بازدید 3271

تا ۱۰سال آینده باید جزو ۲۰۰ دانشگاه برتر جهان باشیم

کد خبر: ۷۷۰۶۰۳
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۲ 03 February 2018

رییس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: تعامل با دانشگاه‌های تراز اول دنیا و توجه به حقوق دانشگاهیان دو اولویت مهم دانشگاه طی چهار سال آینده خواهد بود.

به گزارش ایسنا، دکتر محمد کافی در تشریح مهمترین اهداف و برنامه‌های دانشگاه فردوسی مشهد طی چهار سال آینده، اظهار کرد: طی چهار سال گذشته تمام تلاشمان این بوده که دانشگاه فردوسی در ریل اصلی خود، جهانی شدن و کسب رتبه ملی مطلوب، حرکت کند و برای دستیابی به این هدف تلاش کردیم دچار روزمرگی نشویم و برنامه محور حرکت کنیم.

وی ادامه داد: بازنگری سند راهبردی دانشگاه منطبق بر برنامه‌های دولت تدبیر وامید طی دوره گذشته با درنظر گرفتن زحمات مدیران قبلی، صورت گرفت اما بعد از تنظیم سند راهبردی متوجه شدیم که برای تحقق اهداف این سند به یک ساختار مناسب و روزآمد نیازمندیم و در حال حاضر نیز ساختار تفصیلی دانشگاه در دستور کار است و مقرر شده متناسب با ماموریت دانشگاه فردوسی مشهد تنظیم شود.

رییس دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: برای تحقق سند راهبردی علاوه بر ساختار و برنامه منابع مالی و انسانی لازم است و برای تامین منابع مالی ما درآمدهای اختصاصی دانشگاه را مدنظر قرار دادیم که در این حوزه هم به تنوع بخشی توجه شده و هم به این که درآمدهای واقعی باشد. اکنون بیش از ۱۰۰۰ دانشجوی شهریه‌پرداز در دانشگاه فردوسی مشهد مشغول به تحصیل هستند که یکی از برنامه‌های درآمدزایی واقعی دانشگاه محسوب می شوند.

کافی تصریح کرد: منابع دوم ما در دانشگاه، منابع دولتی است که در جهت احقاق حق دانشگاه فردوسی تلاش شد تا معیارها و شاخص‌های مرتبط با دانشگاه فردوسی که در بودجه موثر است، به صورت واقعی تنظیم شود و به سازمان برنامه و بودجه اعلام شود؛ این موارد باعث شد که در دو سه سال اخیر بودجه دولتی و عمومی دانشگاه رشد قابل توجه‌ای داشته باشد به گونه ای که ما در حوزه درصد رشد در بین دانشگاه‌های سطح یک کشور در طول سه سال گذشته جزو سه دانشگاهی بودیم که بیشترین رشد جمعیت را از بودجه دولتی داشتیم.

وی اضافه کرد: جذب حمایت های خیرین و وقف علم و فناوری نیز در دستورکار ما قرار دارد و امیدواریم با همین رویکرد سهم درآمدهای اختصاصی و کمک‌های خیرین و واقفین را روز به روز در بودجه دانشگاه پررنگ تر کنیم.

رییس دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: منابع مالی که وارد دانشگاه می‌شود باید به شکلی هزینه شود که ما را در جهت تحقق اهداف سند راهبردی دانشگاه کمک کند همین مساله باعث شد که ما از رویکرد بودجه هزینه ای به بودجه برنامه‌ای تغییر سیاست بدهیم و در حال حاضر دانشگاه در جهتی حرکت می‌کند که بودجه به عملکرد و مبلغ هزینه‌کرد سال گذشته توجه ندارد، بلکه به برنامه‌ای که دانشگاه برای سال آینده دارد، داده می‌شود.

کافی با اشاره به دیپلماسی علمی، عنوان کرد: مشهد یک شهر بین المللی است که تمام ظرفیت‌های لازم را برای بخش‌های مختلف ایجاد کرده تا بتوانند در تراز بین‌المللی و به تبع آن دانشگاه فردوسی مشهد نیز به عنوان بزرگترین مرکز علمی این شهر می‌بایست در تراز بین المللی فعالیت کند. در طول چهار سال گذشته این روند در این دانشگاه ادامه داشته و تلاش کردیم که هم دانشجویان بین المللی بیشتری جذب کنیم و هم ورود استادان، فرهیختگان و دانشمندان سراسر کشور را به دانشگاه تسهیل کنیم.

وی تاکید کرد: ما تلاش کردیم استادان و دانشجویان دکتری دانشگاه فردوسی در مجامع بین‌المللی در فرصت‌های مطالعاتی حضور بیشتری داشته باشند و از نظر مالی و ضوابط راحت‌تر در آن ها شرکت کنند، هر چند برخی مشکلات وجود داشته که در حوزه اختیارات ما نیست زیرا هنوز وزارت علوم در حوزه دانشجویان دکتری به صورت متمرکز عمل می‌کند و ما نتوانستیم در این زمینه توسعه گسترده‌ای داشته باشیم.

رییس دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه در حوزه تربیت دانش آموختگان در تراز جمهوری اسلامی ایران تلاش شده که سرفصل‌های دروس در رشته‌های مختلف تغییر کند، خاطرنشان کرد: در راستای تحقق برنامه‌های دولت تدبیر و امید و وزارت علوم تلاش شده که موضوع مهارت‌افزایی در سرلوحه کار قرار گیرد و سرفصل‌های درسی به سمتی حرکت کند که در آن حتما کارآموزی، کارورزی، بازدید و گردش علمی بیشتر گنجانده شود تا مهارت دانشجویان افزایش یابد.

کافی گفت: ما تلاش کردیم که جامعه پذیری دانشجویان در این دانشگاه بهبود پیدا کند، بدین معنا که با عضویت در انجمن‌ها، کانون‌ها و شوراهای مختلف دانشگاه، زندگی اجتماعی را تجربه کنند تا وقتی یک دانش‌آموخته به جامعه وارد می شود، تجربه لازم را در این جهت داشته باشد.

وی از فعالیت حدود ۱۲۰ شرکت فناور و ۲۵ شرکت دانش بنیان در دانشگاه فردوسی خبر داد و یادآورشد: تلاشمان بر این است که با گسترش تعامل با صنعت و بازار بتوانیم روز به روز در حوزه مهارت افزایی و کارآفرینی توسعه وجایگاه دانشگاه‌ را بهبود بخشیم.

رییس دانشگاه فردوسی مشهد، اولویت اصلی این دانشگاه را افزایش مشارکت تولید علم در سطح ملی و بین المللی دانست و اظهار کرد ما معتقدیم دانشگاه فردوسی مشهد یکی از نمایندگان ایران است که باید تولید علم در تراز جهانی و در مرزهای دانش داشته باشد و این مساله باعث شده در کنار تمام ماموریت‌های که در دانشگاه تعریف کردیم، تولید علم و حرکت در مرزهای دانش را جزو اولویت‌های اصلی قلمداد کنیم و برای همین است که هم دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه و هم استادان دانشگاه به گونه ای تحقیق می‌کنند که ارزش چاپ شدن و عرضه در تراز بین المللی را داشته باشد.

کافی با تاکید بر ارتباط با جامعه و کاربست دانش در آن، افزود: در این جهت هم دانشگاه‌ طی چهار سال گذشته تلاش فراوانی کرده و هم صنعتگران در دانشگاه حضور یافتند و استقلال پیدا کردند که در این راستا باشگاه دانشگاهی خانه صنعت، معدن و تجارت و مرکز نوآوری در دانشگاه به منظور تقویت ارتباط با صنعت ایجاد شده است.

وی تصریح کرد: با هدف افزایش همگرایی و هماهنگی بین مراکز آموزش عالی استان شبکه جامع دانشگاه‌های خراسان رضوی تشکیل شد که در این شبکه تمام زیرنظام‌های آموزش عالی جلسات مشترکی با استانداری و روسای سازمان‌های مختلف برگزار می کنند و دیگر دانشگاه‌ها با یکدیگر رقابت های ناسالم ندارند و با هم به صورت هماهنگ و هم افزا فعالیت می‌کنندکه این امر در زمینه ارتباط بیشتر با جامعه و کاربست آن موثر است.

رییس دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: این برنامه‌های دانشگاه طی چهارسال گذشته کماکان ادامه دارد و هنوز آرمان‌های نهایی نزدیک نشده است و در نیمه راه هستیم؛ لذا تربیت دانش آموختگان فرهیخته، مشارکت در کشف حقایق و تولید علم و کاربست دانش در جامعه و ارتباط با جامعه این سه محور کماکان در دستور کار ما قرار خواهد داشت.

کافی با تاکید براینکه ماموریت جدید دانشگاه فردوسی طی چهار سال آینده این است که در ۱۰سال آینده جزو ۲۰۰ دانشگاه برتر جهان باشد، عنوان کرد: براساس سند چشم انداز دانشگاه، ما باید تا سال ۱۴۰۰ در بین ۵۰۰ دانشگاه برتر جهان باشیم؛ ولی این ماموریت بیانگر این است که در سال ۱۴۰۵ باید جزو ۲۰۰ دانشگاه برتر باشیم لذا تلاش می کنیم که شاخص‌های قرار گرفتن در بین ۲۰۰ دانشگاه برتر را شناسایی کنیم و خودمان را در جهت تحقق این شاخص‌ها قرار دهیم و ریل‌گذاری و برنامه‌ریزی دانشگاه در جهت رسیدن به ۲۰۰ دانشگاه برتر جهان باشد.

تعامل با"دانشگاه‌های تراز اول دنیا" در اولویت است

وی با اشاره به اینکه طی ۴ سال گذشته اکثر همکاری بین المللی ما در جهت تحقق سیاست‌های کشور و سیاست‌های دولت تدبیر و امید و خدمت به کشورهای منطقه بوده است، ادامه داد: ما در چند سال گذشته بیشترین ارتباطات و خدمات را به دانشجویان و استادان کشورهای عراق، افغانستان، سوریه، لبنان و تاجیکستان و کشورهای منطقه داشته ایم، اما در این دوره بنا داریم که برای تحقق اهداف دانشگاه ارتباطمان را در قالب تعامل دو سویه با دانشگاه‌های تراز اول دنیا برقرار کنیم تا بتوانیم تعاملات بین‌المللی را در جهتی سوق دهیم که با دانشگاه‌های که از ما رتبه مطلوبتری دارند، تفاهم نامه همکاری امضا کنیم و در آن جهت حرکت کنیم.

رییس دانشگاه فردوسی مشهد منابع انسانی را مهمترین پیشران و مهمترین موتور محرکه پیشرفت دانشگاه دانست و گفت: دانشگاه فردوسی برنامه دارد که نخبگان بیشتری و دانشجویان نخبه بیشتری جذب کند و با افزایش شهرت خود، انگیزه انتخاب این دانشگاه در خراسانی‌ها و داوطلبان سایر نقاط کشور ایجاد شود. در زمنیه منابع انسانس دیگر دانشگاه یعنی اساتید نیز تلاش خواهد شد تا استادان نخبه جذب دانشگاه شوند و استادان در تراز متوسط را جذب دانشگاه نخواهیم کرد. در حال حاضر دانشگاه فردوسی به اندازه جاذبه پیدا کرده که بهترین نیروهای فارغ التحصیل دانشگاه‌های داخل و خارج کشور را به عنوان استاد جذب کند.

کافی، توجه به حقوق دانشگاهیان را یکی از اولویت های خود دانست و یادآور شد: اگرچه که حقوق دانشگاهیان به طور کلی در منشور حقوق شهروندی خلاصه شده، اما به نظر می‌رسد که باید به منشور حقوق دانشجویی توجه ویژه‌ای شود. لذا ما تلاش خواهیم کرد که به حقوق استادان، دانشجویان و کارکنان احترام بگذاریم.

استفاده از ظرفیت جوانان و بانوان در دستورکار دانشگاه است

وی بیان کرد: در برنامه‌های دولت توجه به جوان گرایی و دادن مسئولیت به بانوان در دستور کار قرار دارد، ما نیز تلاش خواهم کرد در انتخاب مدیران به این مولفه توجه داشته باشیم و میانگین سنی مدیران دانشگاه را کاهش دهیم؛ در حوزه بانوان ما خیلی عقب هستیم اما تلاشمان را خواهیم کرد هرچند که میزان موفقیت را بالا پیش بینی نمی‌کنم زیرا ظرفیت‌سازی از گذشته نشده اما تلاش خواهیم کرد که این ظرفیت را ایجاد کنیم.

رییس دانشگاه فردوسی مشهد، با اعلام اینکه توجه ویژه به کارشناسان دانشگاهی در سیاست‌های چهار ساله آینده دانشگاه خواهد بود، اضافه کرد: باید بپذیریم که دانشگاه توسط کارشناسان بهتر اداره می شود و اساتید که پست مدیریت می‌گیرند، موقت هستند و کارشناسان و کارکنان دانشگاه هستند که ثابت خواهند بود؛ دراین راستا برای افزایش انگیزه و جذب کارشناسان جدید تلاش خواهد شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان