بازدید 8511

تراژدی درد تكرار شد و دوباره گرد و غبار نفس خوزستانی ها را به شماره انداخت!

به رغم همه تلاش هايی كه در سال هاي اخير براي مقابله با افزايش ميزان آلاينده هاي هوا در جنوب غرب ايران صورت گرفته، هنوز درد و رنج مردم اين خطه پايان نيافته و همچنان افزايش گرد و غبار، نفس ميليون ها شهروند را به شماره می اندازد؛ شرايطی غم انگيز و تلخ كه هم اكنون نيز خوزستان را در بر گرفته و بحران به بالاترين حد خود رسيده است.
کد خبر: ۷۶۵۸۴۳
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۶ 19 January 2018

تراژدي درد تكرار شد و دوباره گرد و غبار نفس خوزستاني ها را به شماره انداخت!به رغم همه تلاش هايی كه در سال هاي اخير براي مقابله با افزايش ميزان آلاينده هاي هوا در جنوب غرب ايران صورت گرفته، هنوز درد و رنج مردم اين خطه پايان نيافته و همچنان افزايش گرد و غبار، نفس ميليون ها شهروند را به شماره می اندازد؛ شرايطی غم انگيز و تلخ كه هم اكنون نيز خوزستان را در بر گرفته و بحران به بالاترين حد خود رسيده است.

به گزارش «تابناك»؛ استان خوزستان كه تا همین چند سال پیش به جلگه ای حاصلخیز و خوش آب و هوا معروف بود، چند سالی است، بر اثر عوامل خارجی و داخلی فراوان از شرایط ایده آل سال های نه چندان دور خود فاصله گرفته و با پدیده های خانمان براندازی چون خشكسالی، بی آبی و نیز گرد و غبار دست و پنجه نرم می كند؛ مشكلاتی كه در سال های گذشته آشكارا در این استان نمود ظاهری پیدا كرد و به درد و رنجی عمومی برای شهروندان این استان تبدیل شد.

در همه سال هایی كه ریزگردها و گرد و غبار برخاسته از زمین های خشك و بی آب، میهمان شهرها و روستاهای این استان شد، بسیاری از مسئولان ارشد كشور، از آغاز تلاش های راسخ خود برای مقابله با این بلای خانمان سوز دم زدند و در این مسیر هزینه های هنگفتی شد؛ اما آنچه در مقام عمل دیده می شود، با آنچه مطلوب مدیران كشوری و نیز شهروندان بود، زمین تا آسمان فاصله دارد.

هرچند در هفته و ماه های اخیر، انتظار بسیاری از مردم مناطق مختلف كشور بارش باران و برف است و عدم تحقق این انتظار به نگرانی آنها دامن زده است، مردم استان خوزستان و به ویژه شهر اهواز، اسیر درد عذاب آور دیگری هستند كه نگرانی سایر شهروندان ایرانی را به حاشیه می برد.

گزارش های رسیده از استان خوزستان و شهرهای مهم این استان، حكایت از این دارد كه در روز جمعه، غلظت آلاینده های هوا در بسیاری از شهرهای این استان به شكل فزاینده ای افزایش یافته و در مسیر زندگی عادی مردم اختلال ایجاد كرده است.

بنا بر اعلام اداره کل حفاظت از محیط زیست خوزستان، امروز جمعه، ساعت 12 میزان غلظت غبار در اهواز به ده هزار میکروگرم بر مترمکعب رسید که 66 برابر حد مجاز است.

همچنین غلظت گردوغبار در شهرهای امیدیه 74، اندیمشک 67، بهبهان 71، حمیدیه 669، خرمشهر 471، دزفول 96، شادگان 413، شوش 89، رامشیر 44 و ماهشهر 498 میکروگرم بر مترمکعب است.

رقم اعلامی در مورد غلظت آلاینده هوا در اهواز كه 10 هزار میكروگرم بر متر مكعب اعلام می شود، در حالی است كه بر اساس استانداردهای بین المللی، میزان 0 تا 50 میكروگرم را هوای خوب،51 تا100 را سالم، 101 تا 150 را ناسالم برای گروه های حساس، 151 تا 200 را ناسالم برای همه، 201 تا 300 را بسیار ناسالم و 300 به بالا را بسیار خطرناك توصیف می كنند.

بر اساس استانداردهای بین المللی، شرایط امروز شهر اهواز فراتر از تصور و حتی فراتر از استانداردهای مصوب در مورد آب و هوای خطرناك ارزیابی می شود؛ وضعیتی عجیب و به شدت نگران كننده كه البته برای مدیران تهران نشین چندان غم و اندوه بزرگی به شمار نمی آید.

بنا بر اطلاعیه سازمان هواشناسی، جدا از شهر اهواز كه وضعیت بسیار نامطلوبی دارد، شرایط شهرهای حمیدیه، خرمشهر، شادگان، رامشیر و ماهشهر نیز بسیار خطرناك ارزیابی می شود و این شهرها نیز با مشكلات فراوانی در شرایط كنونی رو به رو هستند.

خبرهای دیگر از بسیاری از شهرهای استان خوزستان بر بحرانی بودن شرایط آب و هوایی تأكید کرده و احتمال تعطیلی مدارس و ادارت شهرهای درگیر با بحران وجود دارد. همچنین همه پروازهاي هوايي به فرودگاه های اين استان به تعويق افتاده است.

دردی كه از آن سخن به میان آمد و در شرایط كنونی نفس های مردم استان خوزستان و شهرهای درگیر با بحران را به شماره انداخته است، تنها حكایتی تلخ از یك مشكل مردم استان خوزستان است و این منطقه همان طور كه آمد، اسیر مصیبت های زیست محیطی فراوان دیگری نیز هست.

برنامه ها و اقداماتی كه تا كنونی برای حل مشكل گرد و غبار استان صورت گرفته، بر اساس آنچه در مقام عمل رخ داده، به سرانجام مطلوب نرسیده و این مهم، مشكلات مردم خوزستان را افزایش داده ست.

با این حال، شاید مدیران و مسئولان اجرایی كشور بر این باورند تا یك بحران به مرز خسارت های جانی و كشته های انسانی نرسد، بحران تلقی نمی شود و لزومی برای تلاش گسترده برای حل آن وجود ندارد.

انتظار می رود در ماه و سال های آینده برای مقابله با این مشكل خطرناك كه امان را از مردم خوزستان بریده است، اقدامات جدی تری در دستور كار قرار بگیرد و فضا به گونه ای پیش رود كه دوباره این استان به روزهای خوب و مطلوب خود بازگردد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۳۱
بابا آب براخوردن نیست اونوقت درختکاری میخان بکنند.مالچ بپاچین بره خا ذلیل شدیم تواین گردوخاک.
بیابانهای داخل هم درگیرداعشند؟چرابرای مالچ پاشی اقدامی نمیکنید؟حتمابایدبیاییم تهران زندگی کنیم
اینها مهم نیست. مهم این است که خدای نکرده کسی از مسولان و مقامات در ایران اعتراف به اشتباه و قصور نکند و جای مبارک خود برای خدمت را بعد از دهها سال به افراد شایسته دیگر ندهد که در ان صورت کسانی از ترامپ و نتانیاهو هم خوشحال تر می شوند!!
قراره چند میلیارد از بودجه صدا سیما به هوای خوزستان تعلق بگیره..اما چون طول میکشه برا هزینه کفن ودفنمون استفاده میشه
تابناک جان بلوچستان چندین برابر وضعیت بدتر است. اما هیچ خبری از آن پخش نمی شود.
وای بر هر کی رو که نشسته راحت و میتونه کاری کنه برای جنوب کشور و نمیکنه. نفرین خوزستانی ها دنبالشه تا آخر عمرش. نفسمون گرفت به قرآن. هیچکس نمیتونه درک کنه ماها رو. که نصف عمرمون در خاک سپری شد. چرا مینویسید گرد و غبار ؟ اینا غباره؟ اینا خاکه که خروار خروار روی سر شهرهامون می ریزه.
کدام تلاش منظور شما هست ؟؟
خوزستان به عمد درحال نابودی هست بعد شما میگید تلاش؟
سلام. روز ملی هوای پاک رو صمیمانه بهتون تبریک میگیم. ما که جایی برای بیرون رفتن نداشتیم . کلا دو تا خیابون داریم که روز تعطیل ازمون گرفتینش. مرسی . اینجا اهواز قلب تپنده شعاری ایران !
به رغم کدام تلاشها؟
آره بخدا، شرایط اینجا واقعا وحشتناک شده. نمیدونم چرا مسئولین اصلا احساس مسئولیت نمیکنن. شرایط اسفبار شده
ما خوزستانی ها بجز جنگ و تبعیض و فساد و تاراج منابع نفتی و آب ،سهمی ندیدیم.حالا هم نتیجشو میبینیم. نابودی اکوسیستم و بدبختی های بعدی...
امیدوارم تابناک درددل منو چاپ کنه.چرا که این حرف دل ۹۹ درصد خوزستانی هاست.
برای ریاست حفاظت محیط زیست اصل حفظ پست مهم بوده که حفظ گردیدآلودگی هوامهم نیست
باید رییس محیط زیست پاسخگوی مردم خوزستان باشد.
جناب کلانتری را باید در دادگاه به جرم خشک شدن کارون و خوزستان محاکمه کنند
یک سوال: آیا در این سالهای اخیر مشکل بزرگی حل شده؟ همیشه فقط راه حل های وصله پینه ای داده شده و مشکلات عادی شدن.
فقط نفت اهواز استخراج شود دیگر زیاد مهم نیست چه بلایی سر اهوازی ها بیاید
به رغم همه تلاشهایی که صورت گرفته ! کدوم تلاشهارو میگی دقیقا ؟
دقیقا منظورتون کدوم اقدام بود که ما نفهمیدیم
لعنت به ما که اینهمه زجر رو داریم تحمل میکنیم و نمی میریم !
وقتی از مسوولان کاری بر نمی آید فقط خدا باید به داد مردم برسد.
به خدا ما هر روز که پامیشیم،خبر بد میشنویم فقط.به خدا قسم خسته شدیم.
کاش مسئولین رو مجبور میکردن تا رفع کامل مشکل،خونه و زندگیشونو بیارن جنوب.اینجا یه فاجعه زیست محیطی اتفاق افتاده که همه خودشونو زدن به اون راه.مردم ایران مطمئن باشن که اگه نون مملکت از جنوب ایران داره تامین میشه،نابودی ایران هم با نابودی خوزستان اتفاق میوفته.بترسیم از روزی که خوزستان خالی از سکنه بشه،اون روز دیگه امنیتی واسه همه ایرانیا وجود نخواهد داشت.خوزستان میشه حیاط خلوت کشورهای عربی و تروریستها
امروز از سمت اندیمشک به اهواز می رفتم، هر لحظه شدت آلودگی شدیدتر می شد. جالب بود که عراق در سمت راست جاده قرار داشت و باد از سمت چپ به راست جاده می وزید. یعنی کل خاک و توفان ریز گرد از سمت خاک اصلی ایران بلند شده بود. اونوقت آقایان داد می زنن که گردوخاک از طرف عراق میاد.
متاسفانه در کشور ما بر خلاف تمام دنیا دولت و حکومت پروژه بزرگی را با صرف هزینه های همگفت انجام داد و هنوز دارد ادامه می دهد که مشابه آن در هیچ کجای دنیا سابقه ندارد و آن هم استقرار صنایع پرآب و افزایش کشاورزی در مرکز کویر است و برای این کار با هزینه های همگفت شروع به زدن تونل و انتقال آب رودخانه های کارون و دز و کرخه از زاگرس و خوزستان به کویر کردند و طبیعت هم دارد انتقامش را از مردم خوزستان می گیرد
گویا سایه غم و درد و اندوه از سر این ملت کم شدنی نیست
پروژه انتقال آب از خوزستان به اصفهان و یزد که منجر به غیر قابل زندگی شدن و مهاجرت اجباری مردم خوزستان خواهد شد شبیه پروژه استالین برای مهاجرت اجباری 40 ملیون نفر به سیبری است
به رغم تلاشهای صورت گرفته، جالبه!!!
اینه همه تلاش صورت گرفته تو حلقم.
البته درسته منظورتون حتما انتقال آب، خشک کردن هوروالعظیم و غیره بوده...
مهم نیست اعتراض کنید بهتون میگن اغتشاش گرها.فعلا مشکل یمن و سوریه ارجعیت داره.
خوزستان بودجه نمی خواهد فقط پروژه های انتقال آب تعطیل کنید و تونلها را ببندید خوزستان به روز اولش برمی گردد
مردم خوزستان با این هوا حتما به بهشت میروند .وباید خوشحال باشند چون این یک جهاد است .
یک پیشنهاد. تمام کسانی که از آلودگی هوا به هر دلیلی رنج می برن از سازمان محیط زیست به دادگاه شکایت کنن. اگر عدل و دادی هنوز پیدا می شه دادگاه باید سازمان محیط زیست رو به اتهام یا شراکت در اتهام قتل هموطنانمون محاکمه کنه
وقتي در يك كشور از افراد بی تخصص براي پست هاي كلان استفاده ميشود همه إمكانات نابود ميگردد.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر