بازدید 5656

نتایج دیدار مرکل و ترامپ در کاخ سفید

کد خبر: ۷۹۴۰۸۵
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۶:۳۴ 28 April 2018

خبرگزاری آلمان با اشاره به بهبود فضای کلی دومین دیدار سران آمریکا و آلمان تاکید کرد این دیدار نتیجه ملموسی در پی نداشته است.

به گزارش مهر، صدراعظم آلمان شب گذشته به دیدار رئیس جمهور آمریکا رفت. هر چند این دیدار نسبت به نخستین دیدار طرفین، فضای بهتری داشت اما شواهد امر نشان می دهد در کاهش اختلاف موجود، پیشرفتی حاصل نشده است.

بنا بر اعلام خبرگزاری آلمان در پایان این دیدار دو ساعته که با سخنان گرم و صمیمانه شروع شد، رایزنی طرفین نه در مورد تعرفه های اعمال شده از سوی آمریکا برای صادرات فولاد و آلومینیوم از اروپا و نه در مورد توافق هسته ای ایران و یا بودجه نظامی تحمیلی جدید آمریکا برای اعضای ناتو نتیجه ای نداشته است.

تعرفه های گمرکی علیه اروپا و بودجه تحمیلی بر اعضای ناتو؛ همچنان محور اختلافات

مرکل پس از این دیدار در خصوص اختلاف نظر بر سر اعمال تعرفه های جدید گفت: ما به تبادل نظر در این مور پرداختیم، در نهایت تصمیم گیری نهایی به عهده روسای کشورها خواهد بود.

ترامپ نیز با وجود اشاره مختصر به این زمینه اختلافی، نظر شفافی در مورد آینده مناسبات اقتصادی دو سوی آتلانتیک به ویژه پس از دستور افزایش تعرفه های گمرکی علیه اروپا در ماه مارس، ارائه نکرد.

وی با این حال بر وظایف مالی جدیدی که آمریکا از اعضای ناتو توقع دارد، تاکید کرد و گفت کشورهایی مانند آلمان باید تا سال ۲۰۲۴ دست کم دو درصد از درآمد ناخالص ملی خود را به بودجه نظامی ناتو اختصاص دهند.

به اعتقاد ترامپ در این زمینه، هر کشوری باید سهم منصفانه خود را پرداخت کند.

مرکل: توافق هسته ای گام نخست بود، اما باید اقدامات بیشتری انجام داد

موضوع توافق هسته ای ایران نیز که یکی از محورهای اصلی گفتگوی دو طرف به شمار می رفت، بلاتکلیف ماند. مرکل بار دیگر ضمن رد انتقادهای وارد شده از سوی ترامپ، از توافق هسته ای دفاع کرد.

به گفته صدراعظم آلمان این توافق بین المللی، گام نخست برای کند کردن سرعت فعالیت های هسته ای ایران و نظارت بهتر بر این فعالیت ها بوده است.

وی با این حال تاکید کرد این توافق نتوانسته به ایجاد فضای مورد نظر غرب در خصوص ایران کمک چندانی کند. مرکل در ادامه مدعی شد برای دستیابی به اهداف بیشتر، باید اقدامات دیگری انجام گیرد.

این در حالی است که آمریکا تا ۱۲ ماه می در مورد ادامه تحریم های خود علیه ایران که به معنای ماندن و یا خروج این کشور از برجام است، تصمیم گیری می کند.

ترامپ: باید مطمئن شویم ایران به سلاح هسته ای حتی نزدیک هم نمی شود

ترامپ نیز در کنفرانس مطبوعاتی خود با مرکل ایران را «رژیمی قاتل» خواند که از «خشونت و هرج و مرج» در منطقه حمایت می کند. به ادعای وی غرب باید مطمئن شود که این کشور به سلاح هسته ای، حتی نزدیک هم نمی شود.

به نظر می رسد مواضع مشترک در خصوص اختلافات غرب با روسیه، تنها موضوعی بوده که در این دیدار مورد تاکید دو طرف قرار گرفته است. مرکل از همکاری آمریکا و اروپا در مورد اختلافات با روسیه و نیز نقش آفرینی این کشور در سوریه سخن گفت.

وی با این حال به تحریم های کنگره آمریکا علیه روسیه، که شرکت های آلمانی مرتبط با روسیه را متضرر کرده اشاره ای نکرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر