بازدید 5000

ثبات قیمت نفت آمریکا علیرغم رکورد تاریخی تولید نفت این کشور

روز پنجشنبه قیمت نفت آمریکا نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز چهارشنبه ثابت ماند. دلیل ثبات قیمت نفت در روز جاری ادامه ی پایبندی نهاد اوپک و همپیمانان آن به قرارداد کاهش تولید نفت علیرغم ثبت رکورد تاریخی تولید نفت آمریکا از ۵۰ سال پیش تا کنون عنوان شده است. 
کد خبر: ۷۷۰۳۰۲
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۲ 01 February 2018

ثبات قیمت نفت آمریکا علیرغم رکورد تاریخی تولید نفت این کشورروز پنجشنبه قیمت نفت آمریکا نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز چهارشنبه ثابت ماند. دلیل ثبات قیمت نفت در روز جاری ادامه ی پایبندی نهاد اوپک و همپیمانان آن به قرارداد کاهش تولید نفت علیرغم ثبت رکورد تاریخی تولید نفت آمریکا از ۵۰ سال پیش تا کنون عنوان شده است. 

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از رویترز، امروز قیمت آتی نفت خام برنت لندن، نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز چهارشنبه ۱ سنت کاهش یافت و این نفت در بازار بشکه ای ۶۸.۸۸ دلار معامله شد. این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت بدون تغییر ماند و بشکه ای ۶۴.۷۳ دلار صورت گرفت. لازم به ذکر است که در روز پنجشنبه ی هفته ی گذشته قیمت نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت به ترتیب با رسیدن به ۷۱.۲۸ و ۶۶.۶۶ دلار در هر بشکه رکوردی جدید را از اوایل ماه دسامبر سال ۲۰۱۴ تا کنون به نام خود ثبت کره بود.

بر اساس آمار رسمی منتشر شده توسط اداره اطلاعات انرژی آمریکا در روز جاری، میزان تولید نفت آمریکا در ماه نوامبر سال گذشته رکوردی تاریخی را به نام خود ثبت کرده و برای نخستین بار از سال ۱۹۷۰ میلادی تا کنون از مرز ۱۰ میلیون بشکه در روز گذشته است. به گفته ی تومومیشی آکوتا یکی از تحلیلگران بازار نفت در ژا‍‍پن، افزایش تولید نفت شل آمریکا اتفاقی است که بازار مدت ها انتظار آن را در پاسخ به افزایش قیمت نفت توسط اوپک و همپیمانان آن داشته است.

لازم به ذکر است که سازمان کشور های صادر کننده نفت و ۱۱ کشور دیگر از جمله روسیه در اواخر سال ۲۰۱۶ توافق کرده بودند تا برای ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا و در پی آن افزایش قیمت نفت، تولید خود را از اول سال ۲۰۱۷ در مجموع روزانه ۱.۸ میلیون بشکه کاهش دهند. در تاریخ ۲۵ می سال ۲۰۱۷، تولید کنندگان تصمیم گرفتند که قرارداد کاهش تولید نفت را که در ابتدا ۶ ماهه بود، برای ۹ ماه دیگر تمدید کنند، و تا ماه مارس ۲۰۱۸ به کاهش تولید ادامه دهند. علاوه بر این، در روز ۳۰ ام نوامبر سال ۲۰۱۷ اعضای اوپک به همراه کشورهای غیر عضو به رهبری روسیه توافق کردند که تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی قرارداد مزبور را تمدید کرده و تولید نفت را کاهش دهند.

بر اساس اطلاعات منتشر شده، در ماه ژانویه به طور کلی میزان تولید نفت نهاد اوپک و به طور خاص میزان تولید این محصول توسط عربستان و نیجریه افزایش یافته است. پیش از این میزان تولید نفت توسط اوپک به کمترین حد خود از ۸ ماه گذشته تا کنون رسیده بود. یکی از دلایل افزایش تولید نفت توسط اوپک کاهش تولید این محصول توسط ونزوئلا عنوان شده است. 

همچنین، بر اساس نظر سنجی های انجام گرفته توسط خبرگزاری رویترز احتمال اینکه قیمت نفت در سال ۲۰۱۸ بیش از ۷۰ دلار معامله شود کم است زیرا افزایش تولید نفت شل توسط آمریکا و کاهش تولید نفت توسط اوپک باعث ثبات قیمت نفت در بازار خواهد شد. 

افزون بر این، به گزارش رسمی اداره اطلاعات انرژی آمریکا، موجودی نفت خام در این کشور در هفته ی گذشته پس از ۱۰ هفته کاهش برای نخستین بار به میزان ۶.۸ میلیون بشکه افزایش یافته است. گفته می شود که این اتفاق یکی از دلایل کاهش قیمت نفت در روز گذشته بوده است.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار