بازدید 21469
یک رسانه آمریکایی عنوان کرد؛

پشت پرده نقش عربستان و امارات در برکناری تیلرسون و خطرات احتمالی برای قطر!

عبدالخالق عبدالله، استاد برجسته علوم سیاسی در امارات در توییتر خود، تیلرسون را «بدترین وزیر امور خارجه در تاریخ آمریکا» دانسته است. او همچنین اشاره کرد، نارضایتی اعراب خلیج فارس از تیلرسون، منجر به سرنگونی وی شد. او می نویسد: تاریخ به یاد خواهد آورد که یک کشور کوچک خلیج فارس در اخراج وزیر خارجه یک ابرقدرت نقش داشته است.
کد خبر: ۷۸۲۸۰۹
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۸ 14 March 2018

همان گونه که در خبرها آمد، روز سه شنبه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه این کشور را برکنار و مایک پمئپو رئیس سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) را جانشین وی کرد.

به گزارش «تابناک»؛ پمپئو شخصیتی ضدایرانی شناخته می‌شود. وی روزی که نام او برای ریاست سازمان سیا مطرح شد، در توییتی نوشت: باید جریان برجام معکوس شود. در عین حال واشنگتن‌پست مهم‌ترین علت تغییر ناگهانی تیلرسون را گفت‌وگوهای پیش‌ روی و مستقیم واشنگتن با پیونگ‌یانگ می‌داند. بخش دیگری از اختلافات این دو نیز به نحوه برخورد با روسیه بازمی‌گشت؛ اما مایک پمپئو جزو کسانی است که در این خصوص در جبهه ترامپ قرار می‌گیرد.

در همین رابطه، شبکه خبری «ای.بی.سی نیوز» در مطلبی به خوشحالی و خرسندی عربستان و امارات از اخراج تیلرسون اشاره کرده و نوشته است: این خبر خوشایندی برای عربستان سعودی و امارات متحده عربی است که ایران را تهدید منطقه ای در نظر می گیرد. آنها همچنین واشنگتن را تحت فشار قرار دادند تا سیاست سخت تری را علیه قطر در پیش گیرد. اما تیلرسون به دنبال میانجیگری میان متحدان ایالات متحده بود و تلاش کرد در قامت وزیر خارجه، در مقابل رئیس خود بایستد و حرف‌های او را در قبال قطر تصحیح کند.

در همین زمینه، یکی از روزنامه های انگلیسی زبان امارات متحده عربی در سرمقاله خود نوشت: اخراج تیلرسون تعجب برانگیز است! (با اشاره به مخالفت او با ترامپ در قبال بحران قطر).

در حالی که آقای تیلرسون از عربستان سعودی و متحدانش خواست تا تحریم علیه قطر را متوقف کنند، ترامپ قطر را به حمایت از تروریسم متهم کرد.

عبدالخالق عبدالله، استاد برجسته علوم سیاسی در امارات در توییتر خود، تیلرسون را «بدترین وزیر امور خارجه در تاریخ آمریکا» عنوان و همچنین اشاره کرد که نارضایتی اعراب خلیج فارس از تیلرسون، منجر به سرنگونی وی شد.

او می نویسد: تاریخ به یاد خواهد آورد که یک کشور کوچک خلیج فارس در اخراج وزیر خارجه یک ابرقدرت نقش داشته است.

پشت پرده نقش عربستان و امارات در برکناری تیلرسون و خطرات احتمالی برای قطر!

در همین زمینه، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر برجسته جهان عرب در سرمقاله روزنامه «رای‌الیوم» به تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا به برکنار کردن «رکس تیلرسون» از وزارت خارجه پرداخت و نوشت: چه بسا تصمیم «قابل انتظار» دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به برکنار کردن وزیر خارجه‌اش، رکس تیلرسون «جایزه بزرگی» است که وی به شاهزاده «محمد بن‌سلمان» ولیعهد عربستان سعودی تقدیم خواهد کرد که قرار است یک هفته دیگر با وی در کاخ سفید دیدار کند. تیلرسون به داشتن روابط استراتژیک با دولت قطر، داشتن مواضعی مخالف با لغو توافق هسته‌ای با ایران، و تمایلش بر ماندن ترکیه با ریاست «رجب طیب اردوغان» به عنوان هم پیمان قابل اعتماد واشنگتن، مشهور است.

عطوان ادامه داد: اما چرا برکناری تیلرسون در حال حاضر، «هدیه‌ای» برای شاهزاده محمد بن‌سلمان است؟ این امر، در وهله نخست به رابطه مستحکم تیلرسون با مقام‌های قطری، مخالفتش با گزینه نظامی در بحران شورای همکاری خلیج‌فارس و تبرئه قطر از اتهام تروریسم برمی‌گردد. آن هم زمانی‌که تیلرسون با قطر توافقی برای مبارزه( با تروریسم) و خشکاندن منابع مالی آن امضا و آشکارا ائتلاف چهار کشور تحریم‌کننده قطر را به دلیل ادامه بحران و به شکست کشاندن تلاش‌های میانجیگرانه‌اش، سرزنش کرد.

وی افزود: این چهار کشور عربی (عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر) تیلرسون را به جانبداری از ائتلاف سه‌گانه قطر، ترکیه و ایران، و داشتن لحنی آشتی‌جویانه در قبال آنکارا و به ‌ویژه رجب طیب اردوغان و همچنین مخالفت با هرگونه رویارویی نظامی با ایران متهم می‌کنند، که برخی از این اتهام‌ها نیز بجاست.

سه‌شنبه هفته گذشته بود که شبکه خبری بی‌بی‌سی از دسترسی به ایمیل‌هایی خبر داد که محتوایشان بر تلاش یک بازرگان وابسته به امارات برای برکناری «رکس تیلرسون» وزیر خارجه سابق آمریکا دلالت داشت؛ تیلرسون امروز (سه‌شنبه) بناگاه از کار برکنار شد.

بی‌بی‌سی هفته پیش گفته بود «الیوت برویدی» بازرگان وابسته به امارات و از حامیان مالی کارزار انتخاباتی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در دیدار با وی، تیلرسون را «ضعیف» و «برج ژله‌ای» خوانده و خواستار برکناری وی شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۳۵
برخی کشورهای عربی دیگر کی هستند .....ترامپ به دنبال خالی کردن حداکثری منابع ارزی این کشورها است انوقت این عربها دلشان به چی خوش کرد ه اند
یعنی ممکنه آمریکا با ایران وارد جنگ بشه ولی آتیشش دامن عربستان و امارات رو نگیره؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
ایران منتظره یه جرقه است که در تنگه هرمز، عربستان و اسرائیل رو به همین بهانه به آتیش بکشه
ناشناس
| Netherlands |
۰۰:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
صدام را بیاد آورید
اگر حاکمانی مردمی باشند ،وبه خواست مردم عمل کنند آیا ؟ تغیرات در حکومت دیگر کشورها بر آن اثر گزار است؟ در طی چهل سال در نظام جهانی تغیرات شگرفی رخداده ،اما در ایران ایستایی کامل هست ؟ چرا ؟و برای چه چیزی مسولین ثابت ،ویا فقط جابجا میشوند؟ و آیا در ایران مدیران جوان وجود ندارد چرا ،،،آیا اینهمه فساد ،و ،فحشا ،واعتیاد ، طلاقها ،وتکدیگریها ،وهزاران معضل اجتماعی را نمی بینند؟ ، وبا هر خواستهٔ‌مردم بصورت سخت ایستادگی میکنند ؟راستی چه دلیلی دارد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
جوان گرایی؟؟؟؟؟
آقا زاده هاشونو میارن مدیر میکنند
تابی چطور از یک طرف حکومت های سعودی و امارات را دست نشانده آمریکا در منطقه می دانیدو از طرف دیگر همین دست نشانده ها توانایی برکناری وزیر خارجه آمریکا را دارند؟
پاسخ ها
آشنا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
با سلام یه زمانی ایران در انتخاب رئیس جمهور آمریکا تاثیر گذار بود حالا نوبت عربهاست چون از پولشان بهینه استفاده میکنند .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
روابط همیشه دو طرفه است، حتی بین بردگان و صاحبشان.
از یک طرف پول و اطاعت و از یک طرف فرماندهی.
اما اطاعت نیز باید از روی رضایت باشد
مرگ یه بار شیونم یه بار...
به عنوان یه دهه شصتی (32ساله)تحصیل کرده، بیکار، بی پول و مجرد هیچی برای از دست دادن ندارم!
از ترامپ میخوام مرد باشه و تکلیف ما رو روشن کنه تا از این برزخ دربیاییم..
بالاخره یا ما اونا رو محو میکنیم یا اونا ما رو!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
من هم به عنوان یک تحصیلکرده بیکار از شما حمایت میکنم.
آشنا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
احسنت بسیار صحیح حداقل تکلیف روشن است .برای اینکه در داخل کشور خارجیها سرمایه گذاری کنند داریم قرادادهای فاجعه آمیزی میبندند
با این اوصاف قطر اولین کشوری خواهد بود که با فشار پمپئو با سایر اعراب به جبهه ضد ایرانی دعوت شود
دشمنان مستبد و زورگوی ملت ایران بدانند مکتب توحیدی ما جنگ قدرت در درون و بیرون را خنثی خواهد کرد والسلام
پاسخ ها
حسنی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
دوست عزیز هر موقع با این مکتبت تونستی جلوی بدبختیهای این مردم را بگیری هنر کردی یه زمانی آنهایی که مسئول شدند همین فریادها را میزدند بعد چی شد ؟ نتیجه اش را نمیبینی باز بیخودی حنجره ات را خسته میکنی
ناشناس
| - |
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
پشتت گرمه
اوباما وجان کری وتیلرسون حامی تروریست ودیکتانوری بودندکه به زباله دان افکنده شدند
این استاد برجسته علوم سیاسی غلو میفرمایند و به خوبی میدانند که این شرکت های چند ملیتی هستند که حتی رییس آقای تیلرسون را هم بر سر کار میاورند .بقیه نمایشی بیش نیستند .
مردم آمریکا ترامپ را هرگز نخواهند بخشید چون دنباله رو سیاست های غلط بعضی از کشورهای عربی مثل عربستان است.
به این معنی که شیر را پشت خر ببندند تا خر شیر را هدایت کند
درسته که لابی کشورهای عربی قویه و این تفییر اونها رو خوشحال میکنه، اما نباید قدرت این کشورها رو زیاد بزرگنمایی کرد. از همون ماههای اول معلوم بود که تیلرسون دیپلمات نیست. و البته با ترامپ هم اختلاف زیادی داره و برکنار خواهد شد.
تابناک بیش از حد به امارات وعربستان قدرت بخشیدی؟ایا طوری شده که عربستان سیاست خارجی امریکا را کنترل کند؟ ایا بیشتر بیانگر ترس شما نیست؟
بر فرض مثال وزیر امور خارجه مورد پسند حکام جاهل مرتج عرب در آمریکا سر کار بیاید عربستان وامارات چه کاری میتوانند بکنند اگر خطایی بکنند عربستان بایک تیپ کماندو ایران سقوط میکند
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
دادش زیاد فیلم جنگی نگاه کردی. با یک تیپ کماندو !!! این که گفتی زیاده . با یه گروهان سرباز وظیفه همه میشه این کار رو کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
زرشک
بطور خلاصه هدف از تهدیدهای ترامپ آغاز مذاکرات با ایران بر سر دیگر اختلافات این دو کشور از جمله برنامه موشکی، حملات سایبری و سیاست های این کشور در منطقه است ضمن اینکه قصد دارند از تعهدات خود در توافق برجام «بند غروب» شانه خالی کنند. به احتمال بسیار زیاد در ماه می میلادی ترامپ پایبندی ایران به توافق برجام را تائید نکند ضمن اینکه از بازگرداندن تحریم ها اجتناب کند تا بصورت گام بگام با تشدید مواضع خود از یک سو بهانه ای دست ایران برای خروج از برجام ندهد و از سوی دیگر با بی اعتبار کردن توافق برجام و بالا بردن ریسک آن برای ایران هزینه داشته باشد تا نتواند از تمامی ظرفیت های توافق برجام برخودار گردد. پیش از ورود به این مرحله بایستی پیش دستی کرد و توپ را به زمین ترامپ انداخت و از مجاری دیپلماتیک بطور رسمی یا غیر رسمی اعلام کرد تا زمانی که ترامپ بدون هیچ شرط و شروطی پایبندی خود به توافق برجام رسما اعلام نکند مذاکره ای در کار نخواهد بود و در صورت اعلام رسمی این موضع از سوی دولت آمریکا و شخص ترامپ آن زمان می توان مانند توافق برجام بین ایران و شش قدرت جهانی بر سر برنامه موشکی ایران و دیگر مشکلات گفتگو کرد. ایران می تواند محدودیت موشکی تا برد ۲۵۰۰ کیلومتر را بپذیرد و بر سر نیازهای امنیتی در منطقه گفتگو کند اما از سوی دیگر بایستی یک کنسرسیوم تحقیقاتی و فضایی با حضور آمریکا، روسیه، فرانسه و آلمان در خاک ایران تاسیس شود و ایران بدون هیچ محدودیتی از فناوری موشکی و ماهواره ای در عرصه علمی و فضایی از جمله سفر انسان به ماه برخودار گردد. حتی در رابطه با بند غروب هم می توان یک کنسرسیوم شبیه آن تاسیس کرد تا ضمن تضمین عدم انحراف ایران استفاده از غنی سازی صنعتی به منظور مصارف غیر نظامی در این کشور مهیا گردد. کشورهایی که عضو این کنسرسیوم فضایی یا هسته ای هستند دارای سهام مساوی و در سود آن شریک هستند.
پاسخ ها
حسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
چون همه کشورهای منطقه دارای هواپیماهای جنگنده پیشرفته می باشند و توان موشکی ایران یک نوع توازن در مقابل آن است، هرگونه پذیرفتن شرایطی مانند برد 2500 کیلومتر باید به همراه دریافت جنگنده های پیشرفته باشد.
هالو
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
عزیز دارن از برد 300کیلومتر و سر جنگی سبک صحبت میکنن شما میگی 2500
ناشناس
| United States of America |
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
کسرسیوم در خاک ایران؟؟عزیز من آمریکا داره در به در دنبال این میگرده که بخواد وارد خاک ایران بشه .همین که ما بخوایم در مذاکرات موشکی حتی ورود کنیم عمرا آمریکا به کمتر از خلع سلاح موشکی ایران رضایت بده اونوقت شما میگین محدودیت 2500کیلومتری رو بپذیریم؟؟آمریکا طبق برجام که باید ایران حتی در پروژه گداخت هسته ای شرکت میکرد مانع از انجام این مشارکت شد اونوقت انتظار داری با این شیوه ای که ترامپ در پیش گرفته وحتی در بحث تجاری به شرکای اروپایی خود هم رحم نمیکنه بذاره ایران منافع اقتصادی بهره مند بشه ؟؟این برجام نمونه بارز مذاکرات چند جانبه با کشورهای دیگر وبخصوص با امریکاست وهرگونه انجام مذاکره جدید خسارت محض برای ایران داره
شاید بعضی کشورها از عزل تیلرسون خوشحال باشند ولی اینکونه نیست که با فشار بتوانند او را عزل کنند. قبل از اینها هم ترامپ با تیلرسون اختلاف دیدگاه زیادی داشت
با شناختی که از آقای ترامپ پیدا کردیم. یا همه کابینه باید زن باشند یا اینم یکی دو ماه عوض میکنه.
یک مدیر چه می کند؟

ماهی ۱۸ میلیون پول می گیرد
و ماهی ۲۰۰ میلیون هم خرج سفر رفتن و دم و دستک وی می شود
هر ماه، همایش با هزینه ۱ میلیارد تومنی برگزار می کند
برای مردم هم دردسر ایجاد می کند

اصلا ما نم خواهیم کسی برای ما کاری انجام بده

پول نفت هم نمی خواهیم

اگه اجازه بدن خودمون یک واحد پولی جدید ایجاد می کنیم و بر اساس عرضه و تقاضای واقعی با هم معامله می کنیم
من میگم باید از روی کشورهای عربستان وامارات وحتی قطر رد بشیم وانها را له کنیم اونها به خون ما تشنه ان
امیدوارم که خوابها یی که این انسانهای سخیف برای مملکت ما دیده اند با درایت مسئولین تعبیر نشه.
چهارتا برج ساختن دور برشون برداشته ، تمام پولهاشون تو بانکهای آمریکا هست فکر میکنن خیلی پولدارن - کنترل تسایحات و اموالشان دست یکی دیگه است با اجازه یکی دیگه حاکماشون عوض میشن
فکر میکنن وزیر خارجه امریکا بخاطر اینا عوض شده - مطمئن هستین این بابا استاد برجسته علوم سیاسی بوده
اگر شما زبان انگلیسیتون قوی باشه و اخبار رو از سی ان ان و ... دنبال کرده باشید، خیلی خوب میدونید که تیلرسون واقعا آدم بی خاصیتی بود و اصلا به گروه ترامپ نمیومد.
این بنده خدا جوری حرف میزد که انگار به خودش شک داره.
لهجه‌ش هم که دیگه هیچی.
کلا بهتر که رفت.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار