بازدید 11853
ریشه برچیده نشدن مدارس کپری را در این موارد بجویید؛

کاسبی 33 هزار میلیارد تومانی با چاپ و نشر کتب درسی!

نظام آموزش و پرورش که در بیشتر کشورهای جهان و به ویژه کشورهای توسعه یافته با محوریت دولت و خدمات رایگان اداره می شود، در ایران چند سالی هست که سمت و سوی خصوصی و کاسبکارانه به خود گرفته است؛ فضایی پر ابهام که بر اساس نظر کارشناسان برای کاسبان این حوزه سالانه چندین هزار میلیارد تومان عایدی دارد و اراده ای نیز برای تغییر این سمت و سو وجود ندارد.
کد خبر: ۷۷۱۱۵۰
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۱ 04 February 2018

 کاسبان آموزش و پرورشی که این مسئول یاد می کند، شناسایی و به مردم معرفی کنید+فیلمنظام آموزش و پرورش که در بیشتر کشورهای جهان و به ویژه کشورهای توسعه یافته با محوریت دولت و خدمات رایگان اداره می شود، در ایران چند سالی هست که سمت و سوی خصوصی و کاسبکارانه به خود گرفته است؛ فضایی پر ابهام که بر اساس نظر کارشناسان برای کاسبان این حوزه سالانه چندین هزار میلیارد تومان عایدی دارد و اراده ای نیز برای تغییر این سمت و سو وجود ندارد.

به گزارش «تابناک»؛ چند سالی هست که نظام آموزش و پرورش ایران در مسیر تغییر و تحولات سریع قرار گرفته و با آشفتگی عجیب و غریبی در حال به روز رسانی مداوم است؛ تغییر و تحولاتی که هرچند متولیان آموزش و پرورش کشور آن را امری اجتناب ناپذیر در فرایند آموزش تلقی می کنند، برخی کارشناسان این اقدامات را دستاویزی برای افزایش منافع برخی خواص می دانند.

در رابطه با نظام آموزش و پرورش و اصول حاکم بر آن، این مهم را نباید فراموش کرد که این فضا با مجموعه بزرگی از جمعیت کشور، اعم از دانش آموزان و خانواده های آنها و نیز آموزگاران درگیر است و در صورت حرکت در مسیر خطا و یا منفعت طلبی های شخصی و گروهی اساس کشور را در آینده نزدیک با چالش های جدی روبه رو می کند.

هرچند گستردگی و جمعیت بیش از اندازه این مجموعه، خود دلیلی برای وجود اشکالات فراوان در این حوزه و نیاز به اصلاح آن است، برخی ایراداتی که در رابطه با اصول اصلی آموزش و پرورش و کنش های موجود در رأس آن مطرح می شود، بسیار خطرناک و نگران کننده است.

آنقدر خطرناک و نگران کننده که اگر حقیقت داشته باشد و اراده ای برای برطرف کردن این اشکالات وجود نداشته باشد، خیلی زیاد ریشه ها و اساس کشور را با ویرانی های جبران ناپذیر رو به رو می کند و منافع ملی کشور را قربانی منفعت طلبی های عده ای خاص خواهد کرد.

از جمله ایرادهای مهمی که در سال های اخیر به نظام آموزش و پرورش کشور گرفته شده است، اما در عمل برخوردی با آن دیده نمی شود، موضوع چرایی گسترش مدارس غیر انتفاعی، سرمایه ای شدن آموزش و تحولات سریع و عجولانه در کتب درسی است؛ ایرادهایی که برخی به سادگی از کنار آن می گذرند و برخی نیز آن را لازمه رسیدن به یک جامعه ایده آل می دانند.

ایراد مهم دیگر انتشار بی کیفیت کتاب های درسی است؛ کتاب هایی که حتی برای استفاده در یک سال تحصیلی نیز ضمانتی در مورد کیفیت آنها نیست و با چند بار جابجایی کیفیت شان از بین می رود، چه برسد به اینکه دانش آموزان بخواهند این کتاب ها را در سال های آتی به دوستان و یا آشنایان خود بدهند.

در این کتاب های درسی آنقدر ایراد و غلط های فنی و محتوایی وجود دارد که حتی اگر مسئولان برنامه ریزی کتب درسی تصمیمی برای تغییر کتاب ها در سال آتی نداشته باشند، به خاطر غلط های موجود ناچارند این اقدام را انجام دهند؛ موضوعی که هزینه هایی مضاعفی را از حساب منابع ملی به خاطر خطاهای افراد مصرف می کند.

بازنویسی های عجولانه و مرتب کتب درسی حتی اگر ناچیز باشد، این امکان را برای نویسندگان و منتشرکنندگان کتب درسی فراهم می کند که با انتشار کتاب های کمک های درسی، امکان جابجایی کمک درسی ها میان اعضای یک خانواده و یا دانش آموزان آشنا را از بین ببرد و هر دانش آموز جدید ناچار است کمک های درسی جدیدی را خریداری کند.

در چنین شرایطی، برخی کارشناسان و مسئولان کشور شرایط حاکم بر نظام آموزش و پرورش کشور را اصلاً خوب توصیف نمی کنند و آن را سرشار از زد و بندهایی توصیف می کنند که در آن منافع شخصی و گروهی بر منافع جمعی و ملی غالب است.

از جمله این افراد می توان به «احمد میدری»، معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون و رفاه اجتماعی اشاره کرد که اخیراً و در گفت و گویی تلویزیونی به برخی از اشکالات زیرساختی و عمیق بدنه آموزش و پرورش کشور اشاره کرده است.

میدری در این گفت وگوی تلویزیونی، تغییر سالانه و مداوم کتب درسی را نه اقدامی در جهت بهبود کیفیت کتب، بلکه اقدامی مهندسی شده در راستای افزایش برخی افراد خاص معرفی می کند و اضافه می کند، هرچند در بخش تولید و انتشار کتاب های درسی سالانه چیزی حدود 13 هزار میلیارد تومان هزینه می شود، از آن سو همین اقدام در بخش کتاب های کمک درسی و مسائل حاشیه ای آن به گردش مالی بالای 20 هزار میلیارد تومانی در هر سال منجر می شود.

این معاون وزیر کار تغییرات مداوم و سالانه کتاب های درسی را دلیلی برای ناتوانی والدین در آموزش دروس به فرزندانشان می داند و معتقد است، با انجام این اقدام به صورت خودکار خانواده ها ناچار خواهند بود به سمت مدارس غیر انتفاعی، معلم های خصوصی و نیز کتاب های کمک درسی بروند.

میدری همچنین بر این موضوع تأکید دارد که با تغییر سالانه کتاب های درسی، امکان تسلط معلم ها بر کتب از بین می رود و آنها نیز هر سال باید خود را با شیوه نامه های جدیدی که تنظیم می شود، هماهنگ کنند و تجربیات سال های گذشته را کنار بگذارند.

وی برای افشای اشکالات این حوزه پا را از این هم فراتر می گذارد و در بخش دیگری از سخنانش از مدیرانی نام می برد که در بخش های دولتی شاغل هستند و یا در سال های اخیر بازنشست شده اند و خود در حال حاضر از مدیران ارشد مدارس غیرانتفاعی مناطق بالاشهر شهر تهران هستند.

میدری می‌گوید، مدارس غیر انتفاعی بالاشهر تهران و مدیران نقش آفرین آن در سیاستگذاری های آموزش و پروش، در حال حاضر و بر اساس منافع شخصی خود سیاست های کلان آموزش و پرورش کشور را هدایت می کنند و معنای این موضوع آن است که منافع میلیونی مردم ایران قربانی منافع جمع اندکی از مدیران پر نفوذ مدارس غیر انتفاعی می شود.

این معاون وزیر تأکید می کند، در همه کشورهای جهان و به ویژه کشورهای توسعه یافته دنیا دو بخش آموزش و بهداشت را فضایی برای خدمات عمومی معرفی می کنند که بخش خصوصی اجازه چندانی برای فعالیت و سودآوری در آن ندارد، اما در ایران این فضاها و به ویژه آموزش و پرورش به محلی برای افزایش منافع مادی برخی افراد خاص تبدیل شده است.

مواردی که در مورد ایرادات موجود در نظام آموزش و پرورش کشور مطرح شد، اشکالات پیش پا افتاده و کوچکی نیستند که بتوان به سادگی از کنار آنها گذاشت. بر اساس این ایرادات برخی افراد متخلف و پرنفوذ در شرایط کنونی آموزش و پرورش کشور را به ابزاری برای کسب درآمد خود تبدیل کرده اند و تنها چیزی که برای آنها اهمیت ندارد، منافع ملی و آینده روشن ایران است.

به نظر روا نیست مدیران دلسوز و متعهدی که نگران آینده ایران هستند فضا را بیش از پیش برای اینگونه افراد باز نگاه دارند و اجازه دهند آنها هرگونه که دوست دارند با زیرساخت های اصلی کشور در حوزه آموزش و پرورش بازی کنند.

بر این اساس اگر معاون رفاه اجتماعی وزیر کار، سخنان دروغ و نسنجیده ای زده است و حقیقت جز آن چیزی است که او بر زبان آورده است، قطعاً باید با او به جرم تشویش اذهان عمومی و تهمت زدن به مدیران پرتلاش آموزش و پروش برخورد شود، اما اگر حتی بخش اندکی از سخنان این مقام مسئول صحیح باشد، پس لازم است که کاسبان آموزش و پرورشی که این مسئول یاد می کند، شناسایی و به مردم معرفی کنید.

تعداد بازدید : 217
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۱۸
انتشار یافته: ۲۰
من ريشه را در جيب بزرگ مسئولين مي دونم . جمع كنيد اين بساط را
از ماست که بر ماست،وقتی غیر انتفاعی مد شد من برای رو کم کنی فلانی اسم فرزندم را در غیر انتفاعی رتبه (د)ثبت نام کردم،فلانی برای رو کم کنی من در غیر انتفاعی رتبه (ج)ثبت نام کرد و...تا رتبه (الف)که طرف زد تو برجک همه ما...زمان تحصیل من یادمه فرزند کارخانه دار،خان قدیم،کارگر،مغازه دار و...همه در یک مدرسه کنار هم تحصیل میکردیم،حالا یک سال تحصیل کلاس دوم برابر ۴سال تحصیل دانشگاه میشود،کجا هستند آن معلمان دلسوزی که دست بچه ها رو میگرفتند و روی کاغذ الف،ب،پ و....مینوشتند،کی گفت رو کم کنی بروید به سمت غیر انتفاعی؟؟؟خود کرده را تدبیر نیست
قلم نویسنده را باید بوسید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
دقیقاً
هزاران میلیارد هزینه که در آموزش می شود به هدر می رود چون عصاره آموزش ما یعنی نخبه ها جذب خارج می شوند الان میریم میراز خانی در کجا فوت کرد خب در آمریکا فوت کرد و در آنجا هم زندگی می کرد و در حالی که باید در ایران زندگی می کرد و ایران را آباد می کرد این چه سودی برای کشور دارد که نخبه ها کشورهای بیگانه را آباد کنند مسئولین سعی کنند شرایطی فراهم کنند تا دست رنج کشور یعنی نخبه ها در داخل جذب شوند یکی از معیارهای اصلی مقاوم و قوی شدن اقتصاد و پیشرفت کشور جذب نخبه ها هست ژن خوب نخبه ها هستند سال های بعد تعداد نخبه ها هم کم می شود چون هر سال نخبه ها به خارج کشور می روند و در آنجا زندگی می کنند و نسل بعدی آنها هم در خارج به دنیا می آید
آموزش وپرورش نباید دست بخش خصوصی اداره شود
پدر ما رو این مدارس دراوردند با این همه کتاب کمک درسی
بچه های مردم رو نابود کردید
برداشت حرفه ای دولت محور
تغيير كتب درسي سال به سال جز براي تجديد چاپ و سوءاستفاده مالي از هر بار چاپ چيز ديگري نيست و هر سال كلي به بيت المال ضرر ميزنند.وگرنه قديم كتب آنقدر تغيير نميكردند و حتي برادر و خواهرها از كتب سال هاي قبل همديگر استفاده ميكردند.اين چه كارگروه تخقيقاتي آموزش و پرورش است كه نمي توانند يكبار براي دوره طولاني نيازهاي درسي هر سال را تشخيص دهند.مگر تئوري نسبيت انيشتين است؟
آموزش را هیچ کردید و رفت. اصلا" علم را دستاویزی برای منافع یه عده از ما بهتران و تورچشمی ها کردید واقعا که با این سیستمی که راه انداختید.
خیلی ازاین کتابهای درسی هیچ فایده ای ندارد مخصوصاکتابهای کارودانش .300صفحه کاغذ و....حرام میشود 50صفحه ان تدریس میشود......
اگر تبلت جایگزین کتب درسی در ایران شود
جلوگیری از صرف هزینه های زیاد برای لوازم التحریر
امکان تبادل اطلاعات دانش اموز با معلم یا دیگر دانش اموزان
اشنایی دانش اموز با کار کردن با یک وسیله هوشمند و به روز
با امکان اضافه کردن مطالب مثل تست و سوالها و معلومات عمومی
در کل در تمام دنیا صنعت چاپ بر روی کاغذ با امدن صفحات و تبلت های هوشمند هیچگاه رونق سابق را نخواهد داشت
خوبه دیگه هم از دولت بودجه میگیره هم از جیب مردم،همیشه هم گلایه ی کمبود بودجه داره
باسلام تاسف آور استکه با وجود کمبود بودجه برای ساخت و تعمیر مدارس در مناطق محروم و انعکاس مکرر این موضوع در رسانه ها از جمله همین سایت تابناک هنوز مبالغ سنگینی صرف تغییرات جزیی در کتابهای درسی حتی دوره های ابتدایی و چاپ حجم بزرگی کتب غیر واجب می شود . سیاست تجدید چاپ و کاهش تعدد کتب در شرایط موجود بمنظور کاهش هزینه و صرف مبالغ حاصل از آن برای ساخت مدارس مناسب درمناطق محروم از واجبات کشور است .
نویسنده این مطالب اصلا در امر آموزش و جریان آن نیست. با آن که صرف هزینه های زیاد در امر تدوین کتب وارد است و با اقداماتی می توان هزینه را کم کرد، ولی این جور ایراد گرفتن نیز منصفانه نیست. برای مثال
1) ... "اعم از دانش آموزان و خانواده های آنها و نیز آموزگاران درگیر است" ....
نویسنده این سطور حتی به عناوین ساده در چارت مدیریتی آشنا نمی باشد، تمامی معلمان را آموزگار عنوان می کند.در آموزش پرورش دبیر، هنرآموز و .... وجود دارد.
2)..."ایراد مهم دیگر انتشار بی کیفیت کتاب های درسی است؛ کتاب هایی که حتی برای استفاده در یک سال تحصیلی نیز ضمانتی در مورد کیفیت آنها نیست و با چند بار جابجایی کیفیت شان از بین می رود،".....
شاید لازم به یادآوری نباشد که کیفیت کتب سال های اواخر دهه هفتاد خیلی خیلی پایین تر از این کیفیت بود. این کیفیت برای یک سال کافی به نظر می رسد.(کافی است یک نمونه کوچک از کل کشور را جمع آوری نموده و بعد در مورد کیفیت پایین آن اظهار نظر کرد) علاوه بر آن زمانی که خود من دانش آموز بودم، کتب درسی تا آخر آبان ماه به دستمان نمی رسید، ولی حالا به جز در موارد استثنایی در اواخر شهریور در دسترس دانش آموزان است.
3) ..."تغییرات مداوم و سالانه کتاب های درسی را دلیلی برای ناتوانی والدین در آموزش دروس به فرزندانشان می داند و معتقد است" ... یعنی کتب سال های قبل را باید تدریس نمود و نباید از تحقیقات آموزشی در محتوا و روش های کتب درسی استفاده گردد. برای مثال در کتب قبلی ریاضی ابتدایی بر روی مهارت آموزی تاکید می شد و پس از چند دهه، به آموزش فرایندی تغییر یافته و این اتفاق به دلیل نا آشنایی اولیا با یک بحث تخصصی نباید می افتاد؟؟؟؟
.
.
.
ای کاش این نوشته ها را معلمان عزیزی که عمری را در کلاس های درس سپری کرده اند و کاستی های نظام آموزشی را لمس کرده اند می نوشتند و فرصتی برای انعکاس درد دل آنها ایجاد می شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
دوست عزیز پس چرا در زمان قدیم از این کتابهای کمک آموزشی به دانش آموزان پیشنهاد ویا منتشر نمی شد لطفا سطح معلومات قدیمی ها وجدیدها را مطابقت کنید.ببینید کدومشان باسوادتر بودند.طرف سوم ابتدائی زمان قدیم میباشد ولی سطح معلومات وسوادش از بعضی ازاستادان فعلی هم بالاتر است.این کتابها بخاطر جیب بعضی از آقایان منتشر میشود.قبول کنید فقط بخاطر پول است
سلام سیزده هزار میلیارد هزینه انتشار یعنی اگه به هر دانش آموز یک تب لت یک میلیونی بدهی برای سیزده میلیون دانش آموز با روش هوشمند سازی آموزش ساختی که میشود کل ایران را آموزشش را صد بار متحول کرد لطفا تبلت ایرانی بسازید که اشتغال زایی هم باشد
مطلبی که نوشتید درست اما آموزش و پرورش چه ربطی به معاون وزیر کار دارد ؟
من بازنشسته که دخترم پیش دانشگاهی است در سالجاری فقفط سیصدهزارتومان کتاب کمک درسی خریده ام .متاسفانه آقایان برای خودشسان مغازه تاسیس کرده اند وکسی هم پیگیر ماجرا نیست
"در همه کشورهای جهان و به ویژه کشورهای توسعه یافته دنیا دو بخش آموزش و بهداشت را فضایی برای خدمات عمومی معرفی می کنند که بخش خصوصی اجازه چندانی برای فعالیت و سودآوری در آن ندارد" بله و کسانی که دنبال منفعت هستند تجارت میکنند و اشتغال ایجاد میکنند و در ایران تجارت پر سود در آموزش و بهداشت برای برخی براه افتاده و تجار و کار آفرینان فقط مالیات میدهند نه کاسبی!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار