بازدید 17065

در آزمون زلزله تهران همگی مردود شدیم؛ مردودهای فراموشکار!

چند روز زمان لازم است تا به اوضاع قبلی بازگردیم و همه چیز از یادمان برود؟ چه زلزله‌ای که آزمونی رایگان برایمان ترتیب داد و چه نمره مردودی‌مان در این آزمون که به فاصله کوتاهی از وقوع زلزله آشکار شد؟
کد خبر: ۷۵۷۴۹۶
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۹ 22 December 2017
موافق گرفتن عوارض از خودروهاي شخصي در بزرگراه هاي تهران هستم/ بايد مطلوبيت سفر با خودروهاي شخصي را كاهش دهيمچند روز زمان لازم است تا به اوضاع قبلی باز گردیم و همه چیز از یادمان برود؟ چه زلزله‌ای که آزمونی رایگان برایمان ترتیب داد و چه نمره مردودی‌مان در این آزمون که به فاصله کوتاهی از وقوع زلزله آشکار شد؟
 

به گزارش «تابناک»؛ در امتداد زمین لرزه های رخ داده در ماه‌های اخیر در برخی نقاط کشورمان و خسارات فراوانی که زلزله در استان کرمانشاه و سرپل ذهاب بر جای گذاشت، بالاخره تهران هم لرزید؛ لرزشی که این بار کانون آن در بطن این استان قرار داشت و از این روی وحشت زیادی آفرید.

به فاصله کوتاهی از وقوع زلزله، اتفاقاتی رقم خورد که انتظارش نمی‌رفت؛ از سختی های پدید آمده در ارتباطات و گاه قطع شدن ارتباطات گرفته تا ترافیک سنگین معابر و اخبار ضد و نقیض، نشانه‌هایی ماکت گونه از اتفاقات شومی که پیش بینی می‌شود در صورت وقوع زلزله های مخرب در تهران رخ دهد و از آن فاجعه‌ای در ابعاد جهانی بسازد.

اوضاع به قدری خارج از کنترل و به هم ریخته بود که پمپ های بنزین شلوغ ترین ساعات کاری خود را تجربه می‌کردند؛ آنقدر شلوغ که صف شب آغاز سهمیه بندی بنزین در هفت هشت سال پیش هم مقابلش کوتاه جلوه می‌کرد. ازدحام جمعیتی که حتی به مغازه ها هم کشیده شد و اگر زمان وقوع زلزله کمی زودتر بود، احتمالا به رکوردشکنی در موج خرید مردم منجر می‌شد.

همه اینها در حالی رخ می‌داد که زلزله، تنها همه کس و همه چیز را برای لحظاتی لرزانده بود و بس؛ زلزله‌ای که شاید به قدر یک نیشگون آمد و رفت، ولی هراسی آفرید که هنوز آثار و عواقبش را می‌توان دید؛ ترسی نامطلوب که نتیجه آن، بروز برخی رفتارهای نسنجیده، آن هم در مقیاس کلان و چندین میلیونی بود، نه تدبیری از جنس مراقبت و مرور ایمنی در مقابل زلزله.

این را می‌شود از انبوه ماشین های در حال دور دور کردن در خیابان ها دریافت که به چشم بر هم زدنی موجب شدند آلودگی هوا به شدت افزایش یافته و تنفس دشوارتر از قبل شود؛ افزایشی که روزهای کاری هفته و انبوه آمد و شد عموم نتوانسته بود چنین افزایش بزرگی در آن رقم بزند و با یک زلزلهِ بی اثر که حوالی نیمه شب رخ داده بود، بناگاه جهش یافته و به مرز شرایط اضطراری رسید.

همه اینها در حالی بود که همزمان با این اتفاقات و در حالی که برخی نگران بودند، زلزله بزرگ تر و مخربی از راه برسد و فاجعه آفرینی کند، برخی از مسئولان سراسیمه رأی به تخلیه منازل می‌دادند و از فعال شدن گسل و اصلی نبودن زلزله سخن به میان می‌آورند و بعضی، تلاش داشتند دست اول ترین جوک ها در خصوص زلزله را بخوانند و برای دیگران ارسال نمایند. مطالبی که میشد و جا داشت به جایشان چگونگی مراقبت از جان در مقابل زلزله مرور شود.

اطلاعاتی حیاتی که تازه شمار زیادی از مردم پی برده بودند در زمینه آموختنشان کوتاهی صورت گرفته و در انتقالشان به اطرافیان، فرصت سوزی کرده‌اند؛ آموزشی که به نظر می‌سد از خیلی مباحث درسیِ قرار گرفته در برنامه آموزشی مدارس، واجب تر است و باید روزانه و هفتگی مرور شود تا ملکه ذهن افراد شود؛ اما این گونه نشده است؛ انگار نه انگار که کشورمان روی نوار جهانی زمین لرزه قرار گرفته و آموختن زبان این پدیده، از آموختن خیلی مسائل حیاتی تر است.

وضعیتی که در دیگر عرصه ها نیز به چشم می‌خورد؛ در سوله‌هایی که برای بحران های احتمالی در تهران ساخته شده‌اند و برخی شان استودیو ضبط برنامه های تلویزیونی شده‌اند و برخی شان شهربازی و زمین ورزشی. سوله هایی که در اختیار مسئولانی هستند که فکر می‌کردند و می‌کنند زلزله هرگز در تهران بروز نخواهد کرد و بعید است لرزش اخیر نیز تغییری در ایشان به وجود آورد؛ بماند که ممکن است حالا با خیال راحت تر مدعی شوند که زلزله تهران رخ داده و نیازی به این سوله ها نیست، چون دیگر زلزله آمده و رفته!

به این بی ملاحظگی عجیب، رعایت نشدن مقرراتی مانند آیین نامه ایمنی در برابر زلزله یا همان آیین نامه 2800 را هم می‌توان افزود که هیچ جا به اجرا درنمی‌آید و هیچ کس برای اجرای نشدنش، سازندگان را موآخذه نمی‌کند. گویی زلزله نخواهد آمد و اگر بیاید، هیچ تدبیری مقابلش کارساز نیست و ویرانی و مرگ، نتیجه محتوم آن خواهد بود.

بلبشویی که در تمامی مسائل مرتب با زلزله خودنمایی می‌کند و فرجام آن چیزی جز ترسناک تر کردن زلزله نیست؛ زلزله‌ای که برخی برای کاهش آثار و بلایای ناشی از آن، راهکارهایی مانند مانور را پیشنهاد می‌دهند و حالا با زلزله ملارد، در بالاترین شکل ممکن رخ داده و اشکالات را آشکار کرده است، ولی بعید است به رقم خوردن تغییری منجر شود؛ این را می‌شود از واکنش مسئولان و مردم به مردود شدن در آین آزمون تستی اخیر پی برد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۴۸
همه چیزمون به همه چیزمون می خوره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۱
همه باید به مسئولین کمک کنیم تا نیازهای جامعه را بهتر درک کنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۱
سازمان نظام مهندسی و شهرداری باید اجبار کنند که ساختمان ها، مقاوم در برابر زلزله های تا 7.5 -8 ریشتر باشند. اگر سال 76 این مقررات را الزامی می کردند، الان ساختمان های زیر 20 سال همگی مقاوم بودند. اگر امروز الزامی کنند که ساختمان ها همگی 7.5-8 ریشتر مقاوم شوند می توان امیدوار بود تا ده سال آینده ساختمان های زیر ده سال همگی مقاوم هستند. ولی متاسفانه سازمان نظام مهندسی و شهرداری ها کوتاهی می کنند.
اول کرمانشاه بعد کرمان بعد سمت لنگرود اومد. از وقتی که سمت لنگرود اومد من دیگه واقعا ترسیدم و منتظر زلزله تهران بودم . اعصابم خورد شده بود هر روز و هر شب توهم زلزله داشتم تا اینکه چهارشنبه شب اونجوری شد و داد زدم و جالب اینکه مامانم اولش متوجه نشد و برگشت که منو دعوا کنه چرا داد میرنی و بعد متوجه شد خودش. میخواستم برم سمت ستون پناه بگیرم اما مامانم گفت بریم بیرون که همسایه ها ریختن بیرون. همسایه کناریمون که دختر بود پرید بغل مامانم و بدجوری ترسیده بود و داشتن از پله ها پایین میرفتن که منم میگفتم آروم آروم هول نشید که بیفتید . رفتیم دم در بعد چند دقیقه اومدیم چیزای ضروری رو برداشتیم و سوار ماشین شدیم که بریم تو خیابون یا اتوبان های پهن که خیلی ساختمون اطذافمون نباشه که اگر زلزله بیشتری همراه با تخریب اکمد راه فرار داشته باشیم. متوجه شدم که باک بنزینم خیلی پر نیست رفتم سمت پمپ بنزین سردارجنگل. دیدم تقاطع سردار با گلستان نزدیکه قفل بشه که از همون خ گلستان رفتیم اتوبان ستاری. اونجا توقف کردیم. بعدش نیاز به سذویس بهداشتی دلشتیم رفتیم سمت سوله مدیریت بحران خ زیتون خ اخلاص . دیگه تو اون محدوده بودیم و طرفای ساعت شش و تیم رفتیم خونه. بعد ساک امداد رو باتوجه به وسیله هایی که تو خوته داشتیم اماده کردیم و من دوباره رفتم تو خیابون تا ساعت دو بعدازظهر که بعدش اومدم خونه. امشب هم باز تو ماشین خوابیدیم. دو روزه که با لباس بیرون تو خونه میگردم
خدای نا کرده در صورت وقوع زلزله بالای هفت ریشتر در تهران بزرگترین فاجعه قرن بیست و یکم رقم خواهد خورد و شوک عمیقی به همه دنیا وارد خواهد شد.
وقتی که هر کی هر کیه ، ملت میگن کی به کیه؟!
به درد این مردم همین سیستم می خورد . دنبال سوژه هستند تا بریزند در کوچه و خیابان برای خودشان سرگرمی درست کنند . یعنی که چی ؟ زلزله پنج ریشتری آمده باید پاشی راه بیافتی بری شمال ؟ یا گالن گالن بنزین جمع کنی ؟ کجای دنیا مردمش این همه عکس العمل های احساسی و دور از منطق دارند ؟ ملت ما نزده می رقصند ، مسئولین هم که همیشه در خواب !!! در و تخته خوب با هم جور شدن .
اگر ما کوچکترین خطایی کنیم سریع مجازات میشیم
حالا چه مسئولی با چه تفکر کودکانه ای سوله های مدیریت بحران را تبدیل به شهر بازی کرده خدا میدونه
اسمش رو بگید تا همه بدونن
با سلام
همانطور که در متن بالا اشاره شد عدم اعتماد مردم به ساختمان های مسکونی خودشان است.این یعنی سازمان نظام مهندسی ساختمان نتوانسته اعتماد مردم را جلب کند و هیچ تلاشی هم در این مورد انجام نمیدهد.
مردم نمیدانند آپارتمان محل سکونتشان چقدر مقاوم است و یا اصلا مقاوم است؟
به همین دلیل است که سرمای بیرون و آلودگی هوا و آلوده کردن هوا را به منزل ماندن ترجیح میدهند.
به امید ایرانی پر از مسئولین مسئولیت پذیر و دلسوز
یا علی
من و خانواده ام هیچ کدام از این کارها را انجام ندادیم. ولی من هر روز از رفتار اجتماعی این مردم حرص می خورم
درس نمیگیرم. هیچوقت
مركزيت كشور ميبايستي از تهران خارج شود ، و هزينه جهت تهران بيفايده است، وزارت نفت و وزارت نيرو ميبايستي در خوزستان باشند گردشگري در اصفهان، وزارت كشاورزي در شمال ، صنايع و معادن در كرمان...........
اخه چه انتظاری از مردمی که از صبح تا شب شاهد دعواهای سوری و یا واقعی مسعولین با همدیگر هستند،دارید؟کی و کجا از رسانه میلی اموزش صحیح و اصولی به مردم داده شده؟انگار مسعولین مردم رو ول کردن به امان خدا که خودشون هر جوری میتونن گلیمشون رو از اب بکشن.اونوقت انتظار دارین مردم در ازمونی نمره قبولی بگیرن؟بلبشو یعنی همین!!!!
پاسخ ها
حمیدخان
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۱
املای دعواهای صوری و مسئولین صحیح است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۱
شما قرار بود که از روی مسئول چند بار بنویسی که املای صحیحش رو یاد بگیری .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
در مورد صوری حق با شماست اما در صفحه کلید من حمزه نیست والبته حمزه مدتهاست که از الفبا حذف شده
ما مدت هاست که مردود شده ایم دوست عزیز!
سلام
من صف طولانی در پمپ بنزینها را دیدم که بعید می دانم باک انها خالی بوده باشد و چنان صف طولانی بود که تا ساعاتی از پاس شب هم صف وجود داشت . مگر در چنین مواقعی نباید ماشین را به یک جا امن انتقال داد و مسیر را برای امبولانس ها و نیروهای امدادی ازاد گذاشت با این وضعیت که ما در کشور داریم فقط باید دعا کرد که زلزله نیاید.
بهر حال چند پیشنهاد دارم .
ما که باید هزینه کنیم تا خانه را مجدد بسازیم پس چرا از ابتدا با استحکام نسازیم. سازمان نظام مهندسی و شهرداری واقعا کنترل لازم را بر ساخت وساز انجام دهد. تهران یک طرف و کل ایران هم یک طرف . تهران اگر یک پل و یا یک ساختمان در ان فرو ریزد امکان جمع کردن ان به سختی وجود دارد. نمونه بارز ان ساختمان پلاسکو که در زمان خودش ساختمان مدرنی بوده است.
از جمعیت تهران باید کاست و انها را به شهرهای مجاور انتقال داد.
وجود دارند سازمانهایی که اصلا نیاز نیست در تهران باشند . چرا همه چیز ما شده تهران دلیل ان این است که دولت مردان ما در تهران هستند. چرا به استانها بیشتر بها ندهیم. چرا انها پارلمان نداشته باسند . چرا برای گرفتن عکس و درمان باید امد تهران . چرا پزشکان ما در تهران جمع هستند. چرا خطوط انتقال سریع به بیرون از شهر تهران نداسته باشیم تا بعد از کار مردم به شهرهای اطراف تهران برگردنند. چرا همه دستورات از تهران باید صادر شود. مگر طرح خروج نیروها از تهران مطرح نشد در دوران احمدی نژاد با ان همه هزینه . نتیجه اش چه شد. چرا بعضی از وزارت خانه ها باید در تهران باشند. وزارت نفت مگر نباید در جنوب باشد . بعضی از سازمانها چرا در تهران هستند . مثلا سازمان محیط زیست . بودجه انها بهشان داده شود و وابستگی به مرکز قطع ارتباط کنند .مگر نمونه ان در امریکا. کانادا . روسیه و..... وجود ندارد.
چراتمام سمینارها در تهران باید باشد.
چرا نگران روکود در ساخت وساز هستیم ایا ساخت برج بلند مرتبه در کوچه ماراازنگرانی در ساخت و ساز نجات میدهد ویا ساخت شهرکهای مسکونی مناسب و با فن اوری روز دنیا و برقراری ارتباط سریع بین شهر ها با سریعتربن وسایل ارتباطی.
باید با خود تعارف نداشته باشیم فعلا تنها چیزی که ما را از بحران نجات میدهد ساخت و مقاوم سازی ساختمانها . و در ایندا کاهش باز جمعیت تهران و اجازه ندادن به ساخت وساز بلند مرتبه و هزاران فعالیت دیگر که واقعا عزم ملی می طلبد
فكر ميكنم شايد در جهان تنها در مورد كشور ما اينطوري باشه كه مركز جمعيتي با مركز سياسي و تصميم گيري و مركز اقتصادي و مراكز بانكي و مالي و إمكانات از پزشكي تا تجهيرات تجميع در يك شهر است . از آمريكا تا چين و ژاپن و تركيه و آلمان و حتي همين كشورهاي عربي دو شهري ، نزديك مون اينطوري نيستن .
اينطوريه كه وقتي تصور ميكنيم خداي نكرده تهران زلزله بزرگي بياد كشور ميره رو هوا و همه ايرانيان ميترسيم .
هر تصميمي از استحكام سازي بناها تا بهبود شرايط در تمام مناطق كشور و تغيير پايتخت نياز به سرمايه و ثروت داره كه متاسفانه كشور ما سال به سال بدتر ميشه ، وگرنه به طور مثال قزاقستان در عر ض٢٠ سال پايتخت سياسي جديد ساخت .
برنامه ریزی و طراحی اصولی شهری مقدم بر فرهنگ سازی و تغییر دیدگاه های مردم نسبت به پیشامدها است. اگر مردم ببینند مسئولین کار خود را درست انجام می دهند، قطعا خیلی چیزها را رعایت خواهند کرد.

در حادثه دو شب پیش دو نکته حائز اهمیت است. یکی قطع شدن برق بلافاصله بعداز زلزله بود که هراس مردم را مضاعف کرد و دیگری عدم اطلاع رسانی و راهنمایی بعد از رخداد توسط رادیو بود. در تمام ساعاتی که تا پاسی از شب در داخل خودرو بودم، طبق معمول رادیو صرفا موسیقی پخش می کرد.

اما واقعیت این است که شهر ما برای چنین موقعیت هایی از چند چیز رنج می برد که عدم توجه به آن پشیمانی به بار خواهد آورد.

نکته اول اینکه امداد رسانی با آمبولانس تقریبا یک امر محال است. هم تخریب ها مانع ایجاد می کند و هم ترافیک. لذا با جدیت می بایستی به دو نکته عنایت داشت. یکی ارایه خدمات سلامت توزیع شده. یعنی سر هر کوچه ای بتوان یک درمانگاه موقتی و با امکانات اولیه مستقر کرد. دوم استفاده حد اکثری از بالگرد و پهبادهای خدمات رسانی.

نکته دوم با فرض براینکه بیمارستان ها و داروخانه ها یا تخریب شده و یا در دسترس نیستند، انبارهای دارویی و مواد خوراکی مستحکم باید برای هر محله در نظر گرفت.

نکته سوم طراحی سیستم های مخابراتی جایگزین که به زیرساخت موجود وابسته نباشد.

نکته چهارم ایجاد فضاهای باز که مردم بتوانند با خودرو در آن محیط توقف کنند. این کار از تردد بیخود خودروها در معابر جلوگیری می کند.

نکته پنجم ایجاد توالت های عمومی با مخزن آب که واقعا یک معظل اساسی است.

نکته ششم آرایه آموزش های لازم و مقدماتی از صدا و سیما به مردم و فرهنگ سازی.
از همه دردناك تر اينكه اين همه مسجد ساخته شده اونوقت ملت بايد تو اين سرما برن تو ماشين و يا تو پاركها اسير بشن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
مشکل همین ایمان شدن زندگی مردمه
فقط تو اینجور مواع مسجد خوبه در مواقع اذان یه سر به مساجد سطح شهر بزنید،خدا وکیلی 30 40 نفر بیشتر نمیشن این باید باشه اوضاع مساجد یه کشور که مسلمون هستند
ملت هم کم مقصر نیستن والا یاد گرفتن تقصیرو بندازن گردن یکی دیگه جز خودشون
زلزله مصنوعی
دلیل وحشت زیاد مردم مستند شدن زلزله ها با همه گرفتاریها وبد بختیهایش در رسانه هاست ..مسئول هم اول از همه باید خودش وخانواده اش را نجات دهد مگر یک اتش نشان در چه خانه ای زندگی می کند .مثل همه مردم . خودتان به فکر خودتان باشید .
تمام این زمین لرزه ها بخاطر حرف احمدی نژاد هست یا به عدالت گفته یا خدا را به خشم آمده چند روز دیگر اگر خطه خراسان چند روز دیگر سمنان بهرحال برنامه بلند مدت چی دارین هیچ
نمیدانم چرا برایم زلزله بی اهمیت شده است! نمیدونم چرا رو هرچیز که دست میذاریم پر است از کم کاری کم توجهی و سهل انگاری، این از وضعیت آب، این از وضعیت کثیفی هوا، این از وضعیت محیط زیست و این از تربیت فرزندانمان، وضعیت آموزش و پرورش، ترافیک، جنگلها، ریزگردها، اشتغال بچه هامون، تورم، رکود و.... نسل آینده میراث دار چه خواهند بود، بقول حضرت حافظ:
ما آزموده ایم در این شهر بخت خویش
بیرون کشید باید از این ورطه رخت خویش
فقط باید گفت که زپلشک....
پاسخ ها
حمیدخان
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۱
سه پلشت صحیح است به معنای 3 اتفاق بد که پشت سر هم پیش میاد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
حمید خان امروز ذر نقش معلم دیکته و ادبیات فعالیت میکنند.
سلام ، همش دم از برنامه هاي آموزشي مي زنيم برنامه آمووزسي نيز شده در رابطه با كنكور كه فقط از مزدم پول گرفته بشه خود مردم بايد فشار بياورند تا صدا و سيما از اين حالتي كه دارد خارج شود ، هي ميشينن مي گويند چرا مردم ماهواره نگاه مي كنند ، بابا تو يه برنامه بدرد بخور تو تلوزيون به ما نشون بده مادربست مخلصت مي شيم
مناطقی که زلزله خیز هستند:
1- طول، عرض و ارتفاع ساختمانها باید تناسبی منطقی نسبت به هم و نیز نسبت به عرض کوچه و خیابان مجاور داشته باشند.
2-سنگ نما بیش از سه متر ارتفاع، احتمال خطرآفرینی را افزایش می دهد.
3-دیوار نمای ساختمان حتما باید دارای بست و اتصال مناسب باشد.
4-سقفها مقاوم نسبت به ریزش و تا حد ممکن سبک باشند.
5- پی و اسکلت ساختمان استحکام و انعطاف لازم را در مقابل زلزله داشته باشد.
6- ساختمانهای کوتاه تر و با رعایت استاندارد طراحی و ساخت توصیه می شود.
7-در کشور با توجه به وسعت فراوان، گسترش شهرها در سطح انجام شود نه در ارتفاع.
8- برای شهرها محدوده توسعه مشخص گردد.
9-برای شهرهای بزرگ در هر محدوده به صورت تفکیکی، تدابیر کمک رسانی و امداد و امکانات لازم فراهم شود.
10-از متخصصان با تجربه، مومن و متعهد و داوطلب برای این امور استفاده شود.
طلام
وقتی دولت می فرمایند باید سازمانهاخودشان در امد زایی کنند پس حق بدهید که صداو سیما وشهرداری . محیط زیست . صنایع نفت . پتروشیمی و گاز وپخش وپالایش وهزاران سازمان دیگر باید به فکر خود باشند انگاه مردم هم می شوند به فکر خودشان و بعد از ان سنگ روی سنگ بند نمی شود . بله اقتصاد ازاد باید بستر ان اماده باشد نه مثل کشور ما که . پالایشگاهها و پتروشیمی و دیگر صنایع مهم را به شبه دولتی ها فروختند تا راه هزینه کردن برای انها باز باشد . چون در دولت گرفتن چنین حقوقی ممکن نیست ودر ان سازمانها دیگر ان محدویت ها برداشته شده است.
اگه به آقاین بر نخوره، صبح بخیر!
حکایت اون خانمیه که زلزله باعث مرگش نشد، اما ترس زلزله باعث مرگش شد. مردم تهران هم بجای عکس العمل منطقی رفتار احساسی و توده ای از خودشون نشون دادن. هیچ کدومشون فکر نکردن که زلزله بعدی قابل پیش بینی نیست و تا کی می تونن بیرون بمونن. بعد از چند ساعت همه یا خسته شدن و خوابشون گرفت و یا بخاطر نیاز به دستشویی مجبور شدن برگردن خونه. فقط با این رفتار احساسی و توده وار باعث مصرف کلی بنزین و قفل شدن خیابون های تهران و تشدید آلودگی هوا شدن. اگه زلزله تو تهران بیاد بیشتر تلفات بخاطر این رفتارهاست، نه بخاطر خود زلزله.
همه برآوردهای زلزله احتمالی رو که انجام دادن، چند میلیون کشته دیگر هم بهش اضافه کنن با این مردم.
باید تمام ساختمان ها و برج های مسکونی و تجاری که در مقابل زلزله مقام نیستند را شناسایی و تخریب کرد.بهتر از این است که هزاران انسان ناگهانی در انجا زیر آور بمانند.علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد.زلزله هر لحظه ممکن است بیاید.
با نظر دوستی که نسبت به عدم اطمینان از استحکام خانه ها نظر داده بودند موافقم وگرنه کسی که به استحکام منزلش که می توان با اجباری کردن ارائه شناسنامه و یا رتبه بندی ساخت که در هنگام خرید واحد خریدار را مطلع کند به تدریج سازندگان را به ساخت واحدهای ایمن سوق داد.
دولت هم با نمره ای بدتر از ملت مردود شد. در حالی که مسئولان زلزله بزرگتری را پیش بینی می کردند باید قبل از هر چیزگاز و برق آب شهر قطع می شد در شهرهایی که برای زلزله آمادگی دارند به محض وقوع زلزله هر چند خفیف گاز و برق و آب برای چندین ساعت قطع می شود
به همه اشکالات بالا بداخلاقی و خودخواهی برخی همشهریان رو اضافه کنین که در شهر تمدن و فرهنگ ایران زمین به سرعت اخلاق و فداکاری و همکاریهای ضروری انسانی به دست فراموشی سپرده شد
چرا وقتی مسئولین توانایی مدیریت ندارند مدیر از خارج کشور نمیارن مث مربی های فوتبال که خارجین میخوان چیو ثابت کنن.
زل زله ، عینا مانند سیزده بدر بود فقط کمی بعضی ونهم خانمها ترسیده بودند ؟ خوب اگر زلزلهٔ ( ۷/۵ الا ۸/۵ ) ریشتری بیاد که شهر در آتش میسوزد ؟آب هم که ماشأالله قطع میگردد ،وهمهٔ محله ها میشود ،زباله دان ؟ در تهران که علف ،وگیاه نیست که مردم بخورند تا نمیرند؟‌حداقل ۷۲ ساعت زمان میبرد تا اولین کمک به شهر برسد ،وحالا مشکل توزیع بماند ،غارت ،وکشتار هم اضافه نمایید؟
دولت منتظره که یه زلزله بیاد و همه جا رو خراب کنه بعد دوباره مهندسی کنن و ساختمانها رو ضد زلزله بسازن چون الان نمیتونن هیچ کاری برای تهران انجام بدن
ما چند سال است که مردودیم داداش
تنها و تنها راه حل اینه که تمام کارخونه هارو ببرن شهرستان به هر شهر یه کارخونه بدن از ایران خودرو و سایپا تا کارخونه های کوچیک تر اونوقت کم کم اونجاها اقتصاد رونق میگیره و مردم خودشون از تهران میرن ، هرچی برگردن تجارت منطقشون بهتر میشه و دیگه نگرانی زیادی بابت تلفات زیاد زلزله تهران نخواهیم داشت
زلزله ها مشکوکه !!!
بیشترین تبعات و تلفات زلزله بخاطر ایحاد و نشر ترس‌های ساخته شده است و نه بخاطر تخریب منازل بخصوص در خانه‌های شهری!
این موضوع هیچ ربطی به هیچ مسئولی ندارد و آنچه باعث بدبختی این کشور است خود مردم هستند هر کس دبال گرفتن حقوق خود با ظلم به دیگران است هرکس فکر می کند از تمام ایرانی طلبکار است و لذا تا مردم درست نشوند هیچ چیز درست نمی شود.
نگران نباشید فعلا در امان هستید . نباید عنوان کنم ولی به خاطر تسلای خاطر شما میگم : (سحر روز پنج شنبه نور سبر بسیار زیبائی از خیابان ما به تمام ایران پخش وتوسعه پیداکرد . )به همین خاطر فعلا دز امان هستید به شرطی که حلال خدا حلال وحرام خدا حرام بدانید .
قبلا هم تذکراتی دادم ولی متاسفانه ......
مطلب عنوان شده از علمای متقی وپرهیزکار بررسی وتحقیق کنید .
سعی نکنید چه کسی پیام روداده .
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
وب گردی