بازدید 4108

رشد شاخص، واقعی یا حباب؟

شاخص کل بورس هفته ها است که روند رو به رشد را آغاز کرده و سبزپوش است. بورس بازان مسلط، روزهای پررونقی را سپری می کنند و حال خوشی دارند؛ اما واقعا رشد شاخص حباب بوده یا با منطق حاصل شده است؟
کد خبر: ۷۵۹۷۰۱
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۴ 29 December 2017

شاخص کل بورس هفته ها است که روند رو به رشد را آغاز کرده و سبزپوش است. بورس بازان مسلط، روزهای پررونقی را سپری می کنند و حال خوشی دارند؛ اما واقعا رشد شاخص حباب بوده یا با منطق حاصل شده است؟

به گزارش خبرنگار مهر، شاخص بورس چند هفته ای است که شرایط مناسبی را سپری می کند و هر روز حتما این رشد در بازار، شاخص را به سمت رکوردهای جدیدتر پیش می برد. هفته گذشته هم اگرچه در پایان آخرین روز معاملات هفتگی شاخص اندکی افت کرد و به ٩٧ هزار واحد رسید؛ اما در همان ساعات ابتدایی آغاز معاملات به ٩٨هزار و ٥٠٠ واحد هم رسیده بود.

تمام اینها در شرایطی است که بسیاری از فعالان بازار سرمایه انتظار رسیدن بازار سرمایه ایران به باشگاه دارندگان شاخص ١٠٠ هزار واحدی را دارند. اما برخی ها هم این شک و شبهه را مطرح می کنند که رشد شاخص واقعی نیست و به همین دلیل هم نمی تواند خیلی پایدار باشد. 

اکنون حال بازار سرمایه خوب است؛ هرچند ممکن است این حال خوب موقتی باشد؛ بسیاری از کارشناسان و منتقدان، متفق القول بر روی این موضوع باور دارند که عوامل حقیقی منجر به حرکت مناسب شاخص بورس به سمت افزایش شده است و اگر هم حبابی کوچک در کار باشد، رشد شاخص را نمی تواند به صورت کامل، تحت الشعاع قرار دهد. 

تحلیل سکاندار بورس از شاخص

شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، در خصوص رشد بازار سرمایه و افزایش مداوم شاخص در سال جاری می گوید: عوامل داخلی و بین المللی، در رشد شاخص اثرگذار بوده و مواردی از جمله اعطای تسهیلات، نرخ ارز و افزایش قیمت جهانی فلزات بر روی شاخص اثرگذار بوده است.

وی در خصوص جزییات فرمول محاسبه شاخص بورس البته به این نکته اشاره می کند که فرمول این محاسبه، منطبق بر شاخص های بین المللی است و البته رشد شاخص ناشی از صنایع متنوعی بوده است؛ به نحوی که در دولت دوازدهم فلزات اساسی ٣٧٦٤ واحد، محصولات شیمیایی ٣٦٨٦ واحد، استخراج کانه های فلزی ١٧١٩ واحد و مخابرات ١٠٩٣ واحد بر روی شاخص اثر گذاشته است؛ ضمن اینکه رشدها در دنیا ناشی از فرصتهای رشد آتی شرکتها است و در برخی مواقع خوش بینی در بازار ایجاد می شود.

پیام کانال شکنی های مداوم شاخص

در این میان بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه بر این باورند که در واقع فاکتور اصلی در رشد شاخص را کامودیتی ها تشکیل می دهند؛ به این معنا که توانسته اند صنایع کالامحور را تحت تاثیر قرار دهند و سه فلز مهم این بازار هم مورد توجه سهامداران واقع شده و توانسته اند با جذابیت قابل توجه میان معامله گران، روند صعودی در پیش بگیرند.
نکته دیگری که تا حدود زیادی شاخص را تحت تاثیر قرار داده، نرخ ارز است. به خصوص اینکه بسیاری از شرکت های بورس تحت تاثیر کالاهای جهانی هستند و از تغییرات قیمت انواع ارز تاثیر می پذیرند. 

به هر حال بازدهی بازار سهام آنقدر بوده که آن را به عنوان پربازده ترین بازار حداقل میان سایر رقبا مطرح می کنند. به خصوص اینکه نگاهها واقعی تر شده است. 

امید احمدی، کارشناس بازار سرمایه، در خصوص دلایل رشدهای پیاپی شاخص بورس در هفته های گذشته می گوید: به طور معمول رونق بازار سرمایه در گرو اتفاقات داخلی کشور  و نیز تحولات بین المللی است؛ به این معنا که در سطح جهانی، مجموعه عوامل رخ داده در ماه های گذشته، بهانه‌ و دلایل مناسب و منطقی را برای رونق نسبی معاملات بورس و کلیت بازار سهام در پی داشته است.

وی اضافه کرد: تعادل قیمت جهانی نفت و افزایش آرام آن، این روزها موجب شده تا قیمت جهانی هر بشکه نفت به حدود ۶۵ دلار برسد که نسبت به یکی دو سال گذشته که قیمت طلای سیاه ۴۰ دلار در هر بشکه بود اتفاق و خبر خوبی برای اقتصاد نفتی کشور ما است.

تمام این ها در شرایطی است که برخی از فعالان بازار سرمایه بر این باورند که رشد شاخص تا حدی غیرواقعی و حباب گونه است؛ چراکه همچنان اقتصاد ایران در رکود به سر می برد و همین امر باور این را مشکل می کند که بازار سهام در ایران هر روز با رشد مواجه باشد. به هر حال این اظهارنظرها و تفاوت دیدگاهها اکنون بر سر واقعی بودن یا نبودن رشد شاخص وجود دارد.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر