بازدید 21160

اگر از فرایند بازسازی سوریه کنار گذاشته شویم، چه کسی مقصر است؟ روسیه، بشار اسد یا خودمان؟

باید بپرسیم چرا ممکن است از پروژه بازسازی کنار گذاشته شویم؟ چه کسی را باید سرزنش کنیم؟ دولت سوریه؟ بشار اسد؟ روسیه؟ یا خودمان؟ من فکر می کنم بیش از هر کسی باید خودمان را سرزنش کنیم و دنبال پاسخی برای این پرسش باشیم که چرا در حوزه امنیت، کشورهای منطقه دست کمک به سوی ما دراز می کنند، ولی همان دست ها در زمینه اقتصاد و تجارت به عقب کشیده و به سوی دیگران دراز می شود؟!
کد خبر: ۷۶۷۸۰۲
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۹ 25 January 2018

از سال 2011 جنگ داخلی در سوریه شروع شد؛ خانه ها ویران و میلیون ها تن آواره شدند. صدها هزار جان خود را از دست دادند و در این میان، بازیگران خارجی نیز با توجه به منافع و ملاحظات خاص خود در این جنگ و بحران شش ساله به صورت های مختلف نقش آفرینی کردند.

مصطفی نجفی؛ به گزارش «تابناک»، پس از شش سال، اکنون داعش و خلافت خودخوانده اش در سوریه فروپاشیده و بحران در این کشور وارد فاز جدیدی شده که انتظار می رود بازیگران مذاکرات جدی برای حل و فصل بحران آغاز کنند.

یکی از موضوعات مهم در مسیر آینده سوریه، بازسازی این کشور است. پرسش اینجاست که چه بازیگرانی قرار است در فرایند بازسازی این کشور مشارکت کنند؟ روسیه، چین، ایران، ترکیه، قطر، اروپا و آمریکا و عربستان عمده ترین بازیگرانی هستند که می توانند بالقوه در فرایند بازسازی این کشور نقش داشته باشند و از فرصت های اقتصادی مربوط به بازسازی سوریه منتفع شوند.

در همین راستا، تقریبا تمامی بازیگران موثر در بحران سوریه (اعم از بازیگران موافق و مخالف بشار اسد) می خواهند در بازار بازسازی سوریه مشارکت و شرکت ها و سرمایه گذاران خود را برای بهره برداری از مزایای اقتصادی بازسازی به این کشور روانه کنند.

ایران نیز یکی از بازیگرانی است که می خواهد در پروژه های بازسازی سوریه مشارکت کند تا بلکه بخشی از هزینه های ده ها میلیارددلاری خود در این کشور در شش سال گذشته را جبران کند(صرفا هزینه های مادی و اقتصادی و نه هزینه های انسانی و...).

لذا، برای بازیگری که از آغاز جنگ داخلی در یک کشور حضوری همه جانبه و اثرگذار داشته و هزينه‌های مالی و جانی قابل توجهی در راستای تضمین بقای یکی از طرفین منازعه متحمل شده است، چندان غیرمنتظره نیست که پس از پایان جنگ داخلی نیز بخواهد، نقشی فعال در بازسازی آن کشور ایفا کند تا بخشی از هزینه هایی که برای امنیت این کشور پرداخت کرده را جبران کند.

نکته ای که باید بدان اشاره کرد، این است که شاید عده ای بر این باور باشند، ج.ا. ایران برای حضور نظامی و یا حمایت از بشار اسد دلایل و اهداف استراتژیک و امنیتی داشته و تهران به دنبال منتفع شدن مادی و اقتصادی از آن نیست. در پاسخ باید گفت بسیاری از بازیگران دیگر همچون روسیه نیز اهداف و ملاحظات استراتژیک و امنیتی دارند اما اکنون به دنبال آن هستند ملاحظات اقتصادی خود در این کشور را نیز دنبال کنند.

حداقل اگر نخواهیم به سودی در سوریه برسیم، باید دست کم بخشی از هزینه هایی را که متقبل شدیم، جبران کنیم و بازگشت سرمایه گذاری ها و فداکاری های ما در سوریه هم موضوعی است که باید مورد توجه فعالان مسئولین نظام باشد.

به نظر می رسد مسئولین و مقامات کشورمان نیز به دنبال آن هستند که در فرایند بازسازی سوریه مشارکت فعال داشته باشند؛ مشارکتی که در راستای به دست آوردن منافع اقتصادی و بازسازی این کشور با هزینه های دولت سوریه است.

حال باید به دو پرسش پاسخ داد:

ایران در بازسازی سوریه مشارکت داده می شود؟

این پرسشی است که گمانه زنی های متعددی در مورد آن شده است و دو پاسخ مشخص دارد: پاسخ نخست «آری» است. پشتوانه منطقی این پاسخ، مصاحبه برخی از مقامات سوری است که گفته اند خواهان مشارکت ایران در بازسازی سوریه هستند و حتی اعلام کرده اند که امتیازات ویژه ای نیز برای ایران در نظر گرفته اند.

پاسخ دوم «خیر» است. در روزهای گذشته خبرها و گزارش هایی مخابره شد مبنی بر اینکه بشار اسد از وزرایش خواسته طرح بازسازی سوریه را تهیه کنند و بر اساس آن کشورهایی که می توانند در فرایند بازسازی سوریه مشارکت کنند را مشخص کنند. خبرهای غیر رسمی حاکی از آن است که وزرای دولت سوریه به بشار اسد گفته اند، ایران بنا به دلایلی از جمله بروکراسی پیچیده، مشکلات بغرنج اقتصادی، کمبود منابع مالی و فساد گسترده قادر به مشارکت در بازسازی سوریه نیست و به همین جهت کنار گذاشته شد.

این صرفا یک خبر غیر رسمی است که نمی خواهیم درستی و نادرستی آن را بررسی کنیم. حال اگر فرض بگیرم که چنین خبری صحت دارد و ما از فرایند بازسازی کنار گذاشته شدیم؛ به سؤال دوم می رسیم:

باید بپرسیم چرا ممکن است از پروژه بازسازی کنار گذاشته شویم؟ چه کسی را باید سرزنش کنیم؟ دولت سوریه؟ بشار اسد؟ روسیه؟ یا خودمان؟

من فکر میکنم بیش از هر کسی باید خودمان را سرزنش کنیم و دنبال پاسخی برای این پرسش باشیم که چرا در حوزه امنیت، کشورهای منطقه دست کمک به سوی ما دراز می کنند؛ اما همان دست ها در زمینه اقتصاد و تجارت به عقب کشیده و به سوی دیگران دراز می شود؟ به فرض درست بودن خبر، چرا بشار اسد و مقامات سوری ابتدا اعلام می کنند، می خواهیم به ایران امتیازات ویژه اقتصادی در پساجنگ اعطا کنیم؛ اما بعد از بررسی وضعیت اقتصادی و تجاری ایران به این نتیجه می رسند که باید بیرون از گود بازسازی بمانیم؟

برای پاسخ لازم است کمی به عقب برگردیم. زمانی که ترکیه جنگنده روس را در حریم هوایی سوریه منهدم کرد و روابط تجاری میان دو کشور به حالت تعلیق درآمد و بهترین فرصت برای ما به وجود آمد تا مواد غذایی و میوه و تره بار روسیه را تأمین کنیم.

اما در آن مقطع بزرگترین فرصت برای افزایش بازار صادراتی مواد غذایی را هدر دادیم و از بازار ۳.۷ میلیارد دلاری تنها ۱۵۰ میلیون دلار کارنامه توسعه صادراتی ایران است که به هیچ عنوان قابل دفاع نیست.

امیدوار بودیم که از تجربه روسیه و فرصت از دست رفته آن درس بگیریم؛ اما در بحران قطر نیز نشان دادیم که هیچ برنامه ای برای استفاده از فرصت های تجاری و اقتصادی بین المللی نداریم و در کمال ناباوری بار دیگر در مقابل درس گرفتن مقاومت کردیم و فرصت دیگری را از دست دادیم و در مقابل ترکیه توانست نیازهای قطر را به خوبی تأمین کند.

پرسش این است که ما چند شرکت و سرمایه گذار داریم که قادر بودند تضمین دهند میوه و تره بار و مواد غذایی قطر و روسیه را برای چند سال متوالی تأمین کنند؟ تقریبا هیچ!

به نظر می رسد ما در تجارت خارجی و سرمایه گذاری در کشورهای دیگر و به ویژه در بازار منطقه حرفی برای گفتن نداریم. این مسأله می تواند ناشی از دو عامل مشخص باشد: نخست اینکه برنامه و راهبرد تجاری و اقتصادی در عرصه اقتصاد بین الملل نداریم؛ دوم آنکه منابع و ظرفیت مادی و مالی کافی برای پیگیری چنین هدفی را در اختیار نداریم. وقتی بسیاری از بنگاه های تولیدی در کشورمان ورشکسته شده اند و رکود طولانی مدتی بر اقتصاد کشور حاکم است و اقتصاد مولدی نداریم، چطور می توانیم در بازارهای بین المللی حرفی برای گفتن داشته باشیم و چگونه انتظار داریم دیگران روی مشارکت اقتصادی ما حساب باز کنند؟

واقعیت این است که دولت سوریه نیز با یک نگاه عملگرا می خواهد کشورش را از این ویرانی نجات دهد. می خواهد مردمش زودتر به وطنشان بازگردند و در کوتاه ترین زمان ممکن خود را احیا کند؛ لذا چاره ای جز این ندارد که با یک رویکرد عملگرا هر کشوری که منابع مالی بیشتری را برای بازسازی سوریه اختصاص دهد و صاحب تکنولوژی پیشرفته تری است را در بازسازی مشارکت دهد.

به همین جهت است که مقامات سوری صراحتا اعلام کرده اند که بیشترین سهم برای بازسازی سوریه را به چین واگذار خواهند کرد. بازیگری که نه نیرویی عازم سوریه کرده و نه حتی در منازعات سیاسی بحران سوریه نقش عمده ای ایفا کرده است؛ اما اکنون در حال تبدیل شدن به مهم ترین بازیگر پسا جنگ در سوریه است، چون در تجارت بین الملل فعال هستند و حرفی برای گفتن دارند. چیزی که ما نداریم و در مقابل داشتنش نیز مقاومت می کنیم!

به طوری که سفیر سوریه در چین اعلام کرد که این کشور متعهد شده در صورت حل سیاسی بحران سوریه، بزرگترین و برجسته ترین نقش را در بازسازی این کشور داشته باشد. این مقام سوری تصریح کرد که در این زمینه چین بزرگترین و توانمندترین کشور خواهد بود و از این حیث حتی نقشی متفاوت با روسیه در سوریه خواهد داشت. باید در نظر داشت که چین ذخایر مالی فراوانی دارد و بزرگترین تولید کننده سیمان و فولاد در دنیاست. این ظرفیت ها ایران را از دور رقابت با چین در سوریه به طور کلی خارج خواهد کرد.

به طور کلی، باید نتیجه گرفت که تعامل ناکارآمد و غیرمستمر با جهان، عدم مشارکت در اقتصاد بین الملل علیرغم توصیه اکید در اسناد بالادستی توسعه کشور، عدم انسجام نهادهای دولتی مؤثر در امر تجارت و حمایت‌های سراسری و غیر هدفمند از بنگاه‌های اقتصادی در کنار رویکرد جایگزینی واردات، فساد گسترده در اقتصاد کشور و بروکراسی پیچیده از مهم‌ترین مشکلاتی است که محیط سیاست‌گذاری تجاری کشور از آن رنج می‌برد و می تواند جزو عواملی باشند که ما را نه تنها از مشارکت در بازسازی سوریه خارج کنند بلکه شرایط و وضعیتمان در تجارت بین الملل را روز به روز وخیم تر و ناپایدارتر کند.

پی نوشت: ما قرار نیست به هزینه و پول خودمان در مشارکت احتمالی در بازسازی سوریه نقش داشته باشیم بلکه این مشارکت باید با هزینه دولت سوریه و در راستای کسب منافع اقتصادی باشد. لازمه این کار هم این است که شرکت‌های ایرانی با حمایت دولت، مستقیم با دولت‌ و شرکت‌های طرف مقابل قرارداد ببندند. مواردی که دولت ایران برای بازسازی هزینه می‌دهد مواردی است که خط اعتباری برای آن مشخص می‌شود. خط اعتباری وامی است که به شرکت‌های ایرانی داده می‌شود که به بازسازی کشورهای خارجی می‌پردازند و بعد‌ها بازپرداخت این وام از طرف آن دولت‌ها تضمین می‌شود. ما نه تنها هزینه ای نمی پردازیم بلکه شرکت‌های راکدمان در آن کشورها می‌توانند به سودآوری و ارزآوری بپردازند

 کارشناس مسائل خاورمیانه

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۰
در انتظار بررسی: ۵۰
انتشار یافته: ۱۱۰
اگر ما عاقل بودیم از زمانیکه روسیه وارد سوریه شد باید می دانستیم که همه سهمها به روسیه خواهد رسید و خود را زیرکانه از مخمصه سوریه بیرون می کشیدیم. ولی چه می شود کرد....
پاسخ ها
بختیاروند
| - |
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
ضعف از دیپلماسی ماست
شما بهتره به فکر بازسازی ایران باشید
بدبخت تر از خودمان، خودمانیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
تو که سردر نمیاری دخالت نکن کی گفته سیاست مداری ما که خونه بسازیم حداقلش اینکه چون کنار شرکت های خارجی خونه میسازیم سطح خانه سازی ما رشد میکرد
جریان سوریه تازه اغاز شده. پوتین تازه شصتش با خبر شده که بدجوری رو دست خورده. سوریه و درگیرهای ان حالا حالاها ادامه خواهد داشت و شده تله ای برای روسیه. از انطرف و اقتصادی هم پوتین متوجه شده که بوی کبابی نبوده و داشتند مردم مظلوم سوریه را داغ می کردند. حالا روسیه مانده و ایران و هزینه های بی پایان در سوریه. بازسازی سوریه هم 400 میلیارد دلار خرج داره و در دنیا فقط دو کشور روسیه و ایران هستند که از سوریه حمایت می کنند. ولی همه می دانیم که روسیه حتی یک دلار هم خرج بازسازی سوریه نخواهد کرد و ایران هم که همه میدانیم که اگر بخواهد هم با این وضیعت اقتصادی نمی تواند. پوتین مانند افغانستان با خیره سری خود و عدم استفاده از عقل جمعی باز کشور و ملت روسیه را به یک فاجعه اقتصادی و سیاسی دیگر فرو برد.
پاسخ ها
امین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
داداش
شما فیلم جنگ ستارگان و فیلمهای تخیلی بالیوودی زیاد میبنی؟
سناریو باحالی نوشتی

نه عزیزم مووع ساده ست
اینا نتیجه شراکت با روسه اما تا کی میخان با نا مردیای روسیه کنار بیان خدا میدونه
نبود متخصص در راس کار همین میشه. ۹۰ درصد مسیولین ما تئوریسین دست چندمی هستند که از کارشناسان جهانی کپی برداری میکنند و مولفین حال تحلیل ژن اروپایی و خیالپردازی درباره ی نابودی غرب و پایان شان هستند
هیچکس خدا بهمون رحم کرده و لطف خدای بزرگ بوده
بهتر است کنار گذاشته شویم ، چون این بار به اسم بازسازی باید از بیت المال هزینه کنیم . مگر در عراق چقدر سود بردیم ؟ هرسال با مراسم اربعین میلیو نها دلار به عراق کمک بلا عوض میکنیم ولی ملت خودمان در این سرما بدون سرپناه در مناطق زلزله زده بسر میبرند
حماقت تنها چيزي است که انتها نداره !!!
والا حق دارند, الان یه پل تو یکیی از اصلی ترین خیابونا مثلا تو اهواز میخوان بزنن حدود 2ساله که داره میره تو 3سال نتونستن کاملش کنن یه پل!!! بعد میخوان یه جا دیگرو بسازن؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
البته عزیزم شما در جریان باشی ویرانی های لبنان و در ظرف 3 ماه تمام کردن کامل از اولش هم بهتر...
یه جوری میگید کنار گذاشته بشیم انگاری چیزی بهمون می ماسه.
بابا ملت از خداشون هستش که ایران از سوریه بکشه بیرون.
این یعنی باید بر اساس منافع ملی با کشورها رابطه داشته باشی نه ایدوئوژیک
حرص چه چیزهایی را میخورید؟
بازسازی سوریه یک افسانه است
((((نهایت وظیفه ما بازسازی حرم و زنده نگاه داشتن یاد مدافعین حرم است. ))))
خط قرمز ما ۴۰ کیلومتری مرز بود پس نهایت تا ۴۰ کیلومتر آنور مرز را بازسازی کنید

(((مشکلات مردم سوریه مشکل مردم ایران نیست)))

اگر قرار است هزینه ای در سوریه و عراق شود از همشهری ها و مسولین عراقی داخل کشور درخواست کمک کنید
نه اینکه مردم بهای جنگ دیگران رو بپردازند جنگ شما برای دفاع از حرم بود
مدافعین حرم چه گناهی کردن
ببینید هر کشوری در کشور دیگری به هر گونه ایی سرمایه گذاری می کند قطعا به دنبال سود خود از این کار خود است مثلا آمریکا سود کلانی از صادرات تجهیزات جنگی و سایر کالاها به عراق می برد بسیاری از پروژه هلی نفتی و زیربنایی عراق به آمریکایی ها واگذار شده در لیبی هم آمریکا سود کلان می برد در افغانستان و ترکیه هم همینطور
ولی شوربختانه ایران فقط به مانند گاو شیرده می باشد که همه کشور ها فقط از شیرش استفاده می کنند و زمانی که شیر ندارد همه از او فاصله می گیرند و هیچ کمکی هم به او نمی کنند کشورهایی مثل سودان جیبوتی نیجر کومور فلسطین افغانستان سنگال ونزوئلا بولیوی اوگاندا و..‌‌.. از این دست بودند
وقتی پروژه های بزرگ ملی رو میدن چینی و هندی ها میخوای خارجی ها پروژه هاشونو بدن ما؟
پاسخ ها
امین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
زدی توخال
مبارزه همیشه سرشاخ شدن نیست.به جای گرفتن شاخ گاو بعضی اوقات لازم است پستان گاو گرفته شود.گاو را بدوشیم بهتر است یا با شاخش درگیر شویم.کدام سود بیشتری دارد؟منافع ما در کدام بیشتر تامین می شود.وقتی گاو پیر شد می توان سرش را برید.لطفا مدیران بروند و جوانان بی رانت و سالم جایشان بیایند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
داداش شما در دامداری کار میکنی؟
حسن
| Germany |
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
هزاران لایک برای پاسخ ناشناس 13:21
طبیعتا همیشه دیگران مقصرن
اقا جان شما اگه درست كن و باز ساز بوديد اينكار رو واسه خوزستان خودمون توي اين ٣٠ سال ميكرديد ، افه نياين
به هر حال هر کشوری یک مسئولیتی دارد وظیفه ایران فقط پرداخت دلار است.
سؤال شركت در دفاع از سوريه براي جه بوده براي اينكه يك روز فايده تجاري ببريم يا اينكه دفاع از حرم حضرت زينب س بوده
همه حدف تحميل جنك بر سوريه تضعيف حزبالله بوده شما اينها را بخاطر نمياوريد حالا هم هر جه نصيب شد بايد قبول كرد ورابطه خوب بايد حفظ شود
اول ایران را بازسای کنید خوزستان زیر گرد و غبار مدفون است کرمانشاه در سرمای زلزله کودک دو ساله جان داد خشکسالی هر سال بیشتر می شود سوریه به ما چه
مردم از بی پولی راه چاره ای ندارند در بورس خبری نیست شرکت ها توان پرداخت حقوق کارکنانشان را ندارند پواقعا خجالت دارد سوریه چرا
من مطمن بودم ایران رو روسیه دور میزنه
واقعاخسته نباشيد،وقتي با دنيا سرجنگ داريم و هيچ پشتوانه سياسي،مالي وتجارتي نداريم نتيجه ش همين مي شود،سوري ها فقط خون جوانان كشورمارو براي حفظ قدرت و مملكت خودشون مي خواستند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
ودیدید که در ودزشگاه آزادی سر مسابقه تیم های ملی ایران و سوریه چه کردند به جای تشکر از ملت ایران.
ناشناس
| Germany |
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
و این حرف ربط «واو» در اول جملات چقدر زشت و ضایع است! و چقدر هم ازش استفاده میشه! و چقدر هم با روحیه حق به جانبی استفاده میشه! و هیچ چیز بجز ابتذال بر جمله اضافه نمیکنه! و انگار که شاعرانه تلقی میشه! و از ما که گفتن بود. وَ وَ وَ وَ وَ وَ وَ
خودمان. این طبیعی هست که حتی یک کشور جنگ زده هم همیشه در درجه اول به فکر منافع خودش هست! کسی نمی خواهد یک نیروی غیرمتخصص برایش بازسازی کند. طبعا سایرین در این زمینه بهتر از ما هستند. تخصص ما در کشتن خودمان برای دیگران هست و در این زمینه بهتر از سایرین بودیم، در نتیجه تا الان اولویت با ما بود! از این بعد، ما متخصص نیستیم! شاید یاد بگیریم که چرخ دنیا بر اساس منافع اقتصادی میچرخه و روی سایر ابعاد هم سرمایه گذاری کنیم. یک کلام: ما رو برای کشتن و پولمون میخواستن! الان دیگه تاریخ مصرفمون گذشته!
واسه بازسازیش کنار بریم بهتره چون چیزی که توش نیست باید پول بدی بسازی براشون. غرامت جنگ عراق رو چرا نمیگیرید اگه راستگو تشریف دارید
لابد منتظر بودید بشار اسد از محمود و دوستاش دعوت کنه برن براشون مسکن مهر بسازن؟ زرشـــــــــک! دسته داره!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
دسته نه!! هسته.
ما اگه در بازسازی هم شرکت کنیم. قرار هست به برادران مسلمانمون کمک کنیم و قرار نیست به سودی برسیم. پس همین الان بی سر و صدا بیایم بیرون . ضررمون کمتره. جیبمون کمتر خالی میشه.
شما نگران نباش همان بهتر که ایران در باسازی سوریه سهمی نداشته باشد.
ببینید دوستان :
وقتی مساله بازسازی یک کشور توسط کشورهای دیگه مطرح می شه ؛ به این معنا نیست که اون کشورها هزینه های بازسازی رو پرداخت کنند.

این کار به چند صورت انجام می شه :

1- کمکهای بین المللی
2- از پولهای همان کشور
3- وامهایی که کشورهای بازسازی کننده می دهند ( با این شرط که پروژه ها دست خودشون باشه )

البته اگه کشور ما جور دیگه ای انجام میده که باید اصلاح بشه.

الان کشورهای بزرگ حاضرن بدهی های چند ده میلیاد دلاری برخی کشورهارو ببخشن به شرطی که بتونن پروژه جدید تو اونه کشورها بگیرن.

این امر بویژه برای شرکتهای خصوصی بسیار عالی است که بتونن پروژه خارجی اجرا کنن.
پی نوشت: ما قرار نیست به هزینه و پول خودمان در مشارکت احتمالی در بازسازی سوریه نقش داشته باشیم بلکه این مشارکت باید با هزینه دولت سوریه و در راستای کسب منافع اقتصادی باشد.

حاجی ،هزینه های دولت سوریه رو هم ما میدیم! فک کردی میاد به ما پول بده بگه بیا کشورمونو بساز؟
ما پول میدیم چین میاد می سازه.
والسلام
ما اگه بیل زن بودیم باغچه خرابه خودمونو درست بیل میزدیم لطفا کاری به سوریه نداشته باشید
خدا را صد هزار مرتبه شکر که کنار گذاشته شدیم .
ایران ویرانیهای زمان جنگ و مناطق زلزله زده غرب کشور را بسازد هنر کرده !!!!
بازسازی اگر به معنی خرج کردن از جیب مردم (بودجه) ایران نباشد ،بهتر است.
بهتری خرمشهر و کرمانشاه و... بسازیم
همانند بوسنی چیزی عایدمان نخواهد شد
به اونهایی که میگن چه بهتر باید گفت مسئولین ما تا ابد و یک روز متعهد به کمک به سوریه هستند فقط شوربختانه این کمکها قراره بره تو جیب شرکتهای روس ....
برامون در هر زمینه ای فقط حسرت مونده حسرت و حسرت. نه امیدی و نه ارزویی. کشوری که تو خیلی از زمینه های سوداور مانند منابع خدادادی، منابع انسانی و توریسم جز ۱۰ کشور اول دنیا است اما در عمل همیشه اخریم. فقط در ندانم کاری و حیف و میل منابع حرف اول رو می زنیم. خدا همه ما را ببخشد و بیامرزد
سیاست مداران قهار تابناک که هر روز میگفتن پول مردم هدر ندید نمگن ما هر خونه ای اونجا بسازیم اونا به ما وابسته تر میشن و دنیا بیشتر کار مارا مینبیه نمی فهمن درک سیاسی ندارید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
برو رد کارت عامو پول ایرانو خرج جنگ وبازسازی سوریه کنی آخه چی به ما میماسه
مردمسالاری و نظارت نهاد های مردمی بر عملکرد مسئولان تنها راه نجات ایرانه.
حزب بعث سوریه
تو منطقه حسابی بازی خوردیم
بهتر كنار بزارنمون به مملكت خودمون برسيم
ازتاريخ درس بگيریم . اين سوريه و روسيه مورد اعتماد نيستند.. اين سوريه فقط هزينه شده براي كشورما..
وقتی قرار نیست پولی از این کشور گیرمون بیاد و فقط می خواهیم هزینه کنیم
همون بهتر که نباشیم
روادید ما با سوریه در چه حد هست؟ پوتین رفت سوریه ولی آقای روحانی چی؟ با اینکه خود بشار اسد میدونه سوریه رو ایرلن نگه داشت و هزینه براش داد.
توی وزارت خارجه در سطح دیپلمات چندم در این رابطه حرف میزنه؟ آقای سخنگو که فقط دنبال اینه که به کسی بر نخوره. چه جورعربستان و آمریکا ما رو تهمت میزنند و میگند تروریست ولی آقای سخنگو میگه بعضی از کشورهای منطقه!!!
بستگی داره با پول چه کشوری بازسازی بشه.
اونا جیب مارو نزنند....
ظاهرا مافقط بدردگوشت جلوی توپ می خوریم.جنگنده های خوبی هستیم یعنی مدیریت جنگی راخوب بلدیم ولی برنامه رقابت اقتصادی اصلا نداریم
روسها ما را وارده معرکه ای کردند که به این زودی ها خلاصی نداریم. وبجز هزینه اقتصادی و
انسانی چیزی برایمان حاصل نخواهد شد . می بینیم
29ساله داریم مصلا تهران رو میسازیم 30 ساله داریمجاده تهران شمال رو میسازیم سالهاست داریم اقتصاد رو درست میکنیم...حکایت همچنان باقیست...
متاسفانه وقتی با مردم سوریه صحبت میکنی گویا تمام بدبختی هاشون رو از امریکا و ایران و اسرائیل میدونن .
اولاً ما براساس عقاید و ایدولوژیمان و برقراری امنیت کشور و حس اسلامی و انسان دوستانه وارد جنگ سوریه شدیم و از اول هم دنبال اینجور مسائل و منافع نبودیم.ثانیا بحث داعش و دفاع از حرم بود. در این راه حاضریم حتی میلیارد ها دلار
به برادرانمان در سوریه و عراق و فلسطین و لبنان و.....خرج کنیم . مرگ برآمریکا _ مرگ بر روسیه
پاسخ ها
محمد
| United States of America |
۲۰:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
ایول داداچ مردم دارن رو یخ جون میدن تو هنوز میجوشی
فساد
بلای جان ما این هست. چه در اقتصاد. چه در صنعت و هنر و فرهنگ و ....
دنیا بخوبی می بینند وضع ما را. چرا به ما اعتماد کند؟
نه روسيه ايران را در سوريه دور زده و نه سوريه قصد دورى از ايران را دارد. مساله اينجاست كه سوريها كاملاً آگاهند كه در صورت واگذارى پروژه هاى بازسازى به ايران، خصولتى هاى معروف با عزم راسخ وارد عمل مى شوند و بعد از چند سال براى سوريها پروژه هايى ناتمام و بى كيفيت باقى مى ماند و مبلغ بالايى بدهى! همان گونه كه در ايران شاهد حماسه آفرينى خصولتى ها بوده ايم!
بی زحمت پول زیادی داری تمام پروژه های نیمه تمام زیاد داریم که پناه بر خدا ول شده . راه روستایی شهر ما آسفالت نداره . بیمارستان نیمه کاره ول شده . با ساخت آپارتمانهای بزرگ پساب و فاضلابش زمبن کشاورزی را اشباح و سمی کرده . جنگل با حمل زباله در تهدید هست . هتل سازی متوقف شده . ساختمانها و مراکز اداری و مدارس در حال فرسودگی هست .. فکر کن سوریه نباشد ی. فایده اش برای من چیست شاید برای کسانی نفع سیاسی دارد که این حرفها را میزنند
چطور است هزینه را صرف بازسازی خرمشهر بکنیم؟
فضاي مجازي مقصر است
با سلام
به نظر من سوریه حق دارد در انتخاب شریک اقتصادی خود چین را انتخاب کند
شرکتهای ایرانی با توجه به اینکه از تمامی امتیازها دولتی برخوردار هستند مثل کارگر ارزان ولی محصولاتشان علاوه بر اینکه کیفیت لارم را ندارد فیمت تمام شده ان خیلی از قیمت بین المللی زیادتر است ما ملت ایران مجبوریم ظلم این شرکتهارا تحمل کنیم قرار نیست دیگر کشورها همین کار را با ملتشان بکنند
اگر مشارکت ایران در باز سازی سوریه بصورت نمادین و سیاسی باشد فایده ندارد چون برای اجرای طرح ها و پروژه ها باید شرکت های خصوصی قوی داشته باشی تا در رقابت میدان داری کند . متاسفانه بیشتر کارها سیاسی کاری وجود دارد و دولت سوریه نمیخواهد شرکت های مشارکت کنند که جنبه تبلیغیش بیشتر از بعد فنی و تخصصش هست . احداث هر پروژه مدتی مطالعه میخواهد تا انجام شود
سوریه زمان حافظ اسد را من دیده ام از همان موقع هم آنها چیزی نداشتند حافظ اسد با سیاست بازی از کشور های مختلف پولی می گرفت و خرج کشورش می کرد در هرصورت بشار اسد هم مثل پدرش دستش برای دریافت کمک های بلاعوض دراز لست والا از باز سازی سوریه بعید است چیزی نصیب ایران شود خساراتی که از ناحیه جنگ سوریه به کشور ما وارد شد غیر قابل جبران است و آنچه ایران انتظار داشت قطعا محقق نخواهد شد این را بسیاری از مردم پیش بینی کرده بودند آنچه بر سوریه گذشت تماما به نفع اسراییل شد این کشور تا دهها سال گرفتار بل سازی خود خواهد بود مردم این کشور هرگز بشار اسد را نخواهند بخشید صدها هزار نفر کشته میلیونها آواره بسیاری از شهرها روستاها ویران همه وهمه بخاطر خودخواهی و استبداد یک نفر اگر از همان ابتدا با مردم خود تفاهم کرده بود کار به اینجا نمی کشید همه را گردن عربستان و دیگران نگذاریم داعش چند سال بعد از نا آرامیها شکل گرفت
ما مقصریم؟!!!!!!!!!!!بازسازی سوریه با پول کی؟؟؟؟
باید کاری بکنیم که حتی شده یک قسمت کوچک از بازسازی هم نصیب ما بشه. اما بخش خصوصی ایران باید بره،
.لطفا نظرات کارران را برای مسئولان مملکتی بفرستید شاید روابط عمومی سازمانها و وزارتخانه ها فرصت خواندن و ارائه به مقامات بالاتر را نداشته باشند
اولا ما به سوریه برای دفاع از حرم کمک کردیم نه مشارکت و ثانیا هر کس کمی به اوضاع اقتصادی داخلی ما نگاه کند می فهمد که خودمان چه گلی برسرمان زده ایم که برای سوریه هم بزنیم بابا توهم و خیالات بس است واقعیات با تبلیغات متفاوت است
خیلی از خرابی های جنگ در خوزستان هنوز بازسازی نشده
زلزله زدگان هنوز در چادر و کانکس زندگی میکنند
مملکت خودش انقدر بافت فرسوده داره که نیاز به بازسازی داره
واقعاً متأسفم .
هرسه مورد درست است هم روسيه هم اسد وهم خودمان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
کار استکبار جهانبه
ایران آزاد و آباد:
کسی می‌تونه به دیگری بر اساس عقیده و حس اسلامی کمک کنه که خودش توانا باشه ! ما به قیمت بیکاری میلیونها جوان هزینه جنگ در سوریه را دادیم. در صورتیکه اگر اسد در تقسیم قدرت با مخالفینش عناد نمی‌کرد نیازی به جنگ نبود.
لطفا توحه کنید:
"مسیر خط آهن تبریز ـ میانه که به طول ۱۸۳ کیلومتر، ادامه راه‌آهن تهران ـ میانه است، در صورت تکمیل، فاصله بین تهران و تبریز را از نظر مسافت ۱۱۴ کیلومتر و از لحاظ زمانی ۵.۵ ساعت کاهش می‌دهد"
"۱۵ سال از آغاز عملیات اجرایی راه‌آهن میانه-تبریز، که ریل ترانزیتی کشور به شمار می‌رود و راه‌آهن ایران را به آذربایجان و ترکیه وصل می‌کند، می‌گذرد."
حال خودتان را جای دولتمردان سوریه بگذارید و قضاوت کنید . آیا ایران توان حتی پروژ های کوچک را دارد؟علت هرچه می خواهد باشد خروجی نا چیز است. وبنا براین میشود از آن {مشارکت ایران در بازسازی سوریه )چشم پوشی کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
چي ميگي از لحاظ زمانی ۵.۵ ساعت کاهش می‌دهد
ما سه سال جنگیدیم و بنا به گفته روسها یک هفته مونده بود تا دمشق سقوط کنه که روسها دخالت کردند الان هم اکثر چاه های نفت مهم دست اسد نیست در ضمن خوبه که قبول کردید ده ها میلیارد دلار خرج کردید
بهتر است عنوان مقاله را اینطور انتخاب می کردید: چرا دست ایران نمک ندارد؟؟؟
هنوز خرابه های جنگ ایران و عراق در خرمشهر باقیست، به فکر سوریه هستید؟
چه بخواهیم چه نخواهیم مسئولین آستینها را برای بازسازی سوریه ویران شده از جنگ بالا میزنند اونم بطور بلاعوض ،
سوریه هرگز بازسازی نخواهد شد. زیرا اولا هزینه بازسازی و زمان مورد نیاز برای آن آنقدر زیاد است که نه خود سوریه توان تامین آن را دارد و نه هیچ کشوری حاضر است روی اسب مرده شرط بندی کند. ثانیا ماندن سوریه در این وضعیت بهترین گزینه برای اسرائیل است و بنابراین اجازه بازسازی را به این کشور درمانهد نخواهند داد.
خودمان منافع ملی در نظر گرفته نمی شود
عزیز دل چرخ اقتصاد سوریه پنجاه سال دیگر هم راه نمی افته که درامدی داشته باشد و به ایران بدهد ایران از جیب مردم بدبخت هزینه کل بازسازی را خواهد داد و شرکت های روسی و چینی و امریکایی درامد کسب خواهند کرد. شما به فکر هزینه ها باشید نه درامد. درامد بیست سال بعد مملکت سهم عزیزان سوری خواهد بود و هزینه کشور از مالیات فقرا
نتیجه این هزینه کرد از جیب مردم ایران فقط تامین منافع روسیه و چین بود.
امیدوارم این اتفاق بیفته و پولهای مردم ایران صرف خارج از ایران نشود
اينكه وزراي سوريه نخواهند، ايران در بازسازي سوريه شركت كند دروغه، دولت سوريه علاقمند ب مشاركت همه جانبه ايران در بازسازي سوريه است ، اما كو شركتهاي ايراني ك بتوانند سرمايه گذاري كنند.
خواست مردم خارج شدن از سوریه و عراق است.خواست مردم حفظ منافع ملیست.که البته کی به خواست مردم اهمیت داده شده!!!!
خدا کنه که ما را حداقل از با ز سازی سوریه بیرون کنن .اگر ما زرنگ باشیم خودمان را بازسازی می کنیم.فعلا مصلحت این است که به فکر خودمان باشیم .به دلیل اینکه اقتصاد بسار مریضی داریم .بعلاوه اینکه تهدیدها وتحریمهای خارجی.تمام
اگر قرار است همچنان از جیب ملت ایران بازسازی سوریه انجام یابد،همان بهتر که از روند آن کنار باشیم
ایران هرگز بفکر منافع اقتصادی و منافع ملی نیست
اگر بود حد اقل غرامت جنگ عراق رو میگرفت و به شرکتهای ایرانی میداد تا در عراق پروژه اجرا کنند
اقا بازسازي رو نخواستيم لطف كنن از ما پول نگيرند،ممنون ميشيم
مقصر فقط دولت و وزارت امور خارجه هست. تازه ما بخاطر پول کمک سوریه نکردیم، هدف ما مقدس بود و دیگری اینکه مدیون روسیه بودیم چون در زمان جنگ عراق به ما کمک می کرد
مطمئن باشید بقیه دریافت کننده های منطقه ای کمک ایران ، به محض دریافت پیشنهادی بهتر ، به ما پشت خواهند کرد.
مردم سوری تا بحال به خاطر جنگ مرارت و مشکلات را تحمل کرده اند و بعد از تسلط بشار بر کشور ,نارضایتی های مردمی بیشتر رخ نمایان خواهد کرد و بعلت ضعف اقتصادی نا آرامی های مردمی رشد کرده و اینبار حکومت سوریه بناچار و برای جلوگیری از این اتفاق ناخواسته و به ناچار به سمت کشورهای ثروتمند سوق داده خواهد شد لذا کناره گیری ایران از بازسازس سوریه در این موقع رقم خواهد خورد
انشاله که کنارگذاشته میشید به امید خدا
انتظار بیشتری از اقتصاد دولتی نمیتوان داشت. تا موقعی که اقتصاد دست دولت است همین آش و همین کاسه است.
حالا دولت و اقتصاد 100% فروپاشیده روسیه پولش کجا بود که بخواد واسه بازسازی به کسی بده.
نگران نباشید اسد قول داده به ایران در بازسازی سوریه کمک کنه
پول از ایران کار از روسها و نیروی انسانی از خود سوریه
عادلانه است
اگه مفتی بسازیم چرا کنار گذاشته بشویم
سياسيون نبايددرتله سياستهاي قدرتهاي دنياگرفتارآيندضررش به ايران ومردمش خواهدبودبازي نخوريد
این ها را رها کنید فکری بحال اقتصاد درهم شکسته ایران کنید
خدا سوریه را با دستان اروپا بسازد شاید زودتر توسعه یافته شود به بسپارند مردم سوریه بیچاره می شوند.
ما به زلزله زدگان نتوانستیم صددرصد کانکس بدیم
در مقاله اشاره به صرف میلیاردها دلار (4500تومانی) شده میشه بگید دقیقا چند میلیارد دلار چرا هیچ وقت مبلغ دقیق را به ملت نمیگند ثانیا نتیجه چی عاید ملت ایران کرد چون روسیه میگه من جنگ رو برعلیه داعش بردم امریکا همین ادعا راداره ایرانم برا خودش یه طرف من که راضی به شرکت ایران در جنگ نبودم مثل خیلی از هموطنها حالا هم راضی به یازسازی نیستم درد دلم رو به کی بگم نتنها مرد م ایران مخالفند بلکه تمام دنیا مخالف حضور ایرانه در سوریه است شما اسم یک دولت را ببرید که موافق حضور ایران بوده همین عامل در سطح بین المللی مانع حضور ایران در بازسازی سوریه شده ازطرفی ایران خود در توسعه کشور سرمایه نداره دنبال سرمایه خارجی میگرده اونوقت با کدام سرمایه میخواهد در سوریه نقش ایفا کنه الا از بودجه مردم
سوالهای پوچ از افکار پوچ و جاذب برای پاسخهای از ان پوچتر است اگر بعد از پیروزی سوریه حتی سوریه به ما پشت هم کند هنوز پیروزی بزرگی داشته ایم چون کمر وهابیون و دشمنان ایران و تشیع را شکاندیم
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان