بازدید 8809
۱
پیمانه اقتصادی؛

از «تصویب ناپلئونی طرح مالیاتی ترامپ» تا «ضرر ۳۰۶ میلیارد دلاری بلایای طبیعی به اقتصاد جهان»

این پیمانه تیترهایی همچون پایان پاییز با رشد دلار و افت یورو در بازار آزاد ارز، ثبات قیمت نفت با کاهش موجودی و افزایش تولید نفت خام آمریکا، طلای جهانی در بالاترین قیمت دو هفته اخیر ایستاد، پیش‌بینی اوضاع طلا و نقره در سال آینده، موافقت بانک جهانی با پرداخت وام ۸۲۵ میلیون دلاری به پاکستان، افزایش تولید نفت عراق با بهره برداری از میدان نفتی مجنون و با ۶۰۰ میلیون تومان چه خودرو‌هایی می‌توان خرید را در بر دارد.
کد خبر: ۷۵۷۳۹۲
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰ 22 December 2017

از «تصویب ناپلئونی طرح مالیاتی ترامپ» تا «ضرر ۳۰۶ میلیارد دلاری بلایای طبیعی به اقتصاد جهان»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبر‌ها و رویدادهای جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیترهایی همچون پایان پاییز با رشد دلار و افت یورو در بازار آزاد ارز، ثبات قیمت نفت با کاهش موجودی و افزایش تولید نفت خام آمریکا، طلای جهانی در بالاترین قیمت دو هفته اخیر ایستاد، پیش‌بینی اوضاع طلا و نقره در سال آینده، موافقت بانک جهانی با پرداخت وام ۸۲۵ میلیون دلاری به پاکستان، افزایش تولید نفت عراق با بهره برداری از میدان نفتی مجنون و با ۶۰۰ میلیون تومان چه خودرو‌هایی می‌توان خرید را در بر دارد.

پایان پاییز با رشد دلار و افت یورو در بازار آزاد ارز

در پایان معاملات بازار آزاد روز پنج شنبه، هر دلار آمریکا با رشد 38 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 41 هزار و 847 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با کاهش قیمت 15 ریال همراه شد و در پایان روز به رقم فروش 49 هزار و 827 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد پایان آذرماه، 11 هزار و 476 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز چهارشنبه، 2 ریال گران تر فروخته شد.

از «» تا «»

 

ثبات قیمت نفت با کاهش موجودی و افزایش تولید نفت خام آمریکا

روز پنجشنبه، بهای نفت نسبتا ثابت ماند. این در حالی است که اواخر روز چهارشنبه، قیمت نفت افزایش یافته بود و به بشکه ای ۶۴.۵۶ دلار رسید. از دلایل ثبات قیمت نفت در پنجشنبه، افزایش پرشتاب تولید نفت خام و کاهش موجودی این محصول در آمریکا عنوان شده است. به نقل از رویترز، قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز چهارشنبه بدون تغییر ماند و این نفت در بازار بشکه ای ۶۴.۵۶ دلار معامله شد، این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت بدون تغییری قابل ملاحظه بشکه ای ۵۸.۱۲ دلار صورت گرفت. گفتنی است، نفت برنت در هفته های گذشته بشکه ای ۶۵.۷۰ دلار معامله شده بود. رسیدن قیمت نفت برنت به این سطح از دو سال و نیم گذشته بی سابقه بوده است. 

تصویب ناپلئونی طرح مالیاتی ترامپ

سنای آمریکا طرح مالیاتی ترامپ را با 51 رأی مثبت جمهوری خواهان در مقابل 49 رأی منفی تصویب کرد.سنای آمریکا طرح مالیاتی ترامپ را با 51 رأی مثبت جمهوری خواهان در مقابل 49 رأی منفی تصویب کرد. در این رأی‌گیری همه دمکرات‌ها و باب کورکر جمهوری‌خواه به این مصوبه رأی دادند اما با اختلاف دو رأی تصویب شد. هرچند جمهوری خواهان معتقدند این لایحه مالیاتی موجب افزایش سرمایه‌گذاری و ایجاد مشاغل و نیز دستمزد کارگران می‌شود، منتقدان این لایحه بر این باورند، اجرای این طرح باعث افزایش بدهی کشور خواهد شد. منتقدان می‌گویند این لایحه بدهی آمریکا را حداقل به یک تریلیون دلار طی 10 سال آینده افزایش خواهد داد. کارسن برکس از مؤسسه بانکی اینگ هم با نگاه انتقادی به این طرح می‌گوید: در آن رد پای سیاست‌های اشتباه ریگان دیده می‌شود که آن زمان معتقد بود کاهش مالیات موجب افزایش درآمد خواهد شد، اما چنین نشد و اکنون هم این پرسش مطرح است که طرح مالیات ترامپ می‌تواند سال آینده افزایش درآمدها را سبب شود؟ به نقل از فارس، در این میان پائول کراگمن اقتصاددان و برنده جایزه نوبل معتقد است که اجرای این طرح هیچ نفعی برای کارگران نخواهد داشت.
وی می‌گوید: طرح مالیاتی ترامپ اگر اجرا شود، حداقل طی پنج سال آینده هیچ سودی از آن به بخش کارگری نمی‌رسد.

شاخص بورس آسیا از رونق افتاد

شاخص بورس کشورهای آسیایی در روز پنجشنبه با روند نزولی شروع به کار کرد؛ در حالی که اوراق بهادر رونق پیدا کرد. در همین حال، میانگین شاخص بورس آسیا-اقیانوسیه در منطقه خارج از ژاپن ۰.۰۶ دهم درصد کاهش یافت و بورس نیکی ژاپن هم ۰.۱ درصد پایین آمد. در کره جنوبی شاخص کاسپی به دنبال عملکرد ضعیف سهام شرکت سامسونگ ۱.۴ درصد افت کرد؛ اما در اندونزی شاخص بورس این کشور به دلیل ارتقای رتبه اعتباری اندونزی از سوی مؤسسه فیچ، جهش داشت. در آمریکا شاخص بورس داوجونز، اس اند پی ۵۰۰ و نزدک هر کدام به ترتیب ۰.۱۱ درصد، ۰.۰۸ درصد و ۰۰۴ درصد کاهش پیدا کردند، ولی اوراق بهادر ۱۰ ساله آمریکا با رشد ۲.۵۰ درصدی، بهترین عملکرد خود از مارس سال جاری میلادی به بعد را تجربه کرد. در بازار جهانی ارز هر یورو به ۱۳۴.۶۰ ین رسید که نشان از عملکرد قوی پول اروپا در مقابل ارز ژاپن است و هر دلار به ۱۱۳.۳۹ ین رسید که بعداز رشد ۰.۴ درصدی پول آمریکا در برابر پول ژاپن در روز چهارشنبه، با مقاومت جایگاه خود را حفظ کرد.

طلای جهانی در بالاترین قیمت دو هفته اخیر ایستاد

طلا در معاملات روز پنج‌شنبه بازار جهانی که دلار و معاملات سهام آسیا ثابت بود، تحت تأثیر انتظارات برای افزایش خرید در پایان سال به بالاترین قیمت در دو هفته گذشته صعود کرد. هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز پنجشنبه بازار سنگاپور ۰.۱۵ درصد افزایش یافت و به ۱۲۶۷.۵۰ دلار رسید، در حالی که اوایل معاملات تا سطح ۱۲۶۸.۲۶ دلار نیز پیش رفته بود.در بازار آمریکا، هر اونس طلا برای تحویل در فوریه با ۰.۱ درصد افزایش، به ۱۲۷۱ دلار رسید. بهای معاملات این بازار روز چهارشنبه ۵.۴۰ دلار یا ۰.۴ درصد افزایش یافت و در ۱۲۶۹.۶۰ دلار بسته شد. به گفته یک معامله‌گر مقیم هنگ کنگ، دسامبر معمولا زمان مناسبی برای خرید طلا است و از نظر فصلی، موقعیت مطلوبی برای طلا به شمار می‌رود که مرز ۱۲۵۰ دلار را به خوبی حفظ کرده است.

پیش‌بینی اوضاع طلا و نقره در سال آینده

فلزات ارزشمند پس از عملکرد قوی که در سال ۲۰۱۷ داشتند، سال میلادی آینده را با موانع زیادی آغاز خواهند کرد. جورجت بوئل، تحلیلگر ارشد فلزات ارزشمند بانک ABN AMRO در گزارشی اعلام کرد انتظار می‌رود قیمت‌های فلزات ارزشمند در سال ۲۰۱۸ ناامید کننده باشند. این بانک هلندی اعلام کرد بالا رفتن ارزش دلار و بازده اوراق خزانه آمریکا، قیمت‌های طلا و نقره در سال ۲۰۱۸ را تحت فشار نزولی قرار می‌دهد. به عنوان مثال، برآورد می‌شود طلا سال آینده بین ۱۲۰۰ تا ۱۲۵۰ دلار معامله شود. بانک ABN AMRO همچنین به افزایش نرخ‌های بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا در سال ۲۰۱۸ اشاره کرد که تاثیر منفی بر قیمت‌های فلزات ارزشمند خواهد گذاشت. به گزارش ایسنا، با وجود این پیش‌بینی بدبینانه، این بانک سال ۲۰۱۷ را سال فوق العاده‌ای برای فلزات ارزشمند به خصوص طلا و پالادیوم خواند.

موافقت بانک جهانی با پرداخت وام ۸۲۵ میلیون دلاری به پاکستان

بانک جهانی به منظور کمک به بهبود سیستم برق رسانی، بهداشت، آموزش و افزایش میزان حقوق کارمندان و بازنشستگان در پاکستان وام 825 میلیون دلاری را برای این کشور به تصویب رساند. به گزارش ایرنا از منابع خبری پاکستان، وام جدید بانک جهانی برای نوسازی خطوط انتقال برق و تقویت شبکه ملی انرژی پاکستان هزینه می شود. همچنین خطوط انتقال برق 220 الی 500 کیلوولت نیز تقویت شده و بر میزان آن افزوده خواهد شد. بانک جهانی افزود : 400 میلیون دلار از این وام برای افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان در اسلام آباد و سایر ایالات پاکستان استفاده می شود.

افزایش تولید نفت عراق با بهره برداری از میدان نفتی مجنون

روز پنجشنبه وزارت نفت عراق اعلام کرد که در نظر دارد به زودی عملیات اجرایی بر روی میدان نفتی ''مجنون'' را از شرکت رویال داچ شل هلند تحویل گرفته و پس از آن عرضه ی تولید نفت را افزایش دهد. در حال حاضر میزان تولید نفت از این میدان نفتی روزانه ۲۳۵،۰۰۰ بشکه است. لازم به ذکر است که میدان نفتی ''مجنون'' در شهر بصره و در ۴۶۰ کیلومتری جنوب شرقی بغداد قرار دارد. روز پنجشنبه وزارت نفت عراق اعلام کرد، در نظر دارد به زودی عملیات اجرایی بر روی میدان نفتی ''مجنون'' را از شرکت رویال داچ شل هلند تحویل گرفته و پس از آن عرضه ی تولید نفت را افزایش دهد. در حال حاضر میزان تولید نفت از این میدان نفتی روزانه ۲۳۵،۰۰۰ بشکه است. لازم به ذکر است که میدان نفتی ''مجنون'' در شهر بصره و در ۴۶۰ کیلومتری جنوب شرقی بغداد قرار دارد. به نقل از رویترز، وزارت نفت عراق اعلام کرده است که تیمی مدیریتی را تشکیل داده تا پس از خروج شرکت رویال داچ شل هلند از میدان نفتی مجنون در ماه ژوئن سال آینده، اداره ی امور تولیدی این میدان را در دست گرفته و تولید روزانه ی نفت را در سال های آینده تا ۴۰۰،۰۰۰ بشکه افزایش دهد. این در حالی است که وزارت نفت عراق هنوز زمان دقیق افزایش میزان تولید نفت از میدان نفتی مجنون را اعلام نکرده است. در این خصوص، وزیر نفت عراق گفته است ''اولویت تیم جدید مدیریتی، کاهش حدودا ۳۰ درصدی هزینه ی تولید هر بشکه نفت از میدان مجنون است''. باید خاطر نشان شود، در ۲۳ آگوست سال جاری، وزیر نفت عراق طی نامه ای موافقت خود را با خروج شرکت رویال داچ شل از میدان نفتی مجنون اعلام کرده بود. تولید نفت از میدان نفتی مجنون از سال ۲۰۱۴ میلادی آغاز شده بود. 

با ۶۰۰ میلیون تومان چه خودرو‌هایی می‌توان خرید؟

باگشتی در بازار خودروهای لوکس صفر و کارکرده، با حدود 600 میلیون تومان می توان خودروهایی نظیر ب ام و ،‌تویوتا،‌ بنز و پورشه را خریداری کرد.

از «تصویب ناپلئونی طرح مالیاتی ترامپ» تا «ضرر ۳۰۶ میلیارد دلاری بلایای طبیعی به اقتصاد جهان» 

ضرر ۳۰۶ میلیارد دلاری بلایای طبیعی به اقتصاد جهان

شرکت بیمه اتکایی «سوئیس رد» در زوریخ اعلام کرد: مجموع ضرر اقتصاد جهانی از بلایای طبیعی و فجایعی که به دست انسان انجام گرفته، در سال ۲۰۱۷ میلادی با ۶۳ درصد افزایش، ۳۰۶ میلیارد دلار برآورد می شود. شرکت بیمه اتکایی «سوئیس رد» در زوریخ اعلام کرد: مجموع ضرر اقتصاد جهانی از بلایای طبیعی و فجایعی که به دست انسان انجام گرفته در سال ۲۰۱۷ میلادی با ۶۳ درصد افزایش، ۳۰۶ میلیارد دلار برآورد می شود. در این میان، آمریکا کانون حوادث بلایای طبیعی جهان در سال ۲۰۱۷ میلادی بود و توفان های سهمگینی مانند هاروی، ایرما و ماریا این کشور را درنوردید و بعداز توفان های سال ۲۰۱۵ میلادی این کشور، این توفان ها بعنوان دومین توفان های هزینه بر فصلی در ایالات متحده محسوب می شوند. همچنین علیرغم افزایش هزینه مالی بلایای طبیعی در سال ۲۰۱۷ میلادی، هزینه ها در حوزه زندگی خانوارها روندی یکنواخت داشته است. شرکت بیمه اتکایی «سوئیس رد» اعلام کرد، بیش از ۱۱ هزار تن در حوادث سال ۲۰۱۷ جان خود را از دست داده اند یا اینکه مفقود شدند؛ این رقم شبیه سال ۲۰۱۶ است. برآوردهای اولیه در مورد میزان ضررهای بیمه ای از بلایای طبیعی و حوادث به وجود آمده به دست بشر در سرتاسر جهان تقریبا ۱۳۶ میلیارد دلار است که این رقم بسیار بالاتر از میانگین سالانه ۱۰ سال گذشته است؛ ضمن اینکه از سال ۱۹۷۰ میلادی به بعد، بلایای طبیعی سال ۲۰۱۷ میلادی به عنوان سومین خسارت بزرگ ناشی از بلایای طبیعی طی این چند سال محسوب می شود. به نقل از مهر، شرکت بیمه اتکایی «سوئیس رد» اعلام کرد: پرداخت ضررهای بیمه ای این شرکت به بلایای طبیعی در سال های اخیر به بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار رسیده است.

 

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مجلس اونا حکم براش نمیاد تا با اکثریت قاطع هر قانونی تصویب بشه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان