بازدید 15113

چوب حراج بر ذخایر طلای کشور برای یک عده خاص

تلاطمات بازار سکه باعث شد تا بانک مرکزی برای جلوگیری از افزایش قیمت سکه دست به پیش فروش آن بزند. حالا خبرها حکایت از آن دارد که ذخایر طلای بانک مرکزی باید برای یک عده خاصی که درصد خیلی کمی از جامعه را در بر می گیرند آب و تبدیل به سکه شود.
کد خبر: ۷۹۴۶۶۸
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۹ 29 April 2018

چوب حراج بر ذخایر طلای کشور برای یک عده خاصتلاطمات بازار سکه باعث شد تا بانک مرکزی برای جلوگیری از افزایش قیمت سکه دست به پیش فروش آن بزند. حالا خبرها حکایت از آن دارد که ذخایر طلای بانک مرکزی باید برای یک عده خاصی که درصد خیلی کمی از جامعه را در بر می گیرند آب و تبدیل به سکه شود.

به گزارش تابناک اقتصادی، تلاطمات بازار سکه در ماه های آخر سال 96 باعث شد تا قیمت سکه به طرز وحشتناکی صعودی شود و بانک مرکزی مجبور شد برای جلوگیری از این روند اقدام به پیش فروش سکه نماید. در طرح اولیه پیش فروش سکه که از 28 بهمن آغاز شد پیش فروش شش ماهه سکه بهار آزادی به قیمت 14 میلیون ریال و پیش فروش یک ساله با قیمت 13 میلیون ریال از طریق شعب منتخب بانک ملی به اجرا درآمد.

با اوج گیری دوباره قیمت سکه در ماه ابتدایی سال 97، نرخ های پیش فروش سکه در سررسیدها و قیمت های مختلف توسط بانک مرکزی اعلام شد. بر همین اساس از 18 فروردین ماه 97 پیش فروش سکه با سررسید یک ماهه یک میلیون 590 هزار تومان، سه ماهه یک میلیون و 540 هزار تومان، شش ماهه یک میلیون و 475 هزار تومان، 9 ماهه یک میلیون و 410 هزار تومان، 12 ماهه یک میلیون و 350 هزار تومان، 18 ماهه یک میلیون و 245 هزار تومان و دو ساله یک میلیون و 160 هزار تومان اعلام شد.

روزنامه دنیای اقتصاد طی گزارشی در مورخه 8 اردیبهشت 1396 اعلام کرد مطابق با آمار مسئولین بانک مرکزی، در طرح پیش فروش سکه پس از یکسان سازی نرخ ارز حدود یک میلیون و 800  هزار سکه با سررسید کمتر از سه ماهه فروخته شده است. ضرب و انتشار این تعداد سکه نیازمند ذوب کردن 13.1 تن از ذخایر طلای بانک مرکزی است. بانک مرکزی در ازای این میزان طلا توانسته است در حدود 2.8 هزار میلیارد تومان نقدینگی معادل 0.2 درصد از کل نقدینگی را جذب نماید.

اما این ذخایر طلای بانک مرکزی که متعلق به همه مردم ایران است برای چه کسانی آب شده است؟

برای رسیدن به پاسخ این پرسش به صحبت های اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در مورخه 3 اردیبهشت 1397 رجوع می کنیم. جهانگیری که در این روز برای رونمایی از سامانه الکترونیکی نیما در بانک مرکزی حاضر شده بود با اشاره به پیش فروش سکه از سوی بانک مرکزی خاطر نشان کرد: تمام افرادی که سکه خرید کرده اند تا 2 اردیبهشت 1397، 65 هزار نفر بوده اند که چند میلیون سکه خریده اند که البته برخی از آن ها حتی 26 هزار سکه خرید کرده اند، بنابراین تعداد آن ها محدود است و افراد نمی توانند کاری کنند که اقتصاد ایران به هم بریزد!

بنابراین از کل جمعیت حدود 80 میلیون نفری ایران، ذخایر طلای بانک مرکزی برای 65 هزار نفر آب می شود. یعنی 0.08 جامعه از این راهکار بانک مرکزی و ذخایر طلای آن منفعت و رانتی نصیبشان می شود. این یعنی چوب حراج به ذخایر طلای کشور برای یک عده خاصی که قطعاً بسیاری از آن ها افراد حاضر در دهک های بالایی جامعه می باشند و احتمالاً در فهرست یارانه بگیران نیز هستند و به گفته محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه، دولت قادر به شناسایی این افراد جهت حذف یارانه هایشان نیست!

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۴۱
با سلام
با کمال احترام باید عرض کنم که تحلیلتون بسیار سطحی است. از چنبه های مختلف میشه به پیش فروش سکه نگاه کرد. مهمترین دستاوردش کاهش التهاب در بازار بوده. با تبدیل پول نقد به سکه، افراد فقط سرمایه هاشون رو حفظ میکنند و نه سود. اگه کسی ملک یا اموالی داره اونها با توجه به نغییرات دلاو تورم افزایش می یابند ولی پول نقد نه ... در همه جای دنیا پول رایج هر کشور به واسطه قدرت سیاسی و اقتصادی اون کشور، قدرت پیدا میکنه وگرنه یه کاغذ پاره بیش نیس ... مناسبات سیاسی و نظامی یک کشور به سمت ماجراجویی هایی می ره که خارج ار توانشه اون کشور قدرت اقتصادی و سیاسیش کاهش پیدا میکنه برای مثال کشورهای زیادی رو میشه نام برد. در چنین شرایطی مردم دنبال این هستن که سرمایه هاشونو خارج کنن چون سرمایه به شدت ترسو هستش ولی وقتی نشه به ارزهای رایج مثل دلار و یورو تبدیل کرد یعنی سرمایه توی ایران میمونه ... بعنرین روش اینه که بشه اون رو به کالایی تبدیل کرد با قدرت نقد شوندگی بالا که میتونه طلا باشه ... کسی که پولی نداره حداقل از این جهت پول نقد در برابر پولدار ضرر نمیکنه ... اگه کسی ملک داره که برای همه تقریبا تغییر میکنه ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۰
حراج طلا یک اشتباه استراتژیک است که فقط ذخایر طلای کشور رابرباد میدهد وهیچ تاثیری بر کاهش قیمت طلا نداشته ندارد ونخواهد داشت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۰
دوشنبه 10 اردیبهشت 97 :
یورو 69340
پوند 79370
دلارکانادا 45760
دلار آمریکا ؟؟؟
سکه 18450000
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۰
قیمت بیشتر املاک در 10 سال اخیر نه تنها بالا نرفته که پایین هم آمده در حالی که ارزش پول کمتر از یک چهارم شده است.
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۰
تحلیل کاملا صحیح است
طلا اصلی ترین پشتوانه اقتصادی حتی در سال 2018 محسوب می شود از این رو کشورها سعی دارند که نقدینگی شون رو تبدیل به طلا کنند اما کمتر کشوری حاضر به فروش ذخایر طلای خودش می باشد
حال شما فرض کنید نصف این حجم عظیم طلا از کشور خارج شود!
داره پولشو می گیره اون هم از یک سال قبل اون وقت شما میگی حراج زده به ذخایرش
دولت اسفند 96 با هیاهوی بسیار اعلام کرد که به سپرده های یکساله در بانکهای اعلام شده ، 20% سود می دهد اما
سود سپرده ها را 18.5% پرداخت کرده که باعث هجوم مردم برای خرید سکه طلا و دلار میشود
برخی مسولین دارن کشور رو نابود میکنن.
خبر آمد خبری در راه است.

پاسخ خون شهدایی که 8 سال در برابر یک دنیا ایستادند این نبود.
خواست مردمی که انقلاب کردند تا خودشان آقای خودشان باشند این نبود.

ایران را چه شده است ؟
خیلی وقته که حراجمون دادن.
خب دلار که سرمایه ملیه طلا هم که به ذخایر آسیب میزنه بورس هم که کسی سراغش نمیره پس بهتره این پولها رو مصادره کنیم مشکل حل بشه اصلا چه معنی داره مردم پول داشته باشن کپن میزنیم میدیم به مردم خیلی هم عالی
اینجوری مشکل تورم هم حل میشه. جمعیت اضافه رو هم میشه از بین برد هم خودشون راحت میشن هم بقیه
این کار با هر هدفی که صورت گرفته باشد، نشانگر این است که عمده ثروت کشور دست گروهی است که کمتر از یک دهم درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهند، و این همان چیزی است که برخی از بزرگان نام "عدل" را بر آن گذارده ضمن اینکه باید دید چه تعداد از این میلیون ها سکه فروخته شده در ایران باقی می ماند؟ علت این اقدام و نتیجه آن نشانگر اوج نابرابری و شکاف طبقاتی در جامعه ایرانی است، آنوقت ما هدف خود را رفع تبعیض در سطح جهانی قرار داده ایم!!!!
تحلیل پوپولیستی سطحی.
سکه های پیش فروشی را با قیمت بسیار بالا فروختن اجحاف به خریداران است.
سکه های یک ماهه را حساب بفرمایید و ببینید با نرخ دلار بالای 5000 تومان حساب کرده اند در صورتی که نرخ ارز رسمی دلار شده بوده 4200 تومان.
حتی همان فردی که سکه زیاد نوشته اگر این پولش را در بازار ارز انداخته بود ببینید چه اخلالهایی ایجاد میکرده.
سود بانکی را که دستوری کم کردند هم دلار گران شد و هم سکه.
اینجور که گفته شده سکه ارزش طلایی که درش به کار رفته از قیمتش خیلی کمتره. خود سکه ارزش داره تو سیستم مالی کشور وگر نه طلاش اینقدر نمی ارزه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۰
چرا از روی هوا حرف میزنبد با مدرک ودلیل حرف بزنید. ایا خلوص وعیار طلا سکه کمتر از عیار 900 است چون عیار طلای واقعی 1000است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۰
هر سکه تمام 8.13 گرم طلای عیار22 می باشد
هر اونس طلا 31.1 گرم طلای عیار 24 میباشد
با داشتن قیمت جهانی هر اونس طلا و نرخ ارز رسمی می توان قیمت سکه را حساب کرد .
باید برای ثبت نام سکه سقف تعیین میکرردند ،، چه معنی داره یک تفر ۲۵۰ هزار سکه ثبت نام کنه ؟! این چیزی جز پولشویی نیست ؟؟؟!
یه جوری حرف زدی که پول مردم آشغاله و طلای بانک مهمه! ابن طلا پشتوانه همین پولهاست به عبارتی پولها رسید طلاهاست که صاحبانش به امانت به بانک داده بودن حالا می خواهن پس بگیرند.
دولت وقتی داشت اسکناس بدون پشتوانه 24 ساعت شبانه روز هفت روز هفته چاپ میکرد باید فکر امروز رو میکرد..اگر پاسخ نده اسکناس ایران با ورق روزنامه تفاوتی نخواهد داشت..شما بجای اینکه الان اعلام خطر کنی اون روزی که اعلان کردند که حجم نقدینگی 2 برابر شده اعلان خطر میکردی شاید تاثیر داشت ولی حالا که حجم نقدینگی از 3 برابر هم تجاوز کرده بهتره بشینی و فقط تماشا کنی
اولا بادلار4200 و انس جهانی و 9 درصد ارزش افزوده دولت پولش را می گیره وانگهی بالاخره بجای تزریق دلار به بازارداره سکه میده بیرون و مطمئنا دولت حتما ذخایر خودش رو دوباره تکمیل می کنه و مشخصا دست دلالان کوتاه شده و ثالثا به صورت سراسری درکل کشور سکه فروخته شده و صفهای خاص ازبین رفته و این بهتر ازاینست که دلار کشور از کشور خارج بشه و این سرمایه درداخل ایران نگهداری بشه و یا صرف قاچاق و بیکاری کارخانه ها بشه و از طرف دیگر بار بهره های بانکی و رشد نقدینگی به صورت تعهد یا چاپ پول از سر بانکها و دولت برداشته میشه و از طرف دیگر بحث بازار بیشتر جنبه روانی و سیاسی است و باطبع با کاهش ارزش دلار و اونس و تنشهای سیاسی قیمتها کاهش یافته و اون وقت آیا باز هم می گویید چوب حراج.
در این اشفته بازار فقط قشر ضعیف و متوسط بیچاره میشن ، چون سرمایه دار همیشه ابزار لازم برای حفظ ارزش پولش رو داره ، فقط امیدوارم برجام حفظ بشه تا تیر دلالان به سنک بخوره ؟!
كمي وجدان داشته باشي ميفهمي كه دلار ٧ توماني به ٦٥٠٠ تومان تبديل شده يعني ازبين بردن ثروت مردم و تاراج آن.
ضمنا بأنك مركزي فقط كاغذ فروخته نه طلا، بعلاوه خروج طلا از كشور ممنوعه.
به شعور مردم احترام بگذاريد.
الان بانک مرکزی سرش کلاه رفته یا مردم ؟
با دلار ۵۸۰۰ ارزش طلای سکه میشه این قیمتی که دارن حراج میکنند با سود ۲۰ درصد حساب کنی هر سکه رو ۱ میلیون ۶۵۰ هزار تومان قیمت گذاری کردن سکه ای که اوایل سال ۹۶ حداکثر قیمتش ۱ میلیون ۲۰۰ هزار تومان بود
در مدت یک سال این افزایش قیمت در شرایطی که قیمت جهانی طلا تغییر آنچنانی نداشته خیلی جای تأسف داره
خب چ ربطی داره؟ دولت هم پولی که میگیره رو باهاش طلا بخره تا عطش بازار بخوابه
دنیای اقتصاد دلال مسکن شده و متاسفانه هر روز با مقاله های سفارشی سعی در تلقین گرونی مسکن داره از یکسال پیش، الان هم اصلا براش مهم نیست چوب حراج و ... مهم براش اینه که پول سفته بازی از مسکن خارج شده و مسکن دوباره وارد رکود سنگین شده، درد اصلیش اینه چرا این پول نیومده تو بازار مسکن، همین!
متاسفانه از ابتدا این تحلیل های سطحی به عنوان سیاستهای اقتصادی مد نظر بوده است. این فرد فکر نمی کند که دولت از محل فروش سکه و ارز هزینه های کشور را از جیب مردم دارد تامین می کند و بخش کمی از این درآمد را دوباره طلا و ارز وارد می کند.
مادامی که بساط دلالی در کشور چه در ضمینه سکه و طلا و ارز و چه در ضمینه هایی مثل پیش فروش خودروهای داخلی، ملک و مسکن، جمع آوری نشود تلاش برای اصلاح وضعیت کشور بی فایده است
قطعا به خاطر اشنایان خود و مسئولین این بانک دست به چنین کار زده اند. در هر لحظه قیمت سکه بر مبنای قیمت دلار و انس تعیین می شود. قیمت ارز کمی پائین آمد و منجر به کاهش قیمت سکه شد.
مقاله فوق العاده پوپولیستی بود. سکه را گرون و به قیمت دلار 5200 تومان دارن حساب میکنن. می تونستیم از بازار آزاد بخریم ولی رفتیم پیش خرید کردیم حالا باید چوبش رو بخوریم؟!
ضمنا یارانه بگیر هم نیستیم.
آقای تحلیل گر شما راه حل بده . برخی نمی فهمند اقتصاد چیست و نمی فهمند عرضه و تقاضا چیست و نمی فهمند که مردم در اقتصاد متورم باید کالای سرمایه ای نگه داری کنند و پول نقدشان را تبدیل به دارایی های با ارزش کنند. از این گذشته خریداران طلا عده ای خاص نیستند . بلکه همه مردم هستتند حتی آنکه توانایی خرید یک سکه را دارد و حتی زنان خانه دار . دولت و بانک مرکزی به نمایندگی از دولت نگهدارنده طلای کشور است و باید پاسخگوی این تقاضا باشد و نمی تواند تقاضا را در بازار رها کند تا بعد تحلیلگر دیگری ادعای عدم پاسخگویی بانک مرکزی به تقاضای مردم را تیتر کند.
خوب بانک مرکزی این پولها را طلا بخرد وبه مردم بدهد یا انها را جایگزین کند این که کاری ندارد.در ضمن خیلی از این افراد خاص نیستند چون هرکه حداقل پس اندازی که برای بچه هایشان که هنور دارند تحصیل می کنند دارند مجبورند اگر به ارز تبدیل نکنند نبدیل به طلا بکنند وانهایی که بیشتر دارند معلومه که نمی گذارند دارایهای انها کم شود. اگر نکنند چیکار بکنند بمانند منظز برخی که حقوق چندماهاشان برابری می کند با کل پس انداز این افراد. شما که فکر می کنید خیلی بلدی بگو مردم چطوری پس اندازهایشان را نگهداری کنند تا مثل یخ در درستشان اب نشود
وقتی بانک مرکزی فرت فرت پول چاپ بدون پشتوانه طلا چاپ می کند باید به فکر این روزهایش هم باشد. دولت اگر نمی توانند ارز کاغذی بیاره داخل کشور حتی المقدور طلا بخرند که ارز هیچ کشوری نیست.
بنده کارمند هستم و 10 عدد سکه ثبت نام کرده ام می فرمایید بنده خاص هستم !!!!
از یه طرف نفت میفروشیم سوسیال می‌دیم از یه طرف بیاین سکه ثبت نام کنین 250000تا یکی مشکل نون شب داره یکی با پولش تو مملکت موج میندازه هیچ جنبنده‌ای روی کره زمین برای ما ایرانیها به اندازه خودمون نمیتونه خطرناک باشه انگار کسای توی دنیا اینو فهمیدن
واقعا این چه تحلیل بی محتوا و غیر کارشناسانه ایست که گذاشتی تابناک. اخه یه بچه هم میدونه که پیش فروش سکه برای همگان آزاد بود و برای قشر خاصی نبود. حالا یه کاری هم که به نفع مردم میشه تو شاکی میشی. عجبا.....
تحلیلگر عزیز تابناک
مطمئن هستم از روی کم سوادی این متن را منتشر کرده ای
بهتر است به جای این فرافکنی ها دنبال دستگیری اختلاس گران و چپاول کننده های بیت المال باشی
چطور طلا برای همه است ولی پولی که اختلاس گران می دزدند برای مردم نیست !
مگه دولت نمیتونه طلا از خارج بخره؟
فقط میتونم بگم متاسفم که همچین تحلیل های سطحی منتشر میشه.
واقعا کسی نیست تو تابناک که از علم اقتصاد و مالی سر دربیاره؟
پول داده خریده توهم برو پول بده بخر مگه کسی جلوی خریدنت رو گرفته
چند میلیون تومنی که با زحمت کارگری چند ساله جمع شده رو برای سکه نوشتم، حالا شما سنگ بانک مرکزی رو به سینه می زنی که نباید سکه و پول مردم رو پس بده؟؟؟
اگر پول داشتم که خانه می خریدم.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر
وب گردی