بازدید 18847
راهکار عجیب حجتی برای حل مشکل شالیکاران؛

وقتی واردات بی رویه برنج اشکتان را درآورد، سبوس آرامش بخش بخورید!

در جریان بازدید وزیر جهاد کشاورزی از شالیزارهای استان گیلان و دیدار با شالیکاران این استان، وزیر جمله ای بر زبان آورد که با حاشیه های فراوانی همراه شد و انتقادات زیادی را متوجه او کرد؛ جمله ای که حتی اگر تنها یک مزاح زیرکانه باشد، حکایتی تلخ از نادیده گرفتن عمق مشکلات شالیکاران شمال کشور است و نشان می دهد آقای وزیر تا چه میزان با مشکلات آنها بیگانه است!
کد خبر: ۷۵۶۴۹۱
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۹ 19 December 2017
موافق گرفتن عوارض از خودروهاي شخصي در بزرگراه هاي تهران هستم/ بايد مطلوبيت سفر با خودروهاي شخصي را كاهش دهيمدر جریان بازدید وزیر جهاد کشاورزی از شالیزارهای استان گیلان و دیدار با شالیکاران این استان، وزیر جمله ای بر زبان آورد که با حاشیه های فراوانی همراه شد و انتقادات زیادی را متوجه او کرد؛ جمله ای که حتی اگر تنها یک مزاح زیرکانه باشد، حکایتی تلخ از نادیده گرفتن عمق مشکلات شالیکاران شمال کشور است و نشان می دهد آقای وزیر تا چه میزان با مشکلات آنها بیگانه است!

به گزارش «تابناک»؛ هفته گذشته، محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی، سفری به استان گیلان و شهرستان لنگرود داشت که با هدف اطلاع از آخرین وضعیت کشاورزان این منطقه و رسیدگی به مشکلات اقتصادی آنها صورت گرفت. در این سفر، حجتی همچنین از برخی کارخانه های تولیدی در بخش برنج بازدید کرد و در جریان آخرین دستاوردهای تولیدی این کارخانه ها قرار گرفت.

در یکی از این دیدارها، حجتی به همراه لاهوتی، نماینده مردم لنگرود در یک کارخانه تولیدی حاضر شدند که از برنج نوعی محصول به نام سبوس تولید می کند و بر اساس گفته های رئیس این کارخانه، در ایجاد آرامش اعصاب بسیار مؤثر است.

در این کارخانه، جمعی از شالیکاران استان گیلان، وزیر را احاطه و از او در مورد چرایی واردات بی رویه برنج به کشور سؤال کردند. در میان همه کشاورزان منتقدی که با دستانی پینه بسته و چهره های اندوهگین، از حجتی می پرسیدند، یکی از اهالی منطقه با اصرار و سماجت خاصی خود را به وزیر کشاورزی رساند و از او در مورد چرایی افزایش واردات برنج ـ آن هم در دورانی که محصول شالیکاران ایرانی در بازار موجود است ـ پرسید؛ شهروندی که بارها سؤال خود را تکرار کرد و اصرار داشت که وزیر پاسخ او را بدهد.

در این میان اما واکنش حجتی و نماینده مردم لنگرود به این اصرارهای همراه با اشک و التماس جالب، قابل تأمل و البته ناراحت کننده بود. آقای وزیر که گویا پاسخی برای پرسش این شهروند شمالی نداشت، در برابر عجز، التماس و اصرار او سکوت کرد و در ابتدای امر صلاح آن دید که به صحبت هایی که می شنود، توجهی نکند.

اصرار و سماجتی که این شالیکار شمالی از خود نشان داد، در نهایت باعث شد تا حجتی لب به سخن بگشاید و جمله ای بر زبان بیاورد که هم آب سردی بر پیکر این شهروند باشد و هم انتقادات سنگینی را متوجه خودش کند.

وزیر جهاد کشاورزی که به این شهروند توصیه کرد، از سبوس هایی که در کارخانه محل بازدید تولید می شود و به دلیل داشتن ویتامین B12 آرامش بخش است، استفاده کند و بتواند آرامش خود را به دست آورد و از این حالت بر افروختگی و ناراحتی خارج شود.

جدا از حاشیه هایی که این سفارش آقای وزیر برای او به بار آورد، موج سنگینی از انتقادات را متوجه او کرد و در نهایت او مجبور شد در مقام پاسخ با پناه بردن به خدا، توضیح دهد که اصلاً قصدی مبنی بر توهین یا بی احترامی به شالیکاران را نداشت. مسأله مهم این است که اصلاً چرا او باید در پاسخ به این نقد و سؤال جدی از مزاح و شوخی استفاده کند؟!

با فرض اینکه سبوس هایی که آقای وزیر به شالیکاران توصیه خوردنش را می کند، باعث آرامش روان و اعصاب انسان شود، سؤالی که همچنان بی جواب مانده و نیاز به توضیح مسئولانی مثل وزیر کشاورزی دارد، چرایی افزایش واردات برنج آن هم در بازه هایی است که تولید داخل به اندازه کافی در بازار وجود دارد؟!

در همین رابطه کافی است به سخنان علی اکبر مهرفرد، معاون بازرگانی و توسعه صنایع کشاورزی وزیر استناد کرد که حدوداً ماه پیش از افزایش 40 درصدی واردات برنج در هفت ماهه نخست سال سخن گفت و تأکید کرد: به دلیل مبارزه با قاچاق برنج و کنترل تجارت غیر رسمی برنج واردات برنج را افزایش دادیم.

اینکه بازار داخلی به دلیل محدودیت در تولید برنج نیاز به واردات این محصول دارد، موضوعی کاملاً بدیهی است و هیچ کس به آن انتقاد ندارد؛ اما این پرسش مهم وجود دارد که چرا در بازه هایی که تولید داخلی روانه بازار می شود و کمبودی احساس نمی شود، به میزان چشمگیری واردات برنج افزایش می یابد و کار به جایی می رسد که شالیکاران با اشک و التماس در برابر وزیر جهاد کشاورزی پاسخشان را با مزاح و شوخی دریافت می کنند؟

مسأله ای که در جریان سفر حجتی به گیلان برای وزیر کشاورزی به یک حاشیه جنجالی بدل و به وسیله بسیاری از رسانه ها و مقامات با تشریح جزئیات روشن شد، در برابر سؤال مهم و حساسی که شالیکاران از او پرسیدند، ولی پاسخ مشخصی دریافت نکردند، جز یک حاشیه چیز دیگری نبود.

انتظار این است که اکنون که وزیر جهاد کشاورزی به احتمال زیاد چندین بار کلیپ گفت و گوی هفته گذشته خود با شالیکار نگران شمالی را دیده و پرسش او به خوبی برایش روشن شده است، نه در مقام حرف بلکه در مقام عمل با پاسخی در خور رو به رو شود و وزارتخانه جهاد کشاورزی با در پیش گرفتن تدابیری دقیق نسبت به تنظیم بازار برنج اقدام کنند.

تعداد بازدید : 1098
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۱
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۸۲
این هم لنگه ی اون یکی وزیر راه و حمل و نقل "آخوندی" است که توی فرودگاه مهرآباد به خانم‌شاکی از گرونی پارکینگ گقته بود " تازه بیشتر هم باید ازت بگیرن"!!! اینا کلا منش و خصلت ارباب و رعیتی درشون گویا نهادینه شده...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۸
آن چیزی که باعث هجمه علیه وزیر کشاورزی شده شاید برای نویسنده کاملا روشن نگردیده آقای وزیر فرمودن بهش سبوس بدید تا آروم شه این در حالیه که در استان گیلان و مابقی استانها که برنج تولید میکنن از سبوس برنج برای فربه کردن و تغذیه دامها استفاده میشه و مصرف انسانی نداره.البته از این محصول برای مصارف پزشکی و غیره هم استفاده میشه منتهی اون چیزی که بیشتر از همه کاربرد داشته همین مصرف دامه.واسه همین این سخن وزیر سروصدای زیادی
کرده و باعث دلخوری شده.
تقاضا برای برنج خارجی و ایرانی به واقع مسیرهای متفاوتی دارد. بر خلاف محصول چای که مردم عموما به نوع خارجی آن علاقه مند هستند برنج ایرانی همیشه انتخاب نخست ایرانی ها در تهیه برنج مصرفی خانواده است. تنها چیزی که باعث می شود خریدارانی برای برنج خارجی پیدا شود قیمت پایین تر این نوع برنج است. بنا بر این برنج خارجی را عموما اقشاری از اجتماع مصرف می کنند که توان اقتصادی خرید برنج ایرانی را ندارند. کشاورزان عزیز نباید راضی باشند که به بهای محرومیت اقشار ضعیف جامعه سودشان را افزایش بدهند و برنج را با قیمت بالاتری بفروشند. شاید اصلاح فرآیند تولید و توجه به این نکته که چگونه برنج خارجی با وجود هزینه حمل و بیمه و حقوق و عوارض گمرکی و سود تاجر و واسطه ارزانتر از برنج ایرانی به بازار می رسد در خود راهکاری برای کاهش هزینه ها و افزایش سود داشته باشد.
چطوریه که برنج کیلویی 3 هزار تومان در هند صرفه اقتصادی داره و برنج کیلویی 13 هزار تومانی در ایران صرفه ندارد؟!
مشکل از شالی کار ایرانی است یا شالی کار هندی؟
ما مردم تنبلی هستیم
شالی کار ایرانی اگر برنجش را 20 هزار تومان هم بفروشد ناراضی است
چرا که می خواهد مثلا با یک جریب شالی سانتافه هم سوار شود که هیچ وقت نشدنی است
اشکال از نوع کاشت و عدم توجه به علم زراعت در کشاورزی ایران است
اگر برنج گران شود باز هم عده ای به وزیر کشاورزی حمله می کنند که چرا گذاشتی برنج گران شود

با این مسائل پیشرفت که هیچ ،پس رفت می کنیم
پاسخ ها
27
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۸
معلومه چیزی از شالی کاری نمیدونی . یک کشاورز باید هر سال پول افزایش روغن و گازوئیل و کود و هزینه کارگر اضافی رو بپردازه در ورتی که هیچ کس پشتیبانش نیست حتی جهاد کشاورزی
درضمن اونایی که از هند و پاکستان میان رو اصلا مطمئن هستی برنج هستن؟؟؟ یا چون سود زیادی براشون داره وارد میکنن؟؟؟
هیچ وقت هم قشر کشاورز نمیخواد سوار سانتافه بشه(کافر همه را به کیش خود پندارد) میخواد حداقل حق خودش رو برای زحمتی که میکشه رو داشته باشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۸
شما با مشکلات یه شالیکار شمالی یه سال برو برنج
بکار بعد بیا اظهار فضل کن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۸
دوست عزیز کشت برنج با مابقی محصولات کشاورزی زمین تا آسمون فرق میکنه.انقدر مراحلش سخته به بهش میگن برنج یعنی با رنج بدست میاد.بسیار هم هزینه بر هستش ماشین آلات مکانیکی مرتبط هم گرون قیمته و عملا کشاورزا توان خریدنشو ندارن.درکنار این مسایل شما قیمت کارگر که در فصل کاشت و داشت و برداشت رو هم درنظر بگیر که نفری در روز 90000تومان میگیرن قیمت تمام یک کیلو برنجو به شدت میبره بالا الان به جرات میتونم قسم بخورم قیمت تمام شده یک کیلو برنج بالای هشت تا نه هزار تومن براشون تموم میشه و یک کشاورز در سال شاید دومیلیون فقط سود محصولاتش بشه که با اون باید یکسال زندگیشو بچرخونه.اگه به قیافه کشاورزان شالیکار توجه کنی عمق رنج و عذابی برای تولید این محصول میکشنو میبینی.
سامان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۸
برادر جان اون برنج هندی که شما میل می فرمائید از مواد شیمیایی ساخته می شود و بدون بود وبدون خاصیت و هزاران داستان دیگر می باشد در این که مردم ما مردم از خود راضی و تنبلی می باشند شکی نیست ولی شالیکاران عزیز زحمت زیاد می کشند ولی درامدی حاصل نمی گردد . البته نگران نباشید چون پنج سال بعد در شمال ایران برنجی کاشته نخواهد شد که امثال شماها با ماشین خودتان در حالی که اشغال هایتان را در مزارع ما می ریزید رد شوید و به اصطلاح ژست روشن فکری هم بگیرید و ... به لطف افرادی مثل وزیر محترم که عصاره ...هستند نه منتخب مردم کیوی کاری باعث فرسایش خاک شما والودگی خاکهای شمال خواهد شد و بهترین راه هم مهاجرت به خارج از کشور می باشد چون چند سال بعد از این مملکت جز الودگی به .چیزی باقی نخواهد ماند .
دکتر محمود حجتی وزیری کاربلد و راستگو میباشند یادم هست پس از برکناری مرجوم منتظری وموج حمله نون به نرخ روز بخورها آقای خاتمی ایشان را بعنوان وزیر به مجلس معرفی کردند وآقای حجتی صریحا گفتند من از آیت اله منتظری تقلید میکنم غرض ایشان مسلمانی سالم وخالی از شرک ونفاق میباشد تخریبش نکنیم
پاسخ ها
سید مرتضی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۸
همین که مقلد فلانیه یعنی آدم خوبیه؟
احیاناً شما از اقوام همون نماینده نیستی که در دفاع از وزیر معرفی شده میگفت "فلان وزیر نماز شب میخواند! آیا این برای شما کافی نیست؟!" منطقت کشت منو!..
مصطفی
| Spain |
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۸
آخه این اظهار نظر شما چه ربطی داره؟
فرض کنیم ایشون آدم خیلی خوب، اصلا پیغمبر زاده، احترامشون هم واجب، اما چه ربطی به کارآمدی ایشون تو این پستی که الان هستن داره؟؟ یعنی
یکی آدم راستگویی بود و این ویژگی خوب رو داره،
فرشته است و نباید ازش انتقاد بشه و از اشتباه مبرا
هست؟
همین نگاه کوته بینانه که باعث میشه گاهی بی دلیل از یکی دفاع کنید و گاها هم بی دلیل به یکی فحش بدین
دلیل اقای وزیر روشن و واضح هست ولی نمی تونن جلوی دوربین بگن واردات برنج دست اقازاده های هست که از این کار سود زیادی می برند و به بقیه هم باج می دن و اگر جلوی اینا گرفته بشه خوب بیچاره ها ضرر می کنن شالیکارهای شمالی ضرر کنن بهتره از اینه که این اقایون دزد ضرر کنن
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۸
شما نگران شالی کار شمالی که بجای 100 میلیون 50 میلیون سود میکنه یا نگران 70 درصد مردم بدبخت خودمونی که هیچوقت نمیتونن نزدیک برنج 15 هزار تومنی ایرانی بشن و همون تایلندی رو هم بزور تهیه میکنن . همه بمیرن چطوره ، اصلا برنج داخلی بشه کیلویی 50 هزار تومن یکدونه برنج هم وارد نشه ، اون چطوره معرکست
اینگونه ادبیات مخصوص لمپنهاس از مسئولین بعید.
وقتی برنج تولید داخل گران است و مردم ناتوان از خرید آن، دولت باید برنج ارزان وارد کند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۸
دقیقاً . برنج داخلی قیمتش بالاست همه مردم توان خرید این برنج را ندارند .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۸
آشغال های هندی و پاکستانی که آرسنیک بالایی دارند مشخصا از برنج ایرانی هستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۸
دلیلش اینه که اون وارداتیا اصلا برنج نیستن با آرد و نشاسته قاطی میکنن
به نظر من سکوت و تنها نگاه کردن و راه رفتن وزیر که نشان می داد حوصله شنیدن مشکلات را ندارد بدترین نوع برخورد بود. علت سکوت هم دقیقا بی اطلاعی وزیر از مشکلات و عدم آشنایی با کشاورزی است ایشان پس از هشت سال وزارت تنها چیزی که از کشاورزی می دانند آدرس وزارتخانه است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۸
شما که شالیکارید بفرمایید چطور برنج و خیلی چیزهای دیگر در سایر کشورها صرفه اقتصادی دارد و با کیفیت و قیمت مناسبتر صادر می شود ولی در ایران به صرفه نمی باشد مرغ از برزیل و ترکیه (مرغ یک کیلو تا 1.1کیکیلو )به عراق صادر می شه کیلویی 5000تومان ولی مرغ 2 کیلویی به بالا که مضر هم می باشد درایران کیلویی 7500تومان یعنی 1.5 برابرباید بخریم ؟
از قدیم گفتن تامرد سخن نگفته باشد عیب و هنرش نهفته باشد این آقا با این جمله ایکه گفته معلوم شده چی کارس باید بجای وزارت بره دنبال کار.............
یعنی این کشاورزان انتظار دارن نرخ برنج از 14 هزار تومن هم بیشتر بشه ...... وزیر حق داره به حرفش توجه نکنه ....
همه حواشی به کنار. عزیزان کشاورز. برنج شما با چند بار دست به دست چرخیدن بین واسطه های مفت خور، با قیمت نجومی به دست مردم می رسد و لااقل نیمی از مردم مجبورند از برنج های بی کیفیت و ارزان وارداتی استفاده کنند. فقط خودتان را نبینید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۸
زیاد هم دست به دست نمی شه در گیلان و مازندران هم بنده امسال برنج خریدم کیلویی 12 الی 12.5 هزارتومان مشکل اینجاست که کشاورز گیلانی می خواد با 3 ماه کار کردن 12ماه خوب بخورد و تفریح کند در شهر آمل بعضی کشاورزان 2 با برنج می کارند و پس از آن هم زمین را برای کاهو وسایر سبزیجات شب عید آماده می کنند
نه آقا جون گفت ساندیس بهش بدید نه سبوس ، تابی جون تو هم که شدی مثل دار و دسته محمود جونت
وزیر کیلویی در مملکت گل وبلبل...
قيمت برنج وارداتي هم اشكمان را در آورده به اين خاطر چه بخوريم؟ با مشكلات مردم سياسي برخورد نكنيد
چرا متوجه نیستید؟ دولت به دو دلیل مجبور به واردات است: دولت در قبال نفت پولی به ایران نمی دهند. مشتری های نفتی میگویند هرجی میخواهید ببرید ترجیحا آنچه ما پیشنهاد می کتبم و آن برنج است. این یعنی نفت درمقابل غذا.
دوما، واردات و مسامحه با ورود قاچاق ابزاری قوی و کارآمد برای کنترل قیمت ها و تورم است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۸
مگر برنج گیلان ومازندران کفاف کشور را دارد چقد زمین زیر کشت مانده است؟
سید مرتضی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۸
اوا !!! مگه بعد از برجام تحریم ها رفع نشده بود؟
آقا دهنت رو آب بکش! با این حرفت به روح برجام اهانت کردی!
دولت نهم ودهم که امنیتی اداره شد هر کی حرف میزد اقای مرتضوی .... این دولت که مردم امید الکی داشتند بهش دوست داره ناارامی درست کنه و مردم بیان بیرون.این وزیر هم عینه ریس بانک مرکزی بی کفایتیش رو نشون داده.
خاک برسر ما ملت بکنند که با انتخاب های نابجا شما را برخودمان سوار می کنیم تا تو به ما تجویز سبوس آرامش بکنی آیا وزیز بهداشت مردم را بی شعور خطاب کند واقعا خاک بر سر ما
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۸
خاک بر سر شما نویسنده محترم نه ما!
هوالولی.
به این که واردات برنج بی‌رویه یا بارویه (!) بوده است کاری ندارم. اما دو گروهی که زندگیشان تحت تاثیر این وارادت قرار می‌گیرد یکی طیف کم‌درآمد جامعه هستند که توانایی خرید برنج کیاویی ۱۵ هزار تومانی شمالی را ندارند و تنها انتخابشان خرید همین برنج‌های وارداتی است. گروه دیگر اما دلال‌ها و نوکیسه‌هایی هستند که به طمع کسب سود بادآورده، برنج را از شالیکاران به قیمت پایین خریده (یا حتی پیش‌خرید کرده) بودند تا در این آشفته‌بازار، آن را با سود زیاد (و بعضاً پس از مخلوط کردن با همین برنج‌های وارداتی) به مردم قالب کنند غافل از این که قدرت خرید مردم محدود است و بازار کشش افزایش بعضاً ۵۰ درصدی قیمت را ندارد. اما بنده تضمین می‌کنم اگر دلالان عزیز، برنج را با همان قیمتی که از شالیکاران خریده‌اند به مردم عادی عرضه کنند، دانه‌ای برنج روی دستشان نماند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۸
برادر گرامی دلالها چرا باید بدون سود برنج را بفروشند؟ چرا برنج کاران خودشان محصولشان را نمی فروشند و به دست دلال می دهند؟ دلیلش این نیست که دلال ریسک سرمایه گذاری و خرید عمده برنج از کشاورز را می پذیرد و حق دارد هزینه سرمایه خود را دریافت کند؟
باسلام طیق کلیپ فوق صحبت روی محاسن وکاربردهای سبوس هست و آقای حجتی هم بند ه خدا کاملا گوش می کنند. حالابعضی کاربران محترم ویا سایرین برداشت اشتباه داشتند باخودشونه .به امید تمدن و فرهنگ عمیق نه اینکه فقط دم ب نیم.و قزمت برنج ایرانی واقعا سرسام آوره .
راست می گوید چرا وقتی برنج ایرانی تا 20 و چند هزار تومان می رسد کسی ناراحت نمی شود اگر واردات این شبه برنج های هند و پاکستانی هم نباشد مردم چکار کنند شاید بعضی ها به این هم قانع نباشند و بخواهند برنج را تا 50 تومن هم ببرند البته ناگفته نماند این برنج های ماکارونی گونه هند و پاکستان هم باز به ناحق به این قیمت به مردم انداخته می شود کجاست برنج آمریکایی و اروگوئه ای که 70 ریال به مردم می دادند ...
ما که وسعمان میرسد برنج هندی و پاکستانی بخوریم واردات برنج برای اکثریت مردم خوبه همه پول خرید برنج ایرانی ندارند
حالا گیرم توهین نبود. ایا ما مردم هم می توانیم در زمان عصبانیت مسوولین به اونها کمی سبوس ارامش بخش تعارف کنیم!!
در کشور عزیز ما ایران همه از وضع موجود شان شاکی وناراضی هستند و این امر از ابتدای تاریخ تاکنون موجود بوده و هست . از یک طرف تولید کننده عزیز و زحمت کش شمالی برنج را کیلویی 13 تا 15 هزار تومانی میفروشد و ناراضی است مسئولین بدترین تعرفه ها روی واردات برنج خارجی می بنند و بازهم عده ای ناراضی اند انبار های پر از برنج ایرانی بدلیل گرانی بیش از حد خاک میخورند . 90 درصد جمعیت کشور هم از گرانی برنج و سختی معیشت در عذاب هستند واقعآ کسی نمی تواند این گره های کور را باز کند ؟
دیگه سیاه نمایی و حقه بازی هم حدی داره برنج شمال اگه خالص باشه کیلویی 13 تومان هم گیر نمیاد شما انتظار دارین کیویی 20تومان باشه انصاف هم خوب چیزیه اقای کشاورز مظلوم
گرانی وحشتناک میوه و انار آجیل و خشکبار و بادام هندی واقعآ مردم را کلافه کرده تولید کننده و مصرف کننده ناراضی وبشدت گله مند هستند واسطه ها و مافیا واردات و صادرات و مسئولین دولت راضی و خوشحال آیا مردم ایران استحقاق این همه ظلم و ستم را دارند ؟
با سلام، این چیز جدیدی نیست نقل غیر مستقیم از یکی از همکاران نقل کنم مربوط به سالهای حدود 1365 میشود زمانی که آقای کلانتری رییس سازمان ترویج کشور بودند در یکی از گردهمایی ها کارمندی از مازندران به آقای کلانتری گفتند حقوق ما نسبت به استانهای دیگر کمتر است ایشون در جواب گفتند اونجا که هوای خوبی دارد. این نقل قول مربوط به اوائل انقلاب الان که خدا به ما صبر دهد.
تابناک جان چند روز پیش شما نظر سنجی کرده بودین در مورد پاسخگویی :
اول اینکه در ان تظر سنجی همه چی گویا بوذ اعم از پاسخگویی و شفافیت و غیره ..
دوم شما اشاره کنید در طول این چهل سال کسی ار احاد این حکومت و یا دولت های گذشته و حتی در ابعاد مدیریتی پاسخگو به مطالبات و یا حتی از اعمال زشت خود عدر خواهی کرده باشد ؛
یا اگر بدهکاری به سیستم بانکی هست با تهدید و پر رویی انکار کند و خیلی مسائل دیگر .........
الان اگر در کشورهای به قول شما کفر بود وزیر از شرم استعفا میداد و طلب بخشش میکرد اما سنگ بنای این قبیل رفتارها نه تنها در ساختار تقویت نشده بلکه برای منتقدین و مطالبین هم دردسر ساز شده ،
امیدوارم یارتان نرفته باشد همین شما بودید که در دوران هشت ساله احمدی نژاذ هیچگاه از رفتارهای ان دوران نقد نکردید صرفا نان به نرخ روز خورده شد ؛ الان هم که دیوار کج گذاشته شده معلوم هست که تا ثریا چنین باشد
میخواستید به روحانی رای ندید
وقتی رای دادید یعنی همه این مسائل را هم می پذیرید
این حرکت اقای وزیر که مشت نمونه خروار دولت هست که همشون همین ادبیات و رفتار رو با مردم دارند و تنها کسی که تو این دولت یه مقدار ازش راضیم وزیر ارتباطات هست که هم جوونه هم خلاق هم نشون داده فعال هست بقیه دوره شون تموم شده
در ضمن آقای کشاورز محترم وقتی برنج ایرانی کیلویی 13000تومان هست من کارگر از کجا بیارم برنج شما رو بخرم؟ وقتی یه روال غلطه باید اصلاح بشه نه اینکه ادامه پیدا کنه شما برید یاد بگیرید نحوه درست تولید برنج رو تا قیمت برنجتون بیاد پایین و من خودم به شخصه الان برنج ایرانی مصرف میکنم اما نه برنج شمال بلکه برنج جنوب کشور که ارزونتر هست و کیفیت از اون هندی خیلی بالاتره حالا تو شمال شما چیکار میکنین که برنجتون نسبت به جنوب کشور گرونتره من نمیدونم!!!! شاید برنج هاس شمال رو تو پر قو نگه میدارین یا براشون موسیقی بتهوون پخش میکنین که اینقدر گرونه!!1 مردم عزیز ایران مسئولین دلشون به حال ما نخواهد سوخت خودمون دلمون به حال هم بسوزه و دست همدیگه رو بگیریم ازتون خواهشمندم هوای همو داشته باشید
اللهم عجل لولیک الفرج
چه دوران اسفناکی شده است که یک مشت آدم در شمال کشور برنج تولید میکنند و میخواهند به هر قیمتی بفروشند حتی اگر مردم محروم از گرسنگی بمیرند. باید برنج و مواد غذایی را بیشتر از نیاز به کشور وارد کرد تا مردم بتوانند به قیمت ارزان بخرند و رشد جسمی کنند و قوی و تنومند شده و از کشور دفاع کنند.
دوستان عزیز اصولا برنج خارجی مشتریان خاص خود را دارد که به علت بیش از 5 برابر بودن قیمت برنج ایرانی قادر به خرید آن نیستند این نوع برنج اصولا مشتریان مشابه برنج ایرانی ندارد و با برنج ایرانی نیز رقابت نمیکند.
اما بایستی واقعا قضاوت کرد آیا تولید محصولی با 5 برابر قیمت جهانی نیاز به حمایت دارد یا نه
داشمون لاتی حرف میزنه
ادبیات قهوه خانه ای و وزیر
برنج ایرانی کیلویی 12 هزارتومن برنج هندی 5 هزار تومن خوب مردم با این وضع اقتصادی معلومه که وسعشون نمیرسه برنج ایرانی بخرن کشاورزان اصرار دارن برنج وارد نشه تا باز هم قیمت برنجشون بره بالا و امکان استفاده از برنج 5هزارتومنی هم ازمردم گرفته شه تا گرسنه بمونن !انصاف هم خوب چیزی خوب شما قیمت برنجتو بیار پایین همه برنج ایرانی میخرن ومیخورن
پاسخ ها
برنج ایرانی گروووووووووووووووووونه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۸
دمت گرم حرف اول و آخر همینه
از خدا خواهیم توفیق ادب ، بی ادب محروم شد از لطف رب
اقایان واقازادهها سبوس میل کنند تا اعصابشان راحت وشکمشان سیر گردد.
سلام
سرانه تولید بخش کشاورزی در محصول برنج بسیار پائین است . بدلیل سطح زیرکشت که بهره بردار در اختیار دارد زمین به میزان ناچیز است . این امر هزینه تولید را افزایش داده و سرانه تولید هر بهره برداری را پائین آورده است . بطوریکه اختلاف درامد خانوار روستایی و شهری به میزان 60 درصد رسیده است. یعنی یک بهره برداری برنجکار در سال سودی بابت برنج نصیب او نمی شود. انچه که از حاصل تولیدش است دستمزد ی است که خودش روی زمین کار می کند. آن هم دستمزد ناچیز در مقایسه با بخش صنعت است . بخاطر همین است که بهره بردار زمین را رها و مهاجرت را در پیش می گیرد. در سال 1395 میزان روستانشینی به میزان 28 درصد رسیده است . درحالیکه این میزان در سال 1335 به میزان 68 درصد بود. دستمزد پایئن و سودهی کم ، بدلیل در اختیار داشتن سطح زیرکست کم و هزینه تولید بالا موجب شده است . در شمال کشور اکثر زمین تبدیل به ویلا سازی برای افرادی شده اند در سال برای اقامتگاه دوم در ایام تعطیلات استفاده می کند. چگونه و سیاست گذاری این کار باید توسط نظام بالا دستی صورت گیرد. یکی از نظام سیاست گذاری تعرفه گمرکی و حد مجاز واردات و یا فصل ممنوع واردات است.
با روشن گری وزیر وخود کشاوورزتیر انتقام وکینه اصولیه وعوام فریبان به سنگ خورد وحنی فریبشان رنگ باخت
آقاي وزير خودشان ازسبوس استفاده كردوباتجربه اي كه داشت اين پيشنهادراداد .چون خيلي قديما كشاورز ازسبوس وياازبرنج درجه چندخودش استفاده ميكرد.وبرنج مرغوب رامي فروخت تاپول بيشتري بدست بياورد.ولي الان برعكس شد سبوس و.... رامي فروشد برنج درجه يك راخودش استفاده ميكند .فكركنم آقاي وزير سبوس ميل فرمودندكه اعصابشان ازاين همه گراني ... ارام است.
در نظرسنجی ای که در فرانسه صورت گرفته بود، ۷۵ درصد گفته بودند اتومبیل فرانسوی را علی رغم بالا بودن قیمت نسبت به مشابه خارجی ترجیح میدهند. حال این کامنتهای بالا را بخوانید تا متوجه بشوید که علت بدبختی مردم از کجاست. وقتی بعضیها تا نوک بینیشان را نمیبینند چطور انتظار پیشرفت دارند؟ تا یک چیزی میشود همه از حکومت و دولت گلایه دارند که هیچ کاری برای ما نمیکنند. کالای داخلی بخر تا آینده فرزندانت تامین شود وگرنه توقع و حرف بیربط نداشته باشید ای جهان سومیها!!!
صد رحمت به زمان ارباب‌رعیتی، چون حداقل با زندگی خصوص و آخرت رعیتها کار نداشتن
به خدا کشاورز هم میخواد که برنج ارزون بدست مصرف کننده بده ولی در تولید همه عوامل بصورت زنجیره ای بهم ربط دارند.
در کشاورزی هزینه های کود و سم ، هزینه کارگر روزی 100 هزار تومن، 6 ماه کارگری خود کشاورز، هزینه دستمزد ماشین آلات و ارزش سرمایه ای که گذاشته در قیمت تمام شده برنج تاثیر داره.
نه تنها برنج بلکه در هر محصولی که فکر بکنید این زنجیره تاثیر داره و وقتی مواد اولیه یک کالا و هزینه های آن گرون باشه بالطبع قیمت تمام شده هم افزایش پیدا میکنه.
آقا این یکی رو کاملا مخالفم چون برنج ایرانی واقعا گران هستش و همه قدرت خرید آن را ندارند درصورتیکه بقیه محصولات کشاورزی مثل گندم و جو که ما خودمان تولید کننده آن هستیم وضعیت اسفناکه واقعا کیلویی هزار تومان که هزینه های کاشت داشت برداشتشم پوشش نمیده خداییش اونم با این وضعیت بارندگی کشورمون
اين اتفاق و عكس العمل آقاي وزير، يك فاجعه است.
اگر قراره برنج هندی بدون تعرفه و با ارز مبادلاتی وارد شود چرا همین سیاست در مورد فولاد و لاستیک و خودرو اعمال نمی شود کشاورز هندی با فروش 1000 کیلو برنج بی کیفیت می تواند خودرو بخرد اما کشاورز گیلانی باید 5000 کیلو برنج با کیفیت بفروشد تا یک خودرو بخرد اینجاست که پای اقتصاد سیاسی به میان می آید که تولید آن محصول در کدام منطقه است و باید پشتیبانی شود چون فولاد در اصفهان و لاستیک در کرمان تولید می شود نباید وارد شود اما کشاورز گیلاتی باید با خاک یکسان شود
با سلام
فکر کنم دیگر هر چه فسفر و گلبول خاکستری در مغز ابرخی ها بوده تمام شده و دیگر ایده ای تازه برای کار ندارند و نمی دانم ما باید تا چند سال دیگر چهره برخی تکراری با حرفهای تکراری را ببینیم مثل اینکه توی مملکت خیلی حیلی قحط الرجال است ماباید از کشورهای دیگرادم بیاوریم خدا بخیر کند با این مدیران !!!!!!!!!!!!!
با سلام
برای برنج داخلی به دلیل باکیفیت بودن و بالطبع بالا بودن قیمت توان خرید برای اکثر مردم وجود ندارد بنابراین برای تعادل بخشی و افزایش خرید قشر متوسط جامعه نیاز به واردات وجود دارد. ولی سوالی که وجود دارد این است که واردات به چه مقدار و دست چه گروههایی باشد مهم است؟ آیا نور چشمی ها این کار را انجام می دهند یا بقیه و به چه قیمتی؟
در مورد وزیر هم باید ذکر شود که وزیر مملکت باید با سطح پایین ترین فرد جامعه هم مثل یک انسان شریف برخورد کند اگر کشاورز هم باشد که دیگه بدتر.
وقتی بنجل ترین برنج داخلی ،شده کیلویی ده هزار تومان ،از سبوس که هیچ ؟،تا کجا میبایست ،کشاورز ،و خودرو ساز ،و ... را حمایت کرد؟ اوضاع مردم عراق ،و افغانستان ،و حتی مردم فلسطین ،و جنوب لبنان صدها برابر ایران بهتر است ؟ در ایران بقولی نود در صد ثروت کشور در اختیار ۴٪ میباشد ؟ کشاورز برنجکاری که زمینهای ملی ،وشالیزاها ،و مراتع ،و جنگلها را به ثمن ،پول سیاه ،به پولدارها فروخته تا تبدیل به ویلا گردد ،نباید حمایت شود ؟ تقلب ذر برنج شمال بیداد میکند ؟ که بخش کوچکی از فساد گستردهٔ نهادینه شده میباشد ؟
إقاى وزير لطفا اسعفاء
. یکی نیست که بگوید کشاورز بیچاره همان سر خرمن برنجش را به صورت خام فروخته. اینها همه صدالی دلالانی است که دوست دارند برنج به کیلویی 20 هزار تومان برسد.
وزیر جهاد کشاورزی که نفهمد سبوس برنج چیه و بعد از یک عمر وزیر بودن، به مردم برنجکار توهین کند، جای تاسف دارد !!!!!
آقا کسی تاثیر سبوس روی ژن رو می دونه؟ خوبترش می کنه یا بدتر؟ ممنون
در مناطق شمالي كشور در زمستان سبوس را به حيوانات شيرده مي دهند تا شيرشان بيشتر شود بنابراين پيشنهاد مي كنم وقتي فردي قرار است مدیر شود اول يك دوره كارآموزي برگزاركند تا سوادشان بلابيادو بفهمد سبوس براي افزايش شيردهي خوب است نه براي كنترل اعصاب
من اصلا با ادبیات اقای وزیر کاری ندارم .من از برنج کاری هم واینکه چه مراحلی دارد هم هیچ نمیدانم.فقط یک سوال در کدام بخش تولیدات کشاورزی وصنعتی ما موفق بودیم .در تمامی دنیا صاحب نظران چه در زمینه کشاورزی وچه صنعتی برای رسیدن به ارزش افزوده انهم برای ارتقا سطح کیفی زندگی مردمشان وبه طبع اقتصاد کشورشان با برنامه ریزی درست پیش میروند.درکشور ما هنوز تکلیفمان روشن نیست.یک روز به کشاورز وام میدهیم یک روز به گارگاه های زود بازده وام میدهیم یک روز گوجه فرنگی از چین وارد میکنیم یک روز با سیاستهای اشتباه همان گارگاه های کوچک را به ورشکستگی میرسانیم.ونتیجه ویرانی ویرانی است وبس ویقه همدیگر را میگیرم.نتیجه شما قیمت سال بعد هیچ محصولی را نمیتوانی مشخص کنی.کی امدیم قیمت تمام شده یک محصول چه صنعتی وچه کشاورزی را با توجه به کلیه عوامل دخیل براورد کردیم.این قصه بهتر است بگویم غصه همچنان ادامه خواهد داشت/
اگر برنج وارد نشود این شمالی ها به کیلویی 20هزار تومان هم برنح را می رسانند حواب خوبی حجتی داده
ولله مردم از برتجهای های کیلویی 13 تا پانزده هزارتومان اشکشان درامده. نه ازبرتجهای 4تا پنج هرار تومان . شما توقع دارید مردم برتج کیلویی دههزار تومان به بالا یخرند تا شما اشکتان در نیاد
میخوان برنجشونو کیلویی چند بفروشن دیگه؟ هرکی به فکر خویشه
سلام‌
سال‌ها‌پیش از انقلاب در اواسط اسفندماه به اخبار شهر رادیو طاغوت گوش میدادم وزیر کشاورزی وقت آقای ولیان در پاسخ مصاحبه کننده که پرسیده بود “آقای وزیر ایام عید نزدیک است و پرتقال شده کیلویی دو تومان چه برنامه‌ای دارید؟” ایشان در پاسخ با آن لهجه داشمشتی گفت “نخورند آقا نخورند! “ فردای آن روز اخبا ساعت هفت استعفای ایشان را اعلام کرد. ببینیم در رمان حاظر چه اتفاقی خواهد افتاد احتمالا ترفیع یا تشویقی برای ایشان در نظر هست؟!
بابا اين بنده خدا كارش ورشته اش اين نيست يا كسي را ندارند يا مجبورش كردند وزيرش كنندمگر نميدانيد نخبها همه رفتند 
هیچ کشاورزی نمی گوید برنج وارد نشود.کشاورزان دو نکته را مطرح می کنند1-در فصلی که باید محصولشان را بفروشند و زندگی را اداره کنند برنج وارد نشود. 2-مازاد بر نیاز کشور برنج وارد نگردد تا بازار مملو از برنج خارجی شود.اگر از کشاورزی حمایت نشود جمع کثیری بیکار می شوند.کشاورز نمی خواند چند ماه کار کند و مابقی ایام را به خواب بگذراند.کشاورزان همواره زندگی محدود و ساده ای داشته اند و عمدتا گرفتار تامین مخارج زندگی اند.کسانی که فکر می کنند برنکاری آسان است فقط یک روز در مزرعه کار کنند
وزیری که رشته اش چیز دیگریست و سواد کشاورزی ندارد ازش انتظاری نیست در ضمن کوخ نشین یوهو کاخ نشین شه جوابی بهتر از این ازش انتظار نیست
وای بر وزير و وكيل و رييسي كه باعث نااميدي و ياس ملتش بشه
چرا وزیر نباید سبوس برنج بخورد که حوصله و اعصاب شنیدن کشاورز ان را ندارد ایشون که مسئولیت این قشر را بعهده دارد باید از این مواد خوراکی بخورد و دارای اعصاب قوی باشد و به حزفهای دیگران فقط گوش بدهد و از اون گوش دروازه باشد بیرون کند ظاهر قضیه را حفظ کند - سواره خبر از حال پیاده ندارد
این آقا هنوز نفهمیده که وزارت ایشان از صدقه سر همین مردم مظلوم و کشاورزان زحمت کش است. اگر کشاورزی نباشد ؟ وزارت کشاورزی به چه درد می خورد.
وزارت بازرگانی برای کشور کافی است چون تمامی محصولات کشاورزی و غذایی را وارد می کند.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس