بازدید 3529

پمپئو خواستار تغییر روشن در اقدامات روسیه شد

کد خبر: ۷۹۴۰۸۶
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۶:۴۱ 28 April 2018
مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه در حاشیه اجلاس وزیران خارجه ناتو در بروکسل خواستار 'تغییر روشن در اقدامات روسیه و تبعیت این کشور از قوانین بین المللی' شد.

به گزارش ایرنا، پمپئو عصر دیروز پس از نشست وزیران خارجه 29 کشور عضو ناتو در یک کنفرانس خبری در بروکسل گفت: آمریکا به روشنی اعلام کرده است که تا زمانی که روسیه تغییر روشنی در اقدامات خود نشان ندهد و از قوانین بین المللی تبعیت نکند ، ناتو نباید به روابط عادی با مسکو بازگردد.

وی افزود: روسیه هم به شکل نظامی همانند حمله به گرجستان در سال 2008 و اوکراین در سال 2014 و هم به شکل کارزارهایی برای مخدوش کردن نهادهای دمکراتیک غربی ، متحدان ناتو را تهدید می کند.

در حالی که در یک سال گذشته مواضع دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در خصوص لزوم افزایش سهم اعضای ناتو در تامین هزینه های این سازمان موجب نگرانی هایی در این سازمان شده است ، پمپئو روز جمعه تعهد واشنگتن به ناتو را مورد تاکید قرار داد و گفت: من در نشست امروز تصریح کردم که ایالات متحده مایل به رهبری در درون ناتو است.

وی که حدود 12 ساعت پس از کسب رای اعتماد مجلس سنا و تصدی وزارت خارجه آمریکا برای شرکت در نشست وزیران خارجه ناتو به بروکسل رفت ، در این باره گفت: برای نخستین سفر خارجی در مقام وزیر خارجه هیچ مقصدی مناسبتر از سفری برای دیدار با متحدان ناتو وجود ندارد.

پمپئو ادامه داد: تعهد آمریکا به دفاع جمعی مطابق با ماده 5 معاهده ناتو ، تعهدی استوار و آهنین است.

پمپئو در عین حال با تکرار مواضع ترامپ گفت: دفاع جمعی ما مستلزم تقسیم (سرشکن کردن) بیشتر هزینه ها است و کشورهای اروپایی باید مسئولیت های لازم برای امنیت خود را بپذیرند و ضرورت انجام تعهداتشان در زمینه هزینه های دفاعی را با شهروندان خود مطرح کنند.

وی یادآورشد: در اجلاس سال 2014 همه متحدان ناتو موافقت کردند که هزینه دفاعی را تا حد 2 درصد از تولید ناخالص داخلی تا سال 2024 افزایش دهند و اکنون بر عهده هر کدام از اعضا است که با ارائه طرحی در این زمینه به اجلاس ماه ژوئیه به قول خود عمل کند.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین گفت: رئیس جمهور ترامپ تصریح کرده است که مبارزه با تروریسم باید یکی از زمینه های اصلی تمرکز کاری ناتو باشد. ایین سازمان باید با شریکان در شمال آفریقا و خاورمیانه برای پرداختن به شرایط و فعالیت های ایجاد کننده تروریسم همانند قاچاق سلاح ، مهاجرت غیرقانونی و بی ثباتی منطقه ای، همکاری کند.
پمپئو ادامه داد: ناتو در آستانه اجلاس سران در ماه ژوئیه بر سه اولویت افزایش هزینه های دفاعی، بازدارندگی و دفاع، و مقابله با تروریسم متمرکز خواهد بود.

وزیر خارجه آمریکا همچنین با استقبال از دیدار سران کره جنوبی و شمالی ضمن تبریک به این دو کشور برای این 'دیدار تاریخی' گفت: نباید تردیدی باشد که بدون کارزار فشار حداکثری رئیس جمهوری (ترامپ) در جایی که امروز هستیم نمی بودیم.

پمپئو در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره برجام گفت: امروز درباره این موضوع نیز صحبت کردیم و این یکی از محورهای گفت و گوهای سفر من به خاورمیانه خواهد بود.

وی توضیح داد: در حال گفت و گو درباره راههای پرداختن به نقایص برجام و یافتن راهکارهایی برای اشکالاتی که رئیس جمهوری ترامپ از مدتها پیش شناسایی کرده است هستیم . اما تاکنون تصمیمی اتخاذ نشده و تیم در حال کار کردن است.

پمپئو ادامه داد: اطمینان دارم که گفت و گوهای زیادی برای تامین نظارت رئیس جمهوری خواهیم داشت اما در صورتی که اصلاح قابل ملاحظه ای در برجام انجام نشود و نقایص برطرف نشود ، نامحتمل است که او بعد از ماه می در این توافق باقی بماند.

پمپئو و هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان برای نخستین بار در نشست وزیران خارجه ناتو حضور یافتند . ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو و وزیر خارجه آمریکا در حاشیه جلسه امروز دیدار کردند.

دبیر کل ناتو دیدار با پمپئو را بسیار خوب و مفید دانست و گفت: در این دیدار مسائلی از جمله مقدمات اجلاس سران این ناتو در ماه ژوئیه ، روسیه و موضوع های دفاعی و چگونگی تقویت حضور ناتو در عراق از طریق ماموریت آموزشی را مورد بررسی قرار دادیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی