بازدید 9641
پیمانه اقتصادی؛

از «تورم ۸ درصدی آذرماه به روایت مرکز آمار» تا «نتیجه نظرسنجی از خریداران خودروهای سواری»

این پیمانه تیترهایی همچون قیمت جهانی طلا تا اواسط 2018 میلادی کاهش خواهد یافت، اروپا ناقض مقررات سازمان تجارت جهانی است، بازار اوراق مسکن؛ فشار تقاضا بر «تسه»ها، افزایش 90 سنتی قیمت نفت ایران در هفته‌ای که گذشت، افزایش 2.5 دلاری قیمت طلا در بازار جهانی، ژاپن بودجه سال جدید مالی خود را چند میلیارد دلار بست؟ و قیمت پراید در عراق را در بر دارد.
کد خبر: ۷۵۷۶۰۴
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰ 23 December 2017

از «تورم ۸ درصدی آذرماه به روایت مرکز آمار» تا «نتیجه نظرسنجی از خریداران خودروهای سواری»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبر‌ها و رویدادهای جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیترهایی همچون قیمت جهانی طلا تا اواسط 2018 میلادی کاهش خواهد یافت، اروپا ناقض مقررات سازمان تجارت جهانی است، بازار اوراق مسکن؛ فشار تقاضا بر «تسه»ها، افزایش 90 سنتی قیمت نفت ایران در هفته‌ای که گذشت، افزایش 2.5 دلاری قیمت طلا در بازار جهانی، ژاپن بودجه سال جدید مالی خود را چند میلیارد دلار بست؟ و قیمت پراید در عراق را در بر دارد.

تورم ۸ درصدی آذرماه به روایت مرکز آمار

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، شاخص کل (بر مبنای١٠٠=١٣٩٥) در آذر ماه سال ١٣٩٦ برای کل کشور، مناطق شهری و مناطق روستایی به ترتیب عدد ۱۱۰.۴، ١١٠.٣و ١١١.٠ را نشان می‌دهد که نسبت به ماه قبل برای کل کشور و مناطق شهری ٠.٧ درصد و برای مناطق روستایی ١.٠ درصد افزایش یافته است. افزایش شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای کل کشور و مناطق شهری ٨.٩، درصد و برای مناطق روستایی ٩.٠ درصد است که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل برای کل کشور و مناطق شهری تغییری نداشته است و برای مناطق روستایی ٠.٢ واحد درصد کاهش یافته است. درصد تغییرات شاخص کل (نرخ تورم کالاها و خدمات مصرفی خانوار) در دوازده ماه منتهی به آذر ماه سال ١٣٩٦ نسبت به دوره مشابه سال قبل برای کل کشور ٨,٠ درصد، مناطق شهری ٧.٨ درصد و مناطق روستایی ٩.٢ درصد است که نسبت به همین اطلاع در آبان ماه ١٣٩٦، برای کل کشور و مناطق روستایی ٠.٢ واحد درصد و مناطق شهری ٠.٣ واحد درصد افزایش یافته است. جزئیات بیشتر

کاهش بهای نفت با افزایش تولید نفت آمریکا و ازسرگیری عرضه ی نفت از خط صادراتی فورتیس

روز جمعه قیمت نفت کاهش یافت. این در حالی است که اواخر روز پنجشنبه، قیمت نفت افزایش یافته بود و به بشکه ای ۶۵ دلار رسید. از دلایل افزایش قیمت نفت در روز جاری، راه اندازی مجدد خط لوله ی صادرات نفت فورتیس در ماه ژانویه ی سال آینده میلادی و افزایش تولید نفت خام آمریکا عنوان شده است. روز جمعه قیمت نفت کاهش یافت. این در حالی است که اواخر روز پنجشنبه، قیمت نفت افزایش یافته بود و به بشکه ای ۶۵ دلار رسید. از دلایل افزایش قیمت نفت در روز جمعه، راه اندازی مجدد خط لوله ی صادرات نفت فورتیس در ماه ژانویه ی سال آینده میلادی و افزایش تولید نفت خام آمریکا عنوان شده است. به نقل از رویترز، امروز قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز پنجشنبه ۱۹ سنت (۰.۱ درصد) کاهش یافت و این نفت در بازار بشکه ای ۶۴.۸۱ دلار معامله شد، این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت با کاهشی ۲۰ سنتی (۰.۳ درصد) بشکه ای ۵۸.۱۶ دلار صورت گرفت. لازم به ذکر است که نفت برنت در هفته های گذشته بشکه ای ۶۵.۷۰ دلار معامله شده بود. رسیدن قیمت نفت برنت به این سطح از دو سال و نیم گذشته بی سابقه بوده است. این در حالی است که قیمت نفت در اوایل روز جاری به بالاترین سطح خود در دو سال و نیم گذشته نزدیک شده بود.  همچنین، به گفته ی معامله گران بازار نفت، یکی از دلایل کاهش قیمت نفت در روز جاری، احتمال افزایش میزان فروش نفت پیش از تعطیلات کریسمس در ماه دسامبر است. 

قیمت جهانی طلا تا اواسط 2018 میلادی کاهش خواهد یافت

مؤسسه مالی گلدمن ساش در تازه ترین گزارش خود پیش بینی کرد که قیمت طلا تا اواسط سال 2018 میلادی به کمتر از 1200 دلار در هر اونس خواهد رسید. مؤسسه مالی گلدمن ساش در تازه ترین گزارش خود پیش بینی کرد که قیمت طلا تا اواسط سال 2018 میلادی به کمتر از 1200 دلار در هر اونس خواهد رسید. بر اساس این گزارش قیمت جهانی هر اونس طلا تا پایان 2020 میلادی به بیش از 1375 دلار می رسد. رشد تقاضا از سوی کشورهای نوظهور می تواند عامل مهمی برای افزایش قیمت طلا تا سال 2020 میلادی باشد. البته عملکرد قیمت نقره طی سال 2018 میلادی بهتر از طلا خواهد بود. این گزارش نشان می دهد که کاهش نگرانی ها نسبت به اوضاع سیاسی و اقتصادی جهان عامل مهمی برای کاهش تقاضای مکان امن سرمایه گذاری برای طلا و افت قیمت این فلز گرانبها تا اواسط 2018 میلادی خواهد بود. تحلیلگران مؤسسه گلدمن ساش بر این باورند که افت احتمالی قیمت طلا طی ماه های آینده ارتباطی به افزایش قیمت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال نخواهد داشت چرا که طلا و بیت کوین دارایی های کاملا متفاوتی هستند. این گزارش نشان می دهد که تصویب طرح مالیاتی دولت ترامپ که بزرگترین اصلاحات مالیاتی از دهه 1970 به شمار می رود و همچنین ادامه اجرای سیاست های پولی سختگیرانه فدرال رزرو و افزایش نرخ بهره می تواند موجب کاهش قیمت طلا در سال 2018 شود. به نقل از سایت طلا، تحلیلگران گلدمن ساش پیش بینی می کنند که قیمت طلا تا اواسط 2018 میلادی به 1200 دلار خواهد رسید. افزایش رشد اقتصادی کشورهای صنعتی و توسعه یافته می تواند عامل مهمی برای کاهش قیمت طلا در میان مدت باشد. این مؤسسه مالی آمریکایی پیش بینی کرده است که قیمت طلا در سه شش و 12 ماه آینده به ترتیب به 1225 و 1200 و 1225 دلار در هر اونس خواهد رسید. البته در بلندمدت رشد تقاضا در کشورهای نوظهور و در حال توسعه می تواند تاثیر مهمی بر افزایش قیمت طلا داشته باشد. قیمت طلا تا پایان سال 2020 میلادی به بیش از 1375 دلار خواهد رسید.

چین: اروپا ناقض مقررات سازمان تجارت جهانی است

یک سخنگوی وزارت خارجه چین گفت، اتحادیه اروپا در شرایطی پکن را به زیر پا گذاشتن مقررات سازمان تجارت جهانی متهم می کند که خود ناقض این ضوابط است. یک سخنگوی وزارت خارجه چین گفت اتحادیه اروپا در شرایطی پکن را به زیر پا گذاشتن مقررات سازمان تجارت جهانی متهم می کند که خود ناقض این ضوابط است. 'هوا چون اینگ' در مصاحبه ای در پکن گفت اتحادیه اروپا در سندی به سازمان تجارت جهانی، اتهامات بی پایه و اساسی به چین وارد کرده است. خبرگزاری شینهوا می نویسد اتحادیه اروپا در شرایطی دست به انتشار این گزارش زده است که تخطی های خود از مقررات این سازمان را نادیده می گیرد. سخنگوی چین از این اتحادیه خواست به مقررات ذی ربط سازمان تجارت جهانی پایبند بوده و تدابیری اتخاذ نکند که مناسبات تجاری طرفین را خدشه دار کند. شینهوا خاطرنشان کرده این اتحادیه در سند اخیر خود به سازمان تجارت جهانی از نحوه رشد تجاری و اقتصادی چین شکایت کرده و آن را یک خطر برای اقتصاد جهان معرفی کرده است. سخنگوی چین گفت اتحادیه اروپا با نقض مقررات سازمان تجارت جهانی و انتشار این گزارش و مقصر جلوه دادن چین راهبرد برد ـ باخت را اجرا می کند. وی تأکید کرد حرکت هایی از این دست نه تنها مغایر با مقررات سازمان تجارت جهانی است و به اقتصاد جهان لطمه می زند، بلکه خطری برای خود اتحادیه محسوب می شود. این سخنگو اضافه کرد که در سال های گذشته اقتصاد چین و برنامه های این کشور برای واردات کالا برای توسعه اقتصادی دنیا بسیار مهم بوده است و این کشور سهم مهمی در آینده اقتصادی دنیا دارد. /ایرنا

بازار اوراق مسکن؛ فشار تقاضا بر «تسه»ها

اوراق تسهیلات مسکن اسفند 94 (تسه9412) با افت هفتگی 7/ 0 درصدی کاهش ماهانه 5/ 1 درصدی و بازدهی منفی 6/ 1 درصدی را در سه‌ ماه پاییز ثبت کرد. با وجود اینکه میانگین قیمت اوراق در دو ماه ابتدایی پاییز، در سطح 76 هزار و 66 تومان قرار گرفت. اما افت آرام تقاضا در آذر، میانگین قیمت «تسه»ها را به سطح 74 هزار و 680 تومان رساند. نرخ سود واقعی وام در سطح 7/ 21 درصد قرار گرفته است. با توجه به کاهش نوسانات «تسه»ها در تابستان، با رشد تدریجی تقاضا در کنار تنوع در وام‌های ارائه‌شده از جمله صندوق یکم بانک مسکن، در پاییز نیز نوسان اوراق تسهیلات مسکن به شدت محدود شد و حبس بازه‌ای در سطح ۷۴ تا ۷۸ هزار تومان رقم خورد. به نقل از دنیای اقتصاد، چشم‌انداز خروج تدریجی مسکن از رکود، احتمال ادامه رشد تقاضا با نزدیک شدن به سال جدید را تقویت کرده است.

افزایش 90 سنتی قیمت نفت ایران در هفته‌ای که گذشت

طبق اعلام قیمت روزانه نفت در وب‌سایت Oilprice ، نفت ایران که در بنادر مختلف جهان تحویل مشتریان می‌شود قیمت‌های متفاوتی دارد.طبق اعلام قیمت روزانه نفت در وب‌سایت Oilprice ، نفت ایران که در بنادر مختلف جهان تحویل مشتریان می‌شود قیمت‌های متفاوتی دارد. بر اساس آمار مبادلات نفتی روز 21 دسامبر 2017، نفت سبک ایران در شمال غربی اروپا به‌قیمت 61 دلار و 83 سنت در هر بشکه به فروش رسیده، نفت سنگین ایران به‌قیمت 59 دلار و 93 سنت در هر بشکه و نفت ترکیبی فروزان به‌ قیمت هر بشکه 60 دلار و 18 سنت معامله شده است. همچنین نفت سبک ایران تحویل داده‌شده در مدیترانه به‌قیمت 61 دلار و 18 سنت، نفت سنگین ایران به‌قیمت 58 دلار و 3 سنت، نفت ترکیبی فروزان به‌قیمت 59 دلار و 28 سنت و نفت سروش به‌قیمت 56 دلار و 3 سنت به‌ فروش رسیده است. نفت ایران در ترمینال نفتی Sidi kerir مصر قیمت‌هایی با تفاوت بیشتر نسبت به نفت به‌فروش‌رسیده در مدیترانه و شمال غربی اروپا داشته است. نفت سبک ایران در این ترمینال نفتی به‌قیمت هر بشکه 63 دلار و 8 سنت، نفت سنگین ایران به‌قیمت 60 دلار و 93 سنت و نفت ترکیبی فروزان به‌قیمت 61 دلار و 18 سنت به‌فروش رسیده است. همچنین در آفریقای جنوبی نفت سبک ایران به‌قیمت 61 دلار و 83 سنت، نفت سنگین ایران به‌قیمت 59 دلار و 93 سنت و نفت ترکیبی فروزان به‌قیمت 60 دلار و 18 سنت معامله شده است. به نقل از تسنیم، به‌طور متوسط قیمت هر بشکه نفت ایران در بازارهای جهانی در یک هفته اخیر 90 سنت افزایش قیمت داشته است.

افزایش 2.5 دلاری بهای طلا در بازار جهانی

در معاملات دیروز بازار جهانی فلزات گرانبها هر اونس طلا 1268.5 دلار قیمت‌گذاری شد. این قیمت نسبت به روز قبل 2.5 دلار افزایش یافته است. از سوی دیگر، قیمت 1268.5 دلاری در مقایسه با متوسط قیمت یک ماه گذشته این فلز 23 دلار پایین‌تر و در مقایسه با متوسط قیمت یک سال گذشته آن 140.2 دلار بالاتر بوده است. قیمت نقره نیز 9 سنت افزایش یافت و به 16.18 دلار در هر اونس رسید. همچنین پلاتین افزایش یک دلاری قیمت را تجربه کرد و به 917 دلار در هر اونس رسید. پالادیم تنها عنصری بود که در معاملات دیروز کاهش قیمت را تجربه کرد و با 5 دلار نزول به قیمت 1024 دلار در هر اونس رسید. به نقل از فارس، تصویب طرح کاهش پرداخت مالیات ترامپ باعث شد تا کارگزاران در بازار فلزات گرانبها چشم‌اندازی بهتری را پیش‌روی خود دیده و قیمت طلا روند با ثبات بیشتری را در پیش گیرد. البته باید توجه داشت که شرایط بازار نشان می‌دهد قیمت طلا در کف خود قرار داشته و این احتمال وجود دارد که مقاومت بعدی قیمتی آن 1300 دلار در هر اونس باشد.

ژاپن بودجه سال جدید مالی خود را چند میلیارد دلار بست؟

منابع آگاه دولتی ژاپن که خواستند نامی از آنها برده نشود، اعلام کردند که دولت این کشور قصد دارد بودجه اولیه خود را برای سال مالی جدید این کشور که از سال ۲۰۱۸ میلادی شروع می شود و بخشی از آن در سال ۲۱۹ میلادی است، ۹۷.۷ تریلیون ین معادل ۸۷۲ میلیارد اعلام کند که این رقم یک رکورد جدید در ژاپن محسوب می شود. همچنین در این سال مالی، ژاپن به دلیل رونق اقتصادی و کسب درآمد بالای مالیاتی، انتشار اوراق قرضه را کاهش می دهد.منابع آگاه دولتی ژاپن که خواستند نامی از آنها برده نشود، اعلام کردند که دولت این کشور قصد دارد بودجه اولیه خود را برای سال مالی جدید این کشور که از سال ۲۰۱۸ میلادی شروع می شود و بخشی از آن در سال ۲۱۹ میلادی است، ۹۷.۷ تریلیون ین معادل ۸۷۲ میلیارد اعلام کند که این رقم یک رکورد جدید در ژاپن محسوب می شود. همچنین در این سال مالی، ژاپن به دلیل رونق اقتصادی و کسب درآمد بالای مالیاتی، انتشار اوراق قرضه را کاهش می دهد. هزینه کرد این بودجه از آوریل سال ۲۰۱۸ میلادی آغاز خواهد شد و انتظار می رود کابینه «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن لایحه این بودجه را به همراه بودجه اضافی برای سال مالی جاری این کشور را در بیست و دوم ماه دسامبر میلادی یعنی روز جمعه به تصویب برساند. بودجه ژاپن نشان می دهد که جمعیت سالخورده این کشور هزینه های رفاهی را افزایش می دهند و تنش های منطقه ای مرتبط با کره شمالی به معنای افزایش هزینه های نظامی است. تمامی این ها به این معنی است که «شینزو آبه» به دنبال حفظ سلامت مالی و احیاء سومین اقتصاد بزرگ جهان یعنی ژاپن است؛ ضمن اینکه او به رشد اقتصادی بیش از ریاضت اقتصادی علاقه مند است.

معاون سایپا: پراید در عراق از ایران گران‌تر است

معاون صادرات گروه خودروسازی سایپا با رد شایعات منتشره مبنی بر فروش خودروی پراید به قیمت ۸ تا ۹ میلیون تومان در عراق گفت: خودروی پراید در بازار عراق به قیمت ۳۰ میلیون تومان به فروش می رسد و مسائل مطرح در فضای مجازی کاملاً بی اساس است. به نقل از تسنیم، محسن جوان افزود: این مسأله به آسانی قابل راستی آزمایی است و افراد می توانند با مراجعه به کانال هایی که به صورت آنلاین در عراق اقدام به فروش پراید می کنند، قیمت این خودرو را استعلام کنند. وی با بیان اینکه بخشی از این شایعات شیطنت و فضاسازی است گفت: خودروی پراید با توجه به نیاز بازار عراق با آپشن های کمتری نسبت به محصولات داخلی درحال حاضر به قیمت 7 هزار دلار عرضه می شود که با توجه به نرخ ارز این خودرو حدود 30 میلیون تومان قیمت دارد. وی با بیان اینکه خودروهای صادراتی هزینه های جاری شامل؛ بیمه نامه شخص ثالث، هزینه های شماره گذاری و مالیات بر ارزش افزوده ندارند گفت: با این حساب، خودروی پراید به مراتب گرانتر از بازار داخلی در عراق عرضه می شود.

نتیجه نظرسنجی از خریداران خودروهای سواری

شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران با نظرسنجی از ۸۸ هزار و ۲۶۲ نفر از خریداران خودروهای سواری در تابستان امسال وضعیت رضایتمندی مشتریان از خدمات فروش شرکتهای خودروساز و واردکننده خودرو در این بازه زمانی را بررسی کرده است.شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران با نظرسنجی از ۸۸ هزار و ۲۶۲ نفر از خریداران خودروهای سواری در تابستان امسال وضعیت رضایتمندی مشتریان از خدمات فروش شرکتهای خودروساز و واردکننده خودرو در این بازه زمانی را بررسی کرده است. در این نظرسنجی شاخص‌هایی همچون "اطلاع‌رسانی و پاسخگویی"، "توجه به خواست مشتری"، "هزینه و زمان صرف شده" و "شرایط تحویل خودرو" مورد بررسی قرار گرفته است. یافته‌های این نظرسنجی نشان می‌دهد که کرمان موتور با بیشترین کاهش رضایتمندی در این حوزه روبرو بوده است. پس از آن اطلس خودرو رکورددار کاهش رضایتمندی مشتریان بوده و ایرتویا نیز با افت ۲۴ واحدی رضایتمندی مشتریان روبرو بوده است. پارس خودرو رکورددار بعدی کاهش رضایتمندی مشتریان است. رضایت مشتریان از خدمات فروش نگین خودرو نیز ۱۸ واحد کاهش یافته و میزان رضایتمندی مشتریان از خدمات فروش ایران خودرو نیز چهار واحد افت داشته است. جزئیات بیشتر

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۱۹
آپشن کمتر پراید در عراق ؟ فکر کنم بدون لاستیک میدن اونجا؟
لياقت مردم ايران در خودرو بيشتر از اين نيست.
كمپين نخريدن خودروي ٢٠ ميليون توماني را ميشكنند تا همان بنجول را ٣٠ ميليون تومان با وام ١٦ درصد بخرند !!!
اگه وضعيت خودرو در ايران به اين شکل است آنرا مرهون حمايتهاي بي چون و چراي دولت از خودروسازان هستيم .
جا دارد از دولتهاي قبل و فعلي بخاطر اين قضیه تشكر و قدرداني كنيم !
طرف تو عراق با سی ملیون گلف میخره بیان سی ملیون پول پراید بدنالبته شاید اگه به دلار بفروشید و با توجه به بی ارزشی پول ما امکانش بازم نیست
در خودرو در هر دو بخش دولتي و خصوصي اشتباه کرده ايم !
مردم عامل اصلي اين اشتباه هستند چون تا رمانيكه خريدار هست فروشنده هم هست !
تورم 8 درصدی برای ما یا مسوولین؟! اون چیزی که مردم دارن با گوشت و پوستشون حس می کنن و کمرشون رو خم کرده خیلی بیشتر از این حرفهاست
خیلی جالبه هرچی تورم پایین میاد اجناس و خدمات گرانتر شده و قدرت خرید ما هم کمتر میشه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!فکر کنم اینجوری آمار میدن تا حقوق ها رو متناسب با تورم واقعی افزایش ندن.
((معاون سایپا: پراید در عراق از ایران گران‌تر است))
شما را به خدا انقدر به شعور مردم توهین نکنید - یعنی واقعا کسانی در عراق هستند که 7500 دلار برای پراید ایرانی بدن و خودروهای دیگر خارجی که قیمت پائین تر و کیفیت بالاتری دارند رو نخرند؟!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
شاید برادران عراقی دلشون به حال سایپا می سوزه
اشتباه میکنید تورم 5 درصد هست چرا اینقدر اضافه میگید ؟ مگه نه غلامممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
قیمت ارز ،مسکن،گوشت ، مرغ و .................. سرسام آور شده اونوقت میگن تورم 8 درصده ، تازه میخواهند 50 درصد قیمت بنزین را افزایش بدهند ، شاید منظورشون از تورم چیز دیگه هست که ما نمیدانیم.
اون پرایدی ک تو عراق میدن با اختصاص امتیاز تاکسی هست وگرنه 2500 دلار بیشتر نیست
تورم 8 درصدی؟! واقعا اینها در آمارسازی زدند رودست دولت قبلی !!!
به خدا ما مردم نادان نیستیم من چند سالی ایتالیا بودم میدونم با 7000 دلار میشه ماشینهای به روزتری خرید.
عددسازی تا چه حد؟!
بابا تابی انقدر سیاه نمایی نکن برادر تورم به لطف کلید مان شده منفی 8% ....
خبر نداری قیمت ماشین از 50 میلیون تا 400 میلیون ارزان شده
خبر نداری هرروز قیمتها پایین تر از دیروز میشه
کدام تور آخه، بیچاره محمود اسمش بد دررفته بود.
خیلی با حاله؟
تورم تورم تورم 8 درصدی ====توهم توهم توهم 8 درصدی
انگار این مرکز امار عقب مانده ؟فکر کنم سال 88 باشه !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
دروغ چرا، سمند در عراق 7 میلیون. چطور پراید 30 میلیون؟؟؟؟؟
واقعامردم راچی فرض کردند؟!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار