بازدید 23690

چرا ایرانیان به حوادث جهان اسلام بی اعتنا هستند؟!

این حاکمیت است که تعیین می کند، کدام بخش جهان اسلام «خوب» است و کدام قسمت جهان اسلام «بد» است. حاکمیت است که تصمیم می گیرد مردم درباره چه عنصری در جهان اسلام واکنش نشان دهند و در قبال چه عناصر دیگری سکوت کنند. شاید اصالت وجود سازمان تبلیغات اسلامی، در تعیین این خوب ها و بدها در جهان اسلام و واکنش و سکوت ها به حوادث این جغرافیای دینی است!
کد خبر: ۷۵۳۹۴۰
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۶ 10 December 2017

تابناک – محمود ملکی؛ ایرانیان در دهه های اخیر، عموما به حوادث جهان اسلام بی تفاوت و بی اعتنا شده اند؛ فرقی هم نمی کند چه حادثه ای در کجای جهان اسلام اتفاق بیفتد؛ چه هزاران تن در یک عملیات تروریستی در پاکستان یا افغانستان جان خود را از دست بدهند، کسی در ایران برای کشته شدگان شمع روشن نمی کند و چه ترامپ بیت المقدس اشغالی را به مالکیت رژیم اسرائیل درآورد، مردم خودجوش برنمی خیزند. به راستی چرا این گونه شده است؟ احساس و عاطفه مردم ایران، به صورت طبیعی به سمت حفاظت از خود و بی تفاوتی نسبت به هم کیشان خود میل پیدا کرده، یا پای امور دیگری در میان است؟!

به گزارش «تابناک»؛ در سال های پس از انقلاب،حاکمیت در ایران، خود را در قامت «متولی امور جهان اسلام» نشان داده است؛ یعنی حاکمیت در ایران، امور جهان اسلام را از دیدگاه خودش و بی اعتنا به افکار عمومی مدیریت می کند، به گونه ای که تصمیم می گیرد به بخشی از جهان اسلام چون فلسطین و لبنان و سوریه و افغانستان کمک مالی و مستشاری بدهد و نسبت به قسم دیگر جهان اسلام همچون میانمار و چچن و ... بی تفاوت باشد. این حاکمیت است که تعیین می کند، کدام بخش جهان اسلام «خوب» است و کدام قسمت جهان اسلام «بد» است. حاکمیت است که تصمیم می گیرد مردم درباره چه عنصری در جهان اسلام واکنش نشان دهند و در قبال چه عناصر دیگری سکوت کنند. شاید اصالت وجود سازمان تبلیغات اسلامی، در تعیین این خوب ها و بدها در جهان اسلام و واکنش و سکوت ها به حوادث این جغرافیای دینی است!

ورود حاکمیت به مسائل مرتبط با وجدان بشری و اخلاق عمومی، طبیعتا چهارچوب هایی برای خودش و مردم ترسیم می کند که عمل سیاسی خارج از آن برای مردم امکان پذیر نیست؛ یعنی حاکمیت به مردم می گوید، به چه عنصری در جهان اسلام واکنش نشان بدهد، چگونه واکنش نشان بدهد و حتی می گوید کجا واکنش نشان دهد: مثلا بعد از برگزاری نماز جمعه و حتی بیشتر از کم و کیف اعتراضات، به مردم می گوید چه شعار بدهند و عکس و پرچم چه کسانی را به آتش بکشند. چنین رویه ای، آفات متعددی در این سالها به همراه خود داشته است؛
نخستین آفت دولتی کردن اعتراضاتی که نسبت به نقض امور عمومی و مسائل مرتبط با وجدان بشری صورت می گیرد، افراط و تبدیل این اعتراضات به ضد خود است. نهاد حاکمیتی چون باید کارش در بسیج عواطف و احساسات مردمی دیده شود و گزارش کار مفصلی ارائه دهد، در این مسأله افراط نشان می دهد. افراط حاکمیت سیاسی در هر امری، ضد آن را در بدنه جامعه تولید می کند و این مسأله در جامعه ما البته با شدت بیشتری هم صورت می پذیرد، چون منافذ دیگر به روی مردم بسته است و بی تفاوتی به امر حاکمیتی، نخستین واکنشی است که مردم نشان می دهند. برای همین است که مردم با اینکه بارها نوع دوستی خود را ثابت کرده اند، از روشن کردن شمع به صورت داوطلبانه برای تعداد کمتری کشته در یک کشور اروپایی بیشتر استقبال می کنند تا واکنش مدیریت شده حاکمیتی به مسائل مهم تر در نزدیکی خودشان.

علاوه بر افراط، همین نهاد، مدیریت اعتراضات علیه بخشی از جامعه در یک نزاع احتمالی داخلی را علیه بخش دیگر بر عهده دارد؛ بدین معنا که گاهی همین نهادی که سازماندهی حاکمیتی اعتراضات مردم ایران به موارد نقض حقوق حقه انسان ها را بر عهده دارد، خود در معرض نقض حقوق دیگران در تحولات داخلی است؛ بنابراین، افکار عامه، نسبت به این رفتار هم واکنش کناره جویانه نشان می دهد.

در کنار این مسائل، برخی از نیروهای معتقد هم به این دلیل بی تفاوت شده اند که فرض می گیرند نهاد حاکمیتی متولی مدیریت اعتراضات خودش کارش را انجام می دهد و نیاز به حضور داوطلبانه آنان نخواهد داشت؛ لذا آنان نیز این تکلیف را از دوش خود برداشته تلقی می کنند و حساسیتی نسبت به انجام داوطلبانه چنین اموری از خود نشان نمی دهند؛ بنابراین، ساماندهی حاکمیتی اعتراضات مردمی، فقط برای مردمی است که به نماز جمعه می روند.

شاید وقت آن رسیده که به مردم اعتماد شود و حداقل در مدیریت واکنش ها به مسائلی که مرتبط با امور عمومی اخلاقی و مسائل کلان وجدان بشری است، مدیریت به خود مردم سپرده شود. افکار عمومی ایرانیان، اگر بگذارند، بالندگی بی نظیری دارد و خود دقیقا می داند کجا و در چه زمان برای حمایت از اصول انسانی، پا به میدان بگذارد؛ البته اگر بگذارند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۲۵۸
انتشار یافته: ۶۷
چون به اسم اسلام بدترین سو مدیریت ها رو دیدن
اکثریت مردم ایران راضی نیستند که منابع کشورشان که در واقع متعلق به نسل کنونی و آینده است به ملتی بیگانه داده شود....
آنکه میخاهد با استکباد بجنگد برود بجنگد مردم حاصر نیستند که از جیبشان برای بقیه هزینه شود مخصوصا وقتی فقر و بیکاری غوغا میکند
مقاله قشنگی بود ممنون
حوادث جهان اسلام و اعراب به ما ارتباطی پیدا نمیکنه. ما ایرانی هستیم. شما هم بهتره اجازه بدید اعراب خودشون مسائل خودشون رو حل کنند و بی جهت در امور دیگران دخالت نکنید
چی بگم تابناک تو مارو گیر آوردی فکر کنم.......
خخخخخخخخ مگه هر كاري مردم كردن ملاك درستي و نادرستي كارهاست؟ الان تو اروپا مردم موافق هم جنس گرايي هستن و هزارتا كار قبيح ديگه. معلومه كه بايد مردم تو يك كانال مثبت هدايت بشن
مقاله مهم و نکته بینانه ای بود ، این چالش آینده ایران است که باید حتما به آن توجه شود
تابناک جان....
مردم ما آنقدر بزرگ و فهیم هستند که اگر حاکمیت برای مردم نایی باقی بگذاره ، برای بی عدالتی های کل انسانها واکنش نشان می دهند نه فقط مسلمانها . اما افسوس این مردم دیگر توانایی ندارند واگر هم چیزی از آن باقی مانده باشه ، ترجیح می دهند به مردم خودشان توجه کنند .
اصلا ببینید جهان اسلام ما را جزو خودش میدونه بعد ما براشون واکنش نشون بدیم تا کی منابعمون هزینه تفکرات عده قلیلی بشه که از درد و رنج اکثریت مردم خودشون بیخبرند
نویسنده خودش هم میدونه که اسم این کار استراتژی هست. ادمی که سقف خونش نشت کرده که پولش را صرف تنظیم موتورماشینش نمیکنه.
جهان اسلام هم به وقایعی که بر ما گذشت بی تفاوت است. در 8 سال جنگ تحمیلی، مردم کدام کشور مسلمان علیه عراق تظاهرات کردند؟ در دوران نحریم ها کدام مردم کشور مسلمان بر علیه تحریم های ظالمانه موضع گرفتند؟ مردم مسلمانی که شما می گویید همیشه از بدبختی و رنج ایرانیان لذت برده اند.
پاسخ ها
ehsan
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
واقعا دمت گرم حرف دل خیلیلا رو زدی
چرا جهان اسلام و ....به حوادث کشور ما بی اعتنا است ؟
تعجب نمیکنم اگه یک روز از مردم بخوان که برای بشار اسد اسفند دود کنن یه وقت کسی چشمش نزنه
در مسئله ایت الله نمر دیدیم که روابط ما با عربستان به تنش انجامید و ما کاسه داغتر از آش شدیم و همان موقع برادر ایشان رسما اعلام کرد که مرگ ایشان هیچ ربطی به ایران ندارد و مسئله داخلی هست
احسنت جامع بود
جهان اسلام در کار نیست. جهان کمونیستهاست علیه غربی ها که در ان پول و جان و مال مردم ایران به فنا میرود.
باید سازمان های عریض و طویل تبلیغاتی منحل شده و بازنگری کلی در سیاست های فرهنگی بشود. همچنین نهادهای مردمی با آزادی کامل و در چارچوب قانون تقویت شوند.
اینقدر کشور ما مشکل داره ،
معلولان کشورمون مشکل دارند
مشکل بیکاری جوون ها
وو..... راضی نیستیم ثروت و منابع کشورمون خرج کشورهای بیگانه بشه
واقعا حرف دل مردم رو زدید
چرا سایتتون https نیست و نمیشه به همین خاطر دیگه این سایت نمیام خوبه اموزش امنیت در فصای مجازی رو خودتون گذاشتید
مردم حاکمیت رو متولی میدونن و عملا از این لحاظ اعتماد داررن. اگه جایی احساس کنن کار از دستشون در رفته سیل جمعیت رو خواهید دید. مثل 9 دی سال 88 که مردم احساس کردن کار از دست حاکمیت در رفته و به اسلام ناب (امام حسین (ع)) اهانت شدده.
پاسخ ها
شیما
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
جناب ناشناس یکبار دیگه با دقت بخون
يک دليل ديگه هم اينه که معمولا اجتماعاتي که مردم به صورت حماسي حضور پيدا مي کنند، بلافاصله گروه يا جريان خاصي سعي در مصادره اون اجتماع به نفع خودشون هستند. به طور مثال قضيه تشعييع شهداي غواص خاطرتون هست. مردم با تمام حس قدرشناسي حضور پيدا کرده بودند، ولي يک گروه سعي کرد تا کليت مراسم رو به نفع خودش مصادره کنه. وقتي که يک مراسم رنگ و بوي سياسي به خودش مي گيره، مردم کم کم اقبالشون رو نسبت به اصل موضوع از دست ميدن.
شاید به دلیل تصنعی بودن همه چیز در ایران است. وقتی جامعه مدنی وجود نداشته باشد و گروه های مردمی اجازه فعالیت نداشته باشند همین می شود.
یک دلیل دیگر تجربه تلخ ایران از جنگ تحمیلی است. آنجا که کمک همین به اصطلاح مسلمانان را به صدام دیدند به ویژه از سوی برادران عربش! به همین دلیل خیلی نمی توان مسائل عربی را مسائل خود بدانیم. اما در مورد سایر نقاط اسلامی مثل چچن و میانمار و ... همه چیز بستگی به عکس العمل چین و روسیه به آنها دارد و ما هم با آنها هماهنگیم.
همین شبکه 6 خودشو واسه جهان اسلام قربانی میکنه کافیه

ما رو دیگه تلف نکنین
خودمون روز به روز داریم فقیر تر میشیم همه عصبی و افسرده دیگه چه اهمیتی داره عراق چه اتفاقی میفته ...
گر مسلمانی از این است که حافظ دارد
وای اگر از پس امروز بود فردایی
ملتی که غم نان دارد
وقتی چند جوان تحصیلکرده ی بیکار در خانه داشته باشی و حسرت ازدواج و ساماندهی انها را داشته باشی
وقتی شرمنده زن و بچه باشی بخاطر اتمام حقوق قبل از نیمه ی برج

با این تفاسیر جایی برای ابراز نظر در مورد جهان اعراب وجود دارد
آیا جهان اسلام نسبت به مشکلات و مسائل ایران هیچگاه واکنش نشان داده است؟
1- آیا در زمان جنگ تحمیلی این جهان اسلام، نسبت به متجاوز بودن عراق واکنشی از خود نشان داد؟
2- آیا در زمان تحریم ایران، به گونه ای که حتی داروهای حیاتی وارد کشور نمی شدند، جهان اسلام واکنشی از خود نشان داد؟
3- آیا زمانی که 500 تن از حجاج ایرانی در عربستان زیر دست و پا له شدند جهان اسلام واکنشی نشان داد؟
4- آیا زمانی که نوجوانان ایرانی در فرودگاه عربستان مورد تعرض قرار گرفتند جهان اسلام واکنشی نشان داد؟
5- آیا زمانی که تیم های امارات و عربستان به عنوان بخش مهم و ثروتمند جهان اسلام، ایران را کشوری ناامن معرفی کرده و از بازی در ایران خودداری کردند، جهان اسلام واکنشی نشان داد؟
6- باز هم بگم؟
اصلا منظور شما از جهان اسلام چیه؟ 90 درصد جهان اسلام رو کشورهای عربی تشکیل دادند که با ما مشکلات قومیتی ریشه دار در تاریخ دارند و بقیه کشورهای جهان اسلام هم به نوعی تحت لوای آنها هستند. و درستش هم همینه چون خاستگاه اسلام عربستانه!
حالا چه انتظاری از مردم کشور دارید؟
میخواهید نسبت به کسانی که در 100 درصد مواقع به آنها بی اعتنا بودند و در 80 درصد مواقع از بدبختی و تیره روزی مردم ایران غرق در لذت شدند، چه احساسی داشته باشند؟
انتظار دارید بیشتر از این خود را قربانی جهانی بکنیم که ذره ای برایش اهمیت نداریم؟
همین الان هم چوب کاسه داغ تر از آش بودن دولتی ها رو می خوریم!!!!
بسه دیگه
ما دل خوشی ازشون نداریم
شما رو نمی دونم
مثل همیشه سانسور کن و خودتو راحت کن!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
البته در جنگ سازمان کنفرانس اسلامی پادرمیانی کرد و دنبال صلح بود اما ما قبول نکردیم و اشتباه کردیم. تازه مگر در اروپایک آلمانی از یک هلندی خوشش میاد و یا برعکس؟ اما فهمیدن که باید با هم متحد باشند اما مردم منطقه ما کلا تعطیلند به خاطر همین نژادگرایی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
شماها نه ایرانی هستید نه مسلمون
مسلمون باشید تکلیفتون روشنه ایرانی هم باشید تاریخ بخونید متوجه میشید که وقتی تو بحرین عراق سوریه لبنان افغانستان مشکلی پیش میاد ایران باید دخالت کنه چون این کشورها تا 200 سال پیش جز خاک ما بودن یه خورده مثل کوروش فکر کنید یه خورده مثلشاه عباس مثل نادر شاه مثل آقا محمد خان خوبه یه خورده این جماعت اینترنتی بشینن فکر کنن ببینی کین چیکارن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
اشتباه نکن ناشناس ما خیلی خواستیم باهاشون
متحد بشیم
اما اونا ما رو به عنوان یک دشمن خوب هم قبول ندارند چه برسه به متحد
وقتی گفته های مسئول با عملش فرق داشته باشد و این موضوع هم تکرار شود و از طرفی حرف مردم هم بی تاثیر و بی اهمیت باشد نتیجه می شود بی تفاوتی مردم نسبت به سایر مسائل
در این دنیای امروزی فقط سود وفایده اقتصادی برای سران کشور ها ی متمدن وغیر متمدن مد نظر است ودر صورت حضور و مداخله در هر موردی انرا ازطریق افکار عمومی و رفرم انجام میدهند اکثر کشور ها هزینه ای بجز یک بیانیه نمی کنند ولی کشور ما ؟؟؟؟؟ تا چون هزینه کرد حق ناس است حتما باید با مراجعه به افکار عمومی وتاییید انها ورود کرد
چون سیاست ایران در روابط بین الملل رئالیستی است و اصلا برخلاف تبلیغاتش ایده آلیستی نیست.
چه جراتی از خودت نشان دادی که این مقاله را چاپ کردی؟!!!
خودتونم میدونید بحث این حرف هایی که زدین نیست
مردم ایران سرخورده شده اند از امت اسلامی که در جواب سیل کمک های مالی و انسانیشان جز خیانت اعراب چیزی ندیدن به خودشون میگن به ما چه؟
خدایا
اسلام رو از دست مسلمین نجات بده
خرج از جیب این مردم که خود صدها مشکل ئارند برای دیگران حرام است و اکثریت قاطع مردم راضی نیستند
چرا ایرانیان به حوادث جهان اسلام بی اعتنا هستند؟!اين تيتر خنده داري است چراكه وقتي در تعيين سياست گذاري ها و تصميم گيري هاي داخلي و خارجي افراد خاص تصميم هايي خاص ميگيرند و نظراكثريت ناديده گرفته ميشود دور از ذهن هم نيست كه مردم نسبت به محيط پيرامون خود بي تفاوت شوند همانطور كه ما در برنامه نود آزادانه به نقد فوتبال ميپردازيم ميتوانيم برنامه هاي زنده اي درست كنيم كه تمام تصميم گيري ها ي داخلي و خارجي در سطح كشور را نقد و بررسي نمود .
همین جهان مثلا اسلام بود که ۸ سال بمب و موشک و توپ و خمپاره و گلوله و بمب های شیمیایی روی سرمون ریختن

همین جهان مثلا اسلام بود که در کنار آمریکا و اسراییل ، این ملت رو تحریم کردن و اقتصادمونو داغون کردن

کدوم یکی از این کشورهای جهان مثلا اسلام در این ۴۰ سال از ما درمقابل آمریکا حمایت کرد ؟؟؟؟

دیگه نایی برامون نمونده که بخایم کاسه ی داغتر از آش بشیم واسه اعرابی که سرانشون با ترامپ و نتانیاهو مشروب میخورن و ملت هاشونم ما رو اصلا جزو مسلمون که هیچ ، جزو آدم هم حساب نمیکنن
واقعا مسئولین مشکلات و بدبختیهای این مردم را نمی بینند و یا نمیدانند ؟ بخدا این مردم مشکل دارند و بدبختند.بیکاری و فقر و فساد و اعتیاد و طلاق و .... انوقت خدا را خوش می اید که شما پول این مردم بیچاره را در جاهای دیگر خرج کنید؟ واقعا شما در مقابل مشکلات مردم کشورتان مسئول نیستید؟
باور کنید خدا راضی نیست .این دو روز دنیا کذشتنی است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
مسئولین در خواب ناز تشریف دارند
در شگفتم چرا به احمدی نژاد گیر نداده اید؟ عجیب است
خیلی مقاله جالبی بود . عالی بود .
اما راهکار آخر مقاله کارساز نیست چون دیگه خیلی دیر شده
جهان اسلام ما را از خودش نمیدونه
این جهان اسلام همونایی نیستن که شیعیان ایران رو رافضی میدونن و خون و مال و ناموسشون رو مباح ؟؟؟؟
ما چرا باید به آرمانی پایبند بمونیم که صاحبان آرمان در جنگ تحمیلی هزاران سرباز به صدّام پیشکش کردند برای ریخن خون فرزندان ایران؟
واسه کسی بمیر که واسه ت تب کنه
چون بس که اخبار جنگ ،خونریزی،بمب گذاری، قتل عام در صدا و سیما نشان میده، مردم برایشان عادی شده!
وگرنه چرا برای حادثه پلاسکو همه خودجوش ابراز همدردی کردند !!!
آیا فلسطینها هم برای ما نگران میشوند یا اصلا برای آنها اهمیتی دارد یا کلا میخواهند سر به تن ایران و ایرانی نباشد؟ تا حالا چه خیری از آنها یا از باقی جهان اسلام به ما رسیده است؟ جز اینکه منابع که حق ملت خودمان است را داریم برای آنها هدر میدهیم و هیچی هم عایدمان نمی شود؟
چرا باید با اعتنا باشیم؟
خودمون هزاران تا مشکل داریم.
خیلی خوب و جامع بود. از این «همه جانبه نگری» نویسنده لذت بردم. هرچیزی اضافه کنیم به کمال این متن اضافه نمیکنه. متشکرم
بازم یک مقاله عالی درادامه سلسله مقالات جدید تابناک در جهت رساندن حرف قاطبه مردم به گوش مسئولان.ممنون از شما وامید اینکه مسئولان اگر در دنیای واقعی بواسطه لایه های فراوان محافظین واطرافیان از شنیدن سخنان مردم این کشور محرومند حداقل گاهی برای شنیدن صدای مردم به صفحات مجازی مراجعه کنند.سپاس.
نویسنده ی این مقاله گلی از گلهای بهشته
عاقبت تماشای برنامه ها و سریالهای مبتذل ماهواره ای که عامل اصلی ترویج بی تفاوتی در جامعه است همین است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
سریالهای ماهواره ای تو ایران بیشتر بیننده داره یا توی ترکیه؟درصورتی که ترکها اولین کسایی هستند که به این جور موارد واکنش نشون میدن وقتی همه چیز حکومتی شد بهتر از این نخواهد شد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
دقیقا ربط این موضوع به ماهواره و ابتذال چیه؟ خودتون رو به خواب نزنید مشکل چیز دیگست
از قدیم گفتن برای کسی بمیر که برات تب کنه. ما می‌خوایم برای کسی که خودش به خونمون تشنه‌س بمیریم. خنده داره.
دفاع از شیعیان را موافقم ولی متاسفانه بقیه دوستان خیلی ما رو مسلمان نمی دانند.
مختصر و مفید که گفته اند همین است.
چه مقاله خوبی!
البته بهتر بود که می گفتید از زمان اعتماد به مردم خیلی گذشته نه اینکه وقت آن رسیده!
مردم ما شعور بالایی در درک حقایق انسانی و بشری دارند که اگر احساس مالکیت دولت در میان نباشد همه جا خودش را نشان خواهد داد و مشکلات بسیاری را حل خواهد کرد.
کی می گه بی اعتناییم اونقدر اعتنا کردیم که توش غرق شدیم...
جهان اسلام کیا هستن؟؟ عربستان و مصر و اردن و فلسطین و... اینا هستن که دشمنان شماره یک ملت ایران هستن. ما هیچ عقد اخوتی با اینا نداریم
چون خوجوش باشد اسمش را می گذاریم فتنه
متاسفانه اعراب اکثرا نژاد پرستند.از نظر انها یک مسلمان یک عرب هست نه یک ایرانی.در این دنیا هیچ کس ملت ایران را دوست نداره.حتی خدا هم ما رو دوست نداره-ما بدبخت ترین و بیچاره ترین ملت دنیا هستیم.ما محروم ترین محروم روی زمین هستیم و هرگز شکی در ان نیست.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار