بازدید 5356

افزایش قیمت نفت با احتمال تمدید قرارداد اوپک تا سال ۲۰۱۹

روز پنجشنبه قیمت نفت آمریکا نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز چهارشنبه افزایش یافت و به ۶۴.۶۲ دلار رسید. از دلایل افزایش قیمت نفت در روز جاری می توان به ادامه ی اجرای قرارداد کاهش تولید نفت اوپک تا پایان سال ۲۰۱۸ و احتمال تمدید آن تا سال ۲۰۱۹ اشاره کرد.
کد خبر: ۷۸۵۹۷۸
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۵ 29 March 2018

افزایش قیمت نفت با احتمال تمدید قرارداد اوپک تا سال ۲۰۱۹سیدمحمدعلی علوی- روز پنجشنبه قیمت نفت آمریکا نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز چهارشنبه افزایش یافت و به ۶۴.۶۲ دلار رسید. از دلایل افزایش قیمت نفت در روز جاری می توان به ادامه ی اجرای قرارداد کاهش تولید نفت اوپک تا پایان سال ۲۰۱۸ و احتمال تمدید آن تا سال ۲۰۱۹ اشاره کرد.

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از رویترز، امروز قیمت آتی نفت خام برنت نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز چهارشنبه با افزایشی ۲۸ سنتی (۰.۴ درصد) ۶۹.۸۱ دلار در بازار معامله شد. این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۲۴ سنت (۰.۴ درصد) افزایش بشکه ای ۶۴.۶۲ دلار صورت گرفت.

بر اساس گزارش های منتشر شده، قیمت نفت در روز جاری در حالی افزایش پیدا کرده است که عربستان سعودی در روزهای اخیر اذعان کرده بود که در حال همکاری با روسیه برای تمدید بلندمدت قرارداد کاهش تولید نفت اوپک است. در این خصوص، روز دوشنبه ی هفته ی جاری محمد بن سلمان ولیعهد سعودی که برای دیدار با مقامات آمریکایی در آمریکا به سر می برد گفته بود که به جای تمدید سالانه ی قرارداد کاهش تولید اوپک، این کشور در حال کار کردن بر روی قراردادی است که برای ۱۰ تا ۲۰ سال در حال اجرا باشد. گزارش ها حاکی از آن است که اعضای اوپک و همپیمانان آن مصمم به ادامه ی اجرای قرارداد کاهش تولید نفت اوپک تا پایان سال ۲۰۱۸ هستند و این احتمال وجود دارد که قرارداد نامبرده را تا سال ۲۰۱۹ میلادی تمدید کنند.تا کنون کشورهای روسیه، عربستان و عراق از تمدید این قرارداد حمایت کرده اند.

در این رابطه باید گفت که ادامه ی اجرای قرارداد کاهش تولید اوپک و همپیمانان آن در ماه های اخیر باعث شده است که میزان کلی تقاضای نفت افزایش یافته و در نتیجه قیمت این محصول افزایش یابد. در این خصوص، سازمان کشور های صادر کننده نفت و ۱۱ کشور دیگر از جمله روسیه در اواخر سال ۲۰۱۶ توافق کرده بودند تا برای ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا و در پی آن افزایش قیمت نفت، تولید خود را از اول سال ۲۰۱۷ در مجموع روزانه ۱.۸ میلیون بشکه کاهش دهند. در تاریخ ۲۵ می سال ۲۰۱۷، تولید کنندگان تصمیم گرفتند که قرارداد کاهش تولید نفت را که در ابتدا ۶ ماهه بود، برای ۹ ماه دیگر تمدید کنند، و تا ماه مارس ۲۰۱۸ به کاهش تولید ادامه دهند. علاوه بر این، در روز ۳۰ ام نوامبر سال ۲۰۱۷ اعضای اوپک به همراه کشورهای غیر عضو به رهبری روسیه توافق کردند که تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی قرارداد مزبور را تمدید کرده و تولید نفت را کاهش دهند. در این رابطه، گزارش های منتشر شده توسط اوپک نشان می دهد که میزان پایبندی این نهاد و همپیمانان آن به قرارداد کاهش تولید در ماه ژانویه ی سال جاری ۱۳۳ درصد بوده است.

افزون بر این، تحلیلگران بازار نفت دلیل آنکه قیمت نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت همچنان کمتر از ۷۰ و ۶۵ دلار در هر بشکه است را  افزایش موجودی نفت خام آمریکا عنوان کرده اند. در این رابطه، شب گذشته اداره اطلاعات انرژی آمریکا آمار رسمی ای منتشر کرد که نشان می داد در هفته ی منتهی به ۲۳ مارچ موجودی نفت خام آمریکا ۱.۶ میلیون بشکه افزایش داشته و به مجموع ۴۲۹.۹۵ میلیون بشکه رسیده است. لازم به ذکر است که در حال حاضر آمریکا روزانه حدود ۱۰.۴۳ میلیون بشکه نفت تولید می کند و این میزان از تولید این کشور را به دومین تولید کننده ی بزرگ نفت در دنیا پس از روسیه تبدیل کرده است.

از سویی دیگر، قیمت مبادله ی آتی نفت خام شانگهای در چهارمین روز ورود خود به بازار با کاهشی ۲ درصدی مواجه شده است.  علیرغم وجود برخی نگرانی ها در بازار در رابطه با نوسان زیاد قیمت نفت شانگهای و چگونگی تحویل فیزیکی آن، بیشتر تحلیلگران اقتصادی معتقدند که نفت شانگهای قادر خواهد بود که شانه به شانه ی برنت و وست تگزاس اینترمدیت جایگاه خود را در بازار نفت پیدا کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر