بازدید 8128
۳
پس از دو درخواست در ایران رخ داد؛

درخواست رئیس و مدیر جشنواره فیلم کن از رئیس جمهور ایران درباره یک کارگردان!

پس از آنکه کانون کارگردانان در نامه‌ای به رئیس جمهور و رئیس هیأت مدیره خانه سینما در نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه خواستار رفع ممنوع الخروجی جعفر پناهی برای حضور در هفتاد و یکمین جشنواره فیلم کن شدند، این بار پیر لسکور رئیس و تیری فرمو، مدیر جشنواره کن راساً در نامه‌ای خطاب به حسن روحانی، خواستار رفع این محدودیت قانونی شدند و درخواست سینماگرانِ حامی پناهی را تکرار کردند.
کد خبر: ۷۹۵۳۶۲
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۰ 01 May 2018

درخواست رئیس و مدیر جشنواره فیلم کن از رئیس جمهور ایران درباره یک کارگردان!پس از آنکه کانون کارگردانان در نامه‌ای به رئیس جمهور و رئیس هیأت مدیره خانه سینما در نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه خواستار رفع ممنوع الخروجی جعفر پناهی برای حضور در هفتاد و یکمین جشنواره فیلم کن شدند، این بار پیر لسکور رئیس و تیری فرمو، مدیر جشنواره کن راساً در نامه‌ای خطاب به حسن روحانی، خواستار رفع این محدودیت قانونی شدند و درخواست سینماگرانِ حامی پناهی را تکرار کردند.

به گزارش «تابناک»؛ با پذیرش فیلم «سه رخ» به کارگردانی جعفر پناهی در بخش اصلی هفتاد و یکمین جشنواره کن، ابتدا برخی کارگردانان سینمای ایران در نامه‌های خطاب به رئیس جمهور خواستار فراهم شدن زمینه لازم برای حضور پناهی در جشنواره کن شدند. در متن نامه کانون کارگردانان آمده است: «با توجه به انتخاب فیلم سینمایی سه رخ ساخته آقای جعفر پناهى (عضو كانون كارگردانان سينماى ايران) در بخش اصلی هفتاد و يكمين دوره از فستيوال فیلم كن، خواهشمند است دستور فرمائيد با اتخاذ ترتيبات لازم موانع خروج آقای پناهی از كشور برطرف شود تا ايشان بتوانند در اين رويداد مهم جهانى شركت كنند.»

درخواست رئیس و مدیر جشنواره فیلم کن از رئیس جمهور ایران درباره یک کارگردان!

در ادامه، همایون اسعدیان رئیس هیأت مدیره خانه سینما در نامه‌ای خطاب رئیس قوه قضاییه، درخواست مشابهی را مطرح کرد. در نامه اسعدیان آمده بود: «احتراماً همان گونه که مستحضر هستید سینمای کشورمان به عنوان پرچمدار فرهنگ جمهوری اسلامی قاره‌ها را درنوردیده و جایگاهی جهانی و مؤثر در عرصه هنر بین المللی یافته است و روزی نیست که از جشنواره‌ها و مجامع معتبر بین‌المللی جایزه‌ای به موزه جوایز هنر هفتم میهن‌مان اضافه نشود.

اخیراً فیلم «سه رخ» ساخته جعفر پناهی در بخش اصلی جشنواره فیلم کن پذیرفته شده و رسم مألوف جشنواره‌ها بر این است که کارگردانان آثار، به هنگام نمایش فیلم‌هایشان در هر رویداد سینمایی حضور داشته باشند و عدم حضورشان به دلایل سیاسی و ممنوعیت‌های قضایی، تصویری نامطلوب از کشور متبوع‌شان ایجاد خواهد کرد، با عنایت به عرایض فوق استدعا دارد به لحاظ مصالح ملی و ارائه تصویری واقعی از فضای فرهنگ میهن اسلامی، مقرر فرمایید نسبت به صدور مجوز حضور ایشان در جشنواره مذکور مساعدت مقتضی مبذول شود.»درخواست رئیس و مدیر جشنواره فیلم کن از رئیس جمهور ایران درباره یک کارگردان!

اکنون پیر لسکور رئیس جشنواره و تیری فرمو مدیر جشنواره کن در نامه‌ای خطاب به رئیس جمهوری اسلامی ایران درخواست مشابهی را مطرح کرده‌اند و خواستار فراهم شدن زمینه حضور پناهی در هفتاد و یکمین جشنواره فیلم کن شدند.

در متن این نامه به تاریخ 29 آوریل 2018 خطاب به رئیس جمهور آمده است: «جناب آقای رییس جمهور، فستیوال کن مفتخر است که سنت دیرینه ای در تبادلات سینمایی با سینمای ایران دارد. فیلمهای ایرانی بسیاری در بخش های مختلف فستیوال ما به نمایش درآمده اند و شاهدی بوده اند بر پویایی سینمای شما که شهرت جهانی دارد.

امسال باز هم جشنواره ی ما مفتخر است که در ۷۱ مین دوره اش پذیرای یک فیلمساز بزرگ ایرانی باشد. فیلم «سه رخ» آقای جعفر پناهی یکی از فیلم های منتخب بخش اصلی جشنواره ی امسال است.

ما از شما تقاضا داریم که از دعوت فستیوال از آقای پناهی حمایت بفرمایید تا ایشان بتوانند از ۸ تا ۱۹ ماه مه در فستیوال حضور داشته باشند. از نظر ما این حضور بیانگر کیفیت روابط فیمابین است. جناب آقای رئیس جمهور  جمهوری اسلامی ایران، احترامات عمیق ما را بپذیرید.

پیر لسکور
رئیس جشنواره

تیری فرمو
مدیر جشنواره»

جعفر پناهی کارگردان سینما در آذر 1389 به اتهام اجتماع و تباني و تبليغ عليه نظام به شش سال حبس تعزيري و به عنوان تتميم مجازات به 20 سال محروميت از حقوق اجتماعي شامل ساختن فيلم، نوشتن هر نوع فيلمنامه، مسافرت به خارج از كشور و مصاحبه با رسانه‌ها و مطبوعات داخلي و خارجي محكوم شده است. در نهایت صرفاً حکم ممنوعیت فیلمسازی، مسافرت به خارج و مصاحبه با رسانه‌های داخلی و خارجی جعفر پناهی قطعی و اجرا شد.

این اجرای حکم البته فرمالیته بود و پناهی در سال 2011، مستند «این یک فیلم نیست» را ساخت که جایزه مربی طلایی جشنواره کن را به دست آورد. او در سال 2013، فیلم «پرده» را ساخت که خرس نقره‌ای برلین را به دست آورد. این کارگردان در ادامه در سال 2015 «تاکسی» را ساخت که این بار خرس طلایی برلین را به او دادند. پناهی اکنون در سال 2018 فیلم «سه رخ» را ساخته که در کنار فیلم تازه اصغر فرهادی در بخش اصلی جشنواره فیلم کن پذیرفته شده و دور از انتظار نیست، مورد توجه هیأت داوران قرار گیرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۳
نباید با امثال اینها که بر کارهاشون تاکید دارند مماشات بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۷:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۲
چطور هست که ملت بزرگ ایران با امثال شما سالهاست که مماشات دارند
سلام. مدیران جشنواره کن با این نامه نگاری دو هدف را دنبال میکنند. اول اینکه اگر پناهی مجوز خروج بگیرد و به جشنواره برود. موضوع حکم دادگاه را بی اعتبار کرده اند. که این دخالت مستقیم در سیاست های کشوری دیگر است.
موضوع دوم و مهمتر این است که اگر پناهی به جشنواره نرود و آقای روحانی هم موضوع را به قوه قضائیه و اختیارات قوه قضائیه حواله دهد. آنگاه فرانسه و کشورهای اروپایی بدون هیچ شک و تردیدی، تبلیغات بر اساس نبود آزادی و زندانی کردن به اصطلاح روشنفکران را دنبال خواهند کرد.
کشورهای اروپایی وارد فازی شده اند که در زبان آلمانی بدان می گویند. ( کاری بکنیم که حریف دچار اشتباه بشود) سیاست آنها سیاست شیتزو پولیتیکی است.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر