بازدید 9057

کاسبی مدیران دولتی با فروش حقابه تاریخی به کشاورزان شهرستان طارم!

کسانی که در سال های گذشته بدون مطالعه جامع و با هدف اجرای پروژه های عظیم بتنی، دولت ها را مجاب به ساخت سد و با این اقدام به محیط زیست ایران ضربه های جبران ناپذیری وارد کردند، حالا در قامت مالکان بلامنازع آب ایران، در صدد فروش قطره قطره آب های خدادادی به شهروندان ایرانی هستند؛ وضعیتی اسفناک که البته در شروع آنیم و در ادامه غم انگیزتر نیز خواهد شد.
کد خبر: ۷۷۲۷۹۲
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۰ 10 February 2018

 کاسبی مدیران دولتی با فروش حقابه تاریخی به کشاورزان شهرستان طارم!پس از گذشت دوران طلایی ساخت سد در ایران ـ که در جریان آن هزاران سد کوچک و بزرگ با تأمین هزینه از طریق منابع دولتی ساخته شد ـ حالا دوران کاسبی با آب پشت این سدها آغاز شده است؛ شرایط عجیبی که در یک طرف دعوا مدیران پر نفوذ دولتی و در طرف دیگر نیز کشاورزان و مردم بی دفاع محلی قرار دارند. مثل وضعیت غیرقابل قبولی که برای کشاورزان شهرستان طارم استان زنجان پیش آمده است.

به گزارش «تابناک»؛ کشاورزان و مردمی که به گواه تاریخ و در دهه های گذشته از منابع طبیعی آب و بستر رودخانه ها به میزان لازم بهره می بردند و در این مسیر، نیاز به کسب اجازه از هیچ نهاد و یا ارگان مشخصی نداشتند، حالا برای بهره برداری از حق تاریخی و انکارناشدنی خود باید ضمن کسب اجازه از مدیران دولتی، به آنها هزینه آب مصرفی خود را نیز پرداخت کنند.

هرچند این اصل عجیب و باور نکردنی هنوز فراگیر نشده و در بسیاری از مناطق جغرافیایی کشور کشاورزان، آزادانه از منابع آب طبیعی استفاده می کنند، گویا این فرایند زیرکانه ـ که در آن کاسبی با منابع طبیعی آب محسوس است ـ برای اولین بار باید در رابطه با کشاورزان شهرستان طارم استان زنجان عملیاتی شود.

ماجرای فروش آب سد به کشاورزان شهرستان طارم از این قرار است که در سال 1384 وزارت نیرو با هزینه کاملاً دولتی، اقدام به ساخت سد بر روی رود «آیدغموش» کرد و این سد را در سال 1386 با هدف تأمین آب زراعی 13هزار و 600 هکتار از اراضی دیم و بهبود یکهزار و 400 هکتار از اراضی حاشیه به بهره برداری رساند؛ اقدامی کاملاً نسنجیده که به بهره برداری بیش از حد آب در اراضی حاشیه سد و از سویی کاهش چشمگیر حقابه اراضی پایین دست به ویژه رود «قزل اوزن» منجر شد.

از آنجا که رود آیدغموش در ادامه مسیر خود از شهرستان میانه استان آذربایجان شرقی به سمت استان زنجان، رود قزل اوزن و شهرستان طارم جریان پیدا می کرد، احداث سد بر آن منابع آبی که از این رود به رود قزل اوزن سرازیر می شد را کاملاً از بین برد.

در سال آبی گذشته (96-95) و به دنبال فراگیر شدن بحران خشکسالی در استان زنجان و شهرستان طارم، مسئولان دولتی این شهرستان، اقدام به رایزنی با آب منطقه استان آذربایجان شرقی برای رها سازی آب سد می کنند که در ادامه با مطالبه پول از سوی آب منطقه ای استان آذربایجان شرقی رو به رو می شوند.

پس از انجام رایزنی و دادن تضمین برای پرداخت هزینه آب (این بخش از رایزنی ها برای مدتی محرمانه بوده است)، آب در فصل کشاورزی رهاسازی می شود و کشاورزان شهرستان طارم موفق می شوند با تأمین میزان قابل توجه آب، یک فصل آبی خوب را پشت سر بگذارند.

اکنون و با پایان فصل کشاورزی و برداشت محصول، فرمانداری شهرستان طارم از کشاورزان ثبتی این منطقه درخواست پرداخت آب بها کرده است که بر اساس آنچه به مردم گفته می شود، باید همه این پول به حساب آب منطقه ای استان آذربایجان شرقی واریز شود.

در پی مقاومت کشاورزان و عدم پرداخت آب بهاء از سوی آنان، حالا خبرهایی به «تابناک» رسیده است که بر اساس آن، مقامات دولتی استان زنجان بنا دارند، برق زمین و چاه های کشاورزی همه کشاورزانی که از پرداخت آب بهاء امتناع می کنند را قطع کنند.

یکی از مسئولان محلی شهرستان طارم که نامش نزد «تابناک» محرمانه می ماند در این باره گفت: واقعیت این است که این آب حقابه تاریخی مردم شهرستان طارم است که در جریان ساخت سد آیدغموش از رود قزل اوزن گرفته شد و در پشت این سد ذخیره می شود.

وی افزود: مسئولان شهرستان طارم در سال جاری با هدف بهبود وضعیت کشاورزان منطقه اقدام به رایزنی با آب منطقه ای استان آذربایجان شرقی برای رهاسازی آب کردن و تمام تلاش این بود که به این خاطر هزینه ای پرداخت نشود و حقابه های تاریخی گرفته شود اما اکنون مسئولان استان آذربایجان شرقی تهدید کرده اند که اگر مبلغ 500 میلیون تومان به حساب آنها واریز نشود در سال آینده از رهاسازی آب جلوگیری خواهند کرد.

این مسئول محلی با تأکید بر اینکه نظر ما این است که این آب حق کشاورزان شهرستان طارم است و پرداخت آب بهاء بی مورد است، ادامه داد: اما اگر هزینه آب دریافتی پرداخت نشود، از سال آینده دیگر این آب برای مصرف کشاورزی رهاسازی نخواهد شد.

وی افزود: شرایط پیچیده تر از آن است که فکرش را بکنید. برای مثال با رهاسازی آب برخی افراد به صورت غیرقانونی و با موتورهای آب اقدام به برداشت آب کردند که چون مشخصاتی از آنها در جایی ثبت نیست و چاه آب یا زمین کشاورزی ندارند، فرمانداری تحت هیچ شرایطی نمی تواند از آنها آب بها دریافت کند و این موضوع به کشاورزان ثبتی که سالانه مالیات و عوارض هم پرداخت می کنند، محدود می شود.

این مقام محلی همچنین اضافه کرد: البته همه این صحبت ها نافی این نیست که در شهرستان طارم، کشاورزی شرایط و الگوی کشت اصولی ندارد و کشت برخی محصولات آب بر مثل برنج همچنان به رغم بروز خشکسالی ها ادامه دارد.

جدا از اشکالات عدیده ای که در الگوی کشت، نحوه تقسیم آب، برداشت آب غیرقانونی و... در شهرستان طارم وجود دارد و لازم است هرچه سریع تر توسط مسئولان به آنها رسیدگی شود، موضوع مهم و محوری بحث کنونی همان فروش آب و منابع طبیعی از سوی برخی مدیران سودجوی دولتی به کشاورزان و شهروندان ایرانی است.

کسانی که در سال های گذشته بدون مطالعه جامع و با هدف اجرای پروژه های عظیم بتنی، دولت ها را مجاب به ساخت سد می کردند و با این اقدام به محیط زیست ایران ضربه های جبران ناپذیری وارد کردند، حالا در قامت مالکان بلامنازع آب ایران، در صدد فروش قطره قطره آب های خدادادی به شهروندان ایرانی هستند؛ وضعیتی اسفناک که البته در شروع آنیم و در ادامه غم انگیزتر نیز خواهد شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۱۹
این کسانی که این کار ها را می کنند ها همان دانشمند های وطنی هستند ؟؟؟؟
ما نیازی به دشمن خارجی نداریم همین مسئولین برامون کافی هستند
پیش به سوی دوران ارباب رعیتی
البته فقط چند سالی غم انگیز است. متاسفانه مسئله آب با سرعت بسیار زیادی خشونت آمیز میشود و از آنجا به بعد هول انگیز و هول انگیز تر خواهد شد. تنها با اشراف کامل امنیتی، حساسیت ارگانهای نظارتی و درک ضرورت برخورد جدی با عوامل سودجوی فعال در این حوضه، میتوان از بروز تبعات سنگین اجتماعی/اقتصادی جلوگیری کرد.
این مشکل خیلی وقته که شروع شده. ولی کو گوش شنوا
حقابه کشاورزان بیچاره به شرب شهروندان تبدیل می‌شود و بابت اب خودشان باید پول بدهند.
درست حقابه آنهاست ولی در زمستان و سیلاب های پاییزی و بهاری تجمیع می گردد و در بهار و تابستان به کشاورزان داده می شود، آیا بهره برداری از این مجموعه دارای هزینه نیست، مبلغ 500 میلیون به نظر می رسد تنها بخشی از هزینه های بهره برداری است و الا قیمت آب رها شده قطعا بسیار بیشتر از این مبالغ است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
اگر زمینهای فلان نهاد یا بنیاد بود باز هم حقابه میگرفتن؟
این حرکت نه تنها برای استان همسایه (زنجان)، بلکه برای ساکنین شهرستان میانه و روستاهای حومه نیز اتفاق افتاده و تقریباً از زمان افتتاح این سد هر سال و با یک برنامه ریزی کاملا بی رحمانه و البته بی شرمانه در زمانی که محصولات در مرحله رشد پس از زراعت نیاز به آب دارند مسوولان دلسوز آب را قطع میکنند همان هایی که ذکرشان لعنت بر یزید و یزیدیان است بواسطه قطع آب بروی یاران امام حسین علیه السلام.
و تعیین و درخواست این آب بها زمانی اتفاق می افتد که کشاورز در مرحله کاشت زراعی است و هزینه های سنگینی را برای این مرحله بر دوش میکشد. و حال بایستی بدلیل سدی که بر روی مسیل سنتی رودخانه ها و آب روان که در زمانهای نه چندان دور ، قبل از احداث این سدها، احداث شده است آنهم با سرمایه بیت المال ، کشاورز بخت برگشته دست های پینه بسته خود را روی هم بگذارد نه از روی آسوده خیالی بلکه از روی ناچاری و درماندگی، و به فرض در سال مالی 1396 به ازای هر هکتار ده میلیون ریال بپردازد تا شاید آب برای محصول زراعیش آزاد شود و سه راه بیشتر ندارد
1- انتخاب سالی بی حاصل و روزگاری سیاه بدلیل خشکیدن محصول
2- دست بدامان به ظاهر مردان دارای مال و منال برای گرفتن پول قرضی با شرایطی که همه میدانند
3- استفاده از وام های بانکی اگر ضامن باشد اگر سند باشد اگر بودجه باشد اگر خوش حساب باشد اگر پارتی باشد و اگر... که آنوقت و اما شرایط برگشت وام که اما و اگر ها فراوان و در غیر اینصورت خسارت های جبران ناپذیر.

تهران آلوده است به دود: زوج و فرد را بیخیال چگونه نیاز به تردد را کاهش دهیم اصلا چرا ایران خلاصه میشود در تهران و چند کلان شهر بزرگ، نمونه بارز را بالا دیدید. والسلام
در درستی یا نادرستی گرفتن حقابه نمیتونم چیزی بگم و تابناک عزیز بهتره به قانون و مفاد قانونی لینک بدن و به طور واضح بگن بر طبق کدوم ماده قانونی گرفتن حقابه مجاز نیست یا مجازه... ولی چیزی که مشخصه اینه که سالخاست از کشاورزان این حقابه گرفته میشه در دشت مغان مبالغ خیلی زیادتری هرساله و با هرکشت از کشاورزان گرفته دریافت میشه و اگه به موقع پرداخت نشه اب برای کشت اینده نمیدن بهش...
موضوع بسیار خوب و مهمیه و تابناک عزیز اگر امکانش هست با اشاره به مفاد قانونی شفاف سازی بکنن..
با همین سیاستهای پوپولیستی و اینکه زدن چاه و استخراج اب حق طبیعی مردم است مسئولان باعث شدند وضع به جایی برسد که الان خودشان هم از حل ان عاجزند
چرا از آب سد سفید رود برای کشاورزان طارم تخصیص نمیدهند
همین بلا رو سر مازندران هم آوردن . جویبار رو از کاشت برنج محروم کردند
در بلداجی نیز دقیقا همین اتفاق رخ داد و مسئولان حق آبه کشاورزان را به صنعت فروختند
این مساله تنها در مورد آب نیست . با اجرای طرح هادی در روستاها ، تمام باغات و زمین هایی که متعلق به روستائیان است وطبیعتا خارج از بافت مسکونی و طرح هادی هستندو هیچوقت برایشان سندی صادر نشده ولی نسل اندر نسل در دستشان بوده به عنوان منابع طبیعی اعلام شده اند و مالکیت بر آنها را زیر سئوال برده اند
حق اب بها برای کشاورزنمیگیرن بعدا مازامصرف تعیین میکنن که فروش اب به خاطر بدهی دولت باشه چه سیاست بدی
در شهرستان کردکوی استان گلستان هم برخی از کارمندان اداره آب و فاضلاب آب تصفیه شده فاضلاب را به صورت صوری به مدت چند سال خریداری کرده و با اجاره زمینهای کشاورزی اطراف تصفیه خانه سود سرشاری از کشت برنج بدست می‌آورند. در حالیکه اگر این آب با نرخ منطقی به خود کشاورزان فروخته شود هم کشاورز منفعت خواهد برد و هم اداره آب و فاضلاب.
چرا همه بدبینانه قضاوت می کنید .
واقعیت اینست که خشک سالی و کمبود اب است . اب به اندازه کافی نیست و نیاز به مدیریت مصرف است .
همه جا کمبود بارندگی اشکار است .
چه کسی گفته همه بی تقصیریم . همه مقصریم . یک مشت مصرف زده . چه در شهر چه در روستا . با این همه راه حلهای عالی عصر فناوری انگار همه مدیونند اگر از روشهای نوین برای مصرف کم اب بهره بگیرند و یا انگار قسم خورده اند که قدمی برای یادگرفتن و یا فکر کردن و راه حل پیدا کردن برندارند . اتفاقا کشاورزان هم خیلی بیخیالتر از ان چیزی که فکر می کنید هستند .
محض خاطر تفکر یک بار دیگر تکرار می کنم خشک سالی است و کمبود اب ان هم در همه جا . هر جایی به نسبت خودش . لطفا مسولانه رفتار کنید .
سلام
اداره حقوقی سازمان آب منطقه ای استان مرکزی بالاخص حقوقی اداره منابع آب شهرستان کمیجان ،کشاورزان را خیلی ناراحت می کند .متاسفانه نظارتی هم روی کارشان نیست .
شهرستان طارم قطب تولید خیلی از محصولات کشاورزی که عمده آن زیتون می باشد،از مسئولان بی مسئولیت و بی کفایت که همگی با سیاست بازی مسئول شدند رنج می برد.و این مسئولان در شان مردم قیور و زحمتکش طارم نیستند. همین کشاورزی طارم سالانه جند هزار شغل برای جوانان شهرستانهای اطراف ،من جمله شهرستانهای استان گیلان و شهرستانهای استان زنجان و اردبیل ایجاد کرده است بدون اینکه از امکانات و خدمات دولتی بهره ببرند.حال مئولان رنج این مردم را اضافه کرده و به آنان ظلم میکنند.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر