بازدید 5133

اعتراض 1+5 به آمریکا برای اجرای تعهداتش در برجام

کد خبر: ۷۵۵۰۶۳
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۷ 13 December 2017

سید عباس عراقچی گفت: تمامی اعضای 1+5 این بار صریح و روشن به آمریکا اعتراض و تاکید کردند که تعهدات خود را طبق برجام سریع‌ و در وقت خود انجام دهد. نسبت به این‌که برخی اقدامات باید به موقع انجام شود و نشده اعتراض شد و تاکید همه اعضا این بود که هر دو طرف باید به تعهدات خود پایبند باشند.

به گزارش ایسنا، سید عباس عراقچی رییس هیات مذاکره‌کننده ایران در جمع خبرنگاران با اشاره به جلسه سه ساعته دهمین کمیسیون مشترک برجام در وین گفت: در این جلسه در حوزه همکاری‌های هسته‌ای به ویژه در بحث مدرن‌سازی اراک و امضای قراردادهای مربوطه جدی کردیم و کارگروهی در این‌باره است که بحث‌های مربوط به طراحثی اولیه و جزیی و تامین تجهیزات و امینی و سوخت و مشخصات سوخت و تولید آن در ایران بحجث شد و پیشرفت خوبی هم انجام شده و در جدول زمانی پیش بینی شده قرار داریم.

وی ادامه داد که هم‌چنین موارد دیگر همکاری‌های هسته‌ای در این نشست بررسی شد.

رییس هیات ایرانی مذاکره‌کننده در کمیسیون مشترک برجام گفت: درباره همکاری ایران و آژانس همه طرف‌ها از همکاری ایران قدردانی کردند و از این‌که 9 گزارش پایبندی ایران را تایید می‌کند تقدیر شد.

معاون ظریف در بحث تحریم‌ها اظهار کرد: آنجا مباحث پیچیده، سخت و جنجالی‌تر بود؛ موارد زیادی که مربوط به عدم پایبندی آمریکا به تعهداتش در برخی از قسمت‌های برجام می‌شود و فضایی که با توجه به سخنرانی ترامپ ایجاد شده است و مواد تعلل، تاخیر و بدعهدی آنها مورد بررسی قرار گرفت.

وی گفت: هم‌چنین خانم اشمید به عنوان هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام جمع‌بندی داشتند در پایان و گفتند که با استقبال از پایبندی ایران به برجام از همه طرف‌ها خواسته شد تعهدات خود را با حسن نیست و سازنده انجام دهند و این مطالب در بیانیه‌ای از طرف ایشان منتشر خواهد شد.

عراقچی تاکید کرد: در این نشست خیلی صریح‌تر از گذشته با تخلفات آمریکا برخورد کرد و روشن و مستقیم توسط همه اعضا به آمریکایی‌ها تذکر داده شد که برجام را باید در محیط مناسب خود اجرا کنند.

معاون ظریف اظهار کرد: هیات آمریکایی هم در این نشست صحبت‌هایی داشتند و تاکید کردند که کماکان به برجام پایبند خواهند بود و تصمیم دولت آمریکا در شرایط حال حاضر پاینبدی به برجام است.

وی درباره تحولات در داخل آمریکا و تاثیر آن بر برجام گفت: روندهای داخلی آمریکا به ما و کمیسیون مشترک ارتباطی ندارد و آنها می‌توانند برجام را در کنگره و کاخ سفید دائم رد و بدل کنند اما پایبندی به تعهدات خود را باید داشته باشند. باید این بدانند و در این جلسه هم توسط همه اعضا تاکید شد، هیچ امکانی برای مذاکره مجدد و ربط دادن موضوعی به برجام وجود ندارد و اگر قرار باشد درباره موضوعات دیگر صحبت شود در صورتی که طرف‌ها علاقه‌مند باشند، از کانال مخصوص خود باید انجام شود.

عراقچی تاکید کرد: آمریکایی‌ها هر کاری می‌خواهند در روند خود انجام دهند به ما مربوط نیست، مهم این است تحریم‌هایی که رفع شده به صورت رفع شده نگه دارند و تحریم‌هایی را برنگردانند در این صورت نقض برجام است.

رییس هیات ایرانی شرکت‌کننده در کمیسیون مشترک برجام در وین در ادامه درباره تلاش اروپا برای مجاب کردن آمریکا به ماندن در برجام با بیان این‌که "ما هنوز تا رسیدن به نقطه‌ای که آمریکا بخواهد از برجام خارج شود فاصله داریم" تصریح کرد: آمریکا در مواضع خود نسبت به برجام کاملا در انزوا قرار دارد و مواضع اروپایی‌ها خیلی صریح و روشن در مخالفت با مواضع آمریکاست. شاید بی‌سابقه باشد که رییس‌جمهور آمریکا در موردی حرفی زده باشد و بلافاصله خانم موگرینی با قاطعیت آن را رد کند اما درباره برجام این اتفاق افتاده است. این انزوا بی‌نظیر است و مختص به اروپا نیست و تمام جامعه بین‌الملل از برجام حمایت می‌کنند و از سیاست آمریکا دوری گزیده‌اند همان‌طور که درباره بیت‌المقدس اتفاق افتاده است.

وی گفت: شرکت‌ها و بانک‌های اروپایی علاقه‌مند به کار با ایران هستند و مذاکرات و توافقات ادامه دارد و در مجموع روال خوبی را با اروپا برای گسترش روابط در چارچوب برجام داریم. البته بدعهدی‌های آمریکا و ایجاد فضای مخرب تاثیرگذار است و مسایل بیرون از برجام مثل FATF تاثیر دارد اما روال همکاری‌ها مسیر خوبی را دارد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر