بازدید 3939
۱

۳۳ میلیون ایرانی در معرض کم‎آبی

کد خبر: ۷۹۷۰۱۸
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۸ 08 May 2018

مدیرکل مدیریت مصرف و نظارت بر کاهش هدر رفت آب گفت: تابستان امسال ۳۳۴ شهر کشور با جمعیتی بالغ بر ۳۳ میلیون نفر در معرض تنش آب قرار می گیرند.

به گزارش تسنیم، علی سیدزاده با بیان اینکه در تابستان پیش‌رو بسیاری از شهرها دچار کمبود آب خواهند شد، گفت: میزان بارندگی در سال جاری نسبت به مدت مشابه دراز مدت و سال گذشته، کاهش یافته است.

مدیرکل مدیریت مصرف و نظارت بر کاهش هدر رفت آب با اشاره به اینکه امسال حدود 36 درصد نسبت به سال آبی گذشته شاهد کمبود آب هستیم، افزود: نسبت به چند دهه گذشته، امسال بیشترین کاهش بارندگی را داریم.

سیدزاده، ادامه داد: در حال حاضر آبگیری مخازن «سد»ها در کشور به مرز 43 درصد رسیده است در حالیکه در سال گذشته حجم آبگیری دریاچه های پشت سد های کشور 68 درصد بوده است.

وی با بیان اینکه در تابستان امسال تعداد 334 شهر در معرض تنش آب قرار می‌گیرند، عنوان کرد: این تنش آب سطوح مختلفی از نظیر سطوح، زرد، نارنجی و قرمز هستند که به ترتیب میزان کمبود در سطوح زرد تا 10 درصد نسبت به آب مورد نیاز، سطوح نارنجی 10 تا 20 درصد، سطوح قرمز بیش از 20 درصد دچار کمبود آب می‌شوند.

سیدزاده، ادامه داد: از لحاظ جمعیتی 10 میلیون نفر در سطح شهرهایی هستند که در سطوح زرد قرار دارند و تا 10 درصد کمبود آب، 6میلیون نفر دارای وضعیت نارنجی، 17 میلیون نفر دارای وضعیت قرمز یعنی بیش از 20 درصد، دچار کمبود منابعی می شوند.

وی افزود: در کشورهای توسعه یافته، سرانه‌ی آب برای هر نفر در بخش خانگی بین 120 تا 130 لیتر به ازای هر نفر در شبانه روز است.

مدیرکل مدیریت مصرف و نظارت بر کاهش هدر رفت آب، اظهار کرد: در کشور ما میانگین آمار شهری سرانه مصرف خانگی 157 لیتر به ازای هر نفر در شبانه روز به طور میانگین در شهرها و در پایتخت تا 185 لیتر به ازای هر نفر گزارش شده است.

وی قیمت هر آب در هر متر مکعب را به طور میانگین 400 تومان عنوان کرد و ادامه داد: قیمت تمام شده هزار و 200 تومان به ازای هر متر مکعب است.

سید زاده، گفت: بر اساس قانون توسعه بهینه سازی آب شرب، که مصوب سال 1395 مجلس شورای اسلامی بود اگر مشترکی متقاضی نصب تجهیزات کم مصرف از شرکت های آب و فاضلاب شود، این شرکت ها طبق قانون می توانند اقدام به نصبت و توزیع این تجهیزات برای مشترکان کنند و هزینه آن را به صورت اقساطی از روی قبوض به مدت دو سال کسر کنند.

مدیرکل مدیریت مصرف و نظارت بر کاهش هدر رفت آب، با اشاره به پیشنهاد شرکت آب و فاضلاب به کارگروه سازگاری با کم آبی گفت: برای جریمه شدن مشترکان پر مصرف آب، پیشنهاداتی ارائه شده که هنوز به تصویب نرسیده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۱
اين خشم طبيعت است.وقتي محيط زيست را نابود ميكنيد بايد به اينجاي قضيه هم حواستون مي بود
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان