سرویس فرهنگی ـ در حالی كه ملت مؤمن، انقلابی و لایتمدار کشورمان در روزهای سه شنبه و چهارشنبه در همایشی بینظیر و با شکوه، علاقهمندی و وفاداری خود را به نظام، اسلام، رهبری و به ویژه ساحت مقدس حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، در دورترین نقاط كشور ثابت كرد و نشان داد که پیوند ملت و رهبری پیوندی ناگسستنی است؛ رسانه ملی باز هم در نمایش این حضور بینظیر به سبك و سیاق دهه 60 رفتار كرد و با تكرار یك بسته تصویری تنها بیست تا سی دقیقهای نتوانست حق مطلب را درباره این حركت عظیم ادا كند.
به گزارش «تابناک»، نكته جالب توجه در این باره و با توجه به هجمه بی سابقه رسانههای خبری دنیا و برخی سایتها و شبكههای ماهوارهای ضد انقلاب علیه نظام و در حمایت از جمعی اغتشاشگر حرمتشكن، بی توجهی رسانه ملی به «خلاقیت» و تنوع در تهیه و پخش خبر چنین همایش بزرگ مردمی است به گونهای كه یك بسته تصویری حدود بیست تا سی دقیقهای از ساعت 19 در شبكه یك سیما تا انتهای شب در تمامی بخشهای خبری عینا تكرار میشد؛ كاری كه در روزهای قدس، 22 بهمن و 13 آبان هر سال تكرار میشود!
در واقع اگر مخاطبی از ساعت 19 پای تلویزیون مینشست، میتوانست ساعت 20 شبكه خبر، ساعت 20.30 شبكه دو، ساعت 21 شبكه یک و شبكه خبر، ساعت 22 شبكه سوم سیما، ساعت 22.30 شبكه دو و ساعت 24 شبكه تهران را ببیند و تكرار گزارش كلیشهای واحد مركزی خبر را ببیند.
گزارشی كه نخست تصاویری كلی از جمعیت مردم تهران را نشان میداد و بعد تصاویری از مردم با پرسشهایی کلیشهای همچون «چرا امروز آمدید؟ امروز چه كسانی آمدند؟ باید با حرمت شكنان چه كرد؟ و ...». دست آخر هم برخی از شعارهای مردم پخش میشد و بعد تصاویری عینا به همین شكل از برخی شهرهای كشور و به این ترتیب سی دقیقه از وقت «خبر» پر میشد؛ اتفاقی كه در هیچ یك از شبكههای حرفهای دنیا و در عصر ارتباطات نمیافتد.
بنا بر این گزارش، ضعف اطلاعرسانی در رسانه ملی به قدری مشهود است كه بسیاری از تصاویر پخش شده از حرمتشكنی در روز عاشورا تصاویری است كه شبكههای خارجی پخش كرده بودند و تولید رسانه ملی آن هم از وقایع اتفاق افتاده در پایتخت نبوده است!
گفتنی است، گزارشهای احساسی و غیر حرفه ای واحد مركزی خبر و افراط و تفریط برخی بخشهای خبری كه نشان از ضعف مفرط معاونت سیاسی سازمان صداوسیما دارد، به یك روند تأیید شده تبدیل شده و گویی هیچ ارادهای برای استفاده از سبكهای نوین اطلاعرسانی در رسانه ملی نیست و تنها به کپی برداری صحنه و دکور محدود شده است و شخص آقای ضرغامی هم یا توان و یا ارادهای برای تغییرات محسوس و مورد نیاز در معاونت سیاسی ندارد؛ جایی كه دست بر قضا بیشترین لطمه را در بیاعتمادی مردم به رسانه ملی زده است.
البته متخصص شدن برخی خبرنگاران واحد مركزی خبر در همه حوزهها هم در این روند بیتأثیر نبوده است، به گونهای كه یك خبرنگار در طول یك هفته هم گزارش علمی و فرهنگی تولید میكند، هم گزارش سیاسی، هم گزارش ورزشی و هم گزارش اجتماعی!
به هر روی، به نظر میرسد بهتر بود که اولا در بخشهای گوناگون خبری از گزارشهای غیر تکراری و از زوایای مختلف استفاده میشد، دوم آنکه با بهرهگیری از ظرافتهای هنری ـ رسانه ای، این همایش پر شکوه به شکل جذابتر و اثرگذارتری پوشش داده میشد، سوم اینکه بیشتر از تصاویر تولیدی تصویربرداران زحمتکش سیما استفاده میشد و ... اما افسوس که ظاهرا قرار است برای صدا و سیما هم هر نقدی تنها تفسیر به تخریب شود.