بازدید 6546
۱
واکنش اهالی رسانه به خداحافظی معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد؛

حسین انتظامی از تمشیت امور مطبوعات ایران سربلند بیرون آمد

او کوشید در فضای مجازی نیز ساماندهی داشته باشد و زیر چتر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رسانه‌های نوظهور را گرد هم آورد و در این زمینه نیز توفیقاتی به دست آورد. شفاف سازی مدل و رقم پرداختی به هر رسانه نیز یکی دیگر از اتفاقاتی بود که انتظار نمی‌رفت هیچ گاه شاهدش باشیم
کد خبر: ۷۵۷۰۸۹
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۹ 20 December 2017

حسین انتظامی از تمشیت امور مطبوعات ایران سربلند بیرون آمدپس از آنکه خداحافظی حسین انتظامی با معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قطعی شد، طیف گسترده‌ای از فعالان رسانه‌ای در شبکه‌های اجتماعی درباره عملکرد او در این دوران سخن گفتند و تاکید کردند او از تمشیت امور مطبوعات ایران سربلند بیرون آمد و یکی از موفق‌ترین عملکرد‌ها را در قیاس با معاونین پیشین مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته است.

به گزارش «تابناک»؛ فضای رسانه‌ای در سال‌های اخیر نسبت به یک دهه پیش بسیار پیچیده شده و با دو دهه پیش اساساً قابل مقایسه است. بحران استمرار حیات رسانه‌های مکتوب، توسعه سریع رسانه‌های مجازی، توسعه کارکرد شبکه‌های اجتماعی به عنوان رسانه و تقویت مفهوم شهروند-خبرنگار در کنار فراگیری بهره برداری از اپلیکیشن‌های پیام‌رسان که در عمل نقش رسانه‌ را نیز عهده دارند، چالش‌های تازه‌ای پیش روی سیاست گذاران و مدیران حوزه رسانه در دولت قرار داد.

حسین انتظامی که بين سال‌های 1373 تا 1376 به عنوان جوان‌ترين مديركل حوزه فرهنگی كشور در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عهده دار مديريت اداره كل مطبوعات داخلی بود و در سال‌های بعد روزنامه جام جم را پایه گذاری کرده بود، سپس در روزنامه همشهری مدیریت کرده بود و در نهایت مدیریت مجموعه خبر را برعهده داشت، با کوله باری تجربه دوباره به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بازگشته بود. او با توجه به راه اندازی همشهری آنلاین و خبرآنلاین، شناخت خوبی نسبت به چالش‌های فضای مجازی داشت و این یک مزیت برای رسانه‌‎های آنلاین بود.

حسین انتظامی از تمشیت امور مطبوعات ایران سربلند بیرون آمد

انتظامی در دوره حضورش در معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که مصادف با دولت یازدهم و مدت زمان سپری شده از دولت دوازدهم بود، رویکردهای متفاوتی نسبت به اسلافش در پیش گرفت. یکی از مهم‌ترین رویکردها، صدور سریع و گسترده مجوز برای رسانه‌ها بود؛ مسئله‌ای در گذشته یک چالش عمده بود و مسیر دریافت مجوز یک رسانه آنچنان طولانی بود که در بسیاری از اوقات برخی نسبت به فروش مجوز نشریات‌شان -که حتی یک شماره از آن منتشر نشده بود- به قیمت بسیار بالا اقدام می‌نمودند.

او کوشید در فضای مجازی نیز ساماندهی داشته باشد و زیر چتر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رسانه‌های نوظهور را گرد هم آورد و در این زمینه نیز توفیقاتی به دست آورد. شفاف سازی مدل و رقم پرداختی به هر رسانه نیز یکی دیگر از اتفاقاتی بود که انتظار نمی‌رفت هیچ گاه شاهدش باشیم اما انتظامی توانست در دوره مدیریتش تا حدودی به مجموعه تحت نظرش شفافیت بدهد؛ شفافیتی که شاید حتی مطلوب برخی ذینفعان در حوزه مطبوعات نیز نبود اما باید رخ می‌داد.

در دوره انتظامی کمترین میزان برخوردها را رسانه‌ها نسبت به دوره مشابه پیشین شاهد بودیم و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خود را در مقام برخورد با رسانه‌ها قرار نداد و این امنیت رسانه‌ای از این جانب یک موهبت بود که انتظار می‌رود در دوره جانشین او نیز شاهدش باشیم و به یک سنت حسنه و اجتناب ناپذیر تبدیل شود.

وقتی انتظامی، در توییتی اعلام کرد که سلطانی فر جای او را گرفته و حتی با ادبیات مثبت از جانشینش سخن گفت، هیچ کس تعجب نکرد. انتظامی در این زمینه همواره رفتاری قابل توجه داشته است و شاید یکی از دلایل توفیقش در معاونت مطبوعاتی، همین مسئله باعث. خداحافظی آنلاین او و بازگشت احتمالی‌اش به فضای رسانه، با تقدیر گسترده اهالی رسانه از طیف‌های مختلف از او مواجه شد.

 


مدیریت جسور و تحول گرا داشت


سيدمحمد طباطبايي، مدير مسئول مجله نسيم بيداري درباره خداحافظی انتظامی نوشت: قبلا بارها گفته ام و اینجا تکرار می کنم، اگر در دولت اول اعتدال، برخی حوزه ها مزه اصلاحات نسبی ساختاری و عملکردی را چشیده اند، بی اغراق معاونت مطبوعاتی ارشاد با مدیریت جسورانه و تحول گرای انتظامی، انقلاب را تجربه کرده است. برقراری ضابطه به جای رابطه، حاکمیت قانون و شفاف سازی، توجه به رسانه های محلی و استانی و ضعیف تر که پشتوانه رسمی سیاسی نداشتند و اجرای طرح های جسورانه ای که برای پدرخوانده های رسانه ای نامطلوب و تحمل ناپذیر بود، فقط از عهده مدیر شجاعی چون وی برمی آمد.

هیچ مدیری تا ابد بر مسند خود نمی ماند، مهم یادگارهای برجای مانده مدیریتی است. بی تردید پس از انقلاب در حوزه معاونت مطبوعات و رسانه در کنار یاد خوش مرحوم احمد بورقانی، این نام نیک حسین انتظامی است که باقی خواهد ماند.

البته از دو نکته مهم نباید غفلت ورزید، اوّل دشواری فراوانی که فراروی معاون جدید مطبوعات کشور است که باید پا جای پای مدیر توانمندی چون انتظامی بگذارد و انتظارات فراوانی که از نوع نحوه سلوک و روابط و مدیریت هوشمندانه وی آفریده شده را پاسخ گو باشد و دوّم مراقبت مجموعه فرهنگ و ارشاد و وزارتخانه متولی آن از یک سرمایه ارزشمند مدیریتی چون انتظامی است.

حتما وزیر محترم ارشاد به این مهم واقف است که از انباشت تجربة درخشان کسی که توانسته است شش دورة متوالی اعتماد مدیران مسئول مطبوعات را متوجه خود ساخته و عنوان نمایندگی آنان را در طی این مدت اخذ نماید، همچنان باید در حوزة فرهنگ و رسانه، در سطحی گسترده و مؤثرتر به نقش آفرینی و مدیریت سازنده و تحول گرایانه، اشتغال شایسته داشته باشد و زمینه های بهره مندی از استعداد و توانایی قابل تحسینش به نحو مطلوب مهیّا بماند.

محمد صالح مفتاح نوشت: «حالا که آقاي انتظامي مدير نيست راحت تر مي توان از او تعريف کرد که علي رغم اختلافات سليقه اي از بهترين مديران اين دولت بودند و شايد او را بهترين معاون مطبوعاتي دانست که در امور صنفي کار را چندين گام جلو برد.»

علي اصغر شفيعيان نوشت: «حسين انتظامي در چهار سال سخت، در حوزه ي رسانه خيلي زحمت کشيد. ايستادگي هايش در حمايت از رسانه ها را فراموش نخواهم کرد.»

حبيب يزدان پناه مدير خانه مطبوعات استان خراسان شمالي نيز نوشت: «اقتدار ايران اسلامي قبل از تحقق توانمديهاي نظامي مديون بلوغ فکري و شعور اجتماعي است که بي شک رسيدن به آن بسيار جز با تدبير ميسر نبود. جنابعالي در دوران حضور ارزشمندتان در معاونت مطبوعاتي نقشه راهي تدوين نموديد که مسير آن فرازمندي بينش و دانش و غايت آن داشتن ايراني آگاه ، ملتي شعورمند و صنفي متحد و حرفه اي بود. و صد البته مي بايست در کنار همه اين توفيقات، نگاه توسعه محور و گستردگي مطبوعات را نيز به آن افزود.»

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
فصای باز رسانه ای با دو دهه پیش قابل مقایسه است!!!منظور دوران خاتمی
و با ده سال پیش قابل مقایسه نیست
دوران پدیده هزاره که خیلیا نفع بردن تابی
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار