بازدید 19629

جنگ نرم رسانه ملي با شيوه‌هاي دهه شصتي

نكته جالب توجه در اين باره و با توجه به هجمه بي‌سابقه رسانه‌هاي خبري دنيا و برخي سايت‌ها و شبكه‌هاي ماهواره‌اي ضد انقلاب عليه نظام و در حمايت از جمعي اغتشاشگر حرمت‌شكن، بي توجهي رسانه ملي به «خلاقيت» و تنوع در تهيه و پخش خبر چنين همايش بزرگ مردمي است، به گونه‌ای كه يك بسته تصويري حدود بیست تا سی دقيقه‌اي از ساعت 19 در شبكه يك سيما تا پایان شب در همه بخش‌هاي خبري عينا تكرار مي‌شد.
کد خبر: ۷۹۳۶۰
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۸۸ - ۱۲:۳۲ 31 December 2009

سرویس فرهنگی ـ در حالی كه ملت مؤمن، انقلابی و لایتمدار کشورمان در روزهای سه شنبه و چهارشنبه در همایشی بی‌نظیر و با شکوه، علاقه‌مندی و وفاداری خود را به نظام، اسلام، رهبری و به ویژه ساحت مقدس حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، در دورترین نقاط كشور ثابت كرد و نشان داد که پیوند ملت و رهبری پیوندی ناگسستنی است؛ رسانه ملی باز هم در نمایش این حضور بی‌نظیر به سبك و سیاق دهه 60 رفتار كرد و با تكرار یك بسته تصویری تنها بیست تا سی دقیقه‌ای نتوانست حق مطلب را درباره این حركت عظیم ادا كند.

به گزارش «تابناک»، نكته جالب توجه در این باره و با توجه به هجمه بی سابقه رسانه‌های خبری دنیا و برخی سایت‌ها و شبكه‌های ماهواره‌ای ضد انقلاب علیه نظام و در حمایت از جمعی اغتشاشگر حرمت‌شكن، بی توجهی رسانه ملی به «خلاقیت» و تنوع در تهیه و پخش خبر چنین همایش بزرگ مردمی است به گونه‌ای كه یك بسته تصویری حدود بیست تا سی دقیقه‌ای از ساعت 19 در شبكه یك سیما تا انتهای شب در تمامی بخش‌های خبری عینا تكرار می‌شد؛ كاری كه در روزهای قدس، 22 بهمن و 13 آبان هر سال تكرار می‌شود!

در واقع اگر مخاطبی از ساعت 19 پای تلویزیون می‌نشست، می‌توانست ساعت 20 شبكه خبر، ساعت 20.30 شبكه دو، ساعت 21 شبكه یک و شبكه خبر، ساعت 22 شبكه سوم سیما، ساعت 22.30 شبكه دو و ساعت 24 شبكه تهران را ببیند و تكرار گزارش كلیشه‌ای واحد مركزی خبر را ببیند.

گزارشی كه نخست تصاویری كلی از جمعیت مردم تهران را نشان می‌داد و بعد تصاویری از مردم با پرسش‌هایی کلیشه‌ای همچون «چرا امروز آمدید؟ امروز چه كسانی آمدند؟ باید با حرمت شكنان چه كرد؟ و ...». دست آخر هم برخی از شعارهای مردم پخش می‌شد و بعد تصاویری عینا به همین شكل از برخی شهرهای كشور و به این ترتیب سی دقیقه از وقت «خبر» پر می‌شد؛ اتفاقی كه در هیچ یك از شبكه‌های حرفه‌ای دنیا و در عصر ارتباطات نمی‌افتد.

بنا بر این گزارش، ضعف اطلاع‌رسانی در رسانه ملی به قدری مشهود است كه بسیاری از تصاویر پخش شده از حرمت‌شكنی در روز عاشورا تصاویری است كه شبكه‌های خارجی پخش كرده بودند و تولید رسانه ملی آن هم از وقایع اتفاق افتاده در پایتخت نبوده است!

گفتنی است، گزارش‌های احساسی و غیر حرفه ای واحد مركزی خبر و افراط و تفریط برخی بخش‌های خبری كه نشان از ضعف مفرط معاونت سیاسی سازمان صداوسیما دارد، به یك روند تأیید شده تبدیل شده و گویی هیچ اراده‌‌ای برای استفاده از سبك‌های نوین اطلاع‌رسانی در رسانه ملی نیست و تنها به کپی برداری صحنه و دکور محدود شده است و شخص آقای ضرغامی هم یا توان و یا اراده‌ای برای تغییرات محسوس و مورد نیاز در معاونت سیاسی ندارد؛ جایی كه دست بر قضا بیشترین لطمه را در بی‌اعتمادی مردم به رسانه ملی زده است.

البته متخصص شدن برخی خبرنگاران واحد مركزی خبر در همه حوزه‌ها هم در این روند بی‌تأثیر نبوده است، به گونه‌ای كه یك خبرنگار در طول یك هفته هم گزارش علمی و فرهنگی تولید می‌كند، هم گزارش سیاسی، هم گزارش ورزشی و هم گزارش اجتماعی!

به هر روی، به نظر می‌رسد بهتر بود که اولا در بخش‌های گوناگون خبری از گزارش‌های غیر تکراری و از زوایای مختلف استفاده می‌شد، دوم آنکه با بهره‌گیری از ظرافت‌های هنری ـ رسانه ای، این همایش پر شکوه به شکل جذابتر و اثرگذارتری پوشش داده می‌شد، سوم اینکه بیشتر از تصاویر تولیدی تصویربرداران زحمتکش سیما استفاده می‌شد و ... اما افسوس که ظاهرا قرار است برای صدا و سیما هم هر نقدی تنها تفسیر به تخریب شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
صداوسیما فقط یک جناح را نشان دهد بیشتر ازاین هم ندارد باید تکراری انهم بااجازه پخش کند
اگه این صدا سیمای بی بصیرت کارشو بلد بود که بی بی سی و بقیه باید تخته میکردند میرفتند خونشون.اونا دارن حال میکنن با این موضوع.
اميدوارم فقط شانتاژهاي تلويزيون مثل دهه 60 باشد، و رفتار دستگاه امنيتي و قضايي پيشرفت كرده باشد...
ما که تلویزیون نمی بینیم. ولی فکر کن که چه اوضاعی شده که تابناک هم صداش در اومده
ای والله
حق گفتی
واقعا جمعیتی که آمده بودند خیلی عظیم تر از آنچیزی بود که سیما نشان داد.
آنها حتی دوربین هایشان را از نظر زاویه دید در مکانهای مناسبی نگذاشته بودند و حتی می توان نوعی توطئه را در این کارها مشاهده کرد.
کاملا موافقم! ای کاش چند متخصص متخصص متخصص طراحی گرافیک، صحنه، دکور، سیناریو و.... این سازمان استخدام میکرد تا با دنیای کمین کرده مقابله کند.
این اواخر استدیو خبر شبکه 1 در و پیکر صحنه یا استدیو را با طراحی جدید دکور و جلوه های تلویزیونی، ملاحظه لباس و پوشش مجریان، سیناریوهای محاوره و روش تکلم مجریان، رنگ و جلا داده که تا حدودی علیرغم دست نخورده باقی ماندن محتویات اخبار و به حال خود باقی ماندن خبرنگاران خارج استدیو، خوب و جذابتر شده اند.
در شب تاسوعا آیت الله مجتبی تهرانی هم انتقادهای تند و بی سابقه ای از صدا وسیما کرد که شما هیچ پوششی ندادید( کم مونده بود سایت صداوسیما هم پوشش بده ولی شما بی تفاوت بودید)
حقا که حرف دل مارو زدی تابناک دمت گرم بخدا!
شما خودتون ميدونيد كه چي ميخواين ؟
عزيز من بهترين راه براي پرکردن آنتن همين است معلوم نيست اين بودجه هاي بالاکه صداوسيما مي گيرد جهت ساخت برنامه چه مي شود؟
آفرین بسیاربجا نوشته اید من که از حضور میلیونی مردم خوشحال بودم از ساعت 7 تا 11 پای تلویزیون نشستم ولی همه بخشهای خبر تصاویری تکراری ومصاحبه هایی یکسان را پخش کرد .حتی به خودزحمت نداده بودند که برای هر بخش خبری مصاحبه های مردمی متفاوتی داشته باشند .
افرادی که در این حوزه فعال هستند هیچ خلاقیتی ندارند و در ماهای گذشته صرفا به کپی کاری مشغول بوده اند . آنهم کپی کاریهای ناقص . امروزه بحث خبر و اطلاع رسانی در دنیا دارای پیچیدگی های فراوانی شده که دوستان ما در حوزه معاونت سیاسی بوئی از اوضاع نبرده اند . نگارنده در حال تحقیق مفصلی در این حوزه هستم ... مثلا اینکه چرا امریکائیها ایران را دشمن میپندارند و خطرناک .... این ره که تو میروی به ترکستان است . یه بار تمام عوامل خبری معاونت سیاسی را عوض کنید و یه عده افراد متخصص و با سواد و خلاق بیاورید و بعد تحول را احساس کنید .
ایول تابناک
موافقم.
امام می گفت مردم ولی نعمت شما اند ولی تابناکی تو منو از بقیه هم وطنام جدا کردی و یک نظر غیر انتقادی مارو نگذاشتی
به شما چه ؟شما هم ناراحتيد؟
به اندازه ی کافی از صداسیما انتقاد میشه شما لطفا مخاطبان بی بی سیرو زیاد نکنین.....
اگر تمام موارد انتقادی از صدا و سیما را بتوان به ناحق توجیه یا رد کرد این مورد را نه میتوان توجیه و نه میتوان رد کرد ... کهنگی و عقب ماندگی ذاتی و پنهان سازمان اطلاع رسانی ملی کشوری که قرار است در مقابل حرفه ای ترین و مخرب ترین حمله های نرم دشمنان فرصت طلب ایستادگی کند به قدری مشهود و ملموس است که قابل استتار با تقلید های صرف ظاهری از شبکه های خبری دشمن نیست ... تنها تغییری که در رسانه ملی از 30 سال پیش تا کنون شاهد بوده ایم تقلید صرفاً ظاهری در دکور استدیوهای خبری و شیوه تقلیدی و کلیشه ای ارایه اخبار توسط گویندگان خبریست ... فقط مکر خداست که انقلاب را تا کنون در اذهان نسل قبل و امروزه در ریشه های ذهنی نسل جدید زنده و پرطراوت نگاه داشته است ...
راس میگه.
ننگ برشما كه با صدا و سيما مخالفيد
همه را یک طرفه پخش کردند
مردم عاقل تر از این چیزی که فکر می کنید هستند
به نظر من هم فاجعه است این نحوه اخبار پخش کردن. اصلا جنبه خبری نداره. همین الان من اخبار سه روز دیگه را میتونم براتون بگم. 1- مردم همچنان در مقابل حرمت شکنی موضع میگیرند 2- مسلمانان یمن باز هم مورد حمله قرار گرفتند. 3- در فلسطین فلان مشکل پیش آمد. 4- محبوبیت اوباما 70 درصد دیگر هم کاهش یافت و به 50 درصد رسید!!!!!! ....
از اون طرف خبر کشته شدن خواهرزاده میرحسین موسوی را من بعد از چند روز شنیدم چون به اینترنت دسترسی نداشتم ولی تلویزیون اصلا اشاره هم نکرد.
متاسفانه در آنجا به جای این که یک اتاق فکر و کارشناسان اجتماعی و خبری و ... نظر بدهند به نظر می رسد سلیقه افراد حاکم است و همانگونه که به درستی اشاره کردید به جای متخصص کردن خبرنگاران از آنها به عنوان ابزار تهیه خبر استفاده می شود نه کارشناس.
شما چرا می سوزین؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار