بازدید 20410
۳

دانشگاه تربیت مدرس، به دنبال درآمد زایی از دانشجویان مقطع دکتری!

دانشگاه تربیت مدرس که تا همین چند سال پیش جز در برخی رشته های محدود، دانشجوی نوبت دوم پذیرش نمی کرد و تنها دانشجویان رتبه های برتر آزمون های سراسری آن هم در دوره های روزانه این دانشگاه قادر به تحصیل بودند، حالا شرایط پذیرش دانشجویانش را به یکباره و به کلی تغییر داده است؛ تغییراتی که در اصلاحیه دفترچه راهنمای انتخاب رشته در مقطع دکتری تخصصی آشکار شد و حکایت از برخی اشکالات نگران کننده در این دانشگاه دارد.
کد خبر: ۷۹۴۵۹۲
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۴ 29 April 2018

دانشگاه تربیت مدرس، به دنبال درآمد زایی از دانشجویان مقطع دکتری! دانشگاه تربیت مدرس که تا همین چند سال پیش جز در برخی رشته های محدود، دانشجوی نوبت دوم پذیرش نمی کرد و تنها دانشجویان رتبه های برتر آزمون های سراسری آن هم در دوره های روزانه این دانشگاه قادر به تحصیل بودند، حالا شرایط پذیرش دانشجویانش را به یکباره و به کلی تغییر داده است؛ تغییراتی که در اصلاحیه دفترچه راهنمای انتخاب رشته در مقطع دکتری تخصصی آشکار شد و حکایت از برخی اشکالات نگران کننده در این دانشگاه دارد.

به گزارش «تابناک»، سازمان سنجش آموزش کشور شنبه هفته جاری طی اصلاحیه ای آخرین تغییرات اعمال شده در دفترچه راهنمای انتخاب رشته مقطع دکتری را منتشر کرد؛ اصلاحیه ای که در آن برخی کد رشته محل ها از فرایند پذیرش دانشجو حذف و تعداد زیادی کد رشته محل به دفترچه اصلی افزوده شد و نشان می دهد که برخی دانشگاه ها مثل تربیت مدرس به یک باره سیاست های خود را در میزان و نوع پذیرش دانشجو تغییر داده است.

دانشگاه تربیت مدرس که از جمله دانشگاه های بزرگ و تأسیس شده در دوران پس از انقلاب اسلامی ایران است، در سال های نه چندان دور نه تنها صرفاً اقدام به پذیرش دانشجو در دوره های روزانه می کرد، بلکه به دلیل حمایت های مالی و مادی قابل ذکری که به دانشجویان شاغل به تحصیل در این دانشگاه می کرد، شهره بود.

این دانشگاه که رسالت اصلی اش پرورش استاد برای تدریس در دیگر دانشگاه های کشور بود، معمولاً در اکثر رشته به جذب دانشجوی کم معروف بود و سختگیری ها برای پذیرش در کنار امکانات رفاهی مناسبی که در اختیار دانشجویان قرار می داد، جذابیت های فراوانی را برای تحصیل در این دانشگاه برای داوطلبان فراهم می کرد.

با گذشت زمان و افزایش هزینه های دانشگاه، این مجموعه آموزش عالی که روزگاری به صدر دانشگاه های بزرگ و قوی کشور از نظر علمی آمده بود، دوران نزول خود را آغاز کرد و از بسیاری از دانشگاه های رقیب که در فرایند پذیرش دانشجو به جذب دانشجوهای نوبت دوم و پردیس خودگردان نیز کرده بودند، در تأمین منابع مالی و... عقب ماند.

این دانشگاه که در سال های گذشته با حذف شرایط رفاهی متمایز خود نسبت به دانشجویان ممتاز تلاش کرد تا بار هزینه های سنگین خود را در رابطه با مدیریت امور دانشگاه کاهش دهد، در دوره های زمانی مختلف شاهد اعتراضات دانشجویی بود و بارها موضوعات مالی زمینه ای برای اعتراض در این دانشگاه شد.

برای مثال در همین ماه گذشته جمع زیادی از دانشجویان دانشگاه به آنچه که مشکلات مالی و ابهام در هزینه های مالی دانشگاه عنوان شد، اعتراض کردند و نشان دادند که مدیران ارشد این دانشگاه در تأمین نیازهای حداقلی دانشجویان نیز به مشکل خورده است؛ دانشگاهی که تا همین چند سال پیش در رابطه با ارائه تسهیلات دانشجویی زبانزد بود.

با اینکه با انتشار دفترچه اولیه انتخاب رشته مقطع دکتری، بازهم دانشگاه تربیت مدرس نشان داد که چندان علاقه ای به جذب دانشجو در نوبت دوم و به تبع کسب درآمد از این طریق ندارد، اما انتشار اصلاحیه دفترچه راهنما همه فرضیات گذشته را از بین برد و نشان داد که علاقه وافری در مسئولان این دانشگاه برای راه اندازی دوره های شبانه شکل گرفته است.

مروری بر اصلاحیه دفترچه راهنمای انتخاب رشته نشان می دهد که در بسیاری از رشته های تحصیلی در گرایش های مختلف از علوم انسانی گرفته تا علوم مهندسی و نیز علوم پایه این دانشگاه آمادگی خود را برای جذب دانشجو در دوره های شبانه ابراز کرده است.

رشته های اضافه شده به دانشگاه تربیت مدرس در اصلاحیه دفترچه دکتری 

این تغییر رویه و نوع برخورد با فرایند جذب دانشجو در مقطع دکتری در دانشگاه تربیت مدرس دو پیام و ابهام اساسی را به ذهن متبادر می کند.

نخست اینکه دانشگاهی که تا همین چند سال پیش خود را از جذب دانشجو در دوره های شبانه و تأمین منابع مالی از این طریق بی نیاز می دید و نیز به دانشجویان خود امتیازات رفاهی و مادی قابل ذکری ارائه می کرد، اکنون و در اثر برخی مشکلات مالی نگرش و سیاست های کلان خود را نسبت به فرایند جذب دانشجو تغییر داده است.

این را می توان از نرخ قابل توجه شهریه دانشجویان مقطع دکتری نوبت دوم ( هر ترم 7 تا 9 میلیون تومان) برداشت کرد که پیشتر بسیاری از دانشگاه های بزرگ از جمله دانشگاه تهران شروع کننده آن بودند.

دیگر اینکه این تغییر نه در دفترچه اصلی انتخاب رشته، بلکه در دفترچه اصلاحیه اعمال شده است که نشان می دهد مدیران دانشگاه یا تا آخرین لحظات نسبت به این موضوع مردد بودند و یا اینکه این تصمیم را به صورت ناگهانی و اتفاقی اخذ کردند؛ فرضیه ای که اگر صحیح باشد حکایت از نوعی آشفتگی عجیب در نظام مدیریتی این دانشگاه دارد و می تواند نگرانی ها در مورد آینده دانشگاه افزایش دهد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۳
این ویروسی بود که پس از تأسیس دانشگاههای آزاد، پیام نور و مؤسسات غیرانتفاعی به جان دانشگاههای دولتی افتاد و همه معیارها و ارزشها را بهم ریخت و در تمام زمینه ها باعث افت کیفی شد.
چه کاری از این سود آور تر که پول بی زبون رو بدهی و بعد از 5 سال یک کاغذ بگیری و بعد هم جاروکشی کنی.
بدون شک درس خواندن در تربیت مدرس و هر دانشگاهی به جز علوم پزشکی وقت تلف کردنه و اسنپ صدشرف به تربیت مدرس و دانشگاه داره
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار