بازدید 3192

با کودک لجباز، لجبازی نکنید

کد خبر: ۷۷۲۵۰۹
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۰ 08 February 2018

کارشناس مسائل تربیتی و مدیر گروه روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی گفت: براساس تحقیقات صورت گرفته در سطح جهان، مغز نوجوان به محرک‌های متنوع و قوی نیاز دارد و در حال حاضر آنچه که جوانان را جذب کرده، موبایل و سایت‌هاست چراکه تنوع آن بسیار زیاد است و والدین باید به دنبال محرک قوی‌تر برای جایگزینی این امر باشند.

به گزارش ایسنا، سیما فردوسی، با حضور در دفتر ایسنا کردستان اظهار کرد: کودکان موجوداتی در حال رشد بوده و در هر سنی یک سری خصوصیات و ویژگی‌های خاصی دارند که مربوط به سنشان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در سن سه و چهار سالگی در حال رشد و تحول هستند، افزود: کودکان نیاز دارند تا محیط پیرامونی خود را درک و شناسایی کنند و برخورد ما در این سن با کودکان باید به گونه‌ای باشد که برای هر چیزی توضیح بدهیم.

فردوسی با اشاره به اینکه در این زمینه یک کتاب با عنوان «پاسخ به والدین» را تالیف کرده‌ام که یک کتاب کاربردی برای والدین است، بیان کرد: با کودک لجباز نباید ما هم لجبازی کنیم بلکه در مقابل آن‌ها باید صبر و حوصله کرد.

وی اعلام کرد: والدین باید به استراحت و آرامش خود برسند تا توان رویارویی با واکنش و عملکرد فرزندان خود در هر رده سنی را داشته باشند.

کودک به سرگرمی نیاز دارد

کارشناس مسائل تربیتی و مدیر گروه روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی گفت: کودک سرگرمی می‌خواهد چراکه در حال گردش و جستجو کردن محیط اطرافشان هستند و هر چیزی را می‌خواهند لمس و درک کنند و یکی از دلایل حساسیت مهدکودک‌ها به خاطر این است که باید کودکان را سرگرم نگه دارند.

وی افزود: مادران به ویژه مادران شاغل تصورشان این است که کودک باید همه دستورالعمل‌های ما را اجرا و درک کند اما کودک محیطی دیگر با بازی‌های مختلف را می‌طلبد تا بتواند روحیه جستجوگرانه‌اش را ارضا کند.

فردوسی افزود: امروزه دیگر مهدکودک‌ها فقط مرکزی برای نگهداری کودکان نیستند؛ شاید در گذشته اینگونه بوده اما امروز آموزش دارند و در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا به دنبال عنوان مدرسه برای مهدکودک‌ها هستند البته نه آموزش رسمی مثل خواندن و نوشتن بلکه موسیقی، سرود، نمایش، مهربانی کردن، مهارت‌های زندگی را در این سنین به کودکان می‌آموزند و به نوعی فلسفه تربیت در سنین کودکی را به آنان یاد می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه سن بلوغ که از سن 12 سالگی شروع و تا سن 19 سالگی ادامه دارد، بیان کرد: دوره نوجوانی یکی سری خصوصیات خاص و یک سری خصوصیات عام دارد، ولی دختران زودتر به سن بلوغ می‌رسند.

کارشناس مسائل تربیتی و مدیر گروه روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی عنوان کرد: از روی سن، علائم جسمانی و یک سری علائم رفتاری می‌توان ورود فرزندان به دوره جوانی را متوجه شد در این دوران فرزندان گستاخ شده و خود را در رأس امور می‌بینند.

دوران جوانی دوران احراز هویت مستقل برای فرد است

وی اعلام کرد: والدین در دوران نوجوانی باید رفتاری دوستانه با فرزندان داشته باشند و تحقیرشان نکنند چراکه نوجوان در این دوره می‌خواهد یک هویت مستقل را نشان دهد و آغاز و احراز هویت مستقل برای او است لذا والدین باید حمایت، هدایت، نظارت و آموزش را در سرلوحه رفتار خود با نوجوانان و جوانان قرار دهند و برای آنان مهارت اندوزی کرده و مسئولیت پذیرشان کنند.

فردوسی اعلام کرد: نوجوان در عصر تکنولوژی و دیجیتال یک معنا و تعریف دیگری نسبت به گذشته دارد و خیلی باهوش و کم‌حوصله هستند.

وی افزود: والدین انتظار دارند، فرزندان در این دوران مثل گذشته خودشان عمل کنند که اگر زیاد به این امر توجه کنیم، عقب می‌مانیم چراکه این نسل حرکت رو به جلویی را دارد.

کارشناس مسائل تربیتی و مدیر گروه روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی عنوان کرد: براساس تحقیقات صورت گرفته در سطح جهان، مغز نوجوان به محرک‌های متنوع و قوی نیاز دارد و در حال حاضر آنچه که جوانان را جذب کرده، موبایل و سایت‌هاست چراکه تنوع آن بسیار زیاد است پس والدین باید به دنبال محرک قوی‌تر برای جایگزینی این امر باشند.

وی با اشاره به اینکه جمله‌هایی که برای کودکان به کار می‌بریم باید کوتاه باشد، افزود: بحث بکن و نکن امروز دیگر جوابگوی نیازها و خواسته های جوانان نیست و تا زمانی که ما به این امر توجه کنیم، عقب می‌مانیم.

فردوسی افزود: امروز سطح آگاهی مردم بالا رفته و همین استفاده از تکنولوزی خیلی از کارها را راحت و سهل تر کرده است و مردم بسیاری از کارهای خود را از طریق اینترنت انجام می‌دهند.

عدم فرهنگ استفاده صحیح از تکنولوژی زمینه‌ساز آسیب‌های آن است

وی اعلام کرد: در کنار این استفاده از تکنولوژی اگر ما فرهنگ استفاده از آن را نداشته باشیم مضر است. در این راستا ما باید برای آگاه شدن خانواده‌ها، آموزش های لازم و فوق درسی، آموزش های یکپارچه، برگزاری دوره‌های آموزشی برای والدین، آشنایی با مضرات استفاده از موبایل را آموزش دهیم.آموزش های یکپارچه و هماهنگ شده را با استفاده از آموزش و پرورش به کودکان ارائه دهیم.

کارشناس مسائل تربیتی و مدیر گروه روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی اعلام کرد: رسانه‌ها با ساختن برنامه‌های مناسب و آگاه‌کننده پیامد رفتارهایی از جمله استفاده مفید از گوشی همراه را به فرد آموزش می‌دهند.

وی عنوان کرد: این نسل جدید بسیار کم ‌حوصله و کم حرف هستند یکی از دلایل اصلی آن استفاده از گوشی و تلفن همراه و بازی‌های رایانه‌ای است.

فردوسی در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: در رابطه فرزندان با پدر و مادر کیفیت رابطه مهم است نه کمیت؛ یعنی اگر در روز دو ساعت با فرزندان خود باشیم، اظهار رضایت فرزندان از آن حضور بسیار اهمیت دارد و والدین نیز باید از این حضور در کنار آن ها لذت ببرند.

یکی از دلایل اصلی به هم ریختن سلامت روان فرد «اضطراب» است

وی با اشاره به اینکه یکی از دلایل اصلی به هم ریختن سلامت فرد اضطراب است و همین امر موجب شده که بهداشت روان فرزندان به خطر افتد، افزود: نوع تعامل پدر و مادر اگر با خشونت، سرو صدا و دعوا همراه باشد، موجب اضطراب و استرس در وجود فرزندان می‌شود، چراکه یکی از دلایل اصلی به هم ریختن سلامت روان فرد اضطراب است.

کارشناس مسائل تربیتی و مدیر گروه روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی در پاسخ به این سوال که شبکه های اجتماعی آیا فرصت هستند یا تهدید، بیان کرد: به شرط استفاده درست و داشتن فرهنگ لازم استفاده از آن فرصت هستند اما به دلیل عدم آشنایی کاربران با این فضا و نبود آموزش های لازم تبدیل به یک تهدید شده است.

وی در ادامه با اشاره به آشنایی مردم با روانشناسی و تغییر دیدگاه مردم در مورد روانشناسی عنوان کرد: امروزه مردم علم روانشناسی را پذیرفته و بسیار علاقمند به یادگیری مطالب روانشناسی هستند و از بین دانشجویان تقاضا برای رشته روانشناسی افزایش یافته است.

وی افزود: البته این امر جهانی است چراکه مردم دیگر اهمیت و ضرورت روانشناسی و کاربرد علم روانشناسی را در زندگیشان شناخته‌اند.

برخی از خانواده‌ها تحت تأثیر عوامل غربی مسایل دینی را به تمسخر می‌گیرند

فردوسی در ادامه گفت: خیلی از خانواده به جای آموزش درست مباحث دینی به فرزندانشان تحت تأثیر عوامل غربی قرار گرفته‌اند و مسائل دینی را به تمسخر می‌گیرند.

وی افزود: من در سفرهای خود به خارج از کشور و براساس مردم شناسی که می کنم می بینم که اشکال اصلی از افراد مسلمان و ایرانی است و این افراد با حضور در کشورهای غربی و دیدن فرهنگ غربی شروع به مسخره مسائل دینی می کنند و کودکانی که این افراد زندگی می‌کنند چه چیزی را می خواهند یاد بگیرند.

تمسخر اعتقادات یکی از تهدیدات اصلی یک جامعه است

وی اعلام کرد: بدترین چیزی که می تواند یک جامعه را تهدید کند این است که ما خود اعتقادات و باورهای دینی خود را مسخره کنیم و اگر ما به اعتقادات و دین خود احترام بگذاریم دیگران نیز متقابل احترام می‌گذارند.

کارشناس مسائل تربیتی و مدیر گروه روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه خانواده اجتماع را به وجود می آورد، یادآور شد: در هر اجتماعی یک سری مسائل وجود دارد اما خانواده در اولویت اول است. اگر خانواده گرایش به خلاف و عناصر منفی نداشته باشد، می‌تواند در مقابل استرس های اجتماعی ایستادگی کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان