بازدید 14582

چه کسی مقصر حذف زودهنگام ایران از گردونه اسکار 2018 است؟

فیلمی که در شصت و نهمین دوره جشنواره نیز به نمایش درآمد و سابقه اکران بین المللی در سوئد را نیز داشت و موضوعش نیز برای جامعه غربی و داوران جایزه اسکار قابل فهم و بیانگر یک رویکرد جهان شمول بود.
کد خبر: ۷۵۵۴۶۵
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۲ 15 December 2017

چه کسی مقصر حذف زودهنگام ایران از گردونه اسکار 2018 است؟با حذف زودهنگام و قابل پیش بینی نماینده سینمای ایران از گردونه اسکار 2018، این پرسش پیش آمد که چه کسی مقصر حذف زودهنگام ایران از گردونه اسکار 2018 است و آیا گزینه بهتری برای معرفی به عنوان نماینده سینمای کشورمان جهت رقابت با دیگر آثار وجود نداشت؟

به گزارش «تابناک»؛ آکادمی علوم و فنون سینمایی امروز از میان نمایندگان 92 کشور برای رقابت در بخش اسکار فیلم غیرانگلیسی زبان، نه فیلم «جسم و جان / On Body and Soul» (مجارستان)، «یک زن شگفت‌انگیز / A Fantastic Woman» (شیلی)، «توهین / The Insult» (لبنان)، «فاکسترت / Foxtrot» (رژیم اشغالگر قدس)، «بی‌عشق / Loveless» (روسیه)، «فلیسیته / Félicité» (سنگال)، «زخم / The Wound» (آفریقای جنوبی)، «مربع / The Square» (سوئد) را انتخاب و رسماً اعلام کرد.

با این ترکیب، عملاً فیلم «پایان خوش / Happy End» به کارگردانی میشاییل هانکه و به نمایندگی از اتریش، «آن‌ها ابتدا پدرم را کشتند / First They Killed My Father» به کارگردانی آنجلینا جولی و به نمایندگی از کامبوج، دو اثر مهمی بودند که انتظار می‌رفت دست کم در لیست بلند 9 فیلم نامزد اسکار فیلم غیرانگلیسی زبان 2018 باشند و حذفشان به عنوان مهم‌ترین شگفتی مطرح شد.

از سوی دیگر، همان گونه که قابل پیش بینی بود، فیلم سینمایی «نفس» به کارگردانی نرگس آبیار که سینمای ایران را نمایندگی می‌کرد، نیز به لیست 9 نامزد نهایی اسکار راه نیافت و بدین شکل، شانس بسیار اندک سینمای کشورمان برای حضور در میان پنج نامزد نهایی اسکار غیرانگلیسی زبان به سادگی از دست رفت. «نفس» اغلب فاکتورهای موثر برای حضور موفق‌تر در این رویداد از جمله نمایش در یکی از سه جشنواره اصلی (کن، برلین و ونیز)، برخورداری از پخش بین المللی، اکران در اروپا یا آمریکا و... را نداشت.

در مقابل فیلم «وارونگی» سومین فیلم بلند بهنام بهزادی نیز رقیب «نفس» برای نمایندگی ایران در اسکار 2018 بود و می‌توانست انتخاب شود، چون هم به لحاظ مضمونی به فضای ذهنی داوران نزدیک‌تر بود و هم از منظر شناخته و دیدن شدن توسط اعضای آکادمی، شانس بیشتری داشت و شناخته‌شده تر بود؛ فیلمی که در شصت و نهمین دوره جشنواره نیز به نمایش درآمد و سابقه اکران بین المللی در سوئد را نیز داشت و موضوعش نیز برای جامعه غربی و داوران جایزه اسکار قابل فهم و بیانگر یک رویکرد جهان شمول بود.

با وجود این، هیأت انتخاب تعیین نماینده ایران برای جوایز اسکار 2018 با ترکیب و سیروس الوند کارگردان، مجید انتظامی آهنگساز، محمد بزرگ نیا کارگردان، کمال تبریزی کارگردان، سید جمال ساداتیان تهیه کننده، رسول صدرعاملی کارگردان، جواد طوسی منتقد، رضا کیانیان بازیگر و امیر اسفندیاری معاون بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی تشخیص دیگری داشت و رای نهایی با هر تعدادی موافق و مخالف، به نفع فیلم «نفس» بود که حاوی بسیاری از مفاهیم بومی و قابل درک برای مردم ایران تلقی می‌شد.

همان زمان که این انتخاب صورت پذیرفت، «تابناک» این پرسش را پیش کشید: «آیا هیأت انتخاب که از چهره‌های باتجربه و پرسابقه‌ای تشکیل شده، انتظار دارد اسکار به این آثار که برخی از ایشان ارزش ملی ویژه‌ای دارند اما برای تماشاگران سایر کشورها مفاهیم مشترکی ندارند، مورد توجه اعضای آکادمی علوم و هنرهای سینمایی قرار بگیرند و نامزد جایزه اسکار شود؟» و البته نباید فراموش کرد قابل پیش بینی بود که بهترین انتخاب ایران نیز با توجه به سوابق حضور ایران، شانس کشورمان را به شدت کاهش داده بود.

همان گونه که پیش از این نیز گفته شده بود، واقعیت آن است که دومین جایزه اسکار اصغر فرهادی، باعث خواهد شد تا سال‌های متمادی جایزه اسکار به کارگردان ایرانی تعلق نگیرد و با توجه به سیاست اسکار در توزیع جوایز اسکار غیرانگلیسی زبان ـ که اصغر فرهادی یک استثنای تاریخی بود ـ میان دو جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان از یک کشور بیش از یک دهه فاصله می‌افتد. به تعبیر ساده تر حتی اگر فرهادی فیلمی قوی تر از «جدایی نادر از سیمین» می‌ساخت و به عنوان نماینده ایران برای اسکار 2018 معرفی می‌شد، شانس چندانی برای بردن جایزه اسکار تازه‌ای نداشت.

پنج نامزد نهایی نودمین دوره جوایز سینمایی اسکار به همراه نامزدهای سایر رشته‌ها روز سوم بهمن 1396 (23 ژانویه 2018) اعلام و مراسم اعطای جوایز اسکار نیز روز سیزدهم اسفند 1396 (چهارم مارس) برگزار خواهد شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۱۳
خودمون خودمون خودمون
یکی به نعل میزنی یکی به میخ: معرفی این فیلم اشتباه بوده و برا همین حذف شده ولی اگر فرهادی هم بود با یه فیلم قوی تر از جدایی باز هم ما حذف میشدیم!!! چند چندی؟؟
تقصیره ترامپه. اگر با اون قانون مسخرش باعث دادن اسکار به فرهادی با فیلم افتضاحش نمی شد اون وقت توقع نداشتید که الان هم بریم توی جمع9 تا.
سالها پیش در محل زندگی ما یک عصاری بود که روغن کنجد و سیاه دانه به روش سنتی تهیه می کرد یعنی یک پاتیل بسیار بزرگ در وسط مغازه بود و تنه درختی را با تسمه ای چرمی به کمر اسب بسته بودند تا با گردش به دور پاتیل به کنجدها یا سیاه دانه ها مانند دسته هاون ضربه بزند و روغن آنها از مجرای باریکی به ظرف کوچکی سرازیر شود. به پدرم می گفتم چرا چشم این اسب را بسته اند؟ پدرم می گفت اسب بیچاره چون جایی را نمی بیند،فکر میکند در حال گردش و تفریح است اگر بفهمد از صبح تا شب دور خودش می چرخد ، با یک لگد محکم همه بساط عصاری را داغون می کند ، حالا بعضیها فکر می کنند مردم ما اسب عصاری هستند و باید همه عمر دور خودشان بچرخند و الکی خوش باشند!
من مقصرم
بقیه بیگناه هستند.
اخی!!!!!!!!!!!
حتما باید اصغر فرهادی ی سیاه نمایی از مملکت میساخت تا بهش جایزه بدن ی بدترش را بسازه
به درک جایزه نمیدن
بابا دست بردارید. با این محدودیت هایی که برای فیلمسازان ایرانی وجود دارد چگونه شما انتظار دارید آنها بتوانند خودی نشان دهند. همین که چیزی به نام فیلم درست می کنند و تا حدودی عده ای را سرگرم می کنند کفایت می کند.
بابا با هم دعوا نکنین. ترامپ اشتباه کرده. تقصیر ما نیست.
کسانی که میگن فیلم های اصغر فرهادی سیاه نماییه باید همین فیلم نفس رو ببینن.
به قدری چهره ی فرهنگی ایران رو ضعیف نشون میده که واقعا آدم شاخ درمیاره. یه پیرزن از اول تا آخر فیلم یه دختر کوچولو رو با شکل های مختلف میزنه. مردم رو فوق العاده بی فرهنگ و عقب مونده نشون میده. حالا جالب اینجاست خود خانم آبیار گفته بود آقای ترامپ اگه می خوای با فرهنگ ایرانی آشنا بشی این فیلم رو ببین!!!

واقعا مونده ام می خواسته چه چیزی رو نشون بده. این انتخاب اشتباه بود و خداروشکر که توی همین مرحله حذف شد و بیشتر از این آبروی ایرانی ها رو نبرد.
فیلم جدید نرگس ابیار حتا از فیلم قبلیش هم افتضاح تر بود اصلا کوچکترین تردیدی وجود نداره فیلم ضعیف ایشون تنها بخاطر پرداختن به دفاع مقدس و با رانت مطرح شد و فاقد هیچ ارزش و ویژگی نبود . فیلم جدیدش هم بسیار فیلم سطحی و سخیفی بود. دستمایه قرار دادن کودکان به این شکل در فیلم دیگر کار نمیکند و برای کسی جذابیتی ندارد . در حالی که حداقل 3 فیلم شاخ برای معرفی به اسکار داشتیم هیات ژوری که مشخصا رای از پیش تعیین شده ای را در دستور ار داشت باز هم یک فرصت سوزی تاریخی کرد. اینکه ما اسکار جدیدی نگیریم مهم نیست اما اینکه فیلم جدید سینمایمان مطرح شود و به مراحل بالاتر راه پیدا کند هم کم فرصتی نبود
نفس خوب بود که. تتها فیلمی بود که کشته شدن دنیای کودکان را در جنگ نشون داد
واقعيت اينه بعد اسكار سال گذشته ، امسال حتي اگه با بهترين فيلم هم ميرفتيم نهايتا جز ٩ فيلم مرحله نهايي بوديم .
ضمن اينكه همان وارونگي و تقريبا همه فيلمهاي توليدي چنگي به دل نميزنه ، فيلمسازان ما فعلا در حال در جا زدن و تقليد و تكرار فيلمهاي اصغر فرهادي هستيم آنهم به شكل بسيار ضعيف . تا باز توسط يك كارگردان يك راه نو و جرقه اي زده شود .
ایا در فیلمش ایرانی ها رو به دروغ متهم کرده؟
ایا به عقاید شیعه توهین کرده؟
اگه نه که دلیلی نداره بره اسکار
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل