بازدید 9517
دانشگاه اصفهان در سالی که گذشت؛

از تصادف مرگبار در خیابان های دانشگاه تا حراج پایان نامه های دانشجویی توسط مسئولان

سال 1396 با همه فراز و نشیب هایی که داشت، به پایان رسید و اتفاقات تلخ و شیرینش آیینه راه کشور در سال های آینده شد. از جمله مجموعه هایی که در این سال آبستن تحولات قابل توجهی شد می توان به دانشگاه ها اشاره کرد؛ دانشگاه هایی که قرار است نقش کلیدی تربیت مدیران و نخبگان کشورمان را بازی کنند و مروری بر تحولات مثبت و منفی آنها خالی از لطف نیست.
کد خبر: ۷۸۵۲۵۷
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۰ 26 March 2018

از تصادف مرگبار در خیابان های دانشگاه تا حراج پایان نامه های دانشجویی توسط مسئولانسال 1396 با همه فراز و نشیب هایی که داشت، به پایان رسید و اتفاقات تلخ و شیرینش آیینه راه کشور در سال های آینده شد. از جمله مجموعه هایی که در این سال آبستن تحولات قابل توجهی شد می توان به دانشگاه ها اشاره کرد؛ دانشگاه هایی که قرار است نقش کلیدی تربیت مدیران و نخبگان کشورمان را بازی کنند و مروری بر تحولات مثبت و منفی آنها خالی از لطف نیست.

به گزارش «تابناک»، بازه زمانی تعطیلات نوروزی که در طول آن دانشگاه های کشور تعطیل هستند و فعالیت های دانشگاهی برای مدتی هر چند کوتاه تعطیل می شود، فرصتی فراهم می کند تا با مرور تحولات مهم دانشگاه های بزرگ کشور در سالی که گذشت، توفیقات و ناکامی های این مجموعه ها را در عمل به رسالت های خطیرشان مرور کنیم؛ اتفاقی که شاید بتواند هر چند اندک در عملکرد سال آتی آنها اثر مثبت داشته باشد.

دانشگاه اصفهان را با 300 هکتار مساحت متمرکز باید یکی از بزرگ ترین دانشگاه های کشور از این حیث قلمداد کرد که در سال های گذشته توانسته است به یکی از قطب های علمی کشور تبدیل شود؛ دانشگاهی که یکی از دو دانشگاه بزرگ دولتی استان اصفهان و از جمله دانشگاه های مهم کشور در رشته های مختلف است.

این دانشگاه در سال های گذشته همواره کانون تحولات و رخدادهای مهمی بوده است که در جریان فعالیت سیاسی و علمی کشور تأثیر بسزایی داشته است و اساتید و دانش آموختگان به نامی را به جامعه تحویل داده است.

با این حال دانشگاه اصفهان به دلیل قرار گیری در شهری جز تهران و دوری از مرکز سیاسی کشور در مقایسه با دانشگاه های مهم تهران دچار محدودیت هایی است که در ایجاد مشکل برای آن بی تأثیر نیست.

در اسفند ماه سال 1396 زدن قفل بر در یکی از تشکل های دانشجویی که عده ای آن را کار مسئولان و عده ای آن را کار افراد ناشناس می دانستند، تشکل های دانشجویی دانشگاه نسبت به این اقدام معترض شدند و آن را حرمت شکنی در قبال جنبش و تشکل های دانشجویی دانستند.

از تصادف مرگبار در خیابان های دانشگاه تا حراج پایان نامه های دانشجویی توسط مسئولان

روزهای آغازین ماه اسفند سال گذشته تصادف یک دستگاه پژوه 206 با تیر چراغ برق در دانشگاه اصفهان راننده این خودرو را که یکی از دانشجویان رشته گفتار درمانی بود به کما فرستاد و وی پس از مدتی جان خود را از دست داد؛ تصادف وحشتناکی که شاهدان و مسئولان دانشگاه علت آن را سرعت بیش از حد خودرو عنوان کردند.

از تصادف مرگبار در خیابان های دانشگاه تا حراج پایان نامه های دانشجویی توسط مسئولان

اعتراض به کیفیت بد غذای دانشگاه و اشاره دانشجویان به برخی رفتار غیر بهداشتی از سوی پیمانکاران سلف سرویس مرکزی دانشگاه که گفته می شد از خرماهای خورده نشده دانشجویان دوباره در وعده های دیگر استفاده می کرد و نکات بهداشتی را در طبخ غذا رعایت نمی کرد، موضوعی بود که در زمستان سال 96 در این دانشگاه رخ داد.

از تصادف مرگبار در خیابان های دانشگاه تا حراج پایان نامه های دانشجویی توسط مسئولان

آغاز نیمسال دوم سال تحصیلی جاری در دانشگاه اصفهان در حالی رقم خورد که بسیاری از دانشجویان و رشته های تحصیلی از نمرات پایان ترم خود که مربوط به ترم گذشته می شد، اطلاع نداشتند و اساتید در ثبت نمره ها اهتمام کافی از خود نشان نداده بودند. این موضوع به دلیل مشروط شدن برخی به دلیل اعلام دو یا سه نمره بد و عدم امکان انتخاب رشته های دارای پیش نیاز برای بسیاری از دانشجویان مشکلات فراوانی را ایجاد کرد.

در جریان اعتراضات مردمی دی ماه سال گذشته که در استان اصفهان و تعدادی از شهرهای این استان نیز نا آرامی های شدیدی را ایجاد کرد، دانشجویان دانشگاه اصفهان نیز دست به اعتراضاتی زدند؛ اعتراضاتی که در جریان آن بسیاری از تشکل های دانشجویی هوشمندانه ضمن همدردی با اقشار مردم مسیر خود را از ساختار شکنان جدا کردند.

راه اندازی سیستم سپندا در دانشگاه اصفهان برای فروش پایان نامه دانشجویان سال های گذشته و کاسبی از این مسیر موضوع بسیار عجیبی بود که اگرچه منبع درآمدی خوبی را برای مسئولان دانشگاه ایجاد کرد اما باعث شد که زمینه فساد در این بخش افزایش یابد. به این معنی که یک فرد غیر دانشجو می تواند با پرداخت مبلغ 250 هزار تومان فایل کامل یک پایان نامه را دانلود و با بازنویسی آن و تغییرات جزئی در دانشگاهی دیگر از آن دفاع کند.

اتخاذ مصوبات هیأت امنایی در دانشگاه اصفهان به منظور کسب درآمد بیش از آنچه گه وزارت علوم برای دانشگاه ها مجاز اعلام کرده است از جمله مواردی است که سبب اعتراض بسیاری از دانشجویان شد. دانشجویان در سال 96 در بسیاری از دانشگاه ها در حالی به اخذ شهریه و جریمه از دانشجویان سنواتی معترض شدند که در دانشگاه اصفهان حتی اگر دانشجویی در طول سنوات قانونی خود واحدی را دوباره اخذ کند، باید جریمه آن را به دانشگاه پرداخت کند.

از تصادف مرگبار در خیابان های دانشگاه تا حراج پایان نامه های دانشجویی توسط مسئولان

تعیمر و بازسازی طولانی مدت یکی از سلف های مرکزی دانشگاه اصفهان، سبب شد تا در یک بازه زمانی طولانی تنها سلف مرکزی دانشگاه با صف های طولانی رو به رو شود و بسیاری از دانشجویان این دانشگاه نسبت به کیفیت نامطلوب ارائه خدمات در سلف معترض شوند.

از تصادف مرگبار در خیابان های دانشگاه تا حراج پایان نامه های دانشجویی توسط مسئولان

دانشجویان دانشگاه اصفهان در سال 96 و در اقدامی ارزشمند برای استاد محمود فرشچیان هنرمند بزرگ کشور مراسم بزرگداشتی برگزار کردند که این مراسم با حضور استاندار اصفهان و برخی مقامات استانی توانست مورد توجه اصحاب هنر و رسانه قرار گیرد.

جابجایی نامناسب و توهین آمیز پایان نامه های دانشجویی در دانشگاه اصفهان که تصاویر آن در تابستان سال گذشته در فضای مجازی منتشر شد، از جمله مسائلی بود که برای مدتی اعتراض ها را متوجه مدیران این دانشگاه کرده بود؛ رخدادی که مسئولان دانشگاه در پاسخ به آن گفتند: پایان‌نامه‌های مازاد را باید نگهداری می‌کردیم، پس بنابراین باید از فضاهای دانشکده‌ها به کتابخانه مرکزی دانشگاه انتقال داده می‌شدند، زیرا اطلاع داشتیم که برخی دانشجویانی که به دنبال این پایان‌نامه‌ها هستند به صورت غیرمجاز به دانشکده‌ها مراجعه و آن‌ها را از کتابخانه‌های اقماری دریافت می‌کنند و به این ترتیب از این پایان‌نامه‌ها استفاده‌های غیر صحیح می‌شد.

از تصادف مرگبار در خیابان های دانشگاه تا حراج پایان نامه های دانشجویی توسط مسئولان

برگزاری انتخابات سال 96 ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا از جمله تحولات دیگری بود که در سال گذشته سبب شد تا دانشگاه اصفهان نیز همانند بسیاری از دانشگاه های کشور روزهای پر التهاب و پر شوری را طی کند.
در این دانشگاه مناظرات دانشجویی، مناظره شخصیت های سیاسی و نماینده نامزدهای ریاست جمهوری و نیز تجمع های دانشجویی برای مدتی شورسیاسی را به دانشگاه کشاند و سبب شد تا دانشجویان و سایر جامعه دانشگاهی ذهن و فکر خود را درگیر مسئله انتخابات کنند.

این همه رخدادهای مهم دانشگاه اصفهان و علوم پزشکی اصفهان در سال گذشته نبود و در این دانشگاه در سال 96 همایش های علمی و مسابقات علمی بسیاری نیز برگزار شد که از جمله آن می توان به بیست و چهارمین کنفرانس هسته ای ایران اشاره کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها