بازدید 9848
دغدغه مشترک آمریکا و غرب؛

حمله به القاعده در یمن آری یا نه، مسأله این است

وی با اذعان به حمله انتحاری روز کریسمس، از اختصاص این جلسه به چگونگی افزایش امنیت در خطوط هوایی و رویارویی با آنچه که او آن را افراط‌گرایی در یمن خواند، سخن گفت. حمله انتحاری پنجم دی ماه در خط هوایی نورث وست در مسیر آمستردام به دیترویت، توسط «عمر فاروق عبدالمطلب»، جوان نیجریه ای23 ساله‌ای روی داد که تلاش داشت با مواد منفجره، این هواپیمای مسافری را با 289 سرنشین آن، منفجر سازد.
کد خبر: ۷۹۶۲۱
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۸۸ - ۰۰:۱۱ 03 January 2010

سرویس بین‌الملل ـ بازرسان بریتانیایی با بررسی حمله انتحاری نافرجام در یکی از خطوط هوایی آمریکا، هم‌اکنون توجه خود را معطوف به یمن نموده‌اند؛ کشوری که گفته می‌شود این بمب‌گذار در آن با عاملان گروه القاعده در تماس بوده است.

نیویورک تایمز نوشت: در همین حال نیز بریتانیا روز جمعه از برگزاری نشستی میان سران کشورهای جهان درباره مبارزه با افراط‌گرایی اسلامی در یمن خبر داد.

به گزارش «تابناک» گردون براون، نخست وزیر انگلیس، محور مذاکرات 28 ژانویه در لندن را یمن عنوان کرد که در آن رهبران جهان به بحث پیرامون جنگ در افغانستان نیز خواهند پرداخت.

براون در بیانیه‌ای با اعلام پشتیبانی کشور متبوعش از آمریکا و اتحادیه اروپا درباره نشست یمن، هم اکنون به دنبال به دست آوردن حمایت از سوی عربستان سعودی و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس است.

وی با اذعان به حمله انتحاری روز کریسمس، از اختصاص این جلسه به چگونگی افزایش امنیت در خطوط هوایی و رویارویی با آنچه او آن را افراط‌گرایی در یمن خواند، سخن گفت. حمله انتحاری پنجم دی ماه در خط هوایی نورث وست در مسیر آمستردام به دیترویت، توسط «عمر فاروق عبدالمطلب»، جوان نیجریه‌ای23 ساله‌ای روی داد که تلاش داشت از طریق مواد منفجره، این هواپیمای مسافری را با 289 سرنشین آن، منفجر سازد.

نخست وزیر بریتانیا گفت: «سال جدید میلادی را در حالی آغاز کردیم که گروه القاعده تلاش داشت در آن فضای رعب و وحشت ایجاد کند. این دشمنان دمکراسی و آزادی، هم اکنون تلاش می‌کنند با طرح مرگ و ویرانی از یمن و مهدهای شناخته شده وحشت بین‌المللی چون پاکستان و افغانستان، مواد منفجره خود را به طریقی پنهان سازند که کشف آن مشکل‌تر باشد.»

براون در ادامه افزود: «در این نشست، بریتانیا برای کمک به یمن که پروش دهنده و پناهی است برای تروریسم، به دنبال دستیابی به توافقنامه‌ای خواهد بود در راستای مبارزه با چنین تهدیدهایی.»

وی با اشاره به آموزش و تجهیز نیروهای ضد تروریستی یمنی، اذعان داشت: «کشورهای شرکت کننده در این نشست، با بررسی راه‌های کمک‌های توسعه‌ای در مناطقی که بیشتر در معرض خطر افراط گرایی هستند، می‌توانند با یک برنامه مدون اقتصادی، اجتماعی و اصلاح سیاست‌ها می‌توانند به این کشور کمک کنند.»

براون در بیانیه‌اش همچنین پاسخ منتقدانی را داد که مسئولیت ثبت نکردن نام عبدالمطلب در فهرست بین‌المللی پرواز ممنوع‌ها را متوجه بریتانیا می‌دانند. منتقدان می‌گویند، این اتفاق در شرایطی می‌افتد که دولت همه تلاش خود را می‌کرد تا ارایه اطلاعات پیرامون افرادی که با مؤسسات امنیتی دولت‌های دیگر در ارتباط هستند، ارتقا دهد.

بنا بر این گزارش، در شرایطی که بازرسان در لندن، در حال بررسی امکان گردش عبدالمطلب به سوی افراط‌گرایی اسلامی تحت تأثیر تماس‌های ستیزه‌جویان در زمان تحصیل در لندن در فاصله سال‌های 2005 تا 2008 هستند، به نظر می‌رسد که آنها در حال تحقیق پیرامون واقعه ماه می ‌گذشته که در آن بریتانیا ویزای دانشجویی جدید این شخص برای ورود به خاک بریتانیا را رد کرد، نیز هستند.

چندی پیش، «آلن جانسون»، وزیر کشور بریتانیا، مسأله رد ویزای عبدالمطلب را تأیید کرد؛ اما به طور مشخص سخنی درباره آگاهی آژانس‌های آمریکایی از این مسأله به میان نیاورد. مقامات امنیتی بریتانیا پس از آن اعلام کردند عبدالمطلب به علت درخواست برای تحصیل در یک «کالج دروغین» اجازه ورود به بریتانیا را نداشته و دلیل ند ادن نام او به آمریکا ارتباط وی با افراط گرایان اسلامی نبوده است.

براون تصریح کرد: «این آن چیزی است که رخ داد. بریتانیا در تکاپو برای به اجرا درآوردن طرح منع ورود افرادی است که برای امنیت کشور تهدید به شمار می‌روند؛ حال آن که عبدالمطلب وضعیت متفاوتی داشت، چرا که روادید او بر پایه قانون تحصیل در کالج دروغین رد شده بود.»

«با این همه، این مسأله دلیل آسودگی خیال نمی‌شود و بریتانیا باید درباره افزایش امنیت کشور در برابر آن دسته از افرادی که تهدید به شمار می‌روند، هشیارانه‌تر رفتار کند.»

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان