بازدید 3763
۱

پیام نور، حیاط خلوتی که صدای اعتراض دانشجویانش شنیده نمی شود!

بر خلاف دانشجویان دانشگاه های سراسری و آزاد که با بروز مشکلات صنفی، رفاهی و یا مالی امکان اعتراض و رساندن صدای خود به گوش مسئولان را دارند، دانشگاه پیام نور به حیاط خلوتی شباهت دارد که هرچه فشار به دانشجویانش وارد شود، آنها محل و امکانی برای رسانه ای کردن مشکلاتشان را ندارند.
کد خبر: ۷۶۹۳۲۲
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۳ 29 January 2018

 بر خلاف دانشجویان دانشگاه های سراسری و آزاد که با بروز مشکلات صنفی، رفاهی و یا مالی امکان اعتراض و رساندن صدای خود به گوش مسئولان را دارند، دانشگاه پیام نور به حیاط خلوتی شباهت دارد که هرچه فشار به دانشجویانش وارد شود، آنها محل و امکانی برای رسانه ای کردن مشکلاتشان را ندارند.

به گزارش «تابناک»، دانشگاه پیام نور یکی از 10 دانشگاه جامع کشور است که از سال 1367 و با هدف توسعه آموزش عالی در کشور آغاز به کار کرد و بیشتر تمرکز خود را برای فعالیت در مناطق محروم و فاقد دانشگاه قرار داد؛ دانشگاهی که به رغم همه توفیقاتی که داشته است، خالی از ایراد نیست و به دلیل ساختار آموزشی خاصی که دارد کمتر مورد توجه قرار می گیرد.

این دانشگاه که تمرکز فعالیت های خود را بر روی آموزش نیمه حضوری و نیز از راه دور قرار داده است، در حال حاضر با بیش از 700 هزار دانشجو یکی از بزرگترین دانشگاه های کشور است که حتی در مقطع دکتری تخصصی نیز دانشجو می پذیرد.

دانشگاه پیام نور درآمد و منابع مالی خود را بر روی شهریه های دانشجویی متمرکز کرده است و سال هاست که در بازه های زمانی مختلف و با روش های گوناگون تبلیغاتی سعی بر جذب دانشجو در رشته های علوم انسانی، فنی مهندسی، علوم پایه، کشاورزی و هنر دارد.

برخلاف سایر دانشگاه های کشور از جمله دانشگاه های سراسری و آزاد که در صورت بروز هر گونه مشکل صنفی، آموزشی و مالی برای دانشجویانش، آنها امکان اعتراض و پیگیری مشکل را دارند و حتی می توانند به راحتی صدای خود را به گوش رسانه برسانند، دانشجویان دانشگاه پیام نور تقریباً در حفاظی رسانه ای قرار دارند و امکان چندانی برای انعکاس اخبار مربوط به مشکلات خود را ندارند، مثل شرایط کنونی که گفته می شود در آن به صورت ناگهانی شهریه دروس ترم آتی آنها افزایش یافته و دانشجویان چاره ای جز تن دادن به شهریه های جدید ندارند.

بر اساس گزارش های دریافتی و در حال حاضر دانشجویان این دانشگاه به دلیل اختلال در سامانه انتخاب واحد امکان انتخاب درس و واحدهای خود را ندارند و این در حالی است که تنها چند روز دیگر به آغاز ترم باقی نمانده است.

افزایش شهریه دروس و اختلال در سامانه انتخاب واحد البته تنها مشکل کنونی دانشجویان دانشگاه پیام نور نیست و برخی از این دانشجویان مدعی هستند، در بازه های زمانی انتخاب واحد و در مورد جزئیات دروس اطلاعات چندانی به آنها داده نمی شود.

دانشجویان دانشگاه پیام نور بر این مشکل تأکید دارند که در زمان انتخاب درس امکان کسب اطلاع در مورد تاریخ دقیق برگزاری کلاس و همچنین استاد مربوطه را ندارند و پس از انجام فرایند انتخاب واحد این موضوع توسط مسئولان تعیین وضعیت می شود.

مشکلاتی که هم اکنون و در آستانه آغاز ترم آتی برای دانشجویان دانشگاه پیام نور پیش آمده است، در حالی است که حتی 10 درصد این اشکالات در دانشگاه های سراسری چون دانشگاه تهران می توانند به یک بحران دانشگاهی تبدیل شود، اما تنها در حیاط خلوتی چون دانشگاه پیام نور است که پس از 7 روز اختلال در سامانه انتخاب واحد و حذف نقش دانشجو در تعیین درس، زمان و استاد مورد نظر، هیچ واکنشی از سوی مسئولان دیده نمی شود.

عدم اعتراض دانشجویان این دانشگاه که بنا به دلایلی از قبیل عدم ارتباط کافی با یکدیگر رخ می دهد به مدیران پیام نور این فرصت را داده است که آنگونه که می خواهند و می پسندند با آنها برخورد کنند و این اشکال از دید نهادهای نظارتی نیز عامدانه یا سهواً دور بماند.

به نظر می رسد این دانشگاه نیاز به رصد های بیشتر نهادهای نظارتی دارد و مدیران دانشگاه نیز باید به دوره تک رأیی و خود محوری خود در مدیریت پایان دهند.آنها باید نقش محوری دانشجو را در حیاط و ممات دانشگاه بپذیرند و تعامل قابل قبولی با آنها داشته باشند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
املای حیاط خلوت صحیح است ، حیات به معنای زندگی است
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر