بازدید 3770

توقف ثبت سفارش برنج پس از واردات گسترده

کد خبر: ۷۵۶۶۰۲
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰ 19 December 2017

چند روزی است ویدئویی در فضای مجازی منتشر شده که در آن یک کشاورز گیلانی در حضور وزیر جهاد کشاورزی به طور صریح از واردات برنج انتقاد می کند. در آن جا وزیر صحبت های کشاورز را می شنود و یکی از همراهان هم اعلام می کند که وزیر جلوی واردات را گرفته است. اما واقعیت واردات برنج چیست و اکنون آیا واردات متوقف است یا خیر؟

به گزارش روزنامه خراسان، ماجرا از آن جا آغاز شد که یک کشاورز شمالی در حاشیه بازدید وزیر جهاد کشاورزی از کارخانه های چای و برنج در گیلان انتقادات تندی درباره واردات برنج و کاهش قیمت برنج داخلی از 10 تا 15 هزار تومان به هشت هزار تومان مطرح می کند. برخی با انتشار قسمت انتهایی این ویدئو؛ جایی که یکی از همراهان می گوید که از آن سبوس ها بدهید بخورد و وزیر هم به سبوس ها اشاره می کند، حرف از توهین وزیر به مرد معترض زدند. این در حالی است که انتشار ویدئوی کامل این گفت وگو که در قسمت های حذف شده ویدئو، فردی یک محصول جدید تولیدی خود را به وزیر معرفی می کند که از سبوس تولید شده است و خواص منحصربه فردی از جمله جلوگیری از عصبانیت دارد به موضوع شکل دیگری می دهد و نشان می دهد اشاره همراه و وزیر به آن محصول است.

لاهوتی: به حجتی ظلم شد؛ حجتی: به خدا پناه می برم

بعد از این اتفاق، لاهوتی، نماینده مردم لنگرود که در این ماجرا همراه وزیر بود در این زمینه با اشاره به این که گفته وزیر تنها یک مزاح بود، توضیح داد: با توجه به این که از آقای حجتی در موارد دیگر انتقاد دارم اما در انتشار این فیلم یک ظلم در حق وی صورت گرفت. خود محمود حجتی نیز در پیامی که روز گذشته منتشر کرد نوشت: «خدا نیامرزد حجتی را اگر خدای نکرده شائبه توهین به بندگان خدا را در سر خود بپروراند؛ چه رسد به کشاورز دلسوخته و زحمت کشی که تلاش می کند افت قیمت حاصل تلاش سالانه محصولش (برنج) را به گوش مسئولان برساند.»

واردات برنج متوقف است

اما درباره اصل موضوع یعنی واردات برنج، گفتنی است که به طور معمول واردات در فصول عرضه برنج تولید داخل (معمولا از ابتدای تیرماه هر سال تا انتهای آبان) متوقف می شود و در فصول دیگر (ابتدای آذر تا انتهای تیر سال بعد) آزاد می شود. امسال نیز قرار بود واردات برنج بعد از توقف چهار ماهه از ابتدای آذر آزاد شود که با ورود وزیر جهاد کشاورزی متوقف شد. در همان روزهای ابتدایی آذرماه حجتی با توجه به واردات بیش از حد برنج در چهار ماهه اول امسال اعلام کرد که ثبت سفارش واردات برنج همچنان متوقف خواهد بود.

گفتنی است طبق آمار گمرک در شش ماهه اول امسال واردات برنج به بیش از یک میلیون تن رسیده است در حالی که در نیمه اول سال گذشته واردات نصف این مقدار یعنی حدود 565 هزار تن بوده است. میزان مصرف سالانه برنج کشور حدود سه میلیون و 300 هزار تن و میزان تولید داخل حدود دو میلیون و 300 هزار تن است. بنابراین نیاز به واردات سالانه حدود یک میلیون تن برنج وجود دارد که امسال در همان چهار ماهه اول انجام شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار