بازدید 4624

افزایش قیمت نفت با افزایش تولید نفت شل و توقف فعالیت خط صادراتی فورتیس

روز سه شنبه قیمت نفت افزایش یافت. این در حالی است که اواخر روز دوشنبه، قیمت نفت کاهشی نسبی یافته بود و به بشکه ای ۶۳.۴۱ دلار رسید. از دلایل افزایش قیمت نفت در روز جاری، توقف صادرات نفت خام از خط لوله ی نفتی فورتیس بریتانیا و ادامه ی اجرای قرارداد کاهش تولید نفت اوپک عنوان شده است. این در حالی است که افزایش میزان تولیدات نفت خام آمریکا از افزایش بی رویه ی قیمت نفت خام جلوگیری کرده است.
کد خبر: ۷۵۶۷۵۸
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۶ 19 December 2017

روز سه شنبه قیمت نفت افزایش یافت. این در حالی است که اواخر روز دوشنبه، قیمت نفت کاهشی نسبی یافته بود و به بشکه ای ۶۳.۴۱ دلار رسید. از دلایل افزایش قیمت نفت در روز جاری، توقف صادرات نفت خام از خط لوله ی نفتی فورتیس بریتانیا و ادامه ی اجرای قرارداد کاهش تولید نفت اوپک عنوان شده است. این در حالی است که افزایش میزان تولیدات نفت خام آمریکا از افزایش بی رویه ی قیمت نفت خام جلوگیری کرده است.

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از رویترز، امروز قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز دوشنبه ۱۴ سنت افزایش یافت (۰.۲ درصد) و این نفت در بازار بشکه ای ۶۳.۵۵ دلار معامله شد، این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت با ۱۷ سنت افزایش (۰.۳ درصد) بشکه ای ۵۷.۳۳ دلار صورت گرفت. لازم به ذکر است که نفت برنت در هفته های گذشته بشکه ای ۶۵.۷۰ دلار معامله شده بود. رسیدن قیمت نفت برنت به این سطح از دو سال و نیم گذشته بی سابقه بوده است. همچنین، از روز جمعه ی هفته ی گذشته، قیمت نفت ما بین ۶۳ تا ۶۳.۹۱ دلار در هر بشکه در نوسان بوده است.

اخیرا پس از کشف ترک خوردگی در بزرگترین خط لوله ی صادراتی بریتانیا که فورتیس نام داشته و در میدان های گازی و نفتی دریای شمال قرار دارد، تصمیم گرفته شده است که صادرات نفت خام از این خط لوله برای چندین هفته جهت انجام عملیات تعمیر متوقف شود. صادرات نفت توسط این خط صادراتی تاثیر بسزایی در تعیین قیمت نفت خام دارد زیرا خط صادراتی فورتیس مهمترین خط لوله ی نفتی از میان پنج خط صادراتی عمده ای است که با توجه به آن ها قیمت نفت برنت تعیین می گردد. گفته می شود که روزانه ۴۵۰،۰۰۰ بشکه نفت از طریق لوله های نفتی فورتیس به کشورهای مختلف صادر می شود.

افزون بر این، تمدید قرارداد کاهش تولید نفت توسط اوپک و کشورهای هم پیمان این نهاد بر افزایش قیمت نفت تاثیر گذار بوده است. سازمان کشور های صادر کننده نفت و ۱۱ کشور دیگر از جمله روسیه در اواخر سال گذشته توافق کردند تا برای ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا و در پی آن افزایش قیمت نفت، تولید خود را از اول سال ۲۰۱۷ در مجموع روزانه ۱.۸ میلیون بشکه کاهش دهند. در تاریخ ۲۵ می، تولید کنندگان تصمیم گرفتند که قرارداد کاهش تولید نفت را که در ابتدا ۶ ماهه بود، برای ۹ ماه دیگر تمدید کنند، و تا ماه مارس ۲۰۱۸ به کاهش تولید ادامه دهند. گزارش ها حاکی از آن است که در ماه نوامبر، اوپک عرضه ی نفت خام را به میزان ۳۰۰،۰۰۰ بشکه در روز کاهش داده است. باید خاطر نشان سازیم که در روز ۳۰ ام نوامبر، اعضای اوپک به همراه کشورهای غیر عضو به رهبری روسیه توافق کردند که تا پایان سال آتی میلادی تولید نفت را کاهش دهند. این در حالی است که دیروز شرکت رزنفت روسیه اعلام کرده است که این قرارداد می تواند پس از سال ۲۰۱۸ میلادی هم ادامه پیدا کند.

با تمدید اجرای قرارداد کاهش تولید نفت اوپک، موجودی نفت خام در کشورهای مختلف تولید کننده ی نفت در دنیا رو به کاهش است. در این رابطه، موسسه انرژی برنشتین اذعان کرده است ''در ماه اکتبر، موجودی نفت خام کشور های عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی با ۴۰ میلیون بشکه کاهش به مجموع ۲.۹۲ میلیارد بشکه رسیده است. همچنین، موجودی نفت جهانی به میزان ۶۱ میلیون بشکه کاهش داشته و به تعداد ۵.۴۸ میلیارد بشکه رسیده است. این بدان معناست که در سه ماهه ی چهارم سال جاری میلادی بازار جهانی با کمبود عرضه ی ۱ میلیون بشکه ای مواجه است''. این موسسه پیش بینی کرده که با ادامه ی اجرای قرارداد کاهش تولید نفت اوپک موجودی نفتی کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه ی اقتصادی در سه ماهه ی سوم سال ۲۰۱۸ میلادی به میانگین ۵ ساله ی ۲.۸۳ میلیارد بشکه در روز خواهد رسید.

گزارش ها حاکی از آن است که از اواسط سال ۲۰۱۶ تا کنون تولید نفت خام در آمریکا ۱۶ درصد افزایش داشته و به مجموع ۹.۸ میلیون بشکه در روز رسیده است. میزان تولید نفت در آمریکا در حال نزدیک شدن به مقدار تولید این محصول توسط روسیه و عربستان است. این دو کشور به ترتیب ۱۱ و ۱۰ میلیون بشکه در روز نفت تولید می کنند. علاوه بر این، به گفته ی موسسه انرژی آمریکا، انتظار می رود که تولید نفت شل این کشور در ماه ژانویه ی سال ۲۰۱۸ برای سیزدهمین ماه متوالی به میزان ۹۴،۰۰۰ بشکه در روز افزایش داشته باشد. بنا بر پیش بینی های این موسسه، میزان تولید نفت توسط آمریکا در سال ۲۰۱۸ با رسیدن به ۱۰.۰۲ میلیون بشکه در روز رکوردی جدید ثبت خواهد نمود.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی