بازدید 7744

نظر جالب علیرضاحیدری درباره سرمربیگری رسول خادم

کد خبر: ۷۷۰۰۵۱
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۹ 31 January 2018

پیشکسوت کشتی ایران و همدوره رسول خادم ماجرای انتخاب رییس فدراسیون کشتی به عنوان سرمربی را نقد کرد.

به گزارشتابناک ورزشی، انتخاب رسول خادم به عنوان سرمربی از سوی شورای فنی تیم های ملی کشتی آزاد، آن هم با بیان این جمله که با اصرار پیشکسوتان کشتی و به صورت تحمیلی این سمت به رییس فدراسیون کشتی واگذار شده، انتقاداتی را در پی داشته است.

 برخی از پیشکسوتان کشتی معتقدند برخلاف اعتقاد اعضای شورای فنی به جز خادم گزینه های دیگری هم هستند که می توانند هدایت تیم ملی را برعهده بگیرند. حتی کار به جایی رسید که مجری برنامه نود هم با دست مایه طنز به این مساله پرداخت و با واکنش تند اعضای شورای فنی مواجه شد. با این حال رییس فدراسیون کشتی با تفویض اختیارات ریاست به حمید بنی تمیم، نایب رییس فدراسیون از این پس بیشتر در حوزه فنی ورود خواهد کرد.

 برای اینکه تحلیل درستی از ماجرای اخیر کشتی ایران داشته باشیم، به سراغ علیرضا حیدری رفتیم که خودش سابقه سرمربیگری در تیم ملی دارد و هم اکنون رییس فدراسیون بین المللی کشتی پهلوانی است. او که تقریبا همدوره رسول خادم به حساب می آید، هنوز هم رابطه نزدیکی با او دارد؛ اما این دلیلی نمی شود تا از نقد درست اتفاقات اخیر به راحتی عبور کند. در ادامه مشروح صحبت های علیرضا حیدری را می خوانید.

 سرمربیگری خادم منع قانونی ندارد

در ابتدا باید این را بگویم که از نظر حقوقی و طبق اساسنامه کشتی، سرمربیگری تیم ملی برای رییس فدراسیون کشتی منعی ندارد. حبیب الله بلور که مربی آقاتختی هم محسوب می شد، در دوره ریاست خود که به مدتها قبل برمی گردد، سرمربیگری تیم ملی را هم برعهده داشت. حالا رسول خادم دومین نفری خواهد بود که همزمان ریاست فدراسیون و سرمربیگری تیم ملی را برعهده می گیرد.

 خیلی ها فکر می کنند این یک نمایش است

با این حال از نظر عرفی چون در چند دهه اخیر چنین اتفاقی در کشتی رخ نداده، باعث تعجب همگان شده است. شورای فنی چه توجیهی برای انتخاب رییس فدراسیون به عنوان سرمربی دارد؟ آنها می گویند گزینه دیگری نداشتند و از سوی دیگر خادم هم گفته که حتی اگر تا ۲، ۳ ماه دیگر گزینه ای پیدا شد، حاضر است کنار برود. البته من به خیلی ها حق می دهم که در فضای خارج از فدراسیون این موضوع جا بیفتد که این ها فقط یک نمایش است و مثلا خادم خودش خواسته سرمربی شود. با این حال من چند دیروز که خادم را دیدم، به من گفت که واقعا نمی خواست چنین اتفاقی رخ دهد.

 خادم ریسک بزرگی کرد

به نظر من باید از یک منظر دیگر هم به این موضوع نگاه کنیم. حتما می دانید که آمریکا و روسیه تیم یکدست و خوبی دارند. من می توانم بگویم رسول جسارت کرده که در این شرایط آمده و سرمربیگری تیم ملی را قبول کرده است چون ایران نسبت به ۲ کشور دیگر مدعی کشتی عقب افتاده است. ممکن است رسول خادم اگر در مسابقات سال آینده مثل جام جهانی و مسابقات جهانی نتیجه نگیرد، همه چیز را ببازد. در واقع من احتمال می دهم با این تیم حتی در جام جهانی ششم یا هفتم شویم که اصلا از خادم پذیرفتنی نیست. در واقع خادم ریسک بزرگی کرده وگرنه می توانست از زیر بار مسئولیت با انتخاب یک سرمربی جدید فرار کند.

 قبول ندارم مربی دیگری در حد تیم ملی نیست

من این فرضیه که دوستان در شورای فنی مطرح کردند و می گویند مربی دیگری به جز خادم در حد سرمربیگری تیم ملی نیست را قبول ندارم. اتفاقا چند گزینه داریم که یکی از آنها مثلا امیررضا خادم است. با این حال او معاون وزیر است؛ اما از نظر من توانایی سرمربیگری تیم ملی را دارد. شاید افرادی که این توانایی را داشته باشند، نتوانند با رسول خادم کار کنند. به هر حال سرمربی تیم ملی باید از نظر اخلاقی سمت و سوی متناسبی با رییس فدراسیون داشته باشد.

 جای رسول بودم، این کار را نمی کردم

اگر من جای رسول خادم بودم و در چنین شرایطی قرار می گرفتم، چنین کاری نمی کردم. با این حال باید آن شرایط را درک کنیم و بعد به جای رسول خادم حرف بزنیم. او به من می گفت کارها روی زمین مانده و راهی به جز این کار نداشتم. اگر خادم یک مربی دیگر را برای تیم ملی انتخاب می کرد و بازهم آزادکاران نتیجه نمی گرفتند،‌ آیا برای نمی گفتند خادم می دانست این تیم نتیجه نمی گیرد و می خواست فلان مربی را خراب کند؟

 من وارد بحث فنی نمی شوم

در چند سال اخیر به ورود به بحث فنی علاقه ای نشان ندادم. من در کشتی پهلوانی پستی دارم که مسئولیت سنگینی است. از سوی دیگر باید از نظر خودم شان جایگاهی که دارم را حفظ کنم. به نظر من مدیریت و مسائل فنی ۲ اصل جداگانه هستند.

 برای پرورش مربی پیشنهاد دادم

باید در کنار پرورش کشتی گیران، مربی هم پرورش دهیم. اتفاقا من یک پیشنهاد هم دادم و گفتم که از همین حالا کاپیتان های تیم ملی را طوری پرورش دهیم که بتوانند در آینده مربی باشند. مثلا در اردوها و باید به مرور به کاپیتان ها فرصت صحبت کردن و اداره امور را بدهیم تا این تجربه داشته باشند و در آینده به مربیان بزرگی تبدیل شوند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر