بازدید 11470
امام جمعه قم:

بي‌بصيرتي يكي از دلايل وقوع واقعه عاشورا بود

به گزارش خبرگزاري فارس از قم، آيت‌الله رضا استادي شنبه شب در مراسم عزاداري سرور و سالار شهيدان كه در شبستان امام خميني(ره) حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد، اظهار داشت: در مورد حادثه عاشورا هميشه اين سئوال مطرح بوده كه چه شد كه بعد از 50 سال از رحلت پيامبر اين حادثه پيش آمد.
کد خبر: ۷۸۸۰۸
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۸۸ - ۱۰:۴۸ 27 December 2009
امام جمعه قم بي‌بصيرتي را يكي از عوامل وقوع واقعه عاشورا توصيف كرد و گفت: در شرايط كنوني بايد بصيرت داشته و بين حق و باطل تميز قائل شويم و كاري كه باطل را تقويت مي‌كند انجام ندهيم.

به گزارش خبرگزاري فارس از قم، آيت‌الله رضا استادي شنبه شب در مراسم عزاداري سرور و سالار شهيدان كه در شبستان امام خميني(ره) حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد، اظهار داشت: در مورد حادثه عاشورا هميشه اين سئوال مطرح بوده كه چه شد كه بعد از 50 سال از رحلت پيامبر اين حادثه پيش آمد.

وي افزود: بايد تامل كنيم كه آيا رسول خدا امام حسين(ع) را معرفي كرده بود يا خير و اگر معرفي كرده بود آيا اين معرفي‌ها به مردم رسيده بود يا خير و چه شد كه مردم اين جنايت را انجام دادند.

اين مرجع تقليد با اشاره به روايات مطرح شده از سوي پيامبر در ارتباط با امام حسين(ع) با مضمون «ابا الحسن والحسين سيد اشباب اهل‌الجنة» گفت: از رسول خدا نقل شده محبوب‌ترين افراد خانواده ايشان امام حسن(ع) و امام حسين(ع) هستند.

وي بيان داشت: رسول خدا همچنين فرموده‌اند كه اگر كسي به بنده علاقه دارد بايد امام حسن(ع) و امام حسين(ع) را دوست داشته باشد و بين اينها فاصله‌اي نيست.

آيت‌الله استادي گفت: در مستدرك حاكم هم از قول پيامبر آمده است هر كسي امام حسين(ع) و امام حسن(ع) را دوست داشته باشد، پيامبر را دوست داشته است.

وي خاطرنشان كرد: روايت معروف ديگري در كتاب‌هاي شيعه و غيرشيعه نقل شده كه «الحسين مني و انا من حسين» و با اين روايت مي‌توان دريافت كه اگر بخواهند ارتباط و نزديك بودن دو نفر را با هم مطرح كنند، ديگر بيشتر از اين نمي‌شود.

امام جمعه قم گفت: اثر دوستي و محبت اطاعت است و نمي‌شود كه ادعاي محبت كرد ولي اطاعت نكرد و اگر ما محبت ابي‌عبدالله داريم بايد اين واقعيت را بدانيم كه هميشه به فكر باشيم و از ايشان اطاعت كنيم.

وي افزود: پيامبر به امام حسين(ع) خطاب كردند كه تو زينت آسمان‌ها و زمين هستي و چراغ هدايت و سفينه نجات هستي و ايشان در اين سخنان در عين اينكه حسين(ع) را معرفي مي‌كنند، به ما آموزش مي‌دهند كه از كشتي بايد براي نجات استفاده كرد و امام حسين(ع) كشتي نجات است.

آيت‌الله استادي در ادامه گفت: پيامبر به امام حسين(ع) فرمودند كه «تو خود امام، پسر امام بوده و 9 امام از نسل تو هستند» و پيامبر زماني اين مسائل را مطرح كردند كه امام حسين(ع) سه يا چهارساله بوده است.

وي اضافه كرد: پيامبر با اين سخنان امام حسين(ع) و امام حسن(ع) را براي آينده معرفي مي‌كرده است و رسول خدا در اين سخنان خطي كه خداوند متعال ترسيم كرده است را براي مردم بيان مي‌كند.

استاد حوزه علميه قم با اشاره به دلايل وقوع واقعه عاشورا تصريح كرد: بايد بررسي كرد كه در آن دوران آيا مردم اين واقعيات را شنيده بودند كه ايشان را به شهادت رساند يا خير؛ وقتي به تاريخ مراجعه مي‌كنيم در مي‌يابيم كه معاندان با نقشه‌هايي نگذاشتند كه اينگونه مطالب بين مردم منتشر شود و در جاهايي كه بايد اين مطالب را براي مردم بيان مي‌كردند به خاطر گمراهي و دنيا خواهي مسير ديگري را طي كردند.

وي با بيان اينكه يكي از بهترين محل‌ها براي آگاهي مردم نماز جمعه است، بيان داشت: سال‌هاي سال در نماز جمعه به امير المومنين لعنت مي‌كردند و چنين نمازجمعه‌اي نمي‌تواند آگاهي بخشي داشته باشد و كساني كه تريبون داشتند نيز از بيان اين حقايق خودداري كردند و بسياري از مردم اميرالمومين، امام حسن و امام حسين(ع) را به درستي نشناختند.

آيت‌الله استادي با بيان اينكه يكي از عواملي كه مي‌تواند اينگونه حادثه‌ها را پيش بياورد جهل مردم است، تاكيد كرد: كساني كه امروز براي مردم سخن مي‌گويند بايد متن معارف دين را براي مردم بيان كنند و اگر واقعيات قرآن و روايات براي مردم بازگو شود، ديگر شاهد اينگونه پيشامدها نخواهيم بود.

وي افزود: يكي از برنامه‌هاي بسيار دقيق دشمن اين است كه مردم ما را از معارف قرآن و اهل‌بيت دور نگه دارند و اگر مي‌بينيد كه به روحانيت حمله شده و مي‌خواهند بين مردم و روحانيت فاصله بيندازند مي‌خواهند كه مردم آگاه نباشند چرا كه اگر مردم آگاه باشند ديگر مورد تاثير توطئه‌هاي آنها قرار نمي‌گيرند.

استاد حوزه علميه قم عامل ديگر وقوع واقعه عاشورا دنياخواهي و دنياطلبي عنوان كرد و يادآور شد: اگر امروز نيز محبت دنيا بتواند مانع ما از انجام وظايف بشود ما هم در همان مسير هستيم، دنيا‌خواهي آن موقع نگذاشت كه مردم امام حسين(ع) را ياري كنند و امروز نبايد بگذاريم كه دنيا خواهي مانع عمل به وظايف شود.

وي توطئه‌ دشمن و تبليغات بسيار گسترده را از ديگر عوامل موثر در بي‌تفاوت شدن مردم نسبت به مسائل ديني عنوان كرد و اظهار داشت: بي‌تفاوتي نسبت به گناه نبايد در جامعه وجود داشته باشد چرا كه اين بي‌تفاوتي هر روز افزايش پيدا مي‌كند و زماني اين بي‌تفاوتي‌ها به حدي رسيد كه مردم نسبت به شهادت امام حسين(ع) هم بي‌تفاوت شدند.

آيت‌الله استادي با اشاره به اينكه در شرايط كنوني هم بوق‌هاي استعمارگران عليه ما، انقلاب، علما و رهبر معظم انقلاب صحبت مي‌كند، اضافه كرد: چندي است كه در رسانه‌ها عليه شيعه صحبت شده و مقاله نوشته مي‌شود و آنها تلاش مي‌كنند كه بين ما و معارف اهل بيت، مراجع و روحانيت فاصله بيندازند و هر جامعه‌اي كه جهل و بي‌تفاوتي در آن وجود داشته باشد ممكن است كه روزي خطري براي دين پيش بيايد و از اين جامعه حركتي صورت نگيرد و اين جامعه تماشاچي باشد.

وي تاكيد كرد: عبرتي كه ما بايد از داستان كربلا بگيريم اين است كه بدانيم كه آن روز در واقعه عاشورا چه رخ داد و ما نيز امروز آنگونه نشويم.

امام جمعه قم بي‌بصيرتي را يكي از عوامل وقوع واقعه عاشورا توصيف كرد و گفت: در شرايط كنوني بايد بصيرت داشته و بين حق و باطل تميز قائل شويم و كاري كه باطل را تقويت مي‌كند انجام ندهيم.

وي در پايان بيان داشت: بايد از اين مجالس عزاداري براي ترويج معارف اهل بيت استفاده شود و وقتي كه عاشورا و محرم صفر ما تمام مي‌شود مردم ما در سايه اين محافل و مجالس بيشتر به طرف معنويات و يادگيري معارف بروند و در پي شناخت حقايق و واقعيات باشند و اميدوارم همه از محبان واقعي اباعبدالله بوده و بيش از پيش به فكر خودمان باشيم.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر