بازدید 34082

دلایل ازدواج موقت در ایران

بررسیها نشان می دهد مشکلات اقتصادی و نیاز به داشتن سرپرست مرد و همچنین مسائل عاطفی و جنسی از اصلی ترین علل ازدواج موقت در ایران به شمار می آید.
کد خبر: ۷۶۳۵۲
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۸۸ - ۱۳:۱۷ 09 December 2009
معاون مجتمع قضائی خانواده مشکلات اقتصادی و نبود سرپرست خانواده را از علل افزایش ازدواجهای موقت دانست.

به گزارش مهر مهیندخت داوودی به علل افزایش ازدواج موقت در جامعه اشاره کرد و گفت: بررسیها نشان می دهد مشکلات اقتصادی و نیاز به داشتن سرپرست مرد و همچنین مسائل عاطفی و جنسی از اصلی ترین علل ازدواج موقت در ایران به شمار می آید.

پیش از این در قانون برای کسانی که بدون مجوز و به صورت غیر رسمی مبادرت به صدور صیغه نامه می کردند مجازات حبس پیش بینی شده بود که این امر از سوی شورای نگهبان خلاف شرع تشخیص داده شد اما برخی از نمایندگان مجلس ازدواج موقت را راهکار برون رفت از آسیبهای اجتماعی ناشی از معضلات جنسی عنوان کرده اند.

چندی پیش دکتر مجید ابهری متخصص علوم رفتاری و آسیب شناس اجتماعی از افزایش 25 درصدی آمار ازدواج موقت در کشور خبر داده و هشدار داده بود که اینگونه ازدواجها آسیبهای اجتماعی بسیاری به همراه دارد.

معاون مجتمع قضائی خانواده به عدم ثبت ازدواج موقت در دفاتر رسمی اشاره کرد و گفت: گواهی صیغه موقت از سوی عاقد صادر می شود و شرط و و شروط تعیین و اعلام می شود اما اغلب این ازدواج موقت در دفترخانه ثبت نمی شود.

داوودی همچنین طفره رفتن از پرداخت نفقه و شروط عقد دائم را از دیگر دلایل افزایش ازدواج موقت ذکر کرد و افزود: علل افزایش ازدواج موقت باید مورد ارزیابی دقیق قرار گیرد چرا که بسیاری از کارشناسان معتقدند اینگونه ازدواجها آسیبهای اجتماعی به دنبال دارد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۰
خدا را شکر بالاخره يکي از مسولان قبول کرد که در جامعه مشکلات اقتصادي وجود دارد . درحالي کليه شاخص هاي ارائه شده نشان دهنده رشد روزافزون وضعيت اقتصاد مي باشد!
مشکلات اقتصادی و نیاز به داشتن سرپرست مرد و همچنین مسائل عاطفی و جنسی !!! واقعا کشف این دلایل نیاز به اینهمه نابغه و هزینه و وقت داره؟؟؟
به اين آقاي ظاهرا دكتر بفرماييد كه شهوت انسانها منتظر نمي ماند كه شما تصميم بگيريد كه ازواج موقت به دلايل اجتماعي و رفتاري خوب هست يا نيست و قطعا اين نوع ازدواج از رواج پيدا كردن زنا كه بهتره،‌شما نمي شه كه از يك طرف خيابانها را تبديل به محل نمايش مانكنها بكنيد بعد از آن طرف بگيد كه ازدواج موقت كسي انجام نده و يا زنا مرتكب نشه.
شمارا به خدا خجالت بكشيدازدواج موقت نام ديگر زنا است ايا همين كساني كه اين را مطرح ميكنند حاضرند كسي با اعضاي خانواده اينها اين كار را بكند
ازدواج موقت حکمی است که خداوند سبحان با شناخت دقیق از نیازهای بشر در احکام دینی مجاز شمرده و هر جامعه ای که از حلال و احکام الهی بگریزد در منجلاب روابط نامشروع و فساد فرو خواهد رفت. لطفا خانمهای محترم و مؤمنه و دولتمردان و قانون گذاران متدین و شریف به جای ژست های روشنفکری و تلاش برای ممنوع کردن حلال خدا فکری برای ممانعت از گسترش روابط نامشروع بکنند. این توطئه دشمنان اسلام است که چهره حلال خدا را در نزد ملت کریه تر از حتی زنا نموده اند. از خدا بترسید.
تابناك يه پيشنهاد دارم. ببينيد چند نفر اين خبر و البته اخبار شبيه به اين رو ميخونن. اون وقت يه مقايسه آماري بكنين با بقيه خبرها. كاملا معلوم ميشه كه افراد چقدر مسايل جنسي واسشون دغدغه هست. لطفا اين آمار و مقايسه رو هم منتشر كنين. حداقل يه آمار رسمي توو كشور اعلام ميشه
اين بايد درمورد همه يكسان عمل شود
لطفا در مورد مضرات این نوع ازدواج ها هم اطلاع رسانی کنید، مستند و مستدل و از روی آمار.....
چقدر بچه بی سرپرست حاصل این ازدواج هاست؟؟؟؟
دکتر مجید ابهری متخصص علوم رفتاری و آسیب شناس اجتماعی ......هشدار داده بود که اینگونه ازدواجها آسیبهای اجتماعی بسیاری به همراه دارد. عزیزمن زنا چطور ؟. دایه مهربانتر از مادر شمایید. دوستی خاله خرسه شمایید
باسلام
بالاخره متوجه نشدم که ازدواج موقت خوب است یا بداست . باید به ثبت برسد یانرسد.
درهرصورت این کاربایستی سروسامان بگیردو ازنظرقانونی وشرعی هم حل وفصل یابد.
قابل توجا اقای مطهری که حتی به ترویج این نوع ازدواج بین دبیرستانی ها سفارش می کردند!!!
تابناک جان لطفا یه بحث تخصصی و درست و حسابی در این مورد راه بیانداز....
ثواب می کنی، باور کن....
تنها دليل مطرح كردن اين گونه لوايح (كه در چنين زمان و بحراني كه در جامعه ما وجود دارد واقعا باعث خنده مردم جهان ميشود) اين است كه آقايان وكيل الدوله مستقر در خانه ملت به جاي اينكه به فكر بيكاري و ازدواج جوانان و كاهش بحران باشند به فكر تجديد مردان هستند
مسلم است كه ازدواج دائم از هر نظر از ازدواج موقت بهتر است. بزرگترين عيب ازدواجهاي موقت در شرايط كنوني پنهاني بودن آن است كه اين موضوع آفات بسياري را در پي دارد. به هر حال بايد واقع بين بود در اينصورت است كه مي توان از مشكلات كاست. اولا بايد تلاش كرد (با بهبود مسايل اقتصادي و ارتقاء فرهنگ جامعه) كه جامعه بصورت خودجوش فقط به ازدواج دائم بگرايد و ثانيا بايد آفتهايي را كه ازدواج موقت در پي دارد را هم در جامعه بازگو كرد و هم كاست.
آسیبهای اجتماعی ؟
اين همه بي بندوو باري كه تو جامعه است اينها آسیبهای اجتماعی نيستند؟؟!!
مشکل اعتیاد را حل کرده بودید مانده بود ازدواج موقت !!!!
به نظر من مهمترین عامل مشکل جنسی است. جوانی که در سن 20 تا 25 سالگی قرار دارد، اگر احساس نیاز جنسی نکند، مریض است. خب طبیعتا با شرایط فعلی، تشکیل زندگی برای چنین جوانی تقریبا غیر ممکن است. از طرف دیگر، بعضی مسایل فرهنگی، قبح روابط نامشروع و ازدواج موقت را از بین برده اند. به همین دلایل، معمولا روابطی شکل می گیرد که در بهترین حالت، به ازدواج موقت ختم می شود. اینکه بخواهیم آنرا بدلیل آسیب های اجتماعی حذف کنیم منطقی نیست چون در تمام جهان، راهکارهایی برای این نیاز طبیعی وجود دارد پس بهتر است در ایران هم در مورد چگونگی اجرای این قانون شرعی بحث کنیم نه حذف آن. بعنوان کسی که با توجه به موقعیت شغلی با جوانان دختر و پسر سروکار دارم، وضعیت را خطرناک می بینم. هر کدام با کمترین اشاره از طرف مقابل، جذب وی می شوند و این مسئله تبعات بدی دارد.
مگه یه زن تا چند سالگی می تواند ازدواج موقت کند تا سرپرست داشته باشد؟ یه فکر دیگه بکنین.
يكي از دلايل اين است كه هر وقت اوضاع مملكت بر وفق مراد بعضي ها نيست ازدواج موقت بحث شيريني است براي انحراف افكار
در جامعه حال حاضر ما بعضی از جوانهای پاک که نمیخواهند دچار گناه شوند فقط و فقط و فقط به دلیل جنسی ازدواج میکنند و با دلایل دیگر خود را توجیه میکنند
مفهوم ازدواج فقط جنبه جنسی نیست و متاسفیم که جوانهای پاک ایرانی این اشتباه را میکنند و ایراد به آنها نیست بلکه ایراد به حاکمان مملکت اسلامی است که اسلام بخش پذیر نیست
اكر ثبت نشود همانا زنا است
سایت محترم تابناک
به عرض می رساند کارمندی که با هزار مشکل توانسته در شرکتی استخدام شود با قرارداد 6 ماهه با حقوق 300هزارتومان و عدم پرداخت حقوق به موقع در پایان ماه این کارمند یا کارگر حداقل 30 سال سن دارد دارای سرمایه پدری هم نمی باشد فاقد خانه شخصی هم می باشد و ماهیانه حداقل 250هزار تومان باید اجاره خانه پرداخت نماید جدای از هزینه های گوشت و مرغ و مواد غذائی و بیمه و پوشاک و ایاب و ذهاب که حالا غم عدم پرداخت یارانه هم به آن اضافه میشود و امکان اخراج از محل کارش هم وجود دارد حالا شما دنبال دلایل ازدواج موقت می گردید
؟
واقعاً برای این جامعه متاسفم! جالبه مردایی که به دنبال ازدواج موقت هسنتد فکر می کنند همسر اصلی شان به آنها وفادار است در صورتی که....
ما که با ازدواج موقت موا ... مخالفیم (عیال اومد).
بنام خدا.من فکر ميکنم تنوع گرايي و توجه ويژه به بعد جنسي ازدواج از يک سو و عدم تمايل به مسئوليت پذيري با توجه به افزايش روزافزون مشکلات زندگي و بي توجهي مسئولان به آن سبب افزايش ازدواج موقت و کاهش ازدواج دائم مي باشد.
چیز عجیبی نیست. این نتیجه ی تبلیغاتی است که برای چند همسری می شود. آقایونی که می تونند و خانم هایی که زرنگ اند، ازدواج دائم می کنند، بقیه هم صیغه.
خب اگه اينقدر ازدواج موقت به كام بعضي ايرانيها زهر هلاهله.بايد ديسكو و و ديگر وسايل تخليه شهوت فراهم كرد.يا اينكه كاري كنيم كه كلا ما ايرانيها شهوت نداشته باشيم.همه ميدونيم كه ازدواج الان يه غوله و زهر مار شده واسه جوونا.شما بفرماييد جووني كه از 15 سالگي شهوت داره تا 30 سالگي كه ميخواد ازدواج كنه اين 15 سال چه خاكي تو سرش كنه؟صيغه كه نجسه.سكس كه لجنه.پس شما راه حل بديد به جاي اين كه غر بزنيد و نق بزنيد
بسم الله...
مقام های محترم که همیشه الگوی ما جوان ها بوده اند، این بار نیز پیشقدم شده و دختران خود را به طور موقتی شوهر بدهند تا هم بخشی از مسایل لاینحل ما حل شود و هم دیگران یاد بگیرند.
من شخصاً در اینجا از همه بزرگاني كه چنين راهكاري رو پيشنهاد مي دهند تقاضا می کنم، دختران و نوادگان خود را به این امر مقدس تشویق کنند تا دیگران هم تشویق شوند.
اینجا در آمریکا که چند زنی جرم محسوب می شود، بارها به تمسخر شنیده ام که می گویند صیغه روسپیگری قانونی است. البته من هم با این حرف موافقم.
حیف کلمه مقدس ازدواج که با پسوند کریه "موقت" آلوده بشه.
ازدواج موقت همان زنای شرعی است ماهیت هر دو کاملا یکی است: مبادله پول با تن = تن فروشی اسلامی. تو هر دو قراره که تن زن با پول مرد معاوضه بشه. هر دوشون به یه اندازه زشت و کریه و ناپسندن. اگه اسمشونم عوض کنین ماهیتشون عوض نمیشه. پس محض رضای خدا اسم شریفشو به گند نکشید دیگه بذارید ازدواج همون پیغام وقدش روح و دل و جان انسانها باقی بمونه.
این اسم واقعیشو بگین: زنای اسلامی. مجوز شرعی زنا.
تمام زشتی و کراهت اون که باعث میشه همه آدمای روشنفکر و بافرهنگ اینقدر ازش بدشون بیاد بخاطر همینه: این که اسم تقدس و صواب عظیم و امثالهم رو روی کاری میگذارن که هیچ شرافت و عزت و حرمتی توش نیست و فقط برای بازکردن راه برای شهوت پرستی مردا باب شده و بس.
در جامعه اي كه ثبات از بين برود و نتوان برنامه‌ريزي خوبي براي زندگي داشت آن وقت همين مي‌شود كه بهترين شغل مي شود دلالي، بهترين مسكن مي‌شود استيجاري و ازدواج هم مي شود موقت!!!!
اگر مسايل را حل كنيم، انسانها طبيعتاً به ازداواج دائم رغبت بيشتري دارند تا موقت البته اين حرف انكار ازدواج موقت نيست
این نوع ازدواج فقط مسئله مردان را حل می کند نه زنان را ... ایا زنان واقعا با ازدواج موقت دارای سرپناه یا حل مسائل مادیشان می شود ؟ زمانی ازدواج موقت مرسوم بود که مردان مسلمان برای زنانی که همسران یا پدرانشان کشته شده بودند بسیار اندک بود ... حالا برای هر زن یک مرد برای ازدواج دائم است .... ترا به خدا بوالهوسی خود را به پای اسلام ننویسید ..
فرقی بین ازدواج موقت و زنا و دیسکو و... نمی بینید.حکم ازدواج موقت را انسانی نداده که یک انسان هم بتونه اون رو رد کنه. لعنت خدا بر کسی که این امر را حرام اعلام کرد.
مگر ازدواج موقت خلاف شرع است؟ اين آقاي دكتري كه گفته است ازدواج موقت آسيبهاي اجتماعي بسياري دارد آيا ميداند كه ازدواج نكردن چه آسيبهايي دارد ؟ اگر ما ادعاي مسلماني داشته باشيم مگر مي توانيم در مورد درستي يا نادرستي احكام اسلام بحث كنيم؟
ازدواج موقت فحشا اسلامی است . آقایان از این موضوع رضایت کامل دارند و فکر زن بیچاره ره نمی کنند.راه حل درست حل مشکلات اتصادی، ایجاد شغل مناسب ، اشاعه فرهنگ مسئولیت پذیری .............. ایرانی جماعت همیشه عادت داره صورت مسئله را پاک کند یا با الفاظ بازی کند راه حل درست را اجرا کنید
نمی دونم چرا تو این کشور اینقدر به مسائل جنسی با دید بد نگاه میشه چرا؟؟؟!!! نیاز جنسی مثل نیاز به خوراک میمونه و در این مورد خیلی هم حدیث داریم ما 2 تا راه بیشتر پیش رو نداریم یا دستورات اسلام که صیقه و ازدواج هست یا راه غربی که آزادی جنسی و ازدواج هست راه سومی هم نیست چرا مثال میزنم
مثلا آدمی که کر و لال یا معلول هست که نیمیتونه ازدواج کنه این آدم شهوت نداره خوب چه جوری نیازشو رفع کنه یا هر کسی به بیماری نتونه ازدواج کنه بیاز جنسی داشته باشه باید چی کار کنه آدم باید به این دکترای مثلا آسیب شناس بگه وقتی حرفی می زنی باید تمام جوانب رو در نظر بگیری و بگی نه اینکه فقط خودت و دروبرتو ببینی و نظر بدی اگه یه آدم به خاطر فشار جنسی دیونه یا معتاد یا مریض یا دست به خلاف بزنه بهتره یا درست مسائل جنسیش برطرف بشه والله هیچ جا دنیا به این مسخرگی که تو اینجاهست نیست و نمیدونم هیچ جای دنیا و هیچ کس نیمی فهمه فقط جامعه شناس بی سواد ما می فهمه یعنی ایشون از اماما و پیغمبر و خدا هم بیشتر می فهمن
راه حل بدید دیگه !!! فقط شعار ! خسته نشدید ؟
بنظرم عقیم کردن مردان راه حل اساسی است
جامعه ما به گرسنگی جنسی مبتلاست.فکری به حالش بکنید.
چرا وقتی صحبت از ازدواج موقت می شود متاهلین به فکر فرو میروند .ازدواج موقت برای مجردین است . از طرف دیگر باید فرهنگ سازی شود تا ازدواج موقت برای دختران در مراحل بعدی زندگی مشکلاتی ایجاد نکند که فکر کنم به چندین دهه زمان نیازمندیم.
هميشه اين سوال براي من مطرح است وقتي از افتخارات شيعه به روز بودن تصميمات مراجع ديني بر اساس نياز جامعه است پس چرا علماي ديني نمي توانند اين مشكل اصلي جامعه كه همانا ريشه در بسياري از مشكلات ديگر دارد حل نمايند؟
با نظر دهنده ششم موافقم.
متاسفانه د ر بحث ازدواج موقت تنها به مرد و نياز پسرهاي جوان نگاه مي شود و اصلاً خانمها بحساب نمي آيند از طرفي چرا فكر مي كنيم هر آنچه كه در قرآن در شرايط خاص اجنماعي ، سياسي و اقتصادي حكمي از جانب حضرت حق صادر شده باشد بايد همان حكم را تا ابد بايد داشته باشيم چرا به شرايط و وضعيت و تحولاتي كه در دنيا و در آدمها بوجود آمده است توجهي نمي كنيم چرا قرآن را آنگونه كه هست الگو قرار نمي دهيم و توجه به زمان و مكان نمي شود مگر قبول نداريم كه هر آيه از قرآن شان نزول دارد
عجب بحث شیرینی بوده که 23 هزار نفر تا الان که ده صبح پنجشنبه است از این مطلب دیدن کردن !
"شمارا به خدا خجالت بكشيدازدواج موقت نام ديگر زنا است ايا همين كساني كه اين را مطرح ميكنند حاضرند كسي با اعضاي خانواده اينها اين كار را بكند"
هولناک بی شرف چرا این مهملات را انتشار می دهی؟
با با ما متاهل ها هم دل داريم . ما رو نكوبين ديگه!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل