بازدید 10088

پایان دوران شلوغ نمایشگاه کتاب با افزایش شدید قیمت پشت‌جلدها

اگر نمایشگاه کتاب را آینه تمام نمایِ وضعیت عرضه و فروش کتاب تلقی کرد، بازار کتاب که اقشار فراوانی از نویسنده و مترجم گرفته تا ناشر و کتاب‌فروش را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد و به یک چرخه آسیب می‌زند. آیا ناشران روزهای سخت‌تری را پیش رو خواهند داشت؟ چنین به نظر می‌رسد.
کد خبر: ۷۹۵۷۰۷
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۱ 03 May 2018

پایان دوران شلوغ نمایشگاه کتاب با افزایش شدید قیمت پشت‌جلدهاسی و یکمین نمایشگاه کتاب تهران با وجود بازگشت به قلب پایتخت، با استقبال گسترده‌از مواجه نشد و سطح استقبال از این رویداد که همواره پرمخاطب‌ترین نمایشگاه سالیانه ایران بود، دست کم در روزهای نخست در حد نمایشگاه مطبوعات تقلیل یافته است؛ وضعیتی که بیش از گسترش فضای مجازی و دسترسی راحت‌تر به اطلاعات بدون مطالعه کتب و همچنین امکان دسترسی آنلاین به کتب، متاثر از افزایش چشمگیر قیمت پشت جلد کتاب‌های عرضه شده است؛ قیمت‌هایی که برخی حاضران را از خریدار به تماشاگر تغییر وضعیت می‌دهد.

به گزارش «تابناک»؛ نمایشگاه کتاب تهران که برای چندین دوره به خارج از تهران و مجموعه شهر آفتاب منتقل شده بود، با توجه به گستردگی نقدها از جانب ناشران و صاحب نظران، بار دیگر به مصلای تهران بازگشت. بدین ترتیب ناشران امیدوار بودند تا بار دیگر با استقبال گسترده مردم مواجه شوند و بهار ناشران به شکل واقعی رقم بخورد اما حقیقت آن است که صرفاً جابجایی محل نمایشگاه منجر به افت مخاطبان نمایشگاه کتاب نشده بود، بلکه اساساً جمعیت طالب کتاب در کشور رو به نزول گذاشته است.

با وجود عرضه هزاران عنوان کتاب چاپ اول در سی و یکمین نمایشگاه کتاب، دست کم در دو روز نخست شاهد استقبال معناداری نبودیم و به نظر نمی‌رسد در جمعه چهاردهم اردیبهشت نیز سیل گسترده جمعیت شبیه به آنچه در سال‌های گذشته نظاره گرش بودیم، باشد. برخلاف دوره‌های پیشین که شدت فشردگی جمعیت در اغلب غرفه‌ها به حدی بود که اساساً عبور و مرور در راهروهای نمایشگاه نیز به دشواری می‌گرایید، اکنون در نمایشگاه پیش رو، به راحتی می‌توان رفت و آمد کرد و این از محاسن کاهش مخاطبان نمایشگاه کتاب برای قشری است که هنوز مشتری این نمایشگاه هستند!

پایان دوران شلوغ نمایشگاه کتاب با افزایش شدید قیمت پشت‌جلدها

البته هنوز برخی غرفه‌ها که عناوین خاصی منتشر می‌کنند، با انبوهی مخاطب مواجه هستند اما همین غرفه‌ها نیز نسبت به دوره‌های پیشین با تعداد محدودتری از خریداران کتاب روبرو هستند. از مهم‌ترین دلایل این اتفاق، ساده تر شدن امکان دسترسی به کتب برای عموم مردم به ویژه برای ساکنان دیگر استان‌هاست. در سال‌های نه چندان دور شماری صرفاً برای خرید عناوین کتب مورد نیازشان به نمایشگاه می‌آمدند و موقع خروجی چند کارتن کتاب به همراه داشتند اما اکنون سرویس‌هایی فراهم شده که کتاب را به سرعت به دست مشتری در هر نقطه‌ای از ایران می‌رساند.

در کنار این مسئله که سرک کشیدن به نمایشگاه مطبوعات را برای گروهی غیرضروری ساخته، توسعه نشر دیجیتال که در نمایشگاه سی و یکم شاهد تبلیغش نیز هستیم، دسترسی به نسخه کاغذی را برای بسیاری از کتاب‌خوان‌ها غیرضروری ساخته و از این منظر بسیاری از ایشان ترجیح می‌دهند به خرید همان نسخه الکترونیک بسنده کنند. این رویکرد طبیعتاً شمار خریداران نسخه‌های کاغذی را کاهش داده و در آینده بیش از این کاهش خواهد داد و به همین دلیل برخی مجموعه‌های غیرفرهنگی با سرمایه گذاری کلان به دنبال به دست گرفتن بازار نشر الکترونیک هستند.

عامل دیگر در کنار تغییر فرم دسترسی به کتاب کاغذی و توسعه کتب الکترونیک، تغییر فرم دسترسی به اطلاعات است. در سال‌های دور منبع دسترسی به بسیاری از اطلاعات صرفاً کتب بود اما اکنون شرایط تغییر کرده و بسیاری از اطلاعات را می‌توان به سرعت و بدون نیاز به مطالعه کتب مرتبط به دست آورد. بنابراین گروهی برخلاف گذشته اساساً احساس نیاز به خواندن کتب برای دسترسی به اطلاعات مشخص نمی‌کنند و این گروه که بسیاری‌شان دانشجویان و پژوهشگران هستند نیز از شمار مخاطبان نمایشگاه کتاب کاسته می‌شوند.

با همه اینها به نظر می‌رسد ضربه اصلی را به نمایشگاه کتاب، افزایش شدید قیمت کاغذ و انعکاس این افزایش قیمت در پشت جلد کتاب‌هاست. قیمت کتب در نمایشگاه به حدی چشمگیر است که برخی آشکارا با اراده خرید کتبی به ناشران مراجعه می‌کنند و در نهایت یا این کتب را نمی‌خرند و یا از میان لیست‌شان، به خرید چند کتب قناعت می‌نمایند. با توجه به مولفه‌های فراوانی که مورد اشاره قرار گرفت و هریک باعث ریزش بخشی از مخاطبان نمایشگاه کتاب می‌شود، افزایش قیمت کتاب ضربه نهایی را زده است.

از وضعیت کنونی نمایشگاه کتاب در این دوره نگران کننده‌تر، انعکاس این سطح از استقبال در بازار است. در واقع اگر نمایشگاه کتاب را آینه تمام نمایِ وضعیت عرضه و فروش کتاب تلقی کرد، بازار کتاب که اقشار فراوانی از نویسنده و مترجم گرفته تا ناشر و کتاب‌فروش را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد و به یک چرخه آسیب می‌زند. آیا ناشران روزهای سخت‌تری را پیش رو خواهند داشت؟ چنین به نظر می‌رسد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۲۷
هنوز قیمت خیلی از کتاب ها از ۱پرس جوجه کباب ۱۹هزار تومانی نمایشگاه ارزونتره.
ثبت روز غیبت صغرا بعنوان روز مرجعیت ، امر مبارک ومقدسی است که نسل جوان با نهاد مقدس ودینی مرجعیت بیشتروبهترآشنامیشود
ایرانی کتاب؟ شیب بام؟
نمایشگاه بین المللی کتاب های انباری
از سال 1379 تا حالا 12 سال از شهرستان به نمایشگاه کتاب تهران رفته ام اما چند سالی هست که علاقه ای برای رفتن به نمایشگاه ندارم چون کتابی که خواستم تمام شد ونتوانستم تهیه کنم وسال ها منتظر تجدید چاپ کتاب بودم و هنوز توسط ناشر چاپ نشده است.!؟
کی دیگه کتاب میخونه. کتاب مال خارجکی هاست.
همین که خورد و خوراک و خرج زندگی زن و بچمون دربیاریم شاهکاره عزیزم دیگه کتاب خوندن پیشکش
تو مملکتی که یه راسته خیابون باسم انقلاب مملو از کتابفروشی هست! برگزاری نمایشگاه کتاب وسط شهر هیچ توجیح و منطقی ندارد! حداقل نمایشگاه رو در شهرستانها برگزار کنید تا هر سال شاهد سرازیر شدن متقاضیان بازدید از نمایشگاه کتاب از شهرستانها به تهران نباشیم!
پاسخ ها
ahad
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۳
توجیه درسته دلبندم. توجیح نداریم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۴
تو خودت تهران تشریف داری وبه همه چیز راحت دسترسی وتهران رو شلوغ کردی داری شهرستانی بدبخت با زحمت باید بیا تهران تا کتابی که می خواد از نمایشگاه تهیه کنه تازه اگر پیدا کنه؟
توقع داشتید با این وضع اقتصادی و بیکاری و تورم و هزار تا بدبختی دیگه مردم بروند دو ریال پولی که تو جیبشان هست بابت کتاب بدهند ؟ ان شاءالله سال دیگه این موقع که به برکت فیلتر تلگرام همه چی روبراه شده مردم کتاب خواهند خرید .
از دری که فقر وارد بشه ایمان از همون در خارج میشه
خیلی وقته مردم ایمانشون رو از دست دادن
حالا هی برید دلار را گران کنید و ارزش پول ملی را بیارید پایین و بگویید میخواهیم صادرات کنیم
از موقعی که ارزش پول ملی را ول کردید باید توقع اثرات آن باید باشید . دلار درسته که اثر مستقیم روی زندگیها نداره ولی باعث گرانی خیلی چیزها شده و مردم ناتوانتر در خرید حالا چه کتاب چه چیزهای دیگر امیدوارم که خودتان را گول نزنید
من در کار چاپ هستم و هزینه چاپ را می دانم . قیمت کاغذ بهانه است . کتابی که قیمت پشت جلد آن 85 هزار تومان است هزینه چاپ آن حدود 15هزارتومان در می آید . متاسفانه ناشران اکثرا رقمهای عجیبی برای کتابهایشان گذاشته و بهانه را بر سر قیمت کاغذ می گذارند .
پاسخ ها
یک ناشر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۴
دوست عزیز اگر واقعا اهل این فن باشید باید بدونی یه ناشر مجبوره کتاب رو با 60-70 درصد به پخشی بده تا با 30-40 درصد به کتابفروشی برسه و ...
خود ناشر در این میان سود آن‌چنانی نداره. اون کتاب 85 تومنی اگه 15 تومن هزینش باشه که قطعا خیلی بیشتر بوده، نهایتا 30 درصدش به ناشر میرسه
یک ناشر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۴
ضمن اینکه از زمانی که برای کتابی هزینه و سرمایه گذاری میشه تا پول کل آن کتاب به دست ناشر برسه حداقل 3-4 سال طول میکشه. خواب سرمایه ناشر در این مدت رو چه کسی باید جبران کنه!
امیدوارم به دلیل چند روز تعطیلی و مسافرت مردم باشد و روزهای آینده شلوغ شود
دوره فروش کتاب کاغذی تمام شده . باید بصورت پی دی اف یا صوتی منتشر کنند اونم با قیمت معقول .
هم به نفع محیط زیسته هم همراه شدن با تکنولوژی و تغییرات روز جهان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۴
شما هم میز ومبل نخرید بیشتر به نفع محیط زیسته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۴
دوره کتاب کاغذی تمام نشده فقط یک عده عادت کرده اند بشینند از اینترنت پی دی اف کتاب رو دانلود کنند.
از مسئولین متشکریم گل کاشتین
شهرآفتاب اگرچه اشکالات بسیاری داشت، حداقل از نظر دسترسی برای بسیاری از غیرتهرانی‌ها از نظر دسترسی مطلوب بود که این وضعیت امسال دگرگون شده است. در ثانی سایت‌های فروش کتاب هم امروزه خرید کتاب را تا حد زیادی راحت کرده‌اند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۴
خرید اینترنتی کتاب خوبه اما هزینه پست بسیار گران شده
من هر سال که نمایشگاه کتاب میرم به من کتاب های 2 یا 3 سال پیش رو میدن که رو دستشون مونده ولی قیمت امسال روش چسبونده شده.

اکثرا داخل پوشش سلفون قرار دارن و وقتی میاریم خونه تازه می فهمیم چه کلاهی سرمون رفته و بعضی از صفحه ها هم یا ایراد ظاهری داره یا اینکه درست چاپ نشده.

به عنوان یک کتاب خون حر فه ای اینو بگم که نمایشگاه کتاب بیشتر جای عرضه کتاب های چند سال پیش و خراب و از رده خارج شده است و اونایی هم که تولید 96 هستش اکثرا اول ایراد دارها رو تحویل مشتری میدن.

فقط ساندویچ هاشون عالیه
از یک سایت اینترنتی مهم و با نماد اعتماد (انتشارات همراه علم)چند تا کتاب خریدم وبه صورت آنلاین پول کتاب ها را دادم روز بعد زنگ زدن گفتند که این کتاب ها رو نداریم شماره کارت بدید تا پول کتاب ها رو پس بدیم.!؟(بعد از گذشت 20 روز پول رو پس دادند 370000تومان)شما اگر کتاب ها رو ندارید برای چی کتاب رو تو اینترنت برا فروش گذاشتید اگر تمام شده خب بنویسید یا گزینه خرید آنلاین نزارید یا پاکش کنیدچرا مردم را اذیت می کنید و وقت شان را می گیرید مگر مردم بیکارند. بعد از گذشت 5-6 ماه هنوز کتاب ها برای فروش روی سایت موجود هست!؟با این کارها مردم به خرید اینترنتی بی اعتماد میشن.
من فکر میکنم کتاب باید توسط فردی نوشته شود که عمری در کار موضوع کتاب مورد نظر فعالیت کرده ، زحمت کشیده ، عرق ریخته ،فکر کرده ، تجربه کسب کرده و هدفش از نوشتن کتاب ، انتقال شالوده تحقیق ، تجربه و مشاهداتش به مخاطب باشد . که دیگران بتوانند با خواندن آن کتاب مطلبی یاد بگیرند . ولی متاسفانه امروزه نوشتن کتاب برای بیشتر افراد ، سرگرمی ، کسب عنوان و شهرت و درآمد و امرار معاش میباشد . بنابر این همانند کارخانه تولیدی از صبح تا شب مشغول تولید کالا برای فروش میباشند و بیشتر انها نیز ترجمه و برداشت از متون خارجی میباشد که اصلا بر دل نمی شیند و خواننده را خسته و از خواندن کتاب بیزار میکند.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار