینه کرایه و..استادهاهم بنسبت خودشون انتظارداشته باشن خوبه ولی درمحل تحصیل من بیش از۵۰درصدحتی فن تدریس کارشناسی هم بلدنیستن چه برسه دکترادانشجوروتودوره اموزشی معطل نمره و..میکنن تاسنوات بخوره وحشتناکه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # انتخابات
وب گردی