بازدید 4316

کاهش قیمت نفت با افزایش تولید نفت آمریکا و از سرگیری عرضه ی نفت از خط صادراتی فورتیس

روز جمعه قیمت نفت کاهش یافت. این در حالی است که اواخر روز پنجشنبه، قیمت نفت افزایش یافته بود و به بشکه ای ۶۵ دلار رسید. از دلایل افزایش قیمت نفت در روز جاری، راه اندازی مجدد خط لوله ی صادرات نفت فورتیس در ماه ژانویه ی سال آینده میلادی و افزایش تولید نفت خام آمریکا عنوان شده است.
کد خبر: ۷۵۷۵۱۸
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۲ 22 December 2017

روز جمعه قیمت نفت کاهش یافت. این در حالی است که اواخر روز پنجشنبه، قیمت نفت افزایش یافته بود و به بشکه ای ۶۵ دلار رسید. از دلایل افزایش قیمت نفت در روز جاری، راه اندازی مجدد خط لوله ی صادرات نفت فورتیس در ماه ژانویه ی سال آینده میلادی و افزایش تولید نفت خام آمریکا عنوان شده است. 

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از رویترز، امروز قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز پنجشنبه ۱۹ سنت (۰.۱ درصد) کاهش یافت و این نفت در بازار بشکه ای ۶۴.۸۱ دلار معامله شد، این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت با کاهشی ۲۰ سنتی (۰.۳ درصد) بشکه ای ۵۸.۱۶ دلار صورت گرفت. لازم به ذکر است که نفت برنت در هفته های گذشته بشکه ای ۶۵.۷۰ دلار معامله شده بود. رسیدن قیمت نفت برنت به این سطح از دو سال و نیم گذشته بی سابقه بوده است. این در حالی است که قیمت نفت در اوایل روز جاری به بالاترین سطح خود در دو سال و نیم گذشته نزدیک شده بود. 

همچنین، به گفته ی معامله گران بازار نفت، یکی از دلایل کاهش قیمت نفت در روز جاری، احتمال افزایش میزان فروش نفت پیش از تعطیلات کریسمس در ماه دسامبر است. 

لازم به ذکر است که از دلایل افزایش قیمت نفت در هفته های اخیر توقف صادرات نفت خام از طریق خط لوله ی صادراتی فورتیس بریتانیا بوده است. در این خصوص، پس از کشف ترک خوردگی در بزرگترین خط لوله ی صادراتی بریتانیا که فورتیس نام داشته و در میدان های گازی و نفتی دریای شمال قرار دارد، تصمیم گرفته شد که صادرات نفت خام از این خط لوله برای چندین هفته جهت انجام عملیات تعمیر متوقف شود. صادرات نفت توسط این خط صادراتی تاثیر بسزایی در تعیین قیمت نفت خام دارد زیرا خط صادراتی فورتیس مهمترین خط لوله ی نفتی از میان پنج خط صادراتی عمده ای است که با توجه به آن ها قیمت نفت برنت تعیین می گردد. گفته می شود که روزانه ۴۵۰،۰۰۰ بشکه نفت از طریق لوله های نفتی فورتیس به کشورهای مختلف صادر می شود.

این در حالی است که احتمال از سرگیری صادرات نفت از این خط لوله بر کاهش قیمت در روز جاری تاثیر گذار بوده است. در این رابطه، شرکت اینوز که گرداننده ی خط لوله ی فورتیس است قبلا اعلام کرده بود که قصد دارد از تاریخ ۱۱ دسامبر ظرف ۲ تا ۴ هفته ترک خوردگی لوله ها را تعمیر کرده و صادرات نفت را از سر گیرد. گزارش ها حاکی از آن است که عملیات تعمیر بر روی خط فورتیس در تعطیلات کریسمس انجام شده و در اوایل ماه ژانویه ی سال آتی صادرات نفت از خط فورتیس به طور تدریجی از سر گرفته خواهد شد. 

تحلیلگران اقتصادی افزایش تولید نفت خام در آمریکا را عاملی برای کاهش قیمت نفت، و مانعی در برابر تصمیم اوپک و کشورهای هم پیمان آن برای کاهش تولید نفت و در نتیجه ی آن کاهش مازاد عرضه بر تقاضای این محصول و افزایش قیمت ها می دانند. لازم به ذکر است که میزان تولید نفت خام توسط آمریکا در حال نزدیک شدن به مرز ۱۰ میلیون بشکه در روز است. در این راستا، بر اساس گزارش های رسمی منتشر شده، در هفته ی گذشته آمریکا روزانه ۹.۷۹ میلیون بشکه در روز نفت خام تولید کرده است. این میزان از تولید نفت خام در آمریکا از اوایل دهه ی هشتاد میلادی بی سابقه بوده است. تولید نفت خام توسط آمریکا با شتاب زیادی در حال نزدیک شدن به میزان تولید این محصول توسط روسیه و عربستان سعودی است که به ترتیب ۱۱ و ۱۰ میلیون بشکه در روز نفت خام تولید می کنند. 

باید به این نکته اشاره کنیم که سازمان کشور های صادر کننده نفت و ۱۱ کشور دیگر از جمله روسیه در اواخر سال گذشته توافق کرده بودند تا برای ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا و در پی آن افزایش قیمت نفت، تولید خود را از اول سال ۲۰۱۷ در مجموع روزانه ۱.۸ میلیون بشکه کاهش دهند. در تاریخ ۲۵ می، تولید کنندگان تصمیم گرفتند که قرارداد کاهش تولید نفت را که در ابتدا ۶ ماهه بود، برای ۹ ماه دیگر تمدید کنند، و تا ماه مارس ۲۰۱۸ به کاهش تولید ادامه دهند. کاهش تولید نفت توسط اعضای اوپک باعث شده است که موجودی نفت در بازار های جهانی کاهش یافته و قیمت این محصول بیش از ۴۵ سنت از ماه ژوئن سال جاری افزایش یابد.  

در این ارتباط، بانک سرمایه گذاری جفریس آمریکا گفته است که با تمدید قرارداد کاهش تولید نفت توسط اعضای اوپک تا پایان سال آتی میلادی، موجودی نفت در بازارهای جهانی بیشتر کاهش می یابد.افزون بر این، این بانک اعلام کرده است که در نتیجه ی احتمال کاهش بیشتر موجودی نفت در بازار های جهانی، در پیش بینی های سابق خود در مورد قیمت آتی نفت تجدید نظر کرده است. این بانک در حال حاضر پیش بینی کرده است که قیمت آتی نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت به ترتیب به بشکه ای ۶۳ و ۵۹ دلار برسد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست