بازدید 9629

سه نشانه از شنیده نشدن مطالبات مردم در یک نیمروز معمولی!

اتفاقی که البته جدید نیست؛ اما با توجه به اعتراضات پراکنده در عین حال وسیع اخیر در کشور، شاید انتظار وقوعش نمی‌رفت و حتی به عکس، بسیاری متوقع بودند برای پیشگیری از آن هم که شده، رسیدگی به مشکلات کارگران این مجتمع به نمونه بی مثالی در رسیدگی به اعتراضات و پاسخ دادن به مطالبات تبدیل شود.
کد خبر: ۷۷۱۲۳۴
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۶ 04 February 2018
امروز به ظهر نرسیده، سه اتفاق مخابره شد که حکایت از شنیده نشدن مطالبات گسترده مردمی دارد؛ همان مطالباتی که بسیاری بر این باورند، اگر مورد توجه مسئولان قرار گرفته بود و پاسخ می‌یافت، شاهد اتفاقات وسیع، اما پراکنده چند هفته پیش در کشورمان نمی‌بودیم.

به گزارش «تابناک»؛ پس از اوضاع ملتهبی که چند هفته پیش در کشورمان حاکم شد و البته زوایای ناخوشایندی هم داشت، اوضاع باز به روال سابق بازگشت؛ آنقدر معمولی که حتی مسئولان به یاد نمی‌آورند، مدعی شنیدن اعتراض واقعی مردم شده بودند و از ایشان انتظار می‌رفت، به این اعتراضات ترتیب اثر داده و راه رفع‌شان را در پیش گیرند.

وضعیتی که امروز کامل بروز و نمود یافت. ابتدا با خبری که از خوزستان مخابره شد؛ از هفت تپه که نامش در سال‌های اخیر با اعتراضات کارگران شاغل در مجتمع نیشکر گره خورده و ظاهرا قرار نیست تغییری در آن داده شود، حتی اگر بدانیم این دست اعتراضات پیش درآمد اعتراضات وسیع‌تر هستند!

ماجرا از این قرار بود که خبر رسید کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه در پی خلف وعده مکرر کارفرمایشان در خصوص پرداخت معوقات دستمزدی، بار دیگر برگزاری تجمع را در دستور کار قرار داده‌اند؛ تجمعی که از روز گذشته آغاز شد، ولی امروز با ورود نیروی انتظامی به ماجرا و بازداشت شماری از معترضان، به دنیای اخبار راه می‌یافت.

اتفاقی که البته جدید نیست؛ اما با توجه به اعتراضات پراکنده در عین حال وسیع اخیر در کشور، شاید انتظار وقوعش نمی‌رفت و حتی به عکس، بسیاری متوقع بودند برای پیشگیری از آن هم که شده، رسیدگی به مشکلات کارگران این مجتمع به نمونه بی مثالی در رسیدگی به اعتراضات و پاسخ دادن به مطالبات تبدیل شود.

هنوز زمان زیادی از انتشار این خبر نگذشته، رهگذران خیابان ولیعصر در تهران با صحنه‌ای مواجه شدند که آن هم پیش از اعتراضات چند نوبت تکرار شده بود و توقع می‌رفت، دیگر تکرار نشود. تجمع مال‌باختگان تعاونی‌های اعتباری در زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی که با حضور پررنگ مأموران انتظامی مشایعت می‌شد و شعار‌های مختلف و بنر‌های فراوان در دست معترضان، توجه همه رهگذران را به ایشان جلب می‌کرد.

بنر‌هایی که در یکی شان نوشته شده بود، زمانی که پول هایشان را در این تعاونی‌ها سپرده گذاری می‌کردند، روی تابلو تعاونی‌ها قید شده بود که زیر نظر بانک مرکزی کشورمان و با مجوز این نهاد دایر شده‌اند و حالا نمی‌توان آن‌ها را غیرقانونی خواند و همه قصور‌های صورت گرفته توسط بانک مرکزی و دیگر نهاد‌ها در رقم خوردن وضع فعلی را ندید گرفت.

تجمعی که همزمان با آن، در گوشه دیگری از شهر وسیع تهران، مراسمی برپا شده بود که همراه با موسیقی و آواز بود و ظاهرا هیچ شباهتی به تجمع کارگران هفت تپه یا اعتراض مال باختگان تعاونی‌های وزارت کشاورزی نداشت، اما زمان زیادی طول نکشید که شبیه آن‌ها شد. در مراسمی که برای تقدیر از قهرمانان جشنواره ورزشی بازنشستگان کشوری برگزار می‌شد و ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و پزشکیان، نائب رئیس مجلس دو تن از سخنرانان آن بودند.

سخنرانانی که وقتی هر یک پشت تریبون قرار گرفتند، جمع اندک بازنشستگان حاضر در سالن نتوانستند سکوت کنند و گاه با شعار و گاه با بلند شدن در جمع و فریاد زدن، کوشیدند خواسته‌هایشان به گوش ایشان برسانند، بلکه گشایشی رخ دهد یا حداقل نارضایتی شان از وضعیتی که بدان مبتلا هستند را فریاد کرده باشند.

بازنشستگانی که هم وزیر و هم نائب رئیس مجلس به کاهش شدید قدرت خریدشان در یک دهه اخیر اذعان داشتند و هم از تلاش مضاعف و آمادگی شان برای رقم زدن تغییر در این وضع خبر می‌دادند، اما حاضران ترجیح می‌دادند بر زانو ایستاده و با صدای لرزان و خسته از ناکافی بودن این تلاش‌ها سخن بگویند و تأکید کنند که برای زندگی به این دست رسیدگی‌ها نیازمندند نه چند صباح دیگر که ممکن است در قید حیات نباشند و... .

وضعیتی دردناک که با تشریح آن، سه گانه اعتراضات در یک نیم روز معمولی در کشور کامل می‌شود؛ اعتراضاتی که پیشتر هم مطرح شده‌اند، اما مورد توجه قرار نگرفته اند و حالا هم که مطرح می‌شوند، بعید است مورد توجه قرار گیرند؛ این را می‌شود از برقرار بودن اعتراضات، به فاصله چند هفته از آن غائله بزرگ در کشور دریافت که ظاهرا فراموش شده!

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱۹
دوباره تخم مرغ و مرغ گران شد
دلار 4800 تومن و بالطبع گوشت گران شد
پول مردم را موسسات و ... پس ندادند
و...
هیچ کس پاسخگو نیست
چرا حداقل به خواست بازنشسته هایی که یه عمر کار کردن و پول بیمه دادن رسیدگی نمی کنند .
همون بهتر که نشنون
دلیل بیشتر این اعتراضات بی عدالتی ست
تابناک اشتباه همه شما همینه، نشنیدن و عدم توجه به اعتراضات. خود تو هم مرتکب اشتباه شدی چون تجمع سوم دراویش گنابادی رو سانسور کردی
ای کاش سیاستگذاران فرهنگی یکبار هم که شده بأیستند، به عقب نگاه کنند، فکر کنند و بعد برای ادامۀ راه تصمیمی تازه بگیرند. شاید هم بعد از این نگاه و اندکی تأمل، تصمیم بگیرند که دیگر هیچ تصمیمی نگیرند. هر دوی اینها اقدامی مثبت خواهد بود.

حرف های سادۀ این جوانان نشان می دهد که آنان در قلب خود به مقدسات اعتقاد دارند و مشکلی با آن ندارند.

مسأله چیز دیگری است. آب مایۀ حیات است، ولی اگر همین مایۀ حیات را به کسی بیش از نیاز و ظرفیت اش بخورانیم موجب دلزدگی او خواهیم شد.
روحانی فوق فوقش برای اداره یه مدرسه خوبه ولی متاسفانه کشور رو دادیم دستش
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
میشه بفرمایید کی بهتره ؟ مگه داریم .
درود بر تابناك عزيز كه از جنس مردم هستيد و بدون سانسور اتفاقات رو منعكس مى كنيد.
شنیده خواهد شد. صبر کنید.
همه مطالبی که نوشتید درست است ولی به یاد بیاورید که در دولت عدالت محور به جای واردات شکر خام که در کارخانه های داخلی تصفیه میشد و یک اشتغال حداقلی هم ایجاد میکرد شکر سفید را وارد کردند و کارخانجات شکر را به تعطیلی کشیدند.
در مورد کارخانجات هم باید گفت که شکر سفید تولید شده در ایران به دلیل کیفیت پایین قابلیت صادرات را ندارد و به جای تزریق آمپول تقویتی باید برای بهبود کیفیت شکر تولیدی در ایران فکری بشود و ما هم بتوانیم صادر کننده باشیم.
غایله چهارم.درگیری با دراویش گنابادی در خیابان پاسداران رو یادتون رفت وغایله هایی که زیر پوست شهر پنهانند به خاطر ناکارامدی مسئولان
كي اعتراض ما شنيده شده كه اين دفعه دوم باشه .
این دست اتفاقات میتواند نشانه بلد نبودن مدیریت و انتصاب دکترها و مهندس ها در مشاغل مدیریتی و حقوقی و اقتصادی هست که این رشته ها هیچ کدام سررشته ای در این کارها ندارند, و خروجی آن تخلفات عمدی و غیر عمدی و امثالهم می باشد.
پاسخ ها
سیروس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
اگه به بیسوادها بسپرند درست میشه؟ ، شما هم سهم خودتو داری مطالبه میکنی ؟
واب بر آن مسئولینی که حق و حقوق ضعفا را پایمال کنند و رانتخوار و مختلس و نجومیبگیر و ... باشند. من که به سهم خود حلال نخواهم کرد
تابناک سانسور کردن اخبار در حالی که همه شبکه های اجتماعی و اخبار سایر کشورها فیلمش و نمایش گذاشته اند کار درستی برای شما نیست . دو روز هست که دراویش گنابادی در پاسداران تهران تجمع کرده اند. آخه چقدر سانسور چرا سراز زیر برف در نمی اورید.
وقتی مدیریت ضعیفه
وقتی احساس مسئولیت نباشه
همینه
من میگم که چراباید عوارض روستایو فروش اب وپسماند بدیم روستاییرامعاف کردین ماهم فرارکنیم به روستا من قانع نشدم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار