بازدید 22354

چرا غیبت ایران در رأی‌گیری قطعنامه درباره میانمار، ربطی به چین و روسیه ندارد؟

پس از انتشار فهرست آرای قطعنامه حقوق بشر میانمار، عده‌ای این گمانه را مطرح کرده‌اند که ایران برای حفظ روابط خود با چین و روسیه، در رأی‌گیری علیه میانمار شرکت نکرده است. برای رد این ادعا دو دلیل متفاوت قابل طرح است.
کد خبر: ۷۵۸۸۴۱
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۰ 26 December 2017

عدم حضور ایران در رأی‌گیری کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل در خصوص میانمار، نمونه جدیدی از موقعیت‌هایی است که یک کشور در دوراهی پذیرش دو گزینه متضاد که هر دو به حال آن مضر هستند، تصمیم می‌گیرد در رأی‌گیری یک سازمان بین‌المللی غیبت کند.

به گزارش «تابناک»؛ روز دوشنبه، چهارم دی ماه، کمیته سوم مجمع عمومی ملل متحد با تصویب قطعنامه‌ای از دولت میانمار خواست تا به کارزار نظامی علیه اقلیت مسلمان در آن کشور پایان دهد، اجازه دهد امدادگران و کمک‌های انسان‌دوستانه به اقلیت روهینگیا برسند، بازگشت امن پناهجویانی که از کشور گریخته‌اند را فراهم سازد و به این اقلیت حق شهروندی دهد.

در این قطعنامه که «سازمان همکاری اسلامی» آن را پیشنهاد کرده، همچنین از آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل، خواسته شده است تا برای میانمار یک نماینده ویژه انتخاب کند.

۱۲۲ عضو از شرکت‌کنندگان در رأی‌گیری سازمان ملل به قطعنامه رأی «آری» دادند. ۲۴ عضو رأی ممتنع دادند و ۱۰ کشور نیز با آن مخالفت کردند. علاوه بر میانمار کشورهای روسیه، چین، سوریه، بلاروس یا ویتنام از مخالفان قطعنامه بودند.

ایران و میانمار فاقد روابط دیپلماتیک هستند و در شرایطی که ایران در ماه‌های گذشته از حامیان اصلی اقلیت مسلمان این کشور بوده است، عدم حضور ایران در رأی‌گیری کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل، باعث طرح این گمانه به ویژه از سوی رسانه‌های بیگانه شده است که ایران دست از حمایت از اقلیت مسلمان میانماری کشیده و یا این که تحت تأثیر مواضع روسیه و چین از شرکت در رأی‌گیری در این خصوص خودداری کرده است، ولی همان گونه که در توضیح نمایندگی ایران در سازمان ملل هم آمده است، ایران علی‌رغم انتقادات شدید خود از رفتار دولت میانمار ـ که از جمله از سوی نماینده ایران در جلسه مجمع عمومی هم بیان شده است ـ نمی‌خواهد اجازه دهد سوءاستفاده از کشورهای غربی سازمان ملل به عنوان رویه‌ای برای فشار بر کشورهای دیگر تبدیل شود.

توضیح نمایندگی ایران در سازمان ملل درباره چرایی غیبت ایران در رأی‌گیری

در توضیح دفتر نمایندگی ایران در نیویورک درباره رأی به محکومیت دولت میانمار در سازمان ملل آمده است: کشورمان طی سه دهه اخیر، یکی از قربانیان مستمر سیاست زدگی کمیته سوم در قبال وضعیت های کشوری بوده است. تعداد کشورهایی که در کمیته سوم قطعنامه حقوق بشری دارند، اصولا به تعداد انگشتان یک دست هم نمی رسد و ایران همواره یکی از مشتریان این فهرست نامیمون بوده است. فهرستی که صرفا اهداف سیاسی بانیان آن را دنبال می نماید (برای نمونه عربستان بانی قطعنامه ضد سوریه و کانادا بانی قطعنامه ضد ایرانی است). سیاست اصولی ایران در قبال طرح وضعیت های کشوری در کمیته سوم مخالفت با آن بوده است.

ایران طی سال ها و در همه سخنرانی های خود کمیته سوم را سیاست زده و برای طرح وضعیت های کشوری نامناسب برشمرده است. این سیاست اصولی با توجه به اقدامات خصمانه کشورهای غربی و سواستفاده آنها از کمیته سوم علیه کشورمان همچنان پابرجاست. بسیاری از کشورهای همفکر در موضوع حقوق بشر مثل چین، سوریه و روسیه علیه قطعنامه میانمار رأی دادند و کشورهایی نظیر کوبا هم در رأی گیری شرکت نکردند. کشورمان نیز هنگام تصویب قطعنامه در کمیته سوم بیانیه ای در محکومیت اقدامات دولت میانمار و تقدیر از دولت بنگلادش قرائت نمود که در اسناد کمیته درج شده است. نهایتا کشورمان با اشاره به سیاست اصولی خود مبنی بر بی اعتباری کمیته سوم برای اقدام معنی دار در قبال وضعیت های کشوری، بر عدم مشارکت در رأی گیری بر روی قطعنامه میانمار تأکید کرد. عدم مشارکت صرفا منعکس کننده موضع ایران در قبال کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل است و ارتباطی با موضوع قطعنامه ای خاص ندارد، چه اینکه ایران از طریق سازمان همکاری اسلامی هم بانی قطعنامه مذکور بوده و همچنان نیز بانی آن است.

کمیته سوم مجمع عمومی چیست و ایران چه مشکلی با آن دارد؟

مجمع عمومی سازمان ملل به‌عنوان نهادی مشورتی و متشکل از تمامی اعضای این سازمان، نشست‌های سالانه خود را هر ساله طی ماه‌های سپتامبر تا دسامبر در مقر این سازمان در نیویورک برگزار می‌کند. هر یک از 193 دولت عضو سازمان ملل می‌توانند یک شخص را به ‌نمایندگی از خود در هر یک از شش کمیته اصلی زیرمجموعه مجمع عمومی داشته باشند.

کمیته‌های اصلی مجمع عمومی سازمان ملل متحد عبارتند از؛

کمیته اول: خلع سلاح و امنیت جهانی

کمیته دوم: اقتصادی و مالی

کمیته سوم: اجتماعی، بشردوستانه و فرهنگی

کمیته چهارم: ویژه سیاسی و استعمارزدایی

کمیته پنجم: اداری و بودجه

کمیته ششم: حقوقی

مسأله حقوق بشر از جمله موضوعاتی است که در دستور کار کمیته سوم قرار دارد و طی پانزده سال گذشته، هر ساله با تلاش کشورهای غربی و به ویژه کانادا، قطعنامه‌هایی را علیه ایران تصویب کرده است. برخی از کشورهای عربی به رهبری عربستان نیز در این فرایند ضدایرانی با کشورهای غربی همراهی می‌کنند.

آخرین این قطعنامه‌ها در نوزدهم نوامبر امسال با 83 رأی مثبت، 36 رأی منفی، 62 رأی ممتنع و با غیبت 12 کشور در رأی‌گیری به تصویب رسید.

منطق عدم مشارکت ایران در رأی‌گیری قطعنامه میانمار چیست؟

قاعدتا نوع رفتار ایران در قبال قطعنامه‌ مجمع عمومی در خصوص میانمار موضوع بحث و بررسی مفصلی در دستگاه‌های ذیربط بوده و جمع‌بندی نظرات متفاوت مسئولان نهایتا به این ختم شده است که ایران نه به قطعنامه پیشنهادی سازمان همکاری اسلامی رأی مثبت دهد و نه رأی منفی و نه حتی رأی ممتنع، بلکه بهتر این دانسته شده است که نماینده ایران در رأی‌گیری حاضر نشود.

در تعیین رأی هر کشور در چنین مواردی چندین عامل نقش دارند؛

مهم‌ترین عامل، سیاست اصولی هر کشور در خصوص موضوع مورد بررسی است. برای مثال ایالات متحده با اغلب قطعنامه‌های علیه اسرائیل مخالفت می‌کند، برای کشورهای اروپایی موضوع حقوق بشر عامل تعیین‌کننده و مهمی است. ژاپنی‌ها بر مخالفت با سلاح‌های هسته‌ای اصرار دارند و کشورهای اسلامی بر حمایت از مردم فلسطینی اصرار دارند.

در این مورد خاص آن گونه که نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل اعلام کرده است، سیاست اصولی جمهوری اسلامی، رأی منفی به قطعنامه‌هایی است که در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل در خصوص مسأله حقوق بشر به رأی گذاشته می‌شوند.

طیفی از کشورها مانند روسیه، چین، کوبا، بلاروس، الجزایر و ایران در این سیاست اصولی با یکدیگر شریک هستند و معتقدند که کشورهای غربی از ادعای نقض حقوق بشر به عنوان اهرمی برای فشار به مخالفان خود استفاده می‌کنند. به همین سبب این کشورها به قطعنامه‌های حقوق بشری خواه در مورد ایران مطرح شده باشد، یا سوریه و یا میانمار رأی منفی می‌دهند.

اما مورد میانمار برای ایران، متفاوت از سایر قطعنامه‌های حقوق بشری است. ایران در ماه‌های گذشته از مدافعان سرسخت حقوق اقلیت مسلمان میانمار بوده و به همین سبب دولت میانمار که تا سال گذشته به قطعنامه‌های ضدایرانی رأی منفی می‌داده است، با توجه به مواضع ایران، امسال در رای‌گیری قطعنامه علیه ایران شرکت نکرده است تا دلخوری خود را از ایران نشان دهد.

به احتمال زیاد در جریان تصمیم‌گیری در خصوص نوع واکنش ایران به قطعنامه مربوط به میانمار گزینه حمایت از قطعنامه و عدول از سیاست همیشگی ایران به طور جدی مطرح شده است ولی در سبک و سنگین کردن نهایی، تصمیم میانه‌ای اتخاذ شده است. ایران رأی منفی خود به قطعنامه ضد سوری را تکرار نکرد و در عین حال به قطعنامه علیه میانمار هم با توجه به سیاست اصولی خود درباره کمیته سوم مجمع عمومی رأی مثبت نداد. بین دو گزینه رأی ممتنع و عدم شرکت در رأی‌گیری با توجه به برداشت‌های متفاوتی که از این دو رأی می‌شود، تصمیم نهایی این شده که ایران در رأی‌گیری شرکت نکند.

رأی ندادن میانمار به نفع ایران در جریان تصویب قطعنامه حقوق بشری ماه گذشته علیه ایران، نشان‌دهنده سومین عامل مهم در تعیین نوع رفتار هر کشور در مقابل قطعنامه‌های ملل متحد است. عامل مهم در این مورد، وضعیت روابط دو کشور است. میانماری‌ها هر سال به قطعنامه‌های ضدایرانی رأی منفی می‌دادند ولی امسال با توجه به وضعیت جدید پیش آمده، تصمیم گرفته‌اند از شرکت در رأی‌گیری خودداری کنند.

آیا در رأی‌گیری در خصوص میانمار، ایران ملاحظه چین و روسیه را کرده است؟

پس از انتشار فهرست آرای قطعنامه حقوق بشر میانمار، عده‌ای این گمانه را مطرح کرده‌اند که ایران برای حفظ روابط خود با چین و روسیه، در رأی‌گیری علیه میانمار شرکت نکرده است. برای رد این ادعا دو دلیل متفاوت قابل طرح است.

دلیل نخست اینکه همان گونه که اشاره شد، رفتار ایران برآمده از موضع اصولی ایران در قبال کمیته سوم مجمع عمومی است و این که رأی مخالف معمول گروه کشورهای مخالف قطعنامه‌های حقوق بشری، به خاطر اشتراک نظر و منافع آنهاست و نه به خاطر ترس و ملاحظه از یکدیگر.

دلیل دومی که می‌توان مطرح کرد، یادآوری مواردی است که ایران به خاطر سیاست‌های کلی خود از جمله در خصوص حفظ تمامیت ارضی کشورها در مجمع عمومی به گونه‌ای رأی داده است که سبب دلخوری مستقیم روسیه از ایران شده است. از جمله این موارد، رأی ایران در خصوص قطعنامه‌ای است که مجمع عمومی در سال 2014 در خصوص حفظ یکپارچکی سرزمینی اوکراین تصویب کرد.

در این مورد علی‌رغم این که روسیه انتظار داشت، ایران به قطعنامه پیشنهادی رأی منفی دهد و با وجود این که کشورهای مهم آسیایی مانند چین، هند و پاکستان به همراه تعداد زیادی از کشورهای آفریقای به قطعنامه رأی ممتنع دادند، ولی ایران از شرکت در رأی‌گیری خودداری کرد که سبب دلخوری مقامات روس از ایران هم شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۳
در انتظار بررسی: ۲۲
انتشار یافته: ۶۵
احسنت بالاخره در یک موضوع منافع ملی !!! (نه ترس از روسیه و چین....) در نظر گرفته شد .ای کاش در مسائل اطراف خودمان هم به منافع ملی توجه کنیم؟؟؟!!!!
به به. خون مسلمان و کعبه پس چه شد.
ما هم باور کردیم!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
بیخود آسمون ریسمون بهم بافتن نکته اصلی اینه که چرا چین و روسیه و کره شمالی و سوریه بر علیه کشتار مسلمانان میانمار موضع نگرفتند و در اضل از متجاوزان حمایت کردند
کلا با کلمه بشر مشکل داریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
مخصوصاً اگر حقوق هم داشته باشد !!!
خوب از ایران قبول. ولی سوریه چرا؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
پوتین رو دست کم گرفتین؟!
مهم نیست ما چه توجیهی برای رفتار خود داریم ، مهم این است که افکار عمومی چه نتیجه ای می گیرند ،
ظاهر قضیه همراهی ایران با چین و روسیه است ، زیرا اصولا" در برسی صف بندی های جهانی، فقط سیاست ابرقدرتها برسی می شود و دیگر مهم نیست کشورهای کوچکتر چه دلیلی برای رفتار خود دارند ،
همین که روسیه و چین از کیم و اردوگاه های کار او یا از حکومت نظامیان برمه یا جدا کردن گریمه از یک کشور دیکر حمایت می کنند برای من کافیست!
"در این مورد علی‌رغم این که روسیه انتظار داشت ایران به قطعنامه پیشنهادی رای منفی دهد و با وجود این که کشورهای مهم آسیایی مانند چین، هند و پاکستان به همراه تعداد زیادی از کشورهای آفریقای به قطعنامه رای ممتنع دادند ولی ایران از شرکت در رای‌گیری خودداری کرد که سبب دلخوری مقامات روس از ایران هم شد."

آخ آخ برید از دلش دربیاریدددد خوب!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
ای جان !!! فکر کنم تا الان یه جوری درش اوردن از دلش :))
اگر اینطور است پس چرا اصلا در مجمع سازمان ملل حضور دارید؟!!!!
حمایت از کشورهای مسلمان نباید با مصلحت اندیشی باشد و هر کجا و هرکس ظلم نماید باید عنوان شده و برخورد گزینشی صورت نگیرد
عدم شرکت ایران در رای گیری در خصوص محکومیت میانمار توجیه جالبی بود ،
رطب خورده منع ربط چون کند. !؟.
بهانه نیاورید یا سازمان ملل را قبول دارید یا نه " آره ولی نه" نمیشه
مي گفتيم شده ايم مستعمره روس و چين نمي خواستيد باور کنيد حال با اين عدم مشارکت جهت نجات مسلمانان ميانمار ثابت شد که افسار کشور را داده اند به روسيه و چين! چطور مردم مسلمان يمن مظلوم واقع شده و ايران پشتيباني مي کند ولي خون مسلمان ميانمار با آنها فرق دارد
چرا همه چیز را مذهبی یا سیاسی می کنیم. روهینجا نام قبیله است در هند که خوب مسامان هم هستند ولی وقتی انگلیسیها برمه را مستعمره کردند .برای اداره و کنترل مردم برمه روهینجا و سربازان انها را که به خدمت انگلیس بودند به انجا بردند و حالا مردم برمه که مستقل شدند انها را نمی خواهند. در ایران و جنگ دوم هم همین بود و سربازان هندی تحت امر انگیسیها به ایران امدند. اگر حالا هم ان هندیها و بنگلادشیهای مسلمان در ایران یا بوشهر بودند ایا ما انها را ایرانی می دانستیم و از ادامه حضور انها در ایران دفاع میکردیم؟
ایران رای منفی خود به قطعنامه ضد سوری را تکرار نکرد!

بالاخره قبول دارید یا نه؟!
چطور صداوسیما خبر محکومیت دیگر کشورها توسط همین کمیته رو وقتی خوشش میاد با آب وتاب پخش میکنه؟!
آهاى تابى تابى ، بگو بينم خودت تنهايى اينها را اختراع كردى؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
نه از یکی کمک گرفته :)
توجيه نكنيد. دروغ بس است.
اگر همین کمیته سوم اقدامات اسرائیل در نقض حقوق فلسطینیان را محکوم می کرد آیا بازهم ایران در رای گیری شرکت نمی کرد؟

بعید می دانم. چون توضیحات شما و نماینده ایران در سازمان ملل فقط "توجیه" است.
رفیق پوتین امر فرموده رای ندهیم
با نام خدا .

با سلام و تحیات الهی .

امام علی (ع ) میفرمایند : سخن حق را از هر کس شنیدی بپذیر .

سیاست ایران در قبال کشور میانمار یک سیاست یک بام و دو هوا است .

شما باید قاطع باشید . حد وسطی وجود ندارد .

یا حق با مسلمانان میانمار است یا نیست .

دولت ایران بخاطر اینکه روابطش با کشور چین کمونیست تیره نشود اعلام بی طرفی کرده یا غیبت نمود در سازمان ملل .

مثل جنگ دوم جهانی که ایران اعلام بی طرفی نمو د و متفقین کشور ما را در سه محور اشغال کردند .!!!!!.........
کاش همین استدلال ها رو برای فلسطین و یمن هم داشتید
والا ما نفهمیدیم طرفدار مظلومیم یا نه سوریه چرا رای مخالف داده
سوریه و ویتنام چرا مخالفت کرده اند؟
اولا چنین توضیحات و توجیهاتی در علت عدم شرکت در رای گیری مجمع عمومی وظیفه وزارت امور خارجه یا کلا دولت است. واین مطالب شما همان حکایت مثنوی "هر کسی از ظن من " است. ثانیا این نوع برخورد با مسایل اجتماعی اصلا انسانی نیست. بالاخره قوم روهینگا مسلمان هم نباشند انسان هستند. اخلاق به ما اجازه نمیدهد با معیارهای شخصی قضایا را قضاوت کنیم.
عایا !!! من دچار توهم شدم که همین امروز صبح در توضیحات وزارت خارجه خواندم که به خاطر همفکران حقوق بشری از جمله روسیه ، چین ، سوریه این کار را کردند ؟
ما هم باور كرديم.هركاري ميكنيد عيبي نداره آب از سرمون رده،اما به شعور مخاطب توهين نكنيد....
پاسخ ها
حسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
احسنت. حرف حق و حرف دل ما رو زدی.
شعور مخاطب را هم مثل مسلمانان میانماری ارزشی ندارد
دلایل الکی بود. ما اصلا کمیته سوم رو قبول نداشته باشیم، ولی میشد در رای‌گیری شرکت کرد و بعد از اون بیانیه داد که به رغم اینکه ما با این کمیته مشکل داریم ولی بخاطر مسلمانان میانمار در رای گیری شرکت کردیم. خود حکومت ایران هم دیگه مواضع برای امت اسلامی هم نداره و مسائل دیگه از جمله فلسطین هم به دلیل لجبازی و یا هزینه‌ای که شده و باید تا آخرش رفت شده.
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۲۰:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
دقیقا برای فلسطین داریم هزینه مدیم همینطور به اشتباه ادامه میدیدم
اگر اقدامات دولت میانمار ،محکوم است ،( که هست ،) اقدامات ایران هم در قبال اقلیتهای مذهبی ،حتی شناخته شده ،واصیل ،محکوم است ،پس رطب خورده ،کی منع رطب کند ؟
نه به اون شدت کاسه داغتراز آش شدن برای فلسطینیها نه به این بینمکی ....البته مشابه اینو درکشتار مسلمانان دربوسنی وسرکوب وحشیانه مسلمانان ترکستان(که چینی های اشغالگر اسمشو سین کیانگ گذاشتن) و....دیدیم. مسلمان فقط فلسطینیهایی هستند که درجنگ ازصدام حمایت میکردند و.....
معیار دوگانه
به این ميگن سیاست یک بام و دو هوای ایران
خخخخ
یک بار هم مسئولین ما موضع عاقلانه اتخاذ کردند چرا تعجب می کنیم. منافع داخل و ملی باید همیشه در اولویت باشند.
پس اگه در مورد بیت المقدس اسرائیل فلسطین رای گیری بشه ما نباید شرکت کنیم
میانمار شیعه نبود اگر مثل لبنان و بحرین شیعه بود میشد یه کارهایی کرد
خوب اگر استدلالتان درست است به موضوع بیت المقدس هم رای ممتنع میدادید
خوب اگر استدلالتان درست است به موضوع بیت المقدس هم رای ممتنع میدادید
٤،٥ ماهه همش صحبت از كشتار و نسل كشي مسلمانان ميانمار رو صدا و سيما تو بوق و كرنا كرده، در صورتيكه هيچ كاري از دست مردم برنمياد، حتي حاضرم قسم بخورم كه خيلي از مردم نميدونن حتي ميانمار كجاست! اونوقت دقيقا موقعي كه بايد جدييت خودتونو تو عمل نشون ميداديد، يه دفعه تصميم ميگيريد نريد جلسه راي گيري؟ چه جالب!!!! همه دنيا حيران منطق شما هستند واقعا!
اتفاقا اگر بدلیل از دست ندادن چین و روسیه هم باشه موضع مبارکیه.
منافع ملی همیشه و برای همه دنیا حرف اول رو میزنه‌. احسنت به دستگاه دیپلماسی
ما هم باور کردیم!!! خخخخخ
آیا این استدلال قابل قبول است؟

در یک صورت می توان این ادعای وزارت خارجه را قابل قبول دانست و آن هم رویه ثابت ایران در قبال قطعنامه های مختلف مرتبط با این کمیته است. اما سابقه رای ایران در دوره های گذشته این مساله را نشان نمی دهد. برای مثال می توان به قطعنامه ضد کره شمالی در سال 2011 اشاره کرد که ایران به سود این کشور در آن رای گیری رای خود را ثبت کرد.

در این دولت هم همین رویه تکرار شده است و برای مثال در یکی از جلسات بررسی وضعیت حقوق بشر سوریه، ایران به سود این کشور رای خود را به ثبت رسانده است.
خیلی از کشورها اینگونه سیاسی کاری ها در مسایل مختلف در جهت منافع ملی شان و مردم شان انجام می دهند جمهوری اسلامی ایران هم اگر در راستای چنین برداشتی اینگونه عمل کرده هیج اشکالی ندارد. اگر در سال 2014 ما رای دیگری بنا به ملاحضات سیاسی و مسله اتمی دادیم و امروز گونه ای دیگر هیچ اشکالی ندارد. ولی فراموش نکنید ما کشوری انقلابی هستیم که اصول و سیاست های مان ثابت و باتغییر دولت ها عوض نمی شود به خاطر ارزش هایمان سفارت های مختلفی را تسخیر کرده ایم، به کشور های مختلفی در منطقه کمک های نقدی و مستشاری کرده ایم در قانون اساسی مان به آن اذعان کرده ایم و مهمتر از انقلابی خونین کرده ایم برای کمک به مظلمان جهان و علی الخصوص مسمانان جهان! ولی از جوک منافع ملی که بگذریم، متاسفانه طناب بعضی کشور هابعضی جاهاش پوسیده است زیاد نباید به اش آویزن شد!
چون میانمار واقعا به قطعنامه های علیه ایران رای داده است شایسته بود که ایران هم آب وچشم داشته باشد چون دنیا بده و بستان است .ازاین دست بگیر به آن دست بده .تصمیم ایران عاقلانه بود ومنافع ملی در نظر گرفته شد.
وضعیت مسلمانانی که بدست چین کشتار می شوند از فلسطین فجیعتر است
چرا روسیه چین و سوریه رای مخالف دادند؟
الان آمریکا بهتره یا اینا؟
پس مسلمان بی مسلمان
از تابناک انتظار نداشتیم
مواردی که ایران در همین کمیته رای مثبت علیه اسراییل داده، یا رای منفی برای کریمه و سوریه داده منتشر شده!!
غرب با دولت ميانمار مشكل دارد وميخواهد قدرت حاكم درميانماررابحاشيه براند جاى ايستادن ما كنار دشمنان ما نيست
ما نباید راه منافقان را ادامه دهیم.
فرق مسلمانان مظلوم و بی پناه میانمار که دولت میانمار با آنها بسیار وحشیانه برخورد می کند با مردم فلسطین چیست چرا نمایندگان ما فقط برای فلسطین قطع نامه صادر می کنند والله این آدم های بی پناه نیاز به کمک همه انسان ها دارند فقط یک لحظه خود را جای آنها بگذاریم ببینیم واقعا تحمل پذیر است لعنت به این دولت میانمار
ملاحظات سیاسی بوده چون چین و روسیه مخالف بودن ایران هم خوب تکلیفش روشنه دیگه.؟!
پس قلب اقا امام زمان چی میشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
فریاد ایران گوش فلک رو کر کرده بود که وامظلوماه !جهان سکوت مرگبار نموده.اماجهان فریاد زدند وایران غایب بود !! در مورد افغانستان هم فقط شعار میداد وبیگناهان راپناهنده را در اوج جنگ طالبان صدها هزارنفری دیپورت می کرد !!!
در اشغال چچن دم برنیاورد .در سرکوب مسلمانان ترکستان چین سکوت کرد !!!
.توضیح زیاد نشانه ضعف است. علت یک چیز این است و آن اینکه آقایون در میانمار منافعی نمی بینند. این گناه بزرگ بر دوش دولت و حکومت ایران است که برخلاف ادعای خود در دفاع از حقوق ستمدیدگان تنها ازین مساله دنبال اهداف و سیاست بازی خود بوده است. همچنان که سالیان گذشته چشم خود را برروی رنج م محنت مسلمانان چچن تحت ظلم روسیه بست. امروز هم این موضوع به وضوح به اثبات رسید.
خنده داره.... ما مستعمره روسیه و چین شدیم و خبر نداشتیم و هی مرگ بر آمریکا میگیم
با اين راي ثابت كردند كه مسلمان با مسلمان فرق داره
کار وزیر خارجه خوب بود احسنت
باید ظریف به خاطر این کار استیضاح شود .
حق را بگویید گرچه به ضرر شما باشد!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر