بازدید 2379

تعامل دانشگاه و رسانه سبب تعمیق آگاهی در جامعه می شود

کد خبر: ۷۶۵۸۲۳
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۷ 19 January 2018

برگزیده نهمین جشنواره بین المللی فارابی گفت: تعامل دانشگاه و رسانه می تواند در تعمیق آگاهی های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی جامعه کمک بسیار موثری کند.

به گزارش ایرنا، روح الله بهرامی افزود: رسانه و دانشگاه در دو سطح متفاوت رسالت مشترکی دارند، بویژه اگر از منظر آموزش انسانی و تولید محتوای آگاهانه، منظور از دانشگاه و علم، تولید دانش در حوزه و قلمرو علوم انسانی باشد، حال اگر این وجه اشتراک را در نظر بگیریم این دو بسیار بیشتر از آنچه که تصور می کنیم به یکدیگر نزدیک هستند.

وی اظهار کرد: با توجه به وجود چنین رسالت مشترک و چنین هدف واحدی، رسانه و دانشگاه باید همکاری های مداوم و مشترکی در عرصه تولید دانش و ایجاد آگاهی دانش محور با یکدیگر داشته باشند، اگر رسالت خبرنگار تولید خبر، اطلاع رسانی، آگاهی بخشی، ارتقاء دانایی و انتشار آگاهی تعالی بخش در جامعه است تا انسان را از ماهیت رخدادها و پدیدارهایی که در پیرامونش در حال وقوع بوده آگاه کند و علل و اسباب آنها را بدرستی به جامعه بفهماند، همین امر نیز رسالت و ماهیت اساسی علم و دانشگاه بویژه در حوزه علوم انسانی، علوم رفتاری و دانش های تاریخی و اجتماعی را تشکیل می دهد.

برگزیده ویژه علوم انسانی در نهمین جشنواره بین المللی فارابی ادامه داد: به منظور دستیابی درست به این هدف مشترک، جامعه دانشگاهی و اصحاب رسانه باید در کنار یکدیگر به همکاری نزدیک بپردارند که متاسفانه در حوزه رسانه بخاطر غلبه نگرش های حزبی، جریانی و سیاسی و در دانشگاه بخاطر نگرش های انزوا جوایانه و گاه فروتنانه این اتفاق و اتصال بخوبی برقرار نمی شود.

به گفته بهرامی، دانشگاه و بویژه حوزه علوم انسانی قلمرو راهبردی برای تعیین خط مشی ها و بنیادهای اخلاقی، ارزشی، علمی و انتقادی جوامع و سیستم های مدیریتی و حاکمیتی بوده و کلید برخورد صحیح و حل معضلات و مشکلات مدیریتی و اجتماعی جامعه بشمار می آید.

وی با بیان اینکه اعتماد به رسانه ها در پیوند با مرجع علمی و مراکز تولید دانایی و دانشگاه برای جامعه رشد چشمگیری پیدا می کند، افزود: این پیوند بیشتر اصحاب رسانه و اصحاب علم و جامعه دانشگاهی برای تعالی جامعه یک ضرورتی جدی و اجتناب ناپذیر و فوری است.

بهرامی با بیان اینکه علوم انسانی در جامعه ما جایگاه علمی، فرهنگی و تمدنی دارد، تصریح کرد: در شرایط کنونی وظیفه نخبگان، سیاستگذاران و برنامه ریزان علمی، همکاری مستمر و مدام برای رفع معایب و تقویت نقاط قوت، چاره اندیشی و باز اندیشی در دو عرصه تولید علم و اصلاح ساختار نهادی علمی برای خروج از شرایط موجود و ایجاد شرایط مطلوب تر است.

وی ابراز امیدواری کرد، همه دلسوزان و دغدغه مندان در دو عرصه رسانه و دانشگاه وظایف خود را بدور از هرگونه تنگ نظری های کوتاه مدت به انجام برسانند.

جشنواره بین‌المللی فارابی ویژه تحقیقات علوم انسانی و اسلامی از سال 1387 پایه گذاری شده و نهمین دوره این جشنواره با حضور دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری و منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری روز یکشنبه (24 دی ماه) با تجلیل از 42 پژوهشگر برتر از میان چهار هزار و 183 اثر در گروه های دوازده گانه پایان یافت.

رشته های جشنواره فارابی شامل «تاریخ، جغرافیا و باستان شناسی»، «حقوق»، «زبان و ادبیات»، «علوم اجتماعی و علوم ارتباطات»، «علوم اقتصادی، مدیریت و حسابداری»، «علوم تربیتی، روان شناسی، علوم رفتاری و تربیت بدنی»، «علوم سیاسی، روابط بین الملل و مطالعات منطقه ای»، «فقه، اصول، علوم قرآنی و حدیث»، «فلسفه، کلام، اخلاق، ادیان و عرفان»، «فناوری اطلاعات، اطلاع رسانی و کتابداری»، «مطالعات انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره)»، «مطالعات هنر و زیبایی شناسی» و «سایر بخش ها» است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر