بازدید 12164
۲
پیمانه اقتصادی؛

از «توقف افت دلار آمریکا در سنا» تا «جدیدترین قیمت خودروهای داخلی»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون کاهش دوباره شاخص کل بورس، خطر جنگ ارزی و کاهش شاخص جهانی سهام و گرانی طلا، افزایش قیمت طلای سیاه پیش از نشست اوپک و تولید کنندگان نفت شل، نقش مصاحبه‌های داخلی درافزایش نرخ ارز، گرانی ۱۹ هزار تومانی سکه طرح قدیم، بدهی تونس به ۷۰ درصد تولید ناخالص داخلی رسید و تولید حدود ۲ میلیارد گوشی تلفن همراه در چین را در بر دارد.
کد خبر: ۷۸۰۰۵۲
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۴ 06 March 2018

از «توقف افت دلار آمریکا در سنا» تا «جدیدترین قیمت خودروهای داخلی»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون کاهش دوباره شاخص کل بورس، خطر جنگ ارزی و کاهش شاخص جهانی سهام و گرانی طلا، افزایش قیمت طلای سیاه پیش از نشست اوپک و تولید کنندگان نفت شل، نقش مصاحبه‌های داخلی درافزایش نرخ ارز، گرانی ۱۹ هزار تومانی سکه طرح قدیم، بدهی تونس به ۷۰ درصد تولید ناخالص داخلی رسید و تولید حدود ۲ میلیارد گوشی تلفن همراه در چین را در بر دارد.

شاخص کل بورس دوباره کاهش یافت

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز دوشنبه چهاردهم اسفند ماه 96 با کاهش 155 واحدی معادل 0.16 درصد به رقم 97 هزار و 198 واحد رسید. تالار شیشه‌ای در سومین روز کاری از هفته جاری، بازهم شاهد روند نزولی شاخص‌های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با کاهش 49 واحدی معادل 0.16 درصد به رقم 30 هزار و 980 واحد رسید. شاخص کل هم وزن، با افت 65 واحدی معادل 0.37 درصد، عدد 17 هزار و 542 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش 49 واحدی معادل 0.37 درصد به رقم 13 هزار و 126 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با افت 0.31 درصد همراه شد و 327 واحد کاهش را رقم زد و به سطح 104 هزار و 282 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 137 واحد کاهش معادل 0.20 درصد به رقم 68 هزار و 879 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز بر خلاف روز قبل، با 187 واحد کاهش معادل 0.09 همراه بود و عدد 207 هزار و 845 واحد را به نمایش گذاشت.

از «توقف افت دلار آمریکا در سنا» تا «افت‌ و‌ خیز قیمت خودروهای داخلی»

خطر جنگ ارزی، شاخص جهانی سهام را کاهش داد

نگرانی از درگیری جنگ ارزی در جهان با خروج سرمایه گذاران از بازارهای سهام و روی آوردن آنها به بازار دارایی های ایمن مانند طلا و ین ژاپن موجب تداوم کاهش شاخص جهانی سهام در صبح روز دوشنبه شد. تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا برای وضع تعرفه بر واردات آلومینیوم و فولاد که پنجشنبه گذشته اعلام شد، سرمایه گذاران را نگران درگیری یک جنگ تجاری در جهان کرده است، زیرا کشورهای دیگر نیز ممکن است اقدام مشابهی انجام دهند.

افزایش قیمت طلای سیاه پیش از نشست اوپک و تولید کنندگان نفت شل

روز دوشنبه قیمت آتی نفت خام برنت نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز جمعه ۱۹ سنت (۰.۳ درصد) افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه ای ۶۴.۵۶ دلار معامله شد. این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با افزایشی ۱۷ سنتی (۰.۲۸ درصد) بشکه ای ۶۱.۴۲ دلار صورت گرفت. از دلایل افزایش قیمت نفت در روز گذشته می توان به انتظار بازار نفت از افزایش قیمت این محصول پیش از نشست نهاد اوپک با تولید کنندگان نفت شل آمریکا در رابطه با کاهش مازاد عرضه بر تقاضا در بازارهای جهانی اشاره کرد.

ترس از جنگ تجاری در جهان طلا را ۴ دلار گران کرد

به دنبال ترس از بروز یک جنگ تجاری در جهان که سبب شده تا ارزش دلار بالا نرود و همچنین بلاتکلیفی در مورد نتایج انتخابات در ایتالیا که می‌تواند نگرانی جدیدی در اروپا ایجاد کند، روز گذشته قیمت طلا افزایش یافت. هر اونس طلا با 3.70 دلار افزایش 1326.45 دلار فروخته شد. در ساعات اولیه معاملات روز دوشنبه، قیمت طلا به 1327.03 دلار، بالاترین قیمت از 27 فوریه رسید. ارزش شاخص دلار که ارزش این ارز در برابر سبدی از ارزهای مهم را می‌سنجد، پس از کاهش در روز جمعه، روز دوشنبه تقریبا بدون تغییر ماند.

توقف افت دلار آمریکا در سنا

در پایان معاملات روز گذشته بازار ارز، دلار آمریکا پس از روند کاهشی بیست روز اخیر در سامانه نظارت ارز، با رشد 22 ریال نسبت به روز یکشنبه به طور میانگین به قیمت 44 هزار و 575 ریال فروخته شد. هر یورو نیز همانند روز قبل، با افزایش قیمت 381 ریال به رقم 55 هزار و 185 ریال رسید. همچنین براساس اعلام بانک مرکزی نرخ هر دلار آمریکا برای روز دوشنبه چهاردهم اسفندماه با 24 ریال افزایش نسبت به روز قبل 37 هزار و 350 ریال قیمت خورد.

از «توقف افت دلار آمریکا در سنا» تا «افت‌ و‌ خیز قیمت خودروهای داخلی»

نقش مصاحبه‌های داخلی درافزایش نرخ ارز

رئیس کل بانک مرکزی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر درباره عوامل بنیادین و غیر بنیادین تأثیرگذار بر نرخ دلار گفت:­ از عوامل غیر بنیادین که تاثیر بر نرخ ارز دارد دشمنی و تبلیغات روانی آمریکا علیه کشور ماست. امریکا مترصد است تا در اقتصاد ما التهاب آفرینی کند و فضای اقتصاد کشور را مبهم و غیر قابل پیش بینی جلوه دهد. این مسئول بانکی افزود: از عوامل دیگر غیر بنیادی موثر بر نرخ ارز؛ تحلیل ها و مصاحبه های مطبوعاتی است که در آنها نرخ ارز بسیار بالاتر از نرخ فعلی تعیین می شود، معلوم هم نیست روی چه حسابی. رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به همزمانی افزایش نرخ ارز با تبلیغات آمریکا راجع به برجام و تحریم ها تاکید کرد: با وجود فصل تقاضای بالا برای ارز، اقدامات بانک مرکزی بازار ارز را ثبات بخشید و روند نرخ ارز کاهشی شده است. سیف تصمیم گیری برای کاهش نرخ سود سپرده بانکی و رفتن نقدینگی به سمت بازار ارز را درست ندانست و گفت: ما با آن اقدام خواستیم سپرده های کوتاه مدت را به سمت سپرده های بلند مدت هدایت کنیم که بانک می توان روی آنها حساب کند و تلاش کردیم بدین وسیله نقدینگی را کنترل کنیم. /صداوسیما

سکه طرح قدیم ۱۹ هزار تومان گران شد

در جریان معاملات روز دوشنبه بازار آزاد تهران، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۱۹ هزار تومان افزایش یافت و نرخ به یک میلیون و ۵۶۰ هزار تومان رسید. از سوی دیگر، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نیز با ۵ هزار تومان کاهش به یک میلیون و ۵۸۶ هزار تومان رسید؛ در عین حال هر نیم سکه ۷۸۰ هزار تومان، ربع سکه ۴۹۴ هزار تومان و سکه یک گرمی ۳۳۷ هزار تومان بود.

بدهی تونس به ۷۰ درصد تولید ناخالص داخلی رسید

وزارت دارایی تونس اعلام کرد بدهی عمومی تونس در پایان دسامبر سال ۲۰۱۷ میلادی به ۶۸.۰۷۳ میلیارد دینار افزایش پیدا کرد که این رقم معادل ۶۹.۹ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور است. بدهی عمومی تونس در سال ۲۰۱۶ میلادی ۵۵.۹۲۱ میلیارد دینار (۲۳.۴۱۰ میلیارد دلار) معادل ۶۱.۹ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور آفریقایی عنوان شده است که رقم ثبت شده در سال ۲۰۱۷ میلادی حاکی از سیر افزایشی بدهی های تونس دارد. در پایان دسامبر ۲۰۱۷میلادی، بدهی خارجی تونس ۴۶.۷۸۵ میلیارد دینار برابر با ۴۸.۰۴ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور اعلام شد که ۵۰ درصد آن بدهی های چند جانبه، ۱۴ درصد بدهی های ۲ جانبه و ۳۶ درصد آن مرتبط با بازار مالی بین المللی بود؛ ضمن اینکه بدهی داخلی تونس به ۲۱.۲۸۸ میلیارد دینار معادل ۲۱.۸۶ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور رسید. خدمات کارگزاری تونس از رقم ۵.۱۹۸ میلیارد دینار در سال ۲۰۱۶ میلادی به ۷.۰۰۴ میلیارد دینار در سال ۲۰۱۷ میلادی جهش زد که پیش از این ۷.۰۹۰ برآورد شده بود. 

تولید حدود ۲ میلیارد گوشی تلفن همراه در چین

وزارت صنعت و فن آوری اطلاع رسانی چین گزارش کرد در سال 2017 میلادی این کشور یک میلیارد و 900 میلیون دستگاه گوشی تلفن همراه تولید کرده است. این وزارتخانه خاطر نشان کرده است میزان تولید این تلفن ها در مقایسه با یک سال قبل از آن 1.6 درصد بیشتر شده است. 

توتال ۱۶.۳ درصد از سهام ماراتن اویل لیبی را خرید

شرکت توتال اعلام کرد که بخشی از سهام ماراتن اویل لیبی را در شرکت «واها» به ارزش ۴۵۰ میلیون دلار خریداری کرده است. بر همین اساس ۱۶.۳ درصد از سهام این شرکت به توتال واگذار شده که معادل تقریبا ۵۰ هزار بشکه نفت در روز می شود و از این پس شرکت فرانسوی توتال صاحب ۵۰ هزار بشکه نفت آن است؛ ضمن اینکه واگذاری این سهام معادل تخصیص ۵۰۰ میلیون بشکه از ذخایر و منابع این شرکت به توتال است. شرکت توتال اعلام کرد که بخشی از دارایی تملک یافته شرکت ماراتن اویل لیبی شامل خرید ۷.۴۵ میلیارد دلاری واحد نفت «ای پی مولر-مائرسک» و یک قرارداد فراساحلی ۱.۹۵ میلیارد دلاری در برزیل است.

پس از آمریکا چین هم مالیات‌ها را کاهش خواهد داد

نخست وزیر چین گفت این کشور مالیات واحدهای تجاری و اشخاص را امسال به میزان ۱۲۶ میلیارد دلار کاهش خواهد داد. لی که چیانگ،  نخست وزیر چین در زمان گزارش دهی در خصوص اقدامات دولت در اولین جلسه از سیزدهمین کنگره سالانه ملی خلق چین گفت اولویت این کشور بر کاهش نرخ مالیات بخش تولید، حمل و نقل و بالا بردن سقف درآمد فروش سالانه مالیات دهندگان کوچکتر خواهد بود. به گفته آقای لی، مالیات بر درآمد شرکت های بیشتری که درآمد پایین دارند نصف خواهد شد و سقف خرید قابل کسر از مالیات  وسایل و تجهیزات به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت. جزئیات بیشتر

رشد صادرات بیلت در بازارهای جهانی

سال ۲۰۱۷ کشورهای اصلی صادر کننده بیلت که شامل روسیه، هند، برزیل، اوکراین، ژاپن و ایران هستند مجموعا معادل ۳۹.۶۳ میلیون تن بیلت صادر کردند که نسبت به سال ۲۰۱۶ رشد ۲.۲۷ درصدی داشت. غیبت چین در بازارهای جهانی به دلیل رشد تقاضای داخلی آن موجب شد صادرات سایر کشورها افزایش یابد. به گزارش «کالاخبر»، اگرچه چین بزرگترین صادرکننده بیلت دنیاست، در آمار مورد بررسی استیل مینت قرار نگرفته است زیرا تحت عنوان کلی مقاطع از چین صادر می شود. روسیه بعد از چین بزرگترین صادرکننده بیلت جهان است و سال ۲۰۱۷ معادل ۱۴.۳۸ میلیون تن بیلت صادر کرد که ۵.۱۴ درصد افت سالانه داشت. رشد قیمت مواد اولیه و در نتیجه افزایش قیمت بیلت صادراتی روسیه موجب شد صادرات آن کاهش یابد. تایوان بزرگترین خریدار بیلت روسیه بود . در این بین صادرات بیلت هند سال گذشته رشد چشمگیری داشت و با ۵۹ درصد بهبود نسبت به سال ۲۰۱۶ به ۲.۷۸ میلیون تن رسید. علت اصلی این رشد نیز نبود چینی ها در بازار بود.

جدیدترین قیمت خودروهای داخلی

آن طور که فعالان بازار می‌گویند، در حال حاضر در بین محصولات ایران خودرو، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ قیمتی برابر با ۴۱ میلیون تومان دارد که این موضوع از تثبیت قیمت آن حکایت می‌کند. پژو ۲۰۷ اتومات هم که تغییر خاصی در قیمت نداشته، هم اکنون ۵۶ میلیون تومان به فروش می‌رسد. از سوی دیگر، تندر ۹۰ مدل E۲ پارس‌خودرو با قیمتی برابر با ۴۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود که نشان از کاهش قیمت خفیف این محصول دارد. این در شرایطی است که پارس‌تندر افزایش قیمتی نیم میلیون تومانی داشته و در حال حاضر ۴۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. با این حال اما تندر اتومات تثبیت قیمت داشته و در حال حاضر ۵۲ میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسد. در بین دیگر خودروهای داخلی، ساندرو استپ وی با کاهش قیمتی نیم میلیون تومانی مواجه و در حال حاضر ۶۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان باید برای خرید آن هزینه کرد. از آن سو اما سمند مدل EF۷ نیم میلیون تومان دیگر افزایش قیمت داشته و بنابراین در حال حاضر ۳۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رود. نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت اما در مورد تیبا از تثبیت قیمت این محصول می‌گویند. به گفته آنها، این خودرو تغییر قیمت خاصی نداشته و فعلا با همان قیمت ۲۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خود خرید و فروش می‌شود. تیبا ۲ یا همان تیبای هاچ‌بک نیز قیمتی برابر با ۲۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان دارد که این موضوع از تثبیت قیمت آن حکایت می‌کند. در خانواده پراید اما مدل ۱۳۱ با افزایش قیمتی ۲۰۰ هزار تومانی مواجه شده و در حال حاضر ۲۲ میلیون تومان به فروش می‌رود. /دنیای اقتصاد

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲
علت ورشکستگی بانکها و افزایش قیمت دلار ، آقای پورفسور سیف ، آمریکا نیست بلکه اختلاسگران و غارتگرانی هستند که خودشون اینجا و بچه هاشون تو آمریکا و اروپا با پول مردم مثلا تحصیل و زندگی میکنند
بر عکس سازمان مالیاتی ما که بدون رعایت قانون منابع مودیان را مشمول مالیات و مطالبه می کند. مالیات بر منابع مانند زدن پایه های یک ساختمان است.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار