بازدید 18595
یک نماینده مجلس در گفت وگو با «تابناک»؛

همان «پنج نفری» که توانایی بر هم زدن بازار ارز را دارند، رئیس بانک مرکزی کنید!

شواهد نشان می دهد، بانک مرکزی ارز را به بازار تزریق نمی کند و مشخص نیست، دلیل این کار چیست. ما از رئیس بانک مرکزی خواسته ایم به مجلس بیاید و در مورد این موضوع توضیح دهد که چرا ارز را به بازار تزریق نکرده اند؟ هیچ وقت پنج آدم نمی تواند سیستم اقتصادی کشور را به هم بریزد. اینکه می گویند 5 یا 6 تن در این خصوص دستگیر شده اند، اشتباه است. پنج نفری که بتوانند اقتصاد کشور 80 میلیونی را به هم بریزند، همان بهتر که همانها رئیس بانک مرکزی باشند.
کد خبر: ۷۶۶۵۸۳
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۴ 22 January 2018

اقتصادی که با 8 تن دچار بحران می شود همان بهتر که آن ها را رئیس بانک مرکزی کند/بانک مرکزی ارز را به بازار تزریق نمی کند قیمت دلار که یک ماه گذشته از رقم 3785 تومان آغاز شد، با عبور از مرز 3800 تومان در اواسط ماه گذشته، به نرخ 3805 تومان رسید و ظرف روزهای گذشته با روند افزایشی که داشت، به 3820 تومان و پس از آن نیز در هفته های گذشته به رقم 4440 تومان رسید و با عبور از 4585 تومان در هفته گذشته به بیش از 4636 تومان دست یافته است.

به گزارش «تابناک»؛ هم اکنون این پرسش مهم پیش می‌آید که دلایل نوسان نرخ ارز در هفته اخیر چیست؟ برخی بر این باورند که موضوع انتظارات، مهم‌ترین دلیل افزایش نرخ ارز به شمار می‌رود و برخی تحلیل‌ها نیز پایین نگه ‌داشتن مصنوعی نرخ ارز توسط دولت‌ را دلیل این امر می‌دانند که سرکوب قیمت‌ها باعث فاصله گرفتن نرخ واقعی و اسمی ارز می‌شود و این می‌تواند دلیلی باشد که اکنون ارز به دنبال نرخ واقعی خود است.

عده‌ای نیز این نوسانات را خواست دولت می‌دانند که برای افزایش صادرات و کاهش واردات اعمال می‌شود. این در حالی است که در تحلیل عوامل اثرگذار در رشد نرخ ارز، نباید تنها به بخشی از عوامل توجه کرد، چون عوامل متعددی در آن دخیل است و در برهه اخیر عوامل غیراقتصادی نقش پررنگ‌تری پیدا کرده است.

از سوی دیگر، در بازار ارز، عامل اصلی گرانی دلار اعمال تحریم‌های اخیر آمریکا شایع شده و نادر رنجبر مدیرعامل شرکت صرافی دولتی امید سپه در این خصوص معتقد است: «اعمال تحریم‌های اخیر ایالات متحده علیه تعدادی از شرکت‌های ایرانی در روزهای اخیر، بر بازار ارز تأثیرگذار بوده است. چنانچه روزی نرخ سود بانکی پایین‌ آید، این احتمال وجود دارد که نرخ ارز بالا رود. دلار تابع عرضه و تقاضاست و در ایران بعد روانی نیز در قیمت آن تأثیرگذار است.»

برخی‌ فعالان بازار نیز از دخالت دولت در بازار و تمایل به افزایش نرخ دلار سخن می‌گویند. اکنون نرخ‌ دلار سودای گرانی دارد و می‌خواهد تا می‌تواند بالا رود. با این حال در روزهای گذشته، نیروی انتظامی با دستگیری افرادی که با دلالی و کارهای غیر قانونی، باعث اخلال در بازار ارز می شدند، مدعی شده که 48 تن سیستم اقتصادی کشور را به هم ریخته اند و برای هش تن از آنها نیز حکم صادر شده است.

محمد حسن نژاد، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی در گفت وگو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: اوضاع کشور با بگیر و ببند و مسائلی از این دست حل نمی شود. وای به حال مملکتی که سیستم اقتصادی آن توسط سه یا چهار نفر به هم بریزد.

این نماینده مجلس گفت: بزرگترین دارنده ارز در کشور چه کسی است؟ بزرگترین منبع ارز در کشور خود دولت است، بعد از آن هم کسانی که در کار صادرات هستند و تعداد آنها نیز هم محدود و هم مشخص است که چه کسانی هستند؛ پس کسی که می خواهد بازار را به هم بریزد، قدرتی ندارد.

وی گفت: هیچ کس به اندازه اتاق بازرگانی و دولت قدرت ندارد؛ بنابراین، چیزی که عنوان می شود افرادی هستند که در بازار اخلال ایجاد کرده اند، امکان پذیر نیست. دولت می گوید 4600 تومان برای قیمت ارز گران است و مردم را در بازار عده ای خط می دهند.

وی ادامه داد: منابع ارز که دست شماست. شما ارز را به بازار تزریق کن و با قیمت 4400 بفروش، بگذار کسی که می خواهد از این کار دلالی کند، ضرر کند، با این کار مجبور می شود دلار خود را به 4400 بفروشد و ورشکسته شود. معادله خیلی ساده است و حساب دو دو تا چهار تاست. دلیل این کار را نمی دانم اما احساس می کنم که بازار را رها کرده ایم.

این عضو کمیسیون اقتصادی با اشاره به امکان تسعیر ارز توسط دولت گفت: مجلس یک بار اجازه این کار را به دولت داده و دولت یک بار این کار را کرده و دیگر نمی تواند آن را انجام دهد. آن یک بار هم که انجام شد، لطفی به حال دولت شده، ولی هر سال دولت نمی تواند از این ترفند استفاده کند.

وی در ادامه یادآور شد: بحثی که وجود دارد این است که چون هزینه های دولت ریالی است و درآمد آن دلاری، هرچقدر دلار را به ریال تبدیل کند، می تواند کسری خود را جبران نماید. این بحث وجود دارد اما فکر نمی کنم هیچ دولتی این میزان نادان باشد که بخواهد به این دلایل ارزش پول ملی خود را کاهش دهد.

وی در خصوص دلیل افزایش نرخ ارز نیز گفت: شواهد نشان می دهد که بانک مرکزی ارز را به بازار تزریق نمی کند و مشخص نیست، دلیل این کار چیست. ما از رئیس بانک مرکزی خواسته ایم تا به مجلس بیاید و در مورد این موضوع توضیح دهد که چرا ارز را به بازار تزریق نکرده اند.

وی همچنین درباره بازداشتی های اخیر گفت: هیچ وقت پنج آدم نمی تواند سیستم اقتصادی کشور را به هم بریزد. اینکه می گویند 5 یا 6 تن در این خصوص دستگیر شده اند، اشتباه است. پنج نفری که بتواند اقتصاد کشور 80 میلیونی را به هم بریزد، همان بهتر که همانها رئیس بانک مرکزی باشند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۴۴
انتشار یافته: ۴۶
هم مجلس وهم دولت با هم هستند واین حرفها همش سیاه نماییه
آقاي سيف شرم کن و برو خونه! تو اين کاره نيستي و هر روز که بيشتر سرکار باشي ارزش پول ملي را بي اعتبارتر مي کني! نمي دونم کي حمايتت مي کند ولي برو خونه بشين و پاداشت رو بگير! واي به حال اين مملکت که داره فقير ترين کشور منطقه مي شه! حالا آقاي روحاني چه حرفي برا گفتن دارد؟ باز هم مي خاد بگه ما وضعمون خوبه؟
از کجا معلوم؟ شاید دوباره دست جمشید بسم الله تو کار باشه
خیلی سخت نیست کافیه لیست افرادی که از بانک مرکزی در چند ماه اخیر دلار خریداری کردند رو بگیرین که البته بعید میدونم بهتون بدن چون اونها ژن هاشون خوبه!!!!!
پنج نفری که بتواند اقتصاد کشور 80 میلیونی را به هم بریزد، همان بهتر که این پنج نفر رئیس بانک مرکزی باشند. منم موافقم
دلیل اصلی گرانی ارز خود دولت میباشد زیرا حدود 90 درصد ارز را دولت به بازار تزریق میکند
هردم از این باغ بری میرسد,چرا باید بازار رهاشود,تبدیل به یک معضل اجتماعی شود,روزنامه,صداوسیما و همه و همه به ان بپردازند تا مسیول مربوطه متوجه یک مشکل حاد در حوزه کاری خود شود,مگر مسیولین سرگرم چکاری هستند که از مجموعه خود غافلند یا میخواهند غافل باشند,یکروز تخم مرغ,یروز گوجه فرنگی و پیاز و سیب زمینی و حالا دلار؟!سیستم های متعدد نظارتی چرا بموقع اقدامی نمی کنند و....
هردم از این باغ بری میرسد
آفرین.بد نبود
یکی از آن 5 نفر آقای ترامپ هست که ما دیوانه می خوانیمش این گران شدن های بی رویه دلار نتیجه مرگ بر گفتن هاست
بنظر من جمشيد بسم اله گزينه خوبي واسه بانك مركزي هست .
متاسفانه تو کشوری هستیم که نمی تونند حتی کپی برداری درست کنند.دولت احمدی نژاد هم اومد یکی رو به اسم جمشید بسم اله رو گرفت گفتند باعث بهم زدن بازار ارز هست بعد بهمنی گفت همچین چیزی نبوده.الان هم همون سیاست نخ نما رو می خوان به کار ببرند.بگید دولت داره کسری بودجه رو جبران ی کنه اقایون هم تو این چند سال تخر خودشون رو میبنندن با این سود خرید و فروش دلار.دوره احمدی نژاد هم خیلی از بانک ها و شهرداری و غیره تو این خرید و فروشها دست داشتند.
یک فرض هم میتونه این باشه که به احتمال زیاد هنوز بازار ارز هیجانی نشده چون قراره هر موقع ههیجانی شد بانک مرکزی وارد بشه. باور کنین.
فکر میکنم اینو تو همین تابناک خوندم. خود دانید.
پیشنهاد خوبیه اتفاقاً اقتصاد کشور را هم بدین دست قاچاق چی ها، من فلان سیگار را تو تهران 5000 تومان میخرم بعد میرم تو ولایتمون که فقط نیسان میتونه اونجا بره باز هم همون سیگار را 5000 میخرم.
یا ببینید قیمت تریاک چطور سالهاست در کل کشور با یه قیمت توزیع میشه و شیب ( خخخخ) رشد آن آنقدر کمه که اصلا احساس نمیشه نه نرخ ارز نه تورم نه هیچی دیگه رو قیمتش تاثیر نداره. حالا تصور کنید چه مغز متفکری پشت این جنس قاچاق هست که از عدالت عدول نمی کنند.
دروود بر احمدی نژاد
حداقل ی یارانه داد و جلوی امریکا وایساد
روحانی که فقط برجام برجام کرد
بهتره هرچه زودتر آقاي سيف را از بانك مركزي برداريد سيف يك بانكدار سنتي ميباشد و بدرد امروز نمخورد
هیچ وقت پنج آدم نمی تواند سیستم اقتصادی کشور را به هم بریزد. اینکه می گویند 5 یا 6 تن در این خصوص دستگیر شده اند، اشتباه است. پنج نفری که بتواند اقتصاد کشور 80 میلیونی را به هم بریزد، همان بهتر که این پنج نفر رئیس بانک مرکزی باشند.
من نمیدونم چرا موضوع را اینقدر پیچیده میکنند ؟!
قضیه خیلی ساده است از یکسال پیش رییس اتاق بازرگانی گفته بود باتوجه به نرخ تورم قیمت واقعی دلار5000 تومان است (البته قیمت آنموقع الان قطعا بالاتره ) واعتراض کرده بود که چرا دولت تلاش میکند قیمت رامصنوعی پایین نگه دارد وعوارض چنین کاری ضربه به تولیدات داخلی و عدم صرفه صادرات و افزایش میزان واردات خواهد بود
پس افزایش های اخیر اصلاغیرطبیعینیست و نرخ دلار متناسب با تورم درمسیر واقعی شدن است
ما به روحانی رای دادیم که باز دوباره اسم جمشید بسم ا... بیاد وسط؟
همون راهی که احمدی نژاد رفته بود را دارن می رن و جمشید بسم الله و .... چیزی جز سرگرم کردن مردم نیست. دارن با بالا بردن کاذب قیمت ها ،ریال ها را از بین مردم جمع می کنند و جبران کسری را می کنند و وقتی ریال تامین شد دلار به قیمت قبل که نه ولی به 4 تومن بر می گرده . الان موقع فروش دلار و سکه است.
چون دولت می خواد دلار بشه 5 تومن
دست از این تحلیلهای آبکی بردارید. دولت همیشه آخر سالها برای تامین نیازهایش این بازی را راه انداخته و عامل آنرا دشمن اعلام کرده!!!!
موافقم!
باید جمشید بسم الله را رئیس بانک مرکزی کرد!
حداقل دلار 5 و حتی 6 و 7 تومن نمی شه!
چون بازار را می شناسه.
با سلام متاسفانه بدلیل سیاستهای غلط بانک مرکزی وهماهنگ نشدن با بانکها وبندوبست با دلالهای بانکی باعث وضعیت فعلی ارز شده است.چه اتفاقی افتاده که در عرض یک ماه اینگونه قیمت ارز رفته بالا.دلیلش نمی تواند فقط تحریم باشد زیرا روسیه ترکیه و...نیز تحریم هستند.وبعضی از کشورها مانند عراق وسوریه جنگ دارند.اما اینگونه تلاطم نرخ ارز ندارند.وای برمسولین نظام بانکی که ارزش پول ملی اینقدر پایین امده که عراق وافقانستان وضعشان از کشور ما به مراتب بهتراست. طبق اظهارات مطلعین از داخل بانک مرکزی مدیریت معاون رییس این بانک به نام ..ف ح..یکی از دلایل این نابسامانیهاست.نمایندگان مردم هم متاسفانه یا توجه نمی کنند یا دیر اقدام می کنند. اخدا خودش رحم کند. از یک طرف خشک سالی .ازطرف دیگر زلزله . تورم. بیکاری.رکود اقتصادی. والان هم قیمت ارز.
البته بیشتر به نفع اعضای دولته که صرافی هم دارن.نه که بیچاره ها حوقوقشون کمه رفتن صرافی هم باز کردن
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
منظورت که داداش یک بنده خدایی ویک خانم زاده (این یکی آقا زاده نیست) نیست که؟
وای بر بانك مركزي وسيف كه نمتوانند با سه يا چهار نفر مقابله كنند
جهان سوم جاییست که مردم تا نوک بینیشان را بیشتر نمیبینند. تمام اقتصاددانان و فعالان اقتصادی برجسته کشور افزایش نرخ ارز را متناسب با نرخ تورم تنها راه نجات اقتصاد ملی میدانند.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
قربون دستت ما هم همين رو ميگيم فقط لطف كننن حقوق ما رو هم به دلار بدن ما از خدامونه
همش تقصیر دلال جماعت است. خدا لعنتشون کنه دست رو هر بازاری می زارن اون رو به بی سامان و آشفته می کنند.دولت باید اونها رو شناسایی کنه و اعدام
تیم اقتصادی گذشته و حال دولت روحانی اعتقاد به بازار آزاد دارند، غافل از اینکه برای مکانیسم بازار باید همه چی آزاد باشد، واردات و صادرات آزاد، روند ورود و خروج سرمایه آزاد، دخالت دولت در بازار صفر، اما متاسفانه با این اعتقاد که بازار باید آزاد باشد، اجازه میدهد که بی حساب و کتاب قیمت ارز افزایش یابد. وقتی عرضه ارز دست دولت است، چه مکانیسم بازاری؟!
اهرم افزایش نرخ ارز در داخل نیست و نبوده مگر در مقاطعی که تصمیماتی علیه ایران نداشته باشتد این تصمیمی است که کشورهای اروپایی برای فشار به ایران در نظر گرفتهاند.واین سیاه باری که اول امریکا واکنون اروپا علیه ایران راه انداختهاند از قبل پیش بیتی شده البته اگز اقای ظریف ناراحت نمی شوند انها فکر کردند با روحانی می توانند اهدافشان پیش ببرند ولی اکنون فهمیدهاند قدرت روحانی در کشور محدود است .می بینیم افزایش نرخ ارز دیگر ته به احمدی تژاد مریوط می شود نه به روحانی ته به افزایش نقدبتگی نه به انظباط پولی هرچند در ظاهر همه انها می توانند دریک شرایط سالم اقتصادی درست باشند ولی اکنون که تحریمان دوباره با بهانه جدید استارت می خورد اولین پله ان افزایش قیمت ارز است واگر دولت بخواهد به تقاضای مشکوک جواب دهد اگر خزانه ارزی بانک مرکزی دریای خلیج فارس را پراز دلار کند بازهم کم می اوزد این فشارهای ارزی قبلا بر روسیه وسایر کشورهای دیگر ازمایش شده . بتابراین اولین افدام اینه که واردات از دست بخش خصوصی خارج کرد واردات فلهایی و چمدانی را قطع کرد بازارچه های مرزی را بست چون یکی از متابع خروجی ارز بصورت مستقیم وغبر مستقیم بازارچه های مرزی است البته این تصمیمات بدون تبعات اقتصادی و اجتماعی نیست صرافیها را یه شدت محدو د کنندواکثر انها راجمع کنند تا بتوانند بر خروج ارز نظارت بیشتری داشته باشتذ مجلس دلار فروشی را برای مردم عادی ممتوع ودز شرایط کنونی ان را جرم تلقی بکنند. بر رفت امد مرزی وقاچاق دلارها توسط افرادی که از کشورهای همسایه در ایران تردد می کنندنظارت بیشتری شود. در هر صورت دولت و حکومت مجبور است در این شرایط این سختگیزیها را اعمال کند تا زمانی که شرایط به حالت عادی برسدو از تبلیغ سفزهای سیاحتی وزیارتی عوارض ستگینی را اعمال تا افزلد براحتی یا چند بار درسال از این مسافرتهای ارزی جلوگیری شود هرچند ممکن است هیچ کس این را نپسندد
گویا این نماینده عزیز مجلس قدرت دلال ها رو کم دست گرفته.مثال سادش بازار میوه است چطور کشاورز بینوا محصول خود رو به قیمت ناچیزی می فروشه ولی همون محصول با قیمت10الی 20 برابر یا بیشتر به دست مشتری می رسه جواب یک کلمه بیشتر نیست:دلال ها
لطفا به دولت محترم بفرمایید که قیمت واقعی ارز باید چیزی حدود 50 هزار تومان ( بله پنجاه هزارتومان ) برای هر دلار باشد و تنها در اینصورت است که این نقدینگی وحشتناک که در دست مردم است مستهلک میشود ...
من به عنوان یک ایرانی هرگز راضی نیستم که ارز ( دلار ) با این قیمت تبدیل شود و از ایران خارج شود ...
آیا یک آپارتمان 100 متری با قیمت متری 10 میلیون تومان باید در مقابل مثلا 200 هزار دلار معامله شود ؟!!!!
این آپارتمان با شرایط بد اجتماعی ، رفاهی و اقتصادی که در ایران هست نباید بیشتر از 20 هزار دلار ارزش داشته باشد !!
حال اینکه برخی افراد سود جو با تبدیل املاک خود به دلار 5 هزار تومانی و یا تبدیل نقدینگی خود به ارز ، آنرا از کشور خارج میکنند ...
برای من و امثال من قیمت دلار 50 هزار تومانی بهتر است تا این دلار مفت که در دست یک عده سود جوست ...
بگذارید قیمت واقعی ارز را بانک تجارت جهانی برایتان تعریف کند ، انوقت میفهمید که دلار 50 هزار تومانی هم کم است ...
ممنونم تابناک عزیز
ارزی که در بازار است، از زیر زمین نمی روید، و در نهایت خود دولت است که ارز را وارد بازار می کند، همه می دانیم کسی نمی تواند با جیب های پر از دلار وارد ایران شود و بسته های چند صد میلیونی دلار را مثل پاکت سیگار در جیب بگذارد و از بازرسی های فرودگاه رد شود!! ارز را در نهایت خود دولت به بازار می دهد و به عمد این کار را می کند، ضمن اینکه از دیرباز دست های پشت پرده ای بوده است که نمی خواسته بگذارد مردم اندکی آب خوش از گلویشان پایین برود. مشکلات تا اندازه بسیاری نتیجه تحریم ها است، ولی قبل از تحریم ها هم ما همیشه همین وضع را داشته ایم. در آغاز قبول قطعنامه 598 دلار زیر 50 تومان رسید و ناگهان به شدت جهش کرد و کاهش خود را تلافی کرد، این ها خیلی اش خودساخته و با قصد و منظور است.
تنها خواسته ام از رییس جمهوری که دو دوره بهشون رای داده ام استعفاست
ایشان یا نمی توانند کاری انجام بدهند یا نمیگذارند در هر دو صورت باید استعفا بدهند
استعفای شخص خود ایشون نه رییس بانک مرکزی و سخنگوی خوش خنده ی ایشون
دقيق همانند زمان احمدي نژاد شده و فقط فردي مثل جمشيد را كم داريم. اين دفعه دولت محترم قصورات را گردن چه كسي بيندازد؟ اين دولتها هيچ فرقي با هم ندارند.
شاید بهتره اقای بهمنی برگرده
باز شروع شد البته خيلي وقت هست كه شروع شده فقط سرعت پيدا كرده
پديده كي بود ، كي بود من نبودم...
و اين داستان ادامه دارد
ما هم آره ...
زمان احمدی نژاد گفتند کشور تحریم شده حالا چه شده؟
البته دولت با گزان کردن دلار میخاد پول سپرده گزاران موسسات ورشکسته را تامین کنه پولهای سپرده گزاران را خوردن حالا کل مردم باید تاوان بدن
مردم بدبخت تر میشند سال آینده تورم شدید همراه با روکود ....صنعت ساختمان نابود میشه ودر کنار این نابودی 70 شغل دیگه رسما تعطیل میشه.
جمشید بیم الله روبیارید
عدم توانايي سيف در اداره بازار پول و موسسات واضح است اگر رئيس جمهور ميخواهد از انتقادات تبرئه شود بايستي اين رئيس بدون تخصص را برکنار کند واقعا بازار ايران را آشفته کرده
باسلام. بنظر حرف درستی است آنهایی که اقتصاد یک جمعیت 80 میلونی را بالا پایین میکنند بهتر است اقتصاد را به عهده بگیرند حداقل اگر چیزی را میخورند یه مقداری را بین مردم تقصیم میکنند
البته من هم موافقم چون كم نداريم نخبه كه توي حاشيه هستن .اين ديگه ثابت شده حالا شما هي به در و ديوار بزنيد كه اشكال از دولته مردم عاقل شدن
گل گفتید!
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
آخرین اخبار
وب گردی