بازدید 7287
۳
«خیابان ننگ» در بیروت

توفان توئیتری علیه نامگذاری یک خیابان در بیروت

کد خبر: ۷۸۷۲۹۷
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۷ 05 April 2018

کاربران لبنانی در توئیتر با هشتگ «خیابان ننگ» (#جاده_العار) اعتراض خود را به نامگذاری خیابانی در بیروت به نام «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان نشان دادند.

به گزارش ایرنا، دیشب (سه شنبه) پنج ماه پس از اعلام استعفای «سعد الحریری» نخست وزیر لبنان در ریاض که گفته می شود زیر فشار مقام های سعودی بود، شهرداری بیروت یکی از خیابان های حد فاصل دو منطقه ساحلی «میناء الحصن» و «زیتونه» در این شهر را به نام ملک سلمان نامگذاری کرد.

مراسم رسمی نامگذاری این خیابان با حضور برخی از مقام ها و شخصیت های لبنانی عمدتا نزدیک به سعودی و دیپلمات های خارجی از جمله سعد الحریری و «ولید البخاری» کاردار سفارت عربستان در بیروت، «سمیر جعجع» رهبر حزب «نیروهای لبنانی» و «ولید جنبلاط» رهبر حزب «سوسیالیست ترقی خواه» برگزار شد.

این اقدام واکنش هایی منفی را بویژه در میان جوانان فعال در توئیتر در پی داشت. به طوری که هشتگی با عنوان «خیابان ننگ» (#جاده_العار) درست شد و تبدیل به یکی از ترندهای اصلی توئیتر شد.

کاربری به نام «عُمر وکیم» توئیت کرد: نامگذاری خیابان ملک سلمان در بیروت، چهره هایی از رهبران را گرد هم آورد، برخی مخالف و برخی موافق و برخی دیگر نامزد انتخابات، کسانی را که منافع انتخاباتی و سخنرانی های داغ از کرامت و مظلومیت آنها را از هم دور کرده بود، چیزی نتوانست دور هم جمع کند مگر صدای چند دینار که از جیب یک لباس بلند افتاده است.

کاربری با انتشار عکس شهید «عباس مدلج» (شهید ارتش لبنان) که به دست داعش ذبح شده بود، نوشت: دیشب از حامی مالی قاتلان عباس در بیروت تقدیر شد.

کاربر دیگری با نام «مروان» با اشتراک عکس دعوتنامه مراسم، زیر آن نوشت: کارت دعوت از سوی سفارت عربستان آماده و پخش شده است. آن وقت به من می گویی حاکمیت و استقلال؟

یک کاربر با نام «عامر حلال» توئیت کرد: در همه شهرها و کشورهای جهان، خیابان ها را با نام مبارزان، قهرمانان، شعرا و اندیشمندان یا مبتکران نامگذاری می کنند، ولی در لبنان با نام مجرمان.

یک کاربر نیز به کنایه نوشته بود: اینجا خیابان سلمان بن عبدالعزیز بن سعود بن آرتور بلفور بن ایزمن آل صهیون است.
یک کاربر با نام مخفف «زیزا» به شعار برخی از احزاب لبنانی از جمله نیروهای لبنانی به رهبری سمیر جعجع و المستقبل به رهبری سعد الحریری اشاره کرده بود که در شعارهای انتخاباتی خود می گویند لبنانی ها وابستگی نمی خواهند، وی نوشته بود: حالا مشخص شد که لبنان آزاد و مستقل و بدون وابستگی یعنی چه.

برخی کاربران با انتشار عکس هایی از زباله دانی های لبنان نوشته بودند که خوب است این اماکن را هم با همین اسم نامگذاری کنیم.

در این میان بسیاری گفته بودند در حالی که سه سال است ائتلافی به رهبری عربستان سعودی جنگی خانمان برانداز را بر یمن تحمیل کرده است، دفاع از قاتلان کودکان یمنی جز ننگ نیست.

کاربری با نام «خدیجه» با بازنشر عکس «بثینه المیری» دختربچه 5 ساله‌ یمنی نوشت: عزیزم، نام همه خیابان ها به نام تو و همه کشورها به نام یمن با عزت است.

این دختربچه یمنی تابستان سال 96 تمام اعضای خانواده‌اش را در حمله هوایی متجاوزان سعودی به مناطق مسکونی صنعا، پایتخت یمن از دست داده بود و خودش از ناحیه چشم و صورت به شدت زخمی شده بود. وی در یک عکس که بسیار در جهان معروف شد در تلاش برای گشودن یکی از چشمانش است تا بتواند ببیند.

کاربر دیگری یک عکس منتشر کرده بود که در آن با خط خود نوشته بود: خیابان شهدای صعده.

«علی الحاج یوسف» فعال رسانه ای لبنانی هم با انتشار تصویر یک خبر از مجله «نیویورکر» نوشت: چه تصادف رسواکننده ای! همزمان با نامگذاری خیابانی در بیروت به نام ملک سلمان، مجله آمریکایی نیویورکر سناریوی برخورد ذلت بار با سعد الحریری و نقض حاکمیت لبنان را دوباره منتشر کرده است: به محض ورود به ریاض در ساعت یازده شب، بازداشت شد، سپس یک صندلی گذاشتند و او نشست و بارها با سیلی های سعودی ها روبرو شد.

اما «وسام» راننده یک تاکسی در بیروت که به گفته خودش لیسانس روانشناسی دارد، به خبرنگار ایرنا می گوید: ما لبنانی ها دیگر از این کارها تعجب نمی کنیم. برای ما عادی شده است.

وسام با اشاره به اینکه سال هاست حکومت در دست عده ای معدود است، می گفت: این کار عربستان است، اگر نه سیاستمداران فاسد حتی حال نام گذاشتن روی خیابان ها را هم ندارند.
او این را هم اضافه کرد که در لبنان دیگر معروف است دو خط موازی هم وجود دارد که هیچ گاه به هم نمی رسد؛ یک خط، حامیان آمریکا و اسرائیل و سعودی هستند و خط دیگر خط استقلال طلبی، عزت، مقاومت.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳
به من و شما چه مربوط!!!؟؟؟
به ما چه ؟ اینجا که توییتر فیلتره !
باسلام-قابل توجه مسوولان محترم بخصوص جناب آقای محمد خاتمی که در زمانیکه ریاست جمهوری ایران بودند پنجاه(۵۰/۰۰۰/۰۰۰) میلیون دلار به لبنان کادو دادند !
حال سوال بنده از مسوولان محترم کشور این است که آیا هنوز هم فکر نمی کنید که باید در سیاست خارجی خودمان تغییراتی بدهیم. باور کنید این کشورهای عربی همان نوادگان اهل کوفه هستند که خاندان اهل طهارت ونبوت را سربریدند.
پس تا دیر نشده فکری به حال خودمان بکنیم چون تمام بدبختی های ملت ایران کشورهای عربی مخصوصا عربستان است که باید وصدرصد سران آنها باسیاست به زباله دان تاریخ ریخت شود.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل