بازدید 4166

افزایش قیمت نفت با احتمال اختلال در عرضه این محصول در خاورمیانه

روز سه شنبه قیمت نفت آمریکا نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز دوشنبه افزایش یافت و به ۶۶.۵۴ دلار رسید. از دلایل افزایش قیمت نفت در روز جاری می توان به افزایش احتمال اختلال در عرضه ی نفت در خاورمیانه اشاره کرد.
کد خبر: ۷۹۱۰۷۰
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۹ 17 April 2018

افزایش قیمت نفت با احتمال اختلال در عرضه این محصول در خاورمیانهروز سه شنبه قیمت نفت آمریکا نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز دوشنبه افزایش یافت و به ۶۶.۵۴ دلار رسید. از دلایل افزایش قیمت نفت در روز جاری می توان به افزایش احتمال اختلال در عرضه ی نفت در خاورمیانه اشاره کرد.

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از رویترز، امروز قیمت آتی نفت خام برنت نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز دوشنبه با افزایشی ۲۷ سنتی (۰.۴ درصد) ۷۱.۶۹ دلار در بازار معامله شد. این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۳۲ سنت (۰.۵ درصد) افزایش بشکه ای ۶۶.۵۴ دلار صورت گرفت.

بر اساس گزارش های منتشر شده، تحلیلگران بازار نفت معتقدند که احتمال زیادی در خصوص اختلال در عرضه ی نفت در بازارهای جهانی وجود دارد و این موضوع به نوبه ی خود باعث شده که قیمت نفت در روز جاری افزایش یاید. به گفته ی این تحلیلگران، از دلایلی که می تواند عرضه ی نفت در بازار را از نظر ژئو‍پلیتیک تهدید کند می توان به امکان گسترش یافتن تنش ها در خاورمیانه، اعمال مجدد تحریم ها توسط آمریکا علیه ایران و کاهش عرضه ی نفت توسط ونزوئلا در نتیجه ی بحران های اقتصادی و سیاسی در این کشور اشاره کرد.

لازم به ذکر است که بازار نفت در سال جاری شاهد افزایش قیمت ها بوده به طوری که قیمت نفت برنت نسبت به کمترین حد خود در ماه فوریه ۱۶ درصد افزایش یافته است. از دلایل کلی افزایش قیمت نفت می توان به افزایش تقاضای جهانی برای این محصول اشاره کرد که در نتیجه ی ادامه اجرای قرار داد کاهش تولید نفت اوپک و همپیمانان آن ایجاد شده است.

در این رابطه باید اشاره گردد که ادامه ی اجرای قرارداد کاهش تولید اوپک و همپیمانان آن در ماه های اخیر باعث شده است که میزان کلی تقاضای نفت افزایش یافته و در نتیجه قیمت این محصول افزایش یابد. در این خصوص، سازمان کشور های صادر کننده نفت و ۱۱ کشور دیگر از جمله روسیه در اواخر سال ۲۰۱۶ توافق کرده بودند تا برای ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا و در پی آن افزایش قیمت نفت، تولید خود را از اول سال ۲۰۱۷ در مجموع روزانه ۱.۸ میلیون بشکه کاهش دهند. در تاریخ ۲۵ می سال ۲۰۱۷، تولید کنندگان تصمیم گرفتند که قرارداد کاهش تولید نفت را که در ابتدا ۶ ماهه بود، برای ۹ ماه دیگر تمدید کنند، و تا ماه مارس ۲۰۱۸ به کاهش تولید ادامه دهند. علاوه بر این، در روز ۳۰ ام نوامبر سال ۲۰۱۷ اعضای اوپک به همراه کشورهای غیر عضو به رهبری روسیه توافق کردند که تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی قرارداد مزبور را تمدید کرده و تولید نفت را کاهش دهند.

افزون بر این، گزارش ها حاکی از آن است که از اواسط سال ۲۰۱۶ میلادی تا کنون میزان تولید نفت شل توسط آمریکا با رسیدن به ۱۰.۵۳ میلیون بشکه در روز حدود ۲۵ درصد افزایش یافته است. همچنین، این کشور از ماه ژانویه تا تا کنون ۷۳ دکل نفتی فعال به مجموع دکل های نفتی خود اضافه کرده است. آمارها نشان می دهد که در حال حاضر آمریکا پس از روسیه که روزانه حدود ۱۱ میلیون بشکه نفت تولید می کند دومین تولید کننده ی بزرگ نفت دنیا است. در پایان باید به این نکته اشاره گردد که آمار غیر رسمی موجودی نفت خام آمریکا امشب و آمار رسمی موجودی این محصول فردا منتشر خواهد شد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار