بازدید 4578

ادامه تلاش‌ها برای مهار آتش‌سوزی نفتکش ایرانی

کد خبر: ۷۶۲۴۵۲
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۳ 08 January 2018

نیروهای امدادرسان روز دوشنبه برای دومین روز همچنان در تلاش برای مهار آتش سوزی نفتکش ایرانی بودند که به دنبال برخورد با یک کشتی باری در سواحل شرقی چین آتش گرفت.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، شبکه تلویزیونی CCTV چین با اشاره به اظهارات کارشناسان در تیم امداد، اعلام کرد نگرانی‌های فزاینده‌ای وجود دارد که این نفتکش که شب شنبه در دریای چین شرقی با یک کشتی باری برخورد کرد، ممکن است منفجر و غرق شود.

شدت آسیب محیط زیستی و وسعت لکه نفتی از این کشتی هنوز معلوم نیست، اما این فاجعه ممکن است بدترین فاجعه از سال ۱۹۹۱ باشد که طی آن ۲۶۰ هزار تن نفت سواحل آنگولا را آلوده کرد.

نیروی دریایی آمریکا یک هواپیمای نظامی را برای کمک به جست‌وجو که منطقه‌ای به وسعت ۱۲ هزار و ۳۵۰ کیلومتر مربع را در برمی‌گیرد اعزام کرد اما در بیانیه‌ای اعلام کرد مکان هیچ یک از ۳۲ خدمه مفقود این نفتکش را شناسایی نکرده است.

شبکه CCTV چین روز دوشنبه اعلام کرد تا ساعت هشت صبح به وقت محلی گروه جست‌وجو هیچ یک از ملوانان مفقود را پیدا نکرده بود. نفتکش سانچی تحت مدیریت شرکت ملی نفتکش ایران در حدود ۱۶۰ مایل دریایی سواحل چین نزدیک شانگهای و در دهانه دلتای رودخانه یانگ‌تسه در شب شنبه با کشتی "سی اف کریستال" برخورد کرد.

شبکه تلویزیونی دولتی چین روز دوشنبه تصاویری از قایق‌هایی را نشان داد که با شعله‌های آتش و دود سیاهی که از این نفتکش بلند می‌شود، مبارزه می‌کردند. چین چهار کشتی امدادرسانی و سه قایق پاکسازی به محل اعزام کرده، در حالی که کره جنوبی یک کشتی و یک هلی‌کوپتر اعزام کرده است.

این نفتکش که در پاناما به ثبت رسیده، از ایران به مقصد کره جنوبی در حرکت بود و ۱۳۶ هزار تن میعانات معادل حدود یک میلیون بشکه به ارزش حدود ۶۰ میلیون دلار بر مبنای قیمت نفت جهانی را حمل می‌کرد.

کشتی باری که حامل غله آمریکا بود، صدمه مختصری دیده و ۲۱ خدمه آن که همگی تبعه چین هستند، نجات پیدا کرده‌اند.

شرکت "هانوا توتال پتروشیمی" کره جنوبی که قرار بود این محموله را دریافت کند، اعلام کرد به دنبال راهی برای جایگزینی محموله از دست رفته است. سخنگوی این شرکت اعلام کرد: "هانوا توتال پتروشیمی" ممکن است از ذخایر خود استفاده کرده و از ایران یک محموله دیگر درخواست کند یا میعانات مورد نیاز خود را از قطر تامین کند.

به گفته این سخنگو، این حادثه تاثیری بر فعالیت‌های این شرکت نداشته است.

شرایط جوی نامساعد در شب شنبه دسترسی به این نفتکش را برای تیم امدادرسانی دشوار ساخت و از سوی دیگر، گاز سمی که از نفت شعله‌ور متصاعد می‌شود، خطر بزرگی را ایجاد کرده است.

تلاش برای مهار نشت میعانات که فوق‌العاده سمی بوده و نسبت به نفت معمولی احتمال انفجار بالاتری دارند، ممکن است دشوار باشد.

میعانات در فشار و شرایط دمایی خاصی مایع هستند و اغلب زمانی که در معرض هوای معمولی قرار می‌گیرند در هوا بخار شده یا در آب حل می‌شوند. میعانات به شکل مایع، بدون رنگ و بدون بو هستند که تشخیص نشت آن در سطح آب را دشوارتر می‌کند.

این نفتکش همچنین حامل سوخت کشتیرانی معروف به بانکر بوده که بی‌نهایت سنگین و سمی است با این‌همه اگر نشت پیدا کند احتمال انفجار کمتری دارد.

دپارتمان ناوبری اداره دریایی شانگهای اعلام کرد برخورد این دو کشتی بر ترافیک ورود و خروج کشتی‌ها از شانگهای که یکی از بزرگترین و پرازدحام‌ترین بنادر جهان است و همچنین بنادر واقع در رودخانه یانگ‌تسه تاثیری نداشته است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل