بازدید 6648

نگاه بی نظیر جوامع پیشرفته به مادران باردار و ضرورت هایی که از آن غافلیم!

امروزه در جوامع توسعه یافته به مادران باردار چون امانت دارهایی نگاه می شود که برای یک مدت طولانی سرمایه های انسانی جامعه را در آغوش خود نگه داری می کنند؛ انسان هایی که شایسته خدمات بی نظیری هستند و تمام تلاش ها باید برای رفع تک تک نیازهای آنها به کار گرفته شود.
کد خبر: ۷۹۶۹۱۱
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۹ 07 May 2018

نگاه بی نظیر جوامع پیشرفته به مادران باردار و ضرورت هایی که از آن غافلیم! امروزه در جوامع توسعه یافته به مادران باردار چون امانت دارهایی نگاه می شود که برای یک مدت طولانی سرمایه های انسانی جامعه را در آغوش خود نگه داری می کنند؛ انسان هایی که شایسته خدمات بی نظیری هستند و تمام تلاش ها باید برای رفع تک تک نیازهای آنها به کار گرفته شود.

به گزارش «تابناک»، مراقبت از مادران باردار امروزه یکی از قوانین کلی در بسیاری از کشورهای جهان است که به یک نگرانی جدی در سازمان ملل نیز تبدیل شده است. شاید به این خاطر که سلامت مادران باردار و تولد نوزادان سالم آنها می تواند نقش موثری در ساختن آینده بهتر در کشورهای مختلف ایفا کند.

بررسی ها نشان می دهد، امروزه و در بسیاری از کشورهای توسعه یافته سیاست ها و برنامه های مناسبی برای مادران باردار تنظیم شده است تا از سویی باروری در جامعه افزایش یابد و از سویی سلامت مادران باردار تضمین شود؛ برنامه هایی که حول محور مرخصی های کافی، تغذیه، خدمات درمانی مناسب و امنیت اقتصادی فراهم شده است.

تحقیقات پژوهشگران حوزه سلامت حکایت از آن دارد که در دهه های گذشته و با افزایش آگاهی ها در مورد ضرورت توجه به سلامت مادران باردار پیشرفت های قابل ملاحظه ای در این حوزه صورت گرفته است که سبب شده تا حقوق این افراد بیش از گذشته تأمین شود. البته این مهم در کشورهای در حال توسعه همچنان اسیر برخی کم توجهی هاست و توسعه قابل ذکری نداشته است.

گزارش های سازمان های بین المللی نشان می دهد که در بسیاری از کشورهای در حال توسعه و فقیر مادران باردار از سوء تغذیه، نبود شرایط مناسب برای استراحت، نبود خدمات بهداشتی و درمانی کافی و... رنج می برند و همه این ها سبب شده تا شرایط برای تولد نوزادان سالم مهیا نباشد.

با این حال در کشورهای توسعه یافته اکنون حفاظت اجتماعی از زنان باردار به یک رویه ثابت در سیاست های کلیدی جامعه بدل شده است و سلامت مادران باردار و نوزادان به یکی از اولویت های زندگی اجتماعی آنها بدل شده است؛ وضعیتی که سبب شده تا دولتمردان مجاب شوند خدمات و حمایت های مالی و رفاهی مناسبی را در اختیار آنها قرار دهند.

مطالعات گویای آن است که یکی از موضوعات مهم برای مادران باردار دسترسی به منابع مالی و حقوق پایدار در دوران بارداری است. در کشورهای توسعه یافته مثل آلمان و انگلیس امروزه بارداری خود به مثابه یک شغل مهم از بسیاری از مزایای اجتماعی رایگان مثل بیمه، حقوق، تسهیلات فرهنگی و... برخوردار است و دولت ها تلاش می کنند همه شرایط را برای تأمین آرامش این مادران فراهم کنند.

موضوع اعطای مرخصی های بلند مدت به مادران باردار و نیز همسران آنها از جمله نکات مهمی است که در بسیاری از کشورهای توسعه یافته با هدف افزایش تسهیلات زندگی اجتماعی و نیز افزایش اشتیاق خانواده ها به فرزند آوری در اختیار آنها قرار می گیرد.

اکنون بسیاری از اندیشمندان بر این باور هستند که ساختن آینده روشن و داشتن یک جامعه سالم را باید از دوران بارداری مادران شروع کرد و بسیاری از کشورهای توسعه یافته که مایل به ساختن آینده روشن برای مردم خود هستند با درک این مهم گام در این مسیر قرار گذاشته اند و تلاش می کنند تا با اتخاذ سیاست های صحیح بیشترین تعداد از مادران باردار را تحت حمایت های خود قرار دهند.

تشویق خانواده ها به فرزند آوری، حمایت از مادران باردار در حین دوران بارداری و تلاش برای رفع دغدغه های والدین در این دوران از جمله موضوعات مهمی است که در صورت بی توجهی به آن یا باعث می شود که تعداد مادران باردار در جامعه کاهش یابد و یا شرایط به گونه ای پیش یرود که دوران بارداری سخت نوزادان متفاوتی را به جامعه هدیه دهد.

اکنون افزایش دوران مرخصی زایمان، تسریع در بازنشستگی زنان باردار، تقویت بیمه های تکمیلی و پوشش حداکثری خدمات رفاهی مورد نیاز این مادران از اصول مهمی است که بی توجهی به آن ممکن است به خسارت های جبران ناپذیری در آینده بدل شود.

ایجاد محیط سالم برای مادران باردار و تلاش برای رفع نیازهای روحی و دغدغه های عاطفی مادران از دیگر موضوعاتی است که امروزه در کشورهای اروپایی به آن دقت فراوانی می شود و آنها اعتقاد دارند مادران باردار جز تأمین امنیت مالی و اجتماعی باید در حصاری از امنیت عاطفی و روحی نیز قرار بگیرند؛ موضوع مهمی که گفته می شود حتی در کاهش نرخ مرگ و میر نوزادان نیز تأثیر فراوانی دارد.

مقابله با تبعیض و تلاش برای ایجاد عدالت در ارائه خدمات مطلوب به همه مادران باردار جامعه از دیگر نکات مهمی است که در کشورهای پیشرفته مثل سوئیس و فرانسه وجود دارد و آنها تلاش می کنند با فراهم کردن شرایط عادلانه برای همه مادران باردار در سراسر کشور این تصور که افراد دیگری در شرایط بهتر قرار دارند را از بین ببرند.

امروزه به مادران باردار در بسیاری از کشورهای غربی به عنوان افرادی نگاه می شود که امانت دار سرمایه های انسانی کشور هستند و باید برای این افراد امانت دار که در واقع همه داشته های یک کشور را برای چندین سال در آغوش خود نگاه می دارند خدمات بی نظیری فراهم شود.

ترویج برابری جنسیتی، تضمین حقوق مادی مادران باردار، افزایش دوران مرخصی، رفع بی عدالتی ها، پوشش حداکثری خدمات، ارئه تسهیلات به همسران، رفع دغدغه های روحی، ارائه مشاوره های روانی، توانمند سازی مادران باردار، کاهش هزینه های بهداشتی و درمانی آنها و... از جمله موضوعاتی است که امروزه به آن در کشورهای توسعه یافته توجه فراوانی می شود و تلاش بر این است که همه شرایط رفاهی لازم برای مادران باردار فراهم شود.

آنچه به آن به صورت خلاصه اشاره شد، رویکرد و نگاهی بود که امروزه در جوامع توسعه یافته به مادران باردار می شود و به خوبی نشان می دهد آنها تا چه میزان در این حوزه بسیار حساس و مهم از کشور ما پیشی گرفته اند و با این روند در تصاحب آینده نیز توفیقات بیشتری را به دست خواهند آورد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس