بازدید 4601

خط و نشان دانشگاه شهید بهشتی برای دانشجویان سال چهارم کارشناسی

شواری عالی برنامه ریزی آموزشی وزارت علوم در سال سال 1393 آیین نامه ای را تنظیم و به صورت بخشنامه به دانشگاه ها ابلاع کرد که بر اساس آن دانشجویان روزانه مقطع کارشناسی تنها 8 نیم سال تحصیلی می توانند از خدمات رایگان آموزشی بهره ببرند و پس از آن بر اساس نظر هیأت امنای دانشگاه ها مشمول جریمه می شوند؛ آیین نامه ای که اکنون اولین ترم هشتی های کارشناسی را نگران کرده و در ماه های آتی نیز این رویه دامنه دار تر خواهد شد.
کد خبر: ۷۷۹۶۳۷
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۳ 04 March 2018

خط و نشان دانشگاه شهید بهشتی برای دانشجویان سال چهارم کارشناسیشواری عالی برنامه ریزی آموزشی وزارت علوم در سال سال 1393 آیین نامه ای را تنظیم و به صورت بخشنامه به دانشگاه ها ابلاع کرد که بر اساس آن دانشجویان روزانه مقطع کارشناسی تنها 8 نیم سال تحصیلی می توانند از خدمات رایگان آموزشی بهره ببرند و پس از آن بر اساس نظر هیأت امنای دانشگاه ها مشمول جریمه می شوند؛ آیین نامه ای که اکنون اولین ترم هشتی های کارشناسی را نگران کرده و در ماه های آتی نیز این رویه دامنه دار تر خواهد شد.

به گزارش «تابناک»، دانشجویان ترم 8 کارشناسی دانشگاه شهید بهشتی از جمله دانشجویانی هستند که در میان دیگر دانشجویان و با توجه به اعلام رسمی موضع دانشگاه در قبال سنواتی شدن خود دست به اعتراض زده اند و با نگارش نامه ای خطاب به رئیس دانشگاه از اعمال جریمه های سنگین بخاطر سنواتی شدن گلایه کرده اند.

این دانشجویان در نامه خود که خطاب به دکتر صدوق نوشته شد، آوردند: احتراما به عرض می رساند در هفته گذشته مورخ 96/12/5 مسئولین آموزش کل به دانشجویان اطلاع داده اند که مطابق آیین نامه مصوب وزارت علوم مورخ ۲۶اسفند ۱۳۹۳، سنوات دانشجویان ورودی ۹۳ مقطع کارشناسی به 8 ترم کاهش یافته درحالی که نیک می دانیم این دانشجویان بر اساس آیین نامه قبلی برای دانشجویان ورودی 91 به بعد وارد دانشگاه شدند و قانون عطف به ماسبق نمی شود و از سوی دیگر اجرایی کردن این آیین نامه حتی برای ورودی های ۹۴ به بعد نیز خللی جدی در روند تحصیلی ایشان ایجاد می کند چرا که حتی مسئولین آموزشی برخی دانشکده ها نیز از این موضوع بی اطلاع بودند و این اخلال با بند 33 آیین نامه وزارت در تضاد است.

آنها در ادامه نامه خود افزودند: لذا از شما به عنوان بالاترین مرجع دانشگاه تقاضا داریم دستور بازنگری در شیوه نامه اجرایی این آیین نامه و مصوبه رسمی شورای آموزشی دانشگاه را صادر کرده و از این ظلم آشکار به دانشجویان جلوگیری کنید. گفتنی است در صورت نادیده گرفتن مطالبه به حق دانشجویان،به ناچار شکایت خود را به دیوان عدالت اداری منتقل خواهیم کرد.

دانشجویان ترم 8 کارشناسی دانشگاه شهید بهشتی در رابطه با خواسته های خود از مدیران دانشگاه تأکید کردند: ما دانشجویان امضا کننده این نامه خواستار مصوبه شورای آموزشی دانشجویی برای ده ترمه شدن سنوات ورودی 93 عطف به ماده ۱۵ آیین نامه، حل مشکلات برای ورودی های 94 به بعد و ایجاد یک سامانه و ساز وکار مناسب برای اطلاع به موقع دانشجویان از قوانین جدید هستیم.

این نامه از قرار معلوم به این دلیل نوشته شده است که اخیراً معاونت آموزشی دانشگاه شهید بهشتی در اطلاعیه ای ضمن استناد به مصوبه سال 93 وزرات علوم دانشجویان سال آخر کارشناسی این دانشگاه را تهدید کرده است که یا در ترم جاری واحدهای آموزشی را تمام و فارغ التحصیل می شوند و یا اینکه در ترم 9 و 10 مشمول جریمه های سنگین خواهند شد.

مسئولان دانشگاه شهید بهشتی در رابطه با این اعتراضات واکنش نشان دادند و به رسانه ها گفتند: سنوات مجاز دانشجویان براساس سال ورود در آیین نامه های مربوطه مشخص شده است و اعطای سنوات اضافی از اختیارات کمیسیون بررسی موارد خاص دانشگاه و با توجه به دلایل و مستندات ارائه شده صورت می گیرد.

آنها افزودند: بنابراین باید ترتیبی اتخاذ شود تا دانشجویان با برنامه ریزی صحیح در سنوات مجاز تحصیلات خود را به اتمام برسانند و اگر دانشجویانی اولین سنوات اضافی را از کمیسیون دریافت کرده اند از فرصت اخذ شده استفاده کرده و تحصیلاتشان را به تمام رسانند بدیهی است اعطای دومین سنوات اضافی به دانشجویان در کمیسیون موارد خاص در موارد بسیار استثنایی انجام می شود.

این خط نشان ها و تهدید هایی که در هفته های اخیر در دانشگاه شهید بهشتی و برای دانشجویان سال چهارم کارشناسی رقم خورده است، با توجه به سراسری بودن آئین نامه وزارت علوم در سال 93 پیش بینی می شود که خیلی زود به سایر دانشگاه ها نیز سرایت کند و به دردسری تازه برای نظام آموزش عالی و مدیران دانشگاه های کشور تبدیل شود.

نیک می دانیم که این آئین نامه و این برخوردها تحت تأثیر سیاست های کلان دنبال می شود و مسئولان ارشد وزارت علوم با این اقدام می خواهند ضمن کاهش هزینه های دانشگاهی و افزایش درآمدها، صندلی های دانشگاه را برای ورودی های بعدی خالی کنند، اما آیا واقعاً آنها از جزئیات دقیق مقطع کارشناسی و واحدهای آن آگاهی ندارند؟

اینکه یک دانشجو بنا به دلایلی در یک ترم امکان تحصیل نداشته باشد، یا به دلیل افتادن چند واحد اصلی از گرفتن واحدهای دیگر بازماند و یا دروس انتخابی او در ترم زوج ارائه نشده باشد و ده ها دلیل دیگر همگی موضوعی هستند که می تواند منجر به سنواتی شدن دانشجویان شود؛ اتفاقی چندان باب میل دانشجویان نیز نیست.

در این بین و برای اجرای یک سیاست کلان، مسئولان این سختگیری ها را غافلگیرانه به دانشجویان سال چهارم کارشناسی اطلاع داده اند و این چندان برای آنها خوشایند نیست.

این موضوع یعنی تلاش مدیران به خارج کردن دانشجویان سال چهارمی از دانشگاه در حالی با جدیت در دستور کار قرار دارد که از آن سو موقعیت شغلی و یا تضمین اساسی برای آینده روشن دانشجویان در اختیار آنها نیست و این اتفاق شرایط را اسفناک تر می کند.

در چنین شرایطی سختگیری های قانونی دانشگاه شهید بهشتی به دانشجویان و استرسی که از این محل به آنها وارد می شود، چه بسار کار را خراب تر نیز خواهد کرد و داستان افول علم و دانش کشور را سبب خواهد شد.

بر این اساس مدیران و متولیان آموزش کشور برای رهایی از یک بحران کل چرخه آموزش و علم آموزی کشور را در دنیایی از بحران سوق می دهند که پایان چندان امیدوار کننده ای برای آن نمی توان متصور شد. این اتفاق شاید باید در یک بستر کلان تر مورد ارزیابی قرار گیرد و با نگاهی پدرانه در مورد آن تصمیم گیری شود؛ مهمی که اگر فراموش شود خیلی زود آسیب هایش نمایان خواهد شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار